Telefoonabbonement: vader na overlijden, telefoon behouden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Beste Tweakers,

Mijn vader is een vodafone klant. Hij heeft 14 maanden geleden getekend voor een 2 jarig vodafone red E contract ( ongelimiteerd bellen/sms, 6GB data) met een iPhone 6 64GB.

De maandkosten van het contract zijn +- 58 euro en hij heeft een voor mij onduidelijk toestelkosten bedrag meteen betaald. Mijn vader zal eerdaags komen te overlijden, hoe gaat dit dan verder?

-Heeft vodafone uberhaupt wat aan het toestel? Hij zit immers gekoppeld aan mijn vaders apple ID en dit ontkoppelen lukt alleen als ik toegang tot zijn mail weet te verkrijgen (zodat ik een wachtwoord reset kan doen).
-Stopt het abonnement en laat vodafone de (beschadigde) iPhone voor wat het is?
-Moet de iPhone terug, zo ja op wat voor termijn?
-Kan ik een aanbod verwachten of doen om het toestel te behouden?

Elk wijs advies en/of ervaring is welkom.

Beste antwoord (via ongewoongewoon op 23-07-2016 19:43)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij het overlijden van mijn moeder heb ik grootste lol (not :X ) gehad om Telfort ervan te overtuigen dat ze overleden was en dat het abonnement stopgezet diende te worden. Telefonisch kon eea niet geregeld worden, er moest een brief incl kopie overlijdensakte verstuurd worden. Drie (niet aangetekende) brieven zouden nooit ontvangen zijn, bij ontvangst vierde (wel aangetekende) een kwartaal later melding bevestiging van ontvangst, maar melding dat abo pas stopgezet kon worden per datum ontvangst brief, en of ik nog even kon betalen voor de resterende maanden.

Toen ik dat weigerde kreeg ik nog het dreigement dat haar naam bij Stichting Preventel geregistreerd zou worden en ze nooit meer een abo zou kunnen afsluiten. Goh, alsof een dode zich daarom bekommert... |:(

Heb dat duidelijk aangegeven en gezegd dat als ze daadwerkelijk bij dit standpunt bleven ik hun verdere juridische stappen met vertrouwen tegemoet zag. Nooit meer iets van gehoord, niet eens een of andere kansarme incassobureau die het alsnog ging proberen.

Let wel, ging hier over SIM-only, dus niet eens schimmige zaken met telefoons op afbetaling.

Iig uit mijn ervaring:
- alle communicatie per aangetekende brief door de executeur laten verlopen.
- als er reactie komt dat onredelijk is, zeker niet zomaar accoord gaan.

Verder mbt toestel: tenzij je vader abo pas zeer kort heeft, is de abo nog onder oude voorwaarden aangegaan waar niet expliciet benoemd stond dat telefoon op afbetaling was en niet expliciet gemaakt is welk bedrag er met toestel gemoeid was. Dat is in situatie als deze jammer voor Vodafone: het is daadwerkelijk een geschenk gekoppeld aan het aangaan van een bepaald abo. Aan de abo - maar niet het toestel! - zitten bepaalde verplichtingen vast, maar die komen bij overlijden te vervallen. Ik zou er dus vanuit gaan dat het toestel al sinds dag 1 eigendom van je vader is en dus ook bij overlijden in de inboedel terechtkomt.

Dat wil niet zeggen dat jij het gelijk krijgt :o

Als jij op dag overlijden van je vader het in je zak steekt, onttrek je het aan de inboeldel. Als dat niet goed gedocumenteerd is, komt het neer op diefstal. Niet doen dus! Ook als het wel gedocumenteerd is, begeef je je op glad ijs: je handelt dan alsof je de nalatenschap aanvaardt. Meestal is dat ook wat je wilt doen, maar stel dat je vader enorme - jouw nu niet bekende - schulden had, dan aanvaard je die dus ook. Pas daar enorm mee op.

Beter idee: koop het toestel voor dagwaarde uit de nalatenschap. Betaal de executeur dus de waarde ervan. Dan heb je nog niets aanvaard, ook geen gedrag getoond dat zo uitgelegd kan worden. En je onttrekt geen waarde uit de nalatenschap. Enige wat je doet is een deel van de nalatenschap verzilveren (iets wat de executeur toch moet doen).

Sowieso, alvast gecondoleerd en maak je borst maar nat, zowel qua emoties als practische shit die op je af gaat komen. Je onderschat beide zowel van tevoren als terwijl alles speelt. Pas als je achteraf terug kunt kijken zie je hoe hard dingen erin gehakt zijn :o

Mbt dat practische: eea hangt ervan af wie de executeur wordt, dus wie de zaken moet regelen. Als jij hier met deze vraag komt, ga ik ervan uit dat jij dat ws wordt. In dat geval ben je idd de lul als het op een enorme lading zooi aankomt. Ben jij het niet (bijv omdat je (stief)moeder, een zus/broer of andere het doet), dan kun je je tenminste puur op de rouwverwerking richten. Hou dan alsjeblieft zoveel mogelijk rekening met de arme stakker die wel executeur is. Diegene heeft het zowel emotioneel als practisch zwaar en heeft alle hulp en steun nodig die je kunt bieden.

* dion_b komt trouwens net terug van crematie van een vriend, die een rouwende vriendin, twee kleine kinderen en een shitlading regelwerk achter zich laat - daarom sprak dit topic gelijk aan :'(

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 23-07-2016 17:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wat zei Vodafone toen je de vraag stelde bij de klantenservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:41:
Wat zei Vodafone toen je de vraag stelde bij de klantenservice?
Ik heb Vodafone zelf nog niet gecontacteerd, omdat ik dat gesprek graag met voorkennis in ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
Allereerst sterkte! Ik denk dat je echt even met vodafone moet bellen, dit is een specifiek geval. Normaal betaal jij bij voortijdige beëindiging de resterende maandbedragen als afkoopsom. Het toestel hoeft in dat geval niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:56

Speedmaster

Make my day...

Dit zijn altijd de lastige dingen bij een overlijden. Mijn ervaring is dat dit van bedrijf tot bedrijf kan verschillen. Mogelijk willen ze een kopie van de overlijdensakte (meestal krijg je 10 kopieën) en wordt het abonnement kosteloos ontbonden.

Toestel is meer als een jaar oud en zal niet door Vodafone worden teruggenomen. Of je voor het toestel kosten moet betalen is even afhankelijk van de opstelling van Vodafone. Een Apple ID is wel te achterhalen als je toegang heb tot het mailadres wat eraan gekoppeld is.
Dit is iets wat je op voorhand al uit kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In de algemene voorwaarden van Vodafone (onleesbaar document met al dat juridisch jargon: https://www.vodafone.nl/_...rwaarden_oktober_2015.pdf) wordt er niet expliciet gemeld wat de rechten en plichten zijn in het geval van overlijden van de contractant. Artikel 16 punt 3 rept alleen over 'beëindiging voordat de minimumduur is verstreken', waarop alle kosten vorderbaar zijn.

Met uitzondering van: artikel 4.2 (opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn van drie maanden tegen het einde van de dan lopende periode), artikel 15.1 (ontbinding op basis van ingebreke-stelling) of artikel 13 (Vodafone blijft eigenaar van geleverde zaken maar kan deze wel overdragen mits contractant aan alle verplichtingen blijft voldoen).

Om hier wijs uit te worden heb je iemand met juridische kennis nodig. Wat ik redelijk zou vinden: abo kan je opzeggen zonder afkoopsom met bewijs van overlijden en de telefoon moet worden ingeleverd. In dat geval zou ik wel eerst proberen de informatie erop te wissen. Alternatief: toestel behouden en daarvoor de resterende toestelkosten voldoen??

Zoals ik het lees heb je weinig rechten en veel plichten. Een gunstige afwikkeling zou op basis van overleg en coulantie moeten gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door JJ Le Funk op 23-07-2016 17:08 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:21
https://www.vodafone.nl/s...rlengen-of-opzeggen.shtml

Blijkbaar kun je het contract per direct opzeggen of overnemen, wat er met het toestel moet gebeuren bij beeindiging is echter niet duidelijk. Ze hebben wel een speciaal telefoonnummer voor deze zaken, 043-3514528, waar ze waarschijnlijk wat beter op de hoogte zijn dan de reguliere helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Na het overlijden van mijn moeder hebben we het abonnement nog even aangehouden, omdat mijn moeder een eenmanszaak had met een zakelijk abonnement en er ook nog klanten konden bellen die we nog niet bereikt hadden. Het abonnement is toen op mijn vaders naam komen te staan, dat kon met een kopie van de overlijdensakte, ook voorafgaand aan de afloop van het abonnement.

Heel veel sterkte de komende periode!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij het overlijden van mijn moeder heb ik grootste lol (not :X ) gehad om Telfort ervan te overtuigen dat ze overleden was en dat het abonnement stopgezet diende te worden. Telefonisch kon eea niet geregeld worden, er moest een brief incl kopie overlijdensakte verstuurd worden. Drie (niet aangetekende) brieven zouden nooit ontvangen zijn, bij ontvangst vierde (wel aangetekende) een kwartaal later melding bevestiging van ontvangst, maar melding dat abo pas stopgezet kon worden per datum ontvangst brief, en of ik nog even kon betalen voor de resterende maanden.

Toen ik dat weigerde kreeg ik nog het dreigement dat haar naam bij Stichting Preventel geregistreerd zou worden en ze nooit meer een abo zou kunnen afsluiten. Goh, alsof een dode zich daarom bekommert... |:(

Heb dat duidelijk aangegeven en gezegd dat als ze daadwerkelijk bij dit standpunt bleven ik hun verdere juridische stappen met vertrouwen tegemoet zag. Nooit meer iets van gehoord, niet eens een of andere kansarme incassobureau die het alsnog ging proberen.

Let wel, ging hier over SIM-only, dus niet eens schimmige zaken met telefoons op afbetaling.

Iig uit mijn ervaring:
- alle communicatie per aangetekende brief door de executeur laten verlopen.
- als er reactie komt dat onredelijk is, zeker niet zomaar accoord gaan.

Verder mbt toestel: tenzij je vader abo pas zeer kort heeft, is de abo nog onder oude voorwaarden aangegaan waar niet expliciet benoemd stond dat telefoon op afbetaling was en niet expliciet gemaakt is welk bedrag er met toestel gemoeid was. Dat is in situatie als deze jammer voor Vodafone: het is daadwerkelijk een geschenk gekoppeld aan het aangaan van een bepaald abo. Aan de abo - maar niet het toestel! - zitten bepaalde verplichtingen vast, maar die komen bij overlijden te vervallen. Ik zou er dus vanuit gaan dat het toestel al sinds dag 1 eigendom van je vader is en dus ook bij overlijden in de inboedel terechtkomt.

Dat wil niet zeggen dat jij het gelijk krijgt :o

Als jij op dag overlijden van je vader het in je zak steekt, onttrek je het aan de inboeldel. Als dat niet goed gedocumenteerd is, komt het neer op diefstal. Niet doen dus! Ook als het wel gedocumenteerd is, begeef je je op glad ijs: je handelt dan alsof je de nalatenschap aanvaardt. Meestal is dat ook wat je wilt doen, maar stel dat je vader enorme - jouw nu niet bekende - schulden had, dan aanvaard je die dus ook. Pas daar enorm mee op.

Beter idee: koop het toestel voor dagwaarde uit de nalatenschap. Betaal de executeur dus de waarde ervan. Dan heb je nog niets aanvaard, ook geen gedrag getoond dat zo uitgelegd kan worden. En je onttrekt geen waarde uit de nalatenschap. Enige wat je doet is een deel van de nalatenschap verzilveren (iets wat de executeur toch moet doen).

