-
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:55 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
[ Voor 52% gewijzigd door jeroen3 op 23-07-2016 18:13 ]
Je zegt "die zal ook wel wat potentiaalverschil hebben dan".Jim423 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:15:
Moet je de kast van de pc ook niet aanraken die zal ook wel wat potentiaalverschil hebben dan. Toen ik nog geen aarding in huis had kreeg ik af en toe een flinke tik bij het aanraken
Wordt zo af en toe wel eens meer beweerd, maar ik heb daar zelf nog nooit van gehoord. Het ontstoringsfilter dat de :oorzaak is van dit fenomeen is namelijk symmetrisch: Twee condensatoren in serie tussen fase en nul met het midden verbonden aan de aarde. Begrijpelijk dus die halve netspanning bij niet aarden,memphis schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:29:
Soms helpt het ook als je de 220v stekker omdraait.
De condensatoren in zo'n filter zijn al niet de nauwkeurigste. Onder een hoge spanning is het best mogelijk dat er 1 nog wat slechter wordt en krijg je geen halvering op je aarde.Techneut schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:40:
Wordt zo af en toe wel eens meer beweerd, maar ik heb daar zelf nog nooit van gehoord. Het ontstoringsfilter dat de :oorzaak is van dit fenomeen is namelijk symmetrisch: Twee condensatoren in serie tussen fase en nul met het midden verbonden aan de aarde. Begrijpelijk dus die halve netspanning bij niet aarden,
My favorite programming language is solder.
[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 24-07-2016 20:54 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 25-07-2016 20:12 ]
Wat heeft een netfilter te maken met storing? Hij kan een voeding zoeken zonder netfilter, of misschien eentje met kleinere capaciteiten wat het zou kunnen verminderen, maar waarom zou dat bij reviews moeten worden meegenomen? Als je aardlekschakelaar tript dan moet je wel een enorme condensator daar hebben zitten volgens mij. Je moet flinke stromen hebben voor dat gebeurd.Dre schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:47:
In geval van klasse II geïsoleerde voeding (=geschikte laptop adapter+ PicoPSU) heb je geen PE. ATX voedingen zijn bij mijn weten altijd klasse I. Dus PicoPSU toepassen.
Voedingen die weinig storing genereren en dus een kleine lekstroom hebben zouden ook geschikt zijn. Hoe je achter de lekstroom weet ik niet. In reviews wordt het niet meegenomen, terwijl het toch van belang is met trippende aardlekschakelaars enzovoort.
Is mogelijk ja. Maar besef wel dat zo'n scheidingstrafo voor een gemiddelde PC een loeier van een ding moet zijn. Een enorme bonk ijzer. Schrik niet van eentje van pak weg ongeveer 700 VA, zo eentje is nog net te tillen. Onder bronaanpak versta ik dan toch gewoon aarden zoals dat hoort.Dre schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:11:
@Techneut
Zet de computer met randapparatuur achter een scheidingstransformator: probleem opgelost omdat de lekstroom voldoende klein is om niet meer te voelen. Aarden is dan nergens voor nodig. Zoek dus een voeding met weinig capaciteit naar aarde (=lage lekstroom). Tenzij dit type niet verkrijgbaar is, maar dan is bron aanpak niet mogelijk.
Netfilter en storingsfilter zijn in dit verband synoniemen. Maar waarom zou je zoeken naar een voeding zonder dat filter, vooropgesteld dat het bestaat. Een nogal zinloze onderneming. Een hierdoor trippende aardlekschakelaar heb ik nog nooit van gehoord. Of het zou een leslokaal of kantoorruimte moeten zijn met enige tientallen computers.Sissors schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:34:
[...]
Wat heeft een netfilter te maken met storing? Hij kan een voeding zoeken zonder netfilter, of misschien eentje met kleinere capaciteiten wat het zou kunnen verminderen, maar waarom zou dat bij reviews moeten worden meegenomen? Als je aardlekschakelaar tript dan moet je wel een enorme condensator daar hebben zitten volgens mij. Je moet flinke stromen hebben voor dat gebeurd.
Nou ja, als het zou bestaan heb je dan niet de/die capacitieve deling naar je aarde. Maar ik betwijfel ook of het bestaat.Techneut schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:38:
[...]
Netfilter en storingsfilter zijn in dit verband synoniemen. Maar waarom zou je zoeken naar een voeding zonder dat filter, vooropgesteld dat het bestaat. Een nogal zinloze onderneming. Een hierdoor trippende aardlekschakelaar heb ik nog nooit van gehoord. Of het zou een leslokaal of kantoorruimte moeten zijn met enige tientallen computers.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq