Windows 10 dual boot problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 21:29
Ik heb sinds gisteren een dual boot systeem gemaakt met 2 ssd's, een Crucial M4 waar gewoon mijn Windows 7 opstaat en waar ik niets aan veranderd heb, en een Samsung 850 EVO waar ik een clean install Windows 10 heb opgezet waarvan ik de productcode van mijn W7 heb gebruikt.
Bij het installeren van de W10 heb ik de andere ssd losgekoppeld zodat elke schijf een eigen boot file file heeft. Voor het gewenste os te selecteren gebruik ik de F11 toets om in het boot menu te komen en daar de gewenste ssd te selecteren.
Eerst heb ik een beetje basic dingen geïnstalleerd op de W10 ssd zoals oa chrome en antivirus.
Daarna terug geswitcht naar de ssd met W7 op en de rest van de dag hier op verder gedaan.
Nu wou ik W10 nog eens opstarten maar als ik opstart krijg ik mijn desktop incl taakbalk, startknop en de overige koppelingen aan de linkerkant in de taakbalk, maar geen klok en andere koppelingen rechts onder.
Ik kan het startmenu openen met linker -en rechter muis toets maar van zodra ik iets aanklik zoals bv instellingen komt het icoon in de taakbalk te staan maar kan ik er niets mee doen, ik zie enkel het kleine preview vakje als ik erover ga met de muispointer. Ik kan niets doen buiten herstarten.

Ik heb ook geprobeerd met de installatie usb om een herstel te doen naar een eerder herstelpunt maar hij vind er geen, terwijl ik er zelf manueel al enkele had aangemaakt.

Ik had ook ergens iets gelezen van W10 Fast start up uit te schakelen, maar als ik niets kan doen gaat dit dus niet. Dan maar geprobeerd in safe mode en start W10 wel op, maar ik heb zelfs geen keuze van Fast start up dus dat zal het al niet zijn.

Komt dit probleem voor omdat ik een dual boot systeem heb of is dit puur een W10 probleem?

Ik ben een beetje ten einde raad en weet zo direct geen oplossing.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Beste antwoord (via ikbenben op 23-07-2016 13:00)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat hierboven staat is niet waar. Ongeacht hoeