Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:18
Ik ben mij oriënteren op het behalen van Red Hat certificaten, namelijk RHCSA (EX200) en RHCE (EX300). Ik werk al enkele jaren met met Linux. ik heb vooral ervaring met troubleshooting, iets minder met inrichting en/of beheer.

Via mijn werkgever heb ik de mogelijkheid gekregen om een versnelde training te volgen (1 week klassikaal om vervolgens de EX200 en EX300 examens te maken). Echter is dit niet doorgegaan.

Ik krijg nu de mogelijkheid om alsnog 1 week training te volgen, echter richt deze training zich volledig op EX300 (RHCE) en niet op EX200 (RHCSA).

Wellicht dat jullie mij kunnen voorzien van advies.

- Mag je deelnemen aan de EX300 examen, zonder EX200 op zak te hebben?
- Is EX200 te doen zonder training (dus voornamelijk zelfstudie en ervaring)?
- Wellicht zouden jullie sowieso jullie ervaringen willen delen betreft RHCSA/RHCE?

Alvast bedankt!

EU DNS: 86.54.11.100

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Op de site van Red Hat staat niet dat het volgen van een cursus verplicht is:
https://www.redhat.com/en...-administrator-rhcsa-exam
Prerequisites for this exam

Candidates for this exam should:
•Have either taken the Red Hat System Administration I (RH124) and II (RH134) courses or else the RHCSA Rapid Track Course (RH199) or have comparable work experience as a system administrator on Red Hat Enterprise Linux
•Review the Red Hat Certified System Administrator exam (EX200) objectives
Let vooral op 'should'. Dit is dus advies en geen verplichting.

• c-nan
CMD-Snake schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:09:
Op de site van Red Hat staat niet dat het volgen van een cursus verplicht is:
https://www.redhat.com/en...-administrator-rhcsa-exam

[...]

Let vooral op 'should'. Dit is dus advies en geen verplichting.
Red Hat Certified System Administrator (RHCSA) certification is required to earn RHCE certification.

Ik heb mijn RHCSA (EX200) nog niet, maar ik heb de mogelijjkheid om RHCE (EX300) training te volgen + examen.

Ik wil dus weten, mag ik deelnemen aan de EX300 examen zonder EX200 op zak te hebben.

/edit
Nevermind, gevonden:
To earn the RHCE credential, one must also pass the Red Hat Certified System Administrator (RHCSA) exam. Someone can enroll in and take the RHCE exam without first having passed the RHCSA exam, but RHCE certification will not be issued until both credentials are earned by a candidate. In the event that a candidate has not yet earned RHCSA, Red Hat will retain the candidate's RHCE exam record and will attach that record to a candidates' RHCSA record once it is earned at a later date.

[ Voor 28% gewijzigd door c-nan op 23-07-2016 16:41 ]

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Los van het feit of het mag; Let er wel even op dat EX300 echt over andere dingen gaat dan EX200 en ook veronderstelt dat je de EX200 kennis al hebt.

Heel simpel samengevat gaat EX200 over je RHEL systeem zelf (opstarten, afsluiten, troubleshooting, filesystems, etc), terwijl EX300 veel meer gaat over de services op je RHEL systeem (Apache httpd, MariaDB, Samba, etc). Samen vormen die je RHCE certificering.

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Je mag gerust EX300 doen, alleen krijg je je RHCE certificering pas als je ook het RHCSA examen (EX200) hebt gehaald.

Ik heb indertijd de fasttracks gedaan voor RHEL5 en RHEL6. Dat was twee in een. Oftewel je had meteen RHCE op zak.

Voor 7 is er ook zo'n traject: https://www.redhat.com/en...-lab-rhcsa-and-rhce-exams. 4 dagen training en de 5e dag krijg je beide examens. Haal je ze allebei dan ben je meteen RHCE op Rhel 7.

Ik doe nu de losse examens. Recent RHCSA gedaan, RHCE volgt ninnenkort.

• c-nan
Zerobase schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:32:
Je mag gerust EX300 doen, alleen krijg je je RHCE certificering pas als je ook het RHCSA examen (EX200) hebt gehaald.

Ik heb indertijd de fasttracks gedaan voor RHEL5 en RHEL6. Dat was twee in een. Oftewel je had meteen RHCE op zak.

Voor 7 is er ook zo'n traject: https://www.redhat.com/en...-lab-rhcsa-and-rhce-exams. 4 dagen training en de 5e dag krijg je beide examens. Haal je ze allebei dan ben je meteen RHCE op Rhel 7.

Ik doe nu de losse examens. Recent RHCSA gedaan, RHCE volgt ninnenkort.
Partij waar wij mee werken bied dat helaas niet aan (fasttrack, in 1 week beide examens). Hoogstwaarschijnlijk krijg ik dus een week RHCE training en RHCSA ga ik dan zelf doen.

Zou je wellicht het een en ander willen delen betreft de RHCSA examen (zonder te veel bloot te geven)?

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Op de redhat website kun je precies vinden wat er op een examen van je wordt gevraagd. Als je via Google op de verschillende exameneisen zoekt kom je genoeg informatie tegen.

Inhoudelijk kan ik je weinig vertellen vanwege een NDA waar iedere examenkandidaat mee akkoord gaat.
Pagina: 1