Sowieso, alvast gecondoleerd en maak je borst maar nat, zowel qua emoties als practische shit die op je af gaat komen. Je onderschat beide zowel van tevoren als terwijl alles speelt. Pas als je achteraf terug kunt kijken zie je hoe hard dingen erin gehakt zijn :o

Mbt dat practische: eea hangt ervan af wie de executeur wordt, dus wie de zaken moet regelen. Als jij hier met deze vraag komt, ga ik ervan uit dat jij dat ws wordt. In dat geval ben je idd de lul als het op een enorme lading zooi aankomt. Ben jij het niet (bijv omdat je (stief)moeder, een zus/broer of andere het doet), dan kun je je tenminste puur op de rouwverwerking richten. Hou dan alsjeblieft zoveel mogelijk rekening met de arme stakker die wel executeur is. Diegene heeft het zowel emotioneel als practisch zwaar en heeft alle hulp en steun nodig die je kunt bieden.

* dion_b komt trouwens net terug van crematie van een vriend, die een rouwende vriendin, twee kleine kinderen en een shitlading regelwerk achter zich laat - daarom sprak dit topic gelijk aan :'(

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 23-07-2016 17:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Beste Dion, bedankt voor het uitgebreide verhaal. De executeur zal de beste vriend van mijn vader worden en ik zal hem waar mogelijk assisteren. Het doel van het toestelbehoud is puur data gericht, ik heb wat tijd nodig om wachtwoorden op te zoeken etc. En daarna alles veilig te stellen. Ik erf (bewust) niks, maar wil wel dat de data op de telefoon voor de familie beschikbaar is en ik zie liever dat de telefoon naar de erfgename gaat dan naar vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat laatste zou het geval moeten zijn. Als het je bovenal te doen is om de gegevens erop en niet het apparaat (incl bescheiden geldwaarde) zelf, dan zou het helemaal geen probleem hoeven zijn. Toch: documenteer goed wat je doet en waarom (mailwisseling met executeur) om zeker te zijn dat er geen twijfel kan ontstaan of je handeling gezien kan worden als impliciete acceptatie van de nalatenschap, helemaal als je van plan was om niet te accepteren. Als alles positief uitpakt (lees: nalatenschap heeft positief saldo en de erfgenamen die wel accepteren zijn tevreden over gang van zaken) zal geen haan ernaar kraaien, maar als er een negatief saldo is zullen de schuldeisers achter de erfgenamen aan gaan en ieder strohalm om iemand aansprakelijk te maken voor de uitstaande schulden aangrijpen. Ook als er positief saldo is, maar onenigheid onder de erfgenamen kan het hard tegen hard gaan en kan alles (evt zelfs uit context) tegen je gebruikt worden.

In geval van twijfel: notaris raadplegen. Daar moet je toch al voor verschijnen om testament (indien aanwezig) te lezen, executeur aan te wijzen en nalatenschap al dan niet (en al dan niet beneficiair) te aanvaarden.

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 23-07-2016 20:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48
Zowel voor het lezen van het testament als het benoemen van een executeur hoef je niet bij een notaris te verschijnen. Na het overlijden van m'n vader hebben we in overleg besloten dat ik executeur zou zijn, daar is geen notaris aan te pas gekomen. Verklaring van erfrecht en de keuze voor wat betreft het aanvaarden hebben we online geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

...wat alsnog via notaris gebeurt, alleen niet f2f. Notaris komt er linksom of rechtsom bij kijken. Als er ook maar enige twijfel in de zaak is (een of meerdere erfgenamen willen niet accepteren, je weet bij voorbaat dat erfgenamen het met elkaar oneens zijn, er zijn minderjarige kinderen bij betrokken of er is reeel risico op negatief saldo) wil je echt praten met zo iemand en zijn de meerkosten tov online doen de moeite waard. Dat laatste wil je alleen doen als het echt rechttoe-rechtaan is (geen schulden, erfgenamen zijn het met elkaar volkomen eens etc).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:04
Na het overlijden van mijn moeder (maart dit jaar) is het abonnement gestopt (volgens mij na sturen van overlijdensakte ook) en mocht mijn vader de telefoon houden. Dit was ook bij Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sterkte allereerst. Bedenk je wel dat die gegevens die je wilt hebben mogelijk ook waarde hebben of toegang geven tot vermogen. Denk dan niet alleen aan internetbankieren, maar ook aan appstore tegoed, iCloud abbo of een Paypalrekening. Eerst dus goed overleggen met notaris of excuteur.

Wat betreft Vodafone: als je zaken gaat regelen met ze over de beeindiging van het abbo, kun je ook hiermee de schijn wekken dat je de erfenis aanvaardt. Ik zeg niet dat die redenering juridisch stand houdt, maar wees erop verdacht.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Bedankt over de tips over het impliciet accepteren van de erfenis. Dit is absoluut niet de bedoeling, want er zijn namelijk erg veel kosten ontstaan door de (v)echtscheiding waar mijn vader al 2 jaar in verwikkeld zit. Hij is formeel nog steeds getrouwd, klopt het dat zijn vrouw (voor de wet) automatisch de erfenis krijgt? (Ze is ver vooraf gewaarschuwd voor de kosten maar denk dat hij een geheim kapitaal heeft ...) Er is geen testament.

Wat gebeurd er als mijn vader, bij leven, zijn toestel nu verkoopt(al dan niet voor een symbolisch bedrag) of schenkt aan een familielid (al dan niet mij?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Vodafone heeft intern gewoon een standaard procedure voor dit soort situaties

https://www.vodafone.nl/s...rlengen-of-opzeggen.shtml

Opzeggen bij overlijden

Als de contractant is overleden kun je het contract via e-mail (crs.nl@vodafone.com) opzeggen. Stuur altijd een kopie van de overlijdensakte mee. En ook het mobiele nummer waarover het gaat en een e-mailadres en telefoonnummer van het familielid of de erfgenaam die contactpersoon is, hebben we nodig.

Vodafone zal zeer waarschijnlijk niet het toestel claimen of verder moeilijk doen,maar gewoon het abonnement en de resterende kosten beëindigen en intern afschrijven, gezien de gevoelige situatie.

Als jij echter persoonlijk het toestel "onttrekt" uit de inboedel/erfenis, dan ben je wel verder van huis, aangezien dit in eerste instantie een strafbaar feit is (diefstal/vervreemding), maar kan ook impliceren dat jij zonder meer een erfenis accepteert (inclusief mogelijke schulden)

Wacht maar gewoon af tot er testamentair executeur is/wordt vastgesteld die de erfenis moet verdelen voordat je iets gaat ondernemen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32
ongewoongewoon schreef op zondag 24 juli 2016 @ 09:25:
Bedankt over de tips over het impliciet accepteren van de erfenis. Dit is absoluut niet de bedoeling, want er zijn namelijk erg veel kosten ontstaan door de (v)echtscheiding waar mijn vader al 2 jaar in verwikkeld zit. Hij is formeel nog steeds getrouwd, klopt het dat zijn vrouw (voor de wet) automatisch de erfenis krijgt? (Ze is ver vooraf gewaarschuwd voor de kosten maar denk dat hij een geheim kapitaal heeft ...) Er is geen testament.

Wat gebeurd er als mijn vader, bij leven, zijn toestel nu verkoopt(al dan niet voor een symbolisch bedrag) of schenkt aan een familielid (al dan niet mij?).
Dan is er niks aan de hand. Maar aangezien hij al overleden is, heet het nu fraude als iemand er achter komt.

En ik denk dat je erg moet oppassen met het overnemen van de data van de telefoon die in de erfenis zit. Ook dingen die enkel emotionele waarde hebben (zoals foto's van de telefoon) kunnen gezien worden als deel van de erfenis.

Wat zijn vrouw betreft: In principe krijgt zij de gehele erfenis in handen.
De executeur moet de waarde hiervan bepalen. En in gelijke delen verdelen over zijn vrouw en kinderen. Maar de kinderen kunnen hun deel pas opeisen als de vrouw overlijdt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ongewoongewoon schreef op zondag 24 juli 2016 @ 09:25:
Bedankt over de tips over het impliciet accepteren van de erfenis. Dit is absoluut niet de bedoeling, want er zijn namelijk erg veel kosten ontstaan door de (v)echtscheiding waar mijn vader al 2 jaar in verwikkeld zit. Hij is formeel nog steeds getrouwd, klopt het dat zijn vrouw (voor de wet) automatisch de erfenis krijgt? (Ze is ver vooraf gewaarschuwd voor de kosten maar denk dat hij een geheim kapitaal heeft ...)

Er is geen testament.
Ervan uitgaande dat iedereen in NL zit:
http://www.erfwijzer.nl/partner-wettelijke-verdeling.html
Wettelijke verdeling bij overlijden partner

[...]

Sinds 2003 geeft de wet bescherming aan de achtergebleven echtgenoot en geregistreerd partner. Bij overlijden krijgt de langstlevende automatisch alle bezittingen (en schulden) van de overledene. De kinderen kunnen niet meer meteen hun erfdeel opeisen, maar krijgen slechts een vordering in geld ter grootte van hun erfdeel. Deze vordering is pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende.
Zij krijgt dus alles. Jij krijgt als kind wel een vordering ter hoogte van je kindsdeel (dus 1/x van het geheel, waarbij x=som van partner en alle kinderen - als jij enige kind bent, is je kindsdeel 1/2, heb je vijf broers/zussen dan is het 1/6). Die kun je pas opeisen na haar overlijden.
Wat gebeurd er als mijn vader, bij leven, zijn toestel nu verkoopt(al dan niet voor een symbolisch bedrag)
Dat kan hij sowieso doen. Het bedrag wordt onderdeel van z'n inboedel, toestel is dan niet meer van hem. Zorg ervoor dat je een bonnetje hebt om de koop te bewijzen.
of schenkt aan een familielid (al dan niet mij?).
Dit is een mijnenveld. Ja, dat kan hij prima doen, maar je hebt echt een worst-case situatie hier beschreven:

1) de vrouw van je vader (klinkt niet alsof het je moeder is, maar of dat zo is doet er niet toe) is blijkbaar uit op geld. Impliciet is dat jij en zij niet bepaald op één lijn zitten. Dan wil je absoluut niet de indruk wekken dat je iets verduistert dat zij van haar vindt. Dat geldt des te meer als blijkt dat zij geen gelijk had, er geen verborgen kapitaal was en zij door haar houding met forse schulden opgezadeld zit.
2) als er sprake is van schulden aan derden kun je ervan uitgaan dat de schuldeisers komen aankloppen bij degenen die de nalatenschap geaccepteerd hebben. Als de schulden niet gelijk voldaan (kunnen) worden door degenen die de boel openlijk geaccepteerd hebben bij de notaris of als niemand dat gedaan heeft en het gaat om significante bedragen, dan gaan ze controleren of de overige erfgenamen niets gedaan hebben dat opgevat kan worden als accepteren nalatenschap. Goederen onttrekken uit nalatenschap staat met stip op nummer een als het aankomt op impliciet accepteren! Dat geldt zelfs voor een familiefoto, maar absoluut voor een voorwerp met aantoonbare financiele waarde.

Nu, als hij nog leeft kan je vader iets schenken. Maar noch z'n weduwe noch een andere schuldeiser zal je op je blauwe ogen geloven als je na z'n dood rondwandelt met z'n telefoon en zegt dat hij het even daags voor z'n dood geschonken heeft. En zelfs een briefje zal met grote argwaan beschouwd worden. Potentieel loop je risico op vragen over hoe handelingsbekwaam hij nog was zo dicht voor z'n dood. Mogelijkerwijs kun je een schenking zodanig dichttimmeren dat je dit allemaal kunt vermijden, maar 1) dit soort discussie wil je gewoon niet achteraf en 2) juist terwijl je vader nog leeft kan ik 1001 betere dingen bedenken om te doen met de tijd die jullie nog samen hebben dan paperwork op orde krijgen om een of andere gare telefoon te schenken 8)7

