Nieuwe werk/game pc, input gevraagd op samenstelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberb0b2000
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-05 13:24
Mijn idee over me te bouwen machine:
Graag jullie opinie er over..

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4k rendering en recording met Realizzer 3D, planet coaster, startrek online, creative cloud suite, bluray&dvd kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
max 3600

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDMI Monitor Asus PB 278 - 2560 x 1440
Epson ehtw6100w beamer - 1080P
En nog wat overige niet interresante dingen :P

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed
pricewatch: ASRock Z170 Extreme7+
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
pricewatch: Corsair Vengeance CMK32GX4M4A2400C12
pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 512GB x2 in raid 0
pricewatch: HTC Vive
pricewatch: Pioneer BDR-209DBK Zwart

+ kast + voeding...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wezenlijk sta ik open voor elk merk. Echter Intel cpu is een must.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag geluid niveau is wel gewenst.
Overigens heb ik geen zin om elke maand me pc met water te moeten vullen :P. Looks en lampjes zijn niet nodig .. kast verdwijnt toch onder bureau, knopjes aan de boven front zijn wel wenselijk.

Ga je overklokken?
De vraag is, is overklokken nodig voor mijn doel? Wezenlijk leg je alleen maar meer stres op de machine waar het niet nodig is lijkt me....

Wat verwacht je van ons?
Nou ja niets.. maar wat ik op prijs zou stellen is een beetje hulp in een degelijke stabiele snelle machine die nie te veel lawaai maakt. Is de keuze bovenstaand in balans..?

Vraag is dus ook, is het verstandig om met de bovenstaande setup een andere cpu koeler te nemen?
Misschien of iemand weet of de htc vive direct op dit asrock moederboard kan aangesloten worden.
Is dit bord + memory goed voor rendering?..
Betaal ik te veel en kan ik meer voor minder krijgen? :D (gevaarlijke vraag.. maar okee)

Kast moet ik nog uitzoeken. Zelfde geld voor voeding.
Voeding gok ik ergens in de 600 watt, maar moet ik nog berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 00:47
NVMe in Raid0 heeft nog allerlei problemen. Zelf geen ervaring mee maar tenzij je hier af en toe naar om wilt kijken adviseer ik je niet om je besturingssysteem hier vanaf te gaan draaien. Misschien dat je beter een nieuwe SM961 kan draaien als enkele schijf, ik lees behoorlijk goede dingen online over deze schijf. Vergeet ook niet dat je soms PCI-E lanes kwijt bent afhankelijk van hoe je je moederbord instelt. Ze beginnen langzamerhand op te duiken op verschillende plaatsen, zoals hier.

Verder wel aardige keuzes volgens mij. Wat betreft je vraag over overklokken: je haalt in wezen gratis (zonder extra kosten in euro's) meer performance uit je systeem. Als je processor 20% sneller kan werken zonder dat je dit iets kost dan is dit een makkelijke keuze, toch? Het is niet zo dat je constant meer stroom verbruikt en het systeem zwaarder belast hierdoor, enkel wanneer (bijv.) je processor die extra kracht ook daadwerkelijk nodig heeft wordt dit gebruikt.

Je kan een setje van 2x16GB gebruiken, qua prijs is dit ongeveer hetzelfde maar dan heb je daar nog uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst.

Het belangrijkste onderdeel qua stilheid is je behuizing. Had je al iets op oog? Een veilige keuze is bijvoorbeeld een kast van BeQuiet! maar er zijn meer dan genoeg behuizingen die zich richten op zo stil mogelijk zijn. Zorg ervoor dat je een stille CPU-koeler kiest, die mis je nu nog in je rijtje. Een kwaliteit voeding van 600W is zeer ruim.

Op je grafische kaart valt nog wel wat aan te merken. Als je echt een GTX1070 wilt dan kan je beter voor een goedkopere gaan. Je kan bijna 100 euro besparen en er zit nauwelijks verschil in de performance tussen de verschillende merken. Eigenlijk zou ik voor 4k gaming (en VR) voor een GTX1080 gaan, niet voor een 1070. Stuk duurder maar juist in die twee toepassingen zal je het verschil gaan merken.

Tot slot nog over je CPU/moederbord. Ik zou ook voor de 6700k gaan maar je kan ook voor een 6800/6900k kiezen. Daar zal nog wel over gediscussieerd worden. Wat mij betreft is zeker bij gamen de 6700k een voordeligere keuze, deze komt in veel benchmarks naar voren als sneller dan de 6800k omdat veel applicaties niet goed schalen over meer cores. Als je aangeeft welke software je precies wilt gaan gebruiken voor rendering en hoe belangrijk tijdswinst hier is voor jou dan kan iemand ongetwijfeld vertellen tot in hoeverre het waard is om voor de X99 CPUs te gaan ipv 1151. ;)

VIVE is geen probleem op dat moederbord. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberb0b2000
Ik zit inderdaad dus te puzzelen. Je geeft een aantal goede argumenten.

Je advies over kast/voeding zie ik inderdaad wel zitten:

Ik denk dat dit wel netjes is;

pricewatch: be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 550W

Maar met je argumentatie over cpu en cores; denk ik inderdaad dat het dan handiger is de samenstelling te wijzigen.

Wat ik namelijk ga renderen is in realizzer. Een applicatie om podia's live weer te geven waar bij mij de nadruk ligt op lasers, de gelijktijdige recording voor tutorial vids. Dit natuurlijk realtime.

Dus met de info die ik al even van jou op doe zou ik de samenstelling beter kunnen aanpassen naar:

hmm

cpu cooler.. .. pure gok:

pricewatch: be quiet! SHADOW ROCK 2

Zou dit dan geschikt zijn met elkaar?

Waarom ik voor 4 memory modules gekozen heb is ivm quad channel.. Voor rendering zou dit voordeel moeten opleveren .. waarbij ik me baseer op het volgende artikel: link .

Ik heb zelf lang in de pc wereld gezeten, maar 10 jaar geleden overgeschakeld naar mac. Daardoor natuurlijk het eea uit het oog verloren :) ..

[ Voor 27% gewijzigd door cyberb0b2000 op 08-08-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Hartstikke mooi natuurlijk, een 550w platinum voeding maar wel erg duur en dan krijg je er van bq ook nog maar 5 jaar garantie op. Een pricewatch: Corsair RM550x is iets minder efficiënt https://nl.hardware.info/...l/producten/322510-319708 maar wel veel goedkoper, heeft een extreem lage ripple, net zo onhoorbaar en krijgt van Corsair 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberb0b2000
Goed argument.. En scheeld 1/3e..

Dan zou ik dus op dit lijstje uit komen.

zie beneden

[ Voor 95% gewijzigd door cyberb0b2000 op 08-08-2016 14:38 . Reden: verwijzing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Yep, volgens de specificaties houdt je 7mm aan ruimte over. Dit is in de praktijk soms lastig maar denk dat je genoeg speling hebt :)

Lees je nog even in of je met 32G of 64G geheugen wilt gaan werken. Gelukkig hebben de 2011-3 moederborden bijna allemaal 8 slots voor DDR4 dus dat kan je altijd nog uitbreiden. De CPU kan maximaal 128G aansturen (dus 8x16G). Ik weet echt niets van de software die je gebruikt dus misschien heb je helemaal niets aan extra geheugen ;)

Je moederbord is duur (kan je gerust 100 euro op besparen) en je videokaart is duur (je pakt zowat de duurste en meest lastigste te krijgen kaart die nu op de markt is) Zoals ik eerder schreef, er zit nauwelijks verschil tussen de Pascal kaarten en de STRIX kaarten zijn niet beter of slechter dan de meeste andere, maar in verband met de problemen op het gebied van levering wel behoorlijk wat duurder. De goedkoopste 1080 EVGA kaart is vanaf €679 te krijgen (scheelt bijna €250,-) en het verschil is dusdanig minimaal dat je dat beter kan besparen en over een paar maanden kan gebruiken om je kaart te verkopen en met die 250 een 1080Ti aan te schaffen :P

En ik zou dus deze SSD doen in plaats van de oude generatie. Behoorlijke performance winst. In Nederland nog wat lastig te krijgen maar volgens mij vanuit de UK of Duitsland wel leverbaar tegen een aardige prijs. De voeding die ACB2401 aanraad is uitstekend, goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberb0b2000
Die ssd is 3x de moeite waard. Over die had ik heen gekeken.

Waarom toch voor dit duurdere bord, is ivm bluetooth.. (met vive schakelt hij dan automatisch de pods af.
De mogelijkheid om in de toekomst nog een 2e m2 te plaatsen, en nog wat features die handig zijn met development.

De video kaart ja.. das een lastige.. Ik koos al voor asus ivm negative ervaringen met msi in het verleden.
Evga ... Nu ga ik vast afgeschoten worden.. maar is da wel betrouwbaar? Ik herriner me evga vroeger as budgeteer met de bij behorende resultaten.

Update.. van het lijstje zo ver..

(zie beneden)

[ Voor 52% gewijzigd door cyberb0b2000 op 08-08-2016 14:38 . Reden: update van lijst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
EVGA is hét merk als je het over betrouwbaarheid hebt. Vaak juist wat duurder dan de rest van de aanbieders maar probeert dat goed te maken met een uitstekende klantenservice. Het is volgens mij ook de enige NVIDIA OEM waarbij je direct kan aankloppen, als er iets met je ASUS of MSI kaart aan de hand is dan moet 'ie naar de plaats waar je 'm gekocht hebt en dan sturen zij je kaart door naar een reparatiecentrum of distribiteur. Bij EVGA kan je gewoon je kaart direct opsturen naar hun reparatiecentrum (als je dat wilt). Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo uit. De chips zijn hetzelfde (komen van NVIDIA af) en geen enkel merk lijkt slechte kaarten te maken in de huidige generatie.

Goede reden voor het duurdere bord dan, je kan uiteraard ook een dongel oid gebruiken, zal wat goedkoper zijn dan maar zit 't niet ingebouwd in je moederbord. Dat zal je voor jezelf even moeten bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberb0b2000
Bedankt alle voor de input, ook over Evga. Overigens toch voor Asus gegaan ivm met Asus board.
De problematiek als iets kappot is leg ik wel bij de leverancier neer. :p

Voorlopig nog met een M2 SM951, en die vervang ik zodra de nieuwe op de markt is.
Bestellen van die 961 is zelfs in buitenland lastig.

Dit is um geworden:

pricewatch: Asus GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB
pricewatch: Asus X99-Pro/USB 3.1
pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3200C16
pricewatch: Pioneer BDR-209DBK Zwart
pricewatch: be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver
pricewatch: Corsair RM550x
pricewatch: Samsung SM961 512GB 1x
pricewatch: HTC Vive
pricewatch: be quiet! SHADOW ROCK 2

We gaan kijken hoe het werkt :P

[ Voor 10% gewijzigd door cyberb0b2000 op 26-07-2016 00:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberb0b2000
Even een kleine aanvulling. De bovenstaande set draait prima met een samsung SM951.
Zo dra de 961 uit komt zal ik deze vervangen.

Overigens heeft het geresulteerd tot een super snel en stil systeem waar de HTC Vive super op werkt.
Pagina: 1