• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik experimenteerde laatst voor het eerst met een raid-configuratie. Ik heb twee identieke 1TB-server hdd's (en ik kan er nog aan wat meer komen) die ik wil gaan inzetten als failsafe dataopslag voor o.a. foto's en andere zaken die niet kwijt mogen. Nu deed ik dat met een enigszins verouderd Gigabyte moederbord van ca 6 jaar oud, en wat me opviel was dat ik zodra ik raid inschakelde, de boottijden enorm verhoogd werden.

Ik zocht wat op internet en kwam deze quote tegen:

"Natuurlijk is het wel zo dat je een extra menu krijgt als je met raid gaat werken. Dit kost vaak aardig wat tijd extra in het boot proces. Hier is helaas verder niks aan te doen."
http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=21037

Dat was in 2010. Nu overweeg ik een Z170 mobo (Asus pro gamer bv), en ik vroeg me af of het soms per mobo verschilt, de extra boottijd van een raidconfiguratie? Ik gebruik zelf altijd hibernate en vind het zeer prettig dat mijn pc binnen 10 seconden gereed is.

Heeft iemand tips hoe ik Raid kan gebruiken en toch zeer rap kan booten? Is er een betere keus qua mobo voor mijn i6600K cpu die ik aan wil gaan schaffen? Is een software raid misschien een oplossing? Of zal ik moeten uitwijken naar de PC van mijn vriendin (die maalt niet zo om boottijden)?

[ Voor 3% gewijzigd door Znorkus op 23-07-2016 13:14 ]

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:25
Software raid in Windows. Of manueel een sync scripten met rsync. Hardware raid zorgt altijd voor langere boot tijden

• Znorkus
Thanks =]
Ik ga me in software-raid verdiepen en evt overwegen om de raid naar een andere PC te moven. Jammer!

Verwijderd

Ik ga ervan uit dat bij de Intel Z170 chipset net als bij de voorgangers RAID-mode dan geldt voor alle SATA poorten die op die chipset zijn aangesloten. Windows kan makkelijk geïnstalleerd worden op een RAID-1 volume.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:39
Znorkus schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:13:
Ik experimenteerde laatst voor het eerst met een raid-configuratie. Ik heb twee identieke 1TB-server hdd's (en ik kan er nog aan wat meer komen) die ik wil gaan inzetten als failsafe dataopslag voor o.a. foto's en andere zaken die niet kwijt mogen. Nu deed ik dat met een enigszins verouderd Gigabyte moederbord van ca 6 jaar oud, en wat me opviel was dat ik zodra ik raid inschakelde, de boottijden enorm verhoogd werden
Wil je het alleen als backup opslag gebruiken? Dan is het toch niet er dat de boottime langer is?

• Znorkus
Ik wil de twee schiven liefst in mijn main/game-bak hebben. Maar als dat mijn boottijd weer vervijfvoudigd is het me het niet waard en zet ik de raidschijven wel in een andere minder gebruikte pc.

Het valt me eerlijk gezegd tegen dat we anno 2016 nog stteds zo lang op een raid ontroller moeten wachten.

• Znorkus
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:45:
Ik ga ervan uit dat bij de Intel Z170 chipset net als bij de voorgangers RAID-mode dan geldt voor alle SATA poorten die op die chipset zijn aangesloten. Windows kan makkelijk geïnstalleerd worden op een RAID-1 volume.
Ja alle drives worden dan raid, je hebt geen ahci meer.
En windows komt uiteraard op een ssd te draaien. Verder als d een dataschijf met games etc, en als e drive wil ik die twee 1tb schijven als enkele 1tb schijf zien.

Mijn vraag was dus eigenlijk of er grote verschillen zijn in mobos mbt riad boottijden.

[ Voor 7% gewijzigd door Znorkus op 24-07-2016 23:12 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kijk es naar UEFI zou ik zeggen... Mijn XPS 13 doet er langer over om daar door te spartelen dan om de bootloader te tonen en het OS te booten :|

Anyway - als je het in een bestaand systeem duwt is het waarschijnlijk geen oplossing, maar als het OS niet uitmaakt is de stabielste keuze voor software-RAID een Linux-distributie. Mdadm hangt namelijk niet af van de drivers voor je chipset, en de software RAID onder Windows vziw wel (vaak ook 'fakeRAID' genoemd omdat het een chipje op je moederbord is dat RAID biedt maar eigenlijk het echte werk door je CPU laat afhandelen).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Dataschijf is goed idee. Die kan in raid, prima.

Je games op een raid schijf vind ik onverstandig, lange laadtijden en je hebt dan nauwelijks winst van een SSD. Ik heb daarom lang gewacht met een SSD in mijn game pc en pas een SSD geplaatst doen ik een 512 gig SSD kon betalen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als ik de TS goed begrijp:
Ik heb twee identieke 1TB-server hdd's (en ik kan er nog aan wat meer komen) die ik wil gaan inzetten als failsafe dataopslag voor o.a. foto's en andere zaken die niet kwijt mogen.
Dan wil je de schijven gebruiken als backup. Dat raad ik ten zeerste af. Wbadmin is tienduizend maal veiliger dan Raid.

En software raid is altijd trager omdat er geen dedicated geheugen of dedicated controller aan hangt.

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 24-07-2016 23:19 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En RAID is inderdaad geenszins een backup. Als je voeding doorfikt kan je al je data kwijt zijn, een echte backup maak je periodiek, al dan niet geautomatiseerd, en sla je niet op op hetzelfde fysieke apparaat. Een externe schijf die je na de backup afkoppelt is bv. een degelijke vorm van back-up.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

De snelheid van de HDD bepaalt dan hoe snel het volume toegankelijk is.
Pagina: 1