Toon posts:

Ongeaard stopcontact en aluminium apple toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een ander keyboard kopen, dat geen stroom geleidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
Moet je de kast van de pc ook niet aanraken die zal ook wel wat potentiaalverschil hebben dan. Toen ik nog geen aarding in huis had kreeg ik af en toe een flinke tik bij het aanraken :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Een USB isolator.
Zoals deze: http://hifimediy.com/usb-isolator

Daarmee onderbreek je de aarde naar je toetsenbord en kan er slechts nog een nihil beetje stroom lopen.
Dit lost het niet op voor je kast.

[ Voor 52% gewijzigd door jeroen3 op 23-07-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-10 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ander toetsenbord of een aard draad trekken.
Of een draadje naar een verwarming oid trekken maar dat is geen veilige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 10:34
Ik heb hetzelfde met mijn HP probook. Als ik de metalen behuizing aanraak voelt dat "raar". Een geaard stopcontact gebruiken is het enige dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soms helpt het ook als je de 220v stekker omdraait.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:15:
Moet je de kast van de pc ook niet aanraken die zal ook wel wat potentiaalverschil hebben dan. Toen ik nog geen aarding in huis had kreeg ik af en toe een flinke tik bij het aanraken :P
Je zegt "die zal ook wel wat potentiaalverschil hebben dan".
Iets correcter, die heeft potentiaal verschil (de halve netspanning) t.o.v. de aarde als hij niet geaard is. Reden om hoe dan ook toch te aarden. Dat dit te moeilijk is geldt maar hoogst zelden. En echt, andere opties dan de al genoemde zijn er niet. Ik neem aan dat TS, ook al stelt hij een vraag in die richting, ook niet anders verwacht.
memphis schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:29:
Soms helpt het ook als je de 220v stekker omdraait.
Wordt zo af en toe wel eens meer beweerd, maar ik heb daar zelf nog nooit van gehoord. Het ontstoringsfilter dat de :oorzaak is van dit fenomeen is namelijk symmetrisch: Twee condensatoren in serie tussen fase en nul met het midden verbonden aan de aarde. Begrijpelijk dus die halve netspanning bij niet aarden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Techneut schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:40:

Wordt zo af en toe wel eens meer beweerd, maar ik heb daar zelf nog nooit van gehoord. Het ontstoringsfilter dat de :oorzaak is van dit fenomeen is namelijk symmetrisch: Twee condensatoren in serie tussen fase en nul met het midden verbonden aan de aarde. Begrijpelijk dus die halve netspanning bij niet aarden,
De condensatoren in zo'n filter zijn al niet de nauwkeurigste. Onder een hoge spanning is het best mogelijk dat er 1 nog wat slechter wordt en krijg je geen halvering op je aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, natuurlijk is dat waar. Maar waar praat je dan over? Bij volledige symmetrie is het uitgaande van de 230V nominale spanning 115 / 115V, bij wat uiteenlopen 100 / 130 of desnoods 90 / 140V? Veel groter zal het verschil toch niet worden lijkt me. De goedkoopste exemplaren hebben volgens mij een tolerantie van 10% en dan bij de zeldzame toevalligheid van de ene 110% en de andere 90% van de bestempelde waarde, krijg je bij 230 V waarden van 126,5 en 103,5V. Niet echt noemenswaardig vind ik, Kortom het moet al heel extreem zijn die verslechtering wil het echt effect hebben.. Maar misschien heb je dit zelf ooit in de praktijk meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Stekker omdraaien ken ik alleen als oplossing bij bijvoorbeeld wasmachines die een gevoelige aardlekschakelaar laten trippen. Het "lekkende" deel gaat dan mogelijk naar nulpotentiaal ipv fase. Dan is er geen aardlek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 23:54
Ik zou het zelf bij de bron aanpakken en alsnog een PE draad trekken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Natuurlijk Puch-Maxi, daar was iedereen het ook wel over eens. Onder letterlijk alle omstandigheden ook aan te bevelen, vooropgesteld dat het te verwezenlijken is. Maar dergelijke apparaten zijn niet voor niets voorzien van een stekker met randaarde. Echter de laatste discussie ging daar helemaal niet over. maar over het achterwege laten er van en het in dat geval al of niet effect hebben van de stekker even omdraaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 24-07-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zou het zelf bij de bron aanpakken en een voeding kopen met een lage lekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En Dre, zit je dan aan een bepaalde voeding te denken? Want hoe je het ook wendt of keert, zo'n ontstoringsfilter zal er dacht ik toch wel inzitten. Of niet soms? En hoeft dat type voeding dan niet geaard te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

In geval van klasse II geïsoleerde voeding (=geschikte laptop adapter+ PicoPSU) heb je geen PE. ATX voedingen zijn bij mijn weten altijd klasse I. Dus PicoPSU toepassen.

Voedingen die weinig storing genereren en dus een kleine lekstroom hebben zouden ook geschikt zijn. Hoe je achter de lekstroom weet ik niet. In reviews wordt het niet meegenomen, terwijl het toch van belang is met trippende aardlekschakelaars enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik begrijp met die uitleg wat je bedoelt. Het is dus niet iets heel bijzonders waar ik heel even aan dacht, maar eentje van goede kwaliteit en verder standaard. Op zich een prima advies, al heeft het weinig met het onderwerp te maken.

