Verklaart u nader
Love is a battlefield, work too. Als men a priori al weet, dat je diensten niet lang benodigd zijn, is het nog maar de vraag of dit wel mag, wat hier bij TS gebeurt. Het is geen kwestie meer van niet naar tevredenheid functioneren, sterker nog; als jij alles cf. opdracht binnen de deadline hebt uitgevoerd, zou men toch juist geen reden hebben om de proeftijd niet te verlengen?
Zonder opgaaf van reden mag men wellicht de verbintenis opzeggen, maar als men dit a priori weet en jou een ander verhaal voor ogen houdt (vast contract, na deze proeftijd!) dan is dit hele andere koek, lijkt mij.

(Ga je toch meer richting dwaling dan wel bedrog.)
TS had dan een hogere beloning kunnen vragen, als dit TS ook bekend was gemaakt.
Misschien heb je iets anders ervoor laten schieten?
Schade door gevolgen achteraf (op een uitzondering na), kun je niet zoveel claimen, een proeftijd is geen garantie voor de toekomst- maar een hogere beloning was wellicht op zijn plaats geweest.
Leg eerst maar vast dat dit gaande is (geluidsopname op telefoon, collegae en direct leidinggevenden uithoren, na je collega's gewoon een keer een praatje pot houden met je chef, beetje amicaal doen en gewoon terloops als onderwerp aandragen en expliciet zeggen zo van: "hadden jullie gewoon mogen zeggen hoor, geen punt- maar dan houd ik rekening met een exit en niet een vast contract, nu heb ik niks achter de hand, dus mis ik inkomsten, ik had dan tijdens de sollicitie/onderhandeling een hogere beloning gevraagd etc.) en dat allemaal vastleggen, bij voorkeur met video+geluid, helemaal duidelijk voor de rechter, dat je gewoon keihard benadeeld bent.) Niet tijdens de vrijdagborrel, dan hebben zij ook drank op en kunnen zij zich naderhand beroepen op dwaling- dus gewoon tijdens de koffie, als iedereen nuchter is.
Als je na twee maanden op straat staat en je hebt geen alternatief, dan loop je ook inkomsten mis en als je dat van tevoren geweten had, had je daarop kunnen anticiperen- nu komt het als een koude douche.
(dat was de uitzondering, achteraf.)
Dus je hebt twee redenen om te claimen imo, de hogere beloning en je misgelopen inkomsten achteraf, omdat je te laat van deze strategie kennis hebt genomen. Als jij goed werkt en uitzicht hebt op een vast contract, dan zoek jij ook niks anders, nietwaar?
Eerst bewijs verzamelen en als het waar blijkt en je dit hebt vastgelegd (niemand gaat je dit zwart op wit geven, dus gebruik je recorder-app!) en dan tegen het einde proeftijd een stevig gesprek met je baas/HR aanvragen en dan eisen stellen. Anders naar DAS, het Juridisch Loket etc. om een arbeidsrecht-jurist/advocaat in te schakelen om misgelopen inkomsten te claimen bijv.
Maar is het de moeite waard? Had je veel meer verdiend, kritisch gekeken naar je eigen kennis- en ervaringsniveau, dan dat nu het geval is? Dat moet je eerst afwegen en dan pas kijken wat je eruit kunt slepen.
Een goede beoordeling of referentie eruit slepen kan ook zinvol zijn, ipv een middelmatige som geld en een slechte naam.
Edit: globaal (ik ken niet je salarisvergoeding, het contract etc.) zou ik tijdens een gesprek dan opteren voor de hoogte van 6 maanden salarisvergoeding (mee beginnen) en niet lager zakken dan naar 4 maanden vergoeding, ipv twee maanden salaris en dan erin laten zetten dat je daar geen arbeid voor hoeft te verrichten en niet aanwezig hoeft te zijn etc.
Een rechtszaak, reputatieschade, een advocaat etc.- het is voor hun veel gunstiger om dit in der minne te schikken. Maar leg alles vast en kijk naar jurisprudentie omtrent dit soort zaken.
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 23-07-2016 20:26
]