Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Al geruime tijd gebruik ik naar volle tevredenheid de gratis virusscanner "Avast Free Antivirus". Sinds enkele dagen installeert deze virusscanner echter ongevraagd plugins in de browser Google Chrome, na iedere reboot.

Het gaat hierbij om de volgende twee plugins:

Avast SafePrice
Avast Online Security

Beide plugins hebben meer dan 10 miljoen installaties, en 500 reviews waarvan degene die vijf sterren uitdelen een motivatie hebben die neerkomt op "very nice software", maar daar ben ik het dus niet meer eens.

Nu heb ik hiervoor bij de installatie van Avast vast wel een keer toestemming gegeven, maar ik kan met geen mogelijkheid vinden waar ik dit wangedrag kan uitschakelen.

Ik kan ook vrij weinig vinden op internet over dit fenomeen. Ben ik de enige die hier last van heeft? Zo nee, weet iemand anders hoe ik het kan uitschakelen, zodat ik niet na iedere reboot de popup van Chrome krijg en op "Remove Extension" moet klikken?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Beste antwoord (via CodeCaster op 24-07-2016 11:42)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zo te lezen moet je de setup van Avast opnieuw starten het de betreffende onderdelen uitzetten:
http://techdows.com/2014/...-ie-browsers-at-once.html

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zo te lezen moet je de setup van Avast opnieuw starten het de betreffende onderdelen uitzetten:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Voor alle software geld, nooit de default installatie doen.
Dus custum/geavanceerd kiezen, en de onderdelen uitzetten die teveel zijn.
Let ook goed op hoe ze de vraag stellen, soms draaien ze alles om, dus wat normaal ja is , is nu nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:41
Normaal gesproken gebeurt dat niet iedere keer.

[ Voor 37% gewijzigd door boyette op 24-07-2016 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Het kan ook nog zijn als je ze eerst accepteert en daarna uitschakelt dat het wegblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Ik gebruik al jaren lang de gratis Avast AV en hier nooit last van gehad. 1 keer weigeren en uitschakelen en geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 04:27:
Voor alle software geld, nooit de default installatie doen.
Dus custum/geavanceerd kiezen, en de onderdelen uitzetten die teveel zijn.
Let ook goed op hoe ze de vraag stellen, soms draaien ze alles om, dus wat normaal ja is , is nu nee.
Ik ben ook geen Next-Next-Finish-klikker, maar zoals je zelf al aangeeft, weten ze het doorgaans behoorlijk cryptisch te omschrijven in een zee van checkboxes. Wat als dit bij de installatie onder "real-time protection" viel?
boyette schreef op zondag 24 juli 2016 @ 05:08:
Normaal gesproken gebeurt dat niet iedere keer.
boyette schreef op zondag 24 juli 2016 @ 06:16:
Het kan ook nog zijn als je ze eerst accepteert en daarna uitschakelt dat het wegblijft
LocK_Out schreef op zondag 24 juli 2016 @ 07:33:
Ik gebruik al jaren lang de gratis Avast AV en hier nooit last van gehad. 1 keer weigeren en uitschakelen en geen problemen meer gehad.
Leuk voor jullie, maar bij mij dus wel. Als de plugin zou wegblijven na één keer weigeren, zou ik dit topic niet geopend hebben.

Na iedere reboot zie ik dit:
Chrome - SafePrice

Het is voor mij niet acceptabel dat de plugin geïnstalleerd, maar uitgeschakeld is: ik wil hem helemaal weg hebben uit mijn browser.
CMD-Snake schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 23:19:
Bedankt, dat hielp. Via "Apps & features" ("Add or remove programs") kun je de installatiewizard van Avast weer opstarten door op Uninstall te klikken.

Hierbij kun je kiezen voor Wijzigen, waarna in dat scherm doodleuk de "Browserextensie voor SafePrice" staat aangevinkt.

Setup - SafePrice

Ik heb dit vinkje tijdens de installatie 100% zeker niet aangezet. Het lijkt erop dat dit in mijn versie van Avast pas recent is toegevoegd, ongevraagd, en standaard ingeschakeld. In dit topic op het Avast-forum uit april 2016 staat dezelfde klacht, maar dan over de editie "Avast Online Security", een ander product van dezelfde makers.

Zoals je in dit filmpje kunt zien, doet Avast wel meer smerige trucjes om hun plugins te pushen.

Anyhow, het probleem lijkt opgelost: vinkje uit, en een reboot later lijkt het erop dat de plugin-installatie is gestaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
CodeCaster schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:42:

Leuk voor jullie, maar bij mij dus wel. Als de plugin zou wegblijven na één keer weigeren, zou ik dit topic niet openen
Oké. Doei :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Mjah ik vraag me gewoon af wat voor nut je denkt dat een "Ik heb hier geen last van"-reactie heeft? Ik heb er namelijk wel last van, vandaar dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 24-07-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Verwijderen is wat anders dan uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dus je moet hem eerst enablen en dan in chrome disablen
denk niet dat je hem dan nog krijgt want dan is hij voor avast wel geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
CodeCaster schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:46:
[...]

Mjah ik vraag me gewoon af wat voor nut je denkt dat een "Ik heb hier geen last van"-reactie heeft? Ik heb er namelijk wel last van, vandaar dit topic.
Het nut ervan is, dat niemand behalve jij hier last van lijkt te hebben. Dat duidt er dus op dat het probleem bij jou ligt. Dat is het nut van zo'n reactie.
Als je dan zo gaat reageren gaan mensen echt geen moeite voor je doen hoor kerel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
LocK_Out schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:32:
[...]

Het nut ervan is, dat niemand behalve jij hier last van lijkt te hebben. Dat duidt er dus op dat het probleem bij jou ligt. Dat is het nut van zo'n reactie.
Als je dan zo gaat reageren gaan mensen echt geen moeite voor je doen hoor kerel.
Er hoeft ook niemand moeite meer te doen, want met behulp van de eerste reactie was het probleem al opgelost.

Dat jij post dat jij er geen last van hebt, betekent niet dat behalve ik niemand er last van heeft, en helpt mij niet verder naar een oplossing.

Ik waardeer verder wel dat je probeert te helpen, ik had alleen nogal weinig aan je reactie, en wellicht was mijn "Leuk voor jullie" dan ook licht overtrokken.
boyette schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:40:
dus je moet hem eerst enablen en dan in chrome disablen
denk niet dat je hem dan nog krijgt want dan is hij voor avast wel geinstalleerd
Ik wilde de plugin permanent uit Chrome te verwijderen en nooit meer door Avast laten installeren, en dat is gelukt. Ik begrijp dat de plugin laten installeren door Avast en dan uitschakelen in Chrome bijna hetzelfde is, maar dat was niet de oplossing waarnaar ik zocht.

Met "het uitschakelen" in de TS bedoelde ik dus dat ik Avast wilde vertellen dat 'ie de plugin niet meer hoeft te proberen te installeren bij iedere reboot, niet hoe ik de Chrome-plugin kan uitschakelen.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 24-07-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dat doet avast niet, elke keer die plugin opnieuw installeren. Dus dan moet je avast deinstalleren en opnieuw installeren. Kennelijk blijft het setup proces ergens hangen. Dus lock_out raakt wel degelijk de kern van het probleem. Zou me niks verbazen als dat setup proces bij jou nog continu loopt.
Pagina: 1