Die voeding zal net als de wat goedkopere ook een ontstoringsfilter hebben en wel op dezelfde manier. Hooguit met componenten van wat betere kwaliteit, met als gevolg dat je aan mag nemen dat die beide spanningen ten opzichte van de aarde netjes allebei de halve netspanning zijn en blijven. Maar dat is wat dat aspect betreft dan ook alles. In feite slaat die lage lekstroom nergens op, want eigenlijk spreek je hier niet van lekstromen, de halve netspanning is te allen tijde gewoon een natuurlijk gegeven, een gegeven dat je altijd noodzaakt om te aarden. Nogmaals, die stekker met randaarde op deze apparaten zit er niet voor versiering aan!

Achterwege laten van die aarding leidt weliswaar niet tot levensgevaar, versta me goed, maar de prik is soms wel knap vervelend. Zoals hier met een metalen toetsenbord, dat is zonder verdere maatregelen gewoon er om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zullen we nu wachten op de topicstarter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

TS is reeds geëlektrocuteerd denk ik :P

@Techneut
Zet de computer met randapparatuur achter een scheidingstransformator: probleem opgelost omdat de lekstroom voldoende klein is om niet meer te voelen. Aarden is dan nergens voor nodig. Zoek dus een voeding met weinig capaciteit naar aarde (=lage lekstroom). Tenzij dit type niet verkrijgbaar is, maar dan is bron aanpak niet mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 25-07-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dre schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:47:
In geval van klasse II geïsoleerde voeding (=geschikte laptop adapter+ PicoPSU) heb je geen PE. ATX voedingen zijn bij mijn weten altijd klasse I. Dus PicoPSU toepassen.

Voedingen die weinig storing genereren en dus een kleine lekstroom hebben zouden ook geschikt zijn. Hoe je achter de lekstroom weet ik niet. In reviews wordt het niet meegenomen, terwijl het toch van belang is met trippende aardlekschakelaars enzovoort.
Wat heeft een netfilter te maken met storing? Hij kan een voeding zoeken zonder netfilter, of misschien eentje met kleinere capaciteiten wat het zou kunnen verminderen, maar waarom zou dat bij reviews moeten worden meegenomen? Als je aardlekschakelaar tript dan moet je wel een enorme condensator daar hebben zitten volgens mij. Je moet flinke stromen hebben voor dat gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als de voeding open te maken is kan je ook het filter van de aarde ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dre schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:11:
@Techneut
Zet de computer met randapparatuur achter een scheidingstransformator: probleem opgelost omdat de lekstroom voldoende klein is om niet meer te voelen. Aarden is dan nergens voor nodig. Zoek dus een voeding met weinig capaciteit naar aarde (=lage lekstroom). Tenzij dit type niet verkrijgbaar is, maar dan is bron aanpak niet mogelijk.
Is mogelijk ja. Maar besef wel dat zo'n scheidingstrafo voor een gemiddelde PC een loeier van een ding moet zijn. Een enorme bonk ijzer. Schrik niet van eentje van pak weg ongeveer 700 VA, zo eentje is nog net te tillen. Onder bronaanpak versta ik dan toch gewoon aarden zoals dat hoort.
Sissors schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:34:
[...]

Wat heeft een netfilter te maken met storing? Hij kan een voeding zoeken zonder netfilter, of misschien eentje met kleinere capaciteiten wat het zou kunnen verminderen, maar waarom zou dat bij reviews moeten worden meegenomen? Als je aardlekschakelaar tript dan moet je wel een enorme condensator daar hebben zitten volgens mij. Je moet flinke stromen hebben voor dat gebeurd.
Netfilter en storingsfilter zijn in dit verband synoniemen. Maar waarom zou je zoeken naar een voeding zonder dat filter, vooropgesteld dat het bestaat. Een nogal zinloze onderneming. Een hierdoor trippende aardlekschakelaar heb ik nog nooit van gehoord. Of het zou een leslokaal of kantoorruimte moeten zijn met enige tientallen computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:38:

[...]
Netfilter en storingsfilter zijn in dit verband synoniemen. Maar waarom zou je zoeken naar een voeding zonder dat filter, vooropgesteld dat het bestaat. Een nogal zinloze onderneming. Een hierdoor trippende aardlekschakelaar heb ik nog nooit van gehoord. Of het zou een leslokaal of kantoorruimte moeten zijn met enige tientallen computers.
Nou ja, als het zou bestaan heb je dan niet de/die capacitieve deling naar je aarde. Maar ik betwijfel ook of het bestaat.

Mijn probleem met zijn verhaal over weinig storing was dat ik vooral uit ging van het netfilter wat de spanning voor de voeding filtert, al is het natuurlijk ook andersom. Maar zelfs als de voeding totaal geen storing zelf genereerd zal je nog steeds een filter willen hebben.
Pagina: 1