Kortom IMHO, koop die telefoon over voor een marktconform bedrag (doe je dat niet, zie punten 1 en 2 hierboven :X ) of laat dat dom ding zitten en hou je bezig met dingen die er echt toe doen, namelijk de tijd die je nog hebt met je vader - en voorzover je toch aan de slag gaat om dingen uit de nalatenschap te 'redden' zou ik me bovenal focussen op dingen met hoge sentimentele waarde: als je de nalatenschap niet gaat accepteren, mag je dus ook niet met de familiefoto's er vandoor gaan. Als de weduwe van je vader wel de nalatenschap accepteert krijgt zij ze wel en moet je ze maar zien over te kopen oid. Als jullie verstandhouding slecht is en zij bovendien naar verrast wordt door het finaniceel plaatje kan daar een prijskaart tegenover staan waar je niet aan kunt of wilt voldoen. Of ze steekt ze in de fik/gooit ze weg...

Dit soort zaken voor je vader's dood regelen heeft wel zin. Gelukkig gaat het - voorzover het alleen foto's en brieven e.d. zijn en je vader geen professioneel fotograaf danwel schrijver is - om zaken met verwaarloosbare financiele waarde. Je kunt ze dus goedkoop/symbolisch van hem overkopen. Maar documenteer het buitengewoon goed om jezelf in te dekken.

En mbt de data op die telefoon: trek dat er nu vanaf, nu je vader nog leeft en toestemming ervoor kan geven. Dan is dat gedaan en is het verder een stuk zielloze boedel waar je je niet druk om hoeft te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48
dion_b schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:21:
[...]

Ervan uitgaande dat iedereen in NL zit:
http://www.erfwijzer.nl/partner-wettelijke-verdeling.html

[...]

Zij krijgt dus alles. Jij krijgt als kind wel een vordering ter hoogte van je kindsdeel (dus 1/x van het geheel, waarbij x=som van partner en alle kinderen - als jij enige kind bent, is je kindsdeel 1/2, heb je vijf broers/zussen dan is het 1/6). Die kun je pas opeisen na haar overlijden.
Wellicht ten overvloede als men de url leest maar het kindsdeel is geen 1/x van het geheel maar 1/x van 50% van het geheel.
De andere 50% is immers al van de langstlevende bij gemeenschap van goederen.
Als enig kind is het dus 1/2 van 1/2 oftewel 1/4 van het geheel en bij vijf broers/zussen is het 1/7 van 1/2 oftewel 1/14 van het geheel.

Voor wat betreft het schenken, de belastingdienst is daar heel duidelijk over. Alles wat binnen 180 dagen voor het overlijden geschonken is wordt opgeteld bij, en is dus onderdeel van, de erfenis.
http://www.belastingdiens..._gevolgen_voor_uw_erfenis
Wat ook her en der terug te vinden is is dat het verkopen van zaken tegen een (veels) te lage prijs ook als gift gezien kan worden.
Daar tegenover staat weer dat er ook zoiets is als een jaarlijkse vrijstelling waar de telefoon met gemak in past.
Al met al een potentieel mijnenveld waarbij het nog maar de vraag is of je hier op Tweakers ook juridisch kloppende informatie krijgt. Ianal, weet het een en ander uit eigen ervaring en weet het een en ander terug te vinden op het web maar moet het ook doen met mijn leken interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Iedereen bedankt voor het advies. Ik heb mijn naasten geadviseerd alles links te laten liggen. Mijn vader heeft alle foto's (en het betreft uitsluitend digitaal materiaal) op een plaats (Dropbox map die je kan zien met alleen de link) beschikbaar gemaakt voor alle betrokkenen. De emotionele waarde van het toestel is daarom 0 en daarom niet langer meer een probleem.

Thanks Apple voor TouchID...da's toch handig als je je pin code niet meer kan herinneren =/
Pagina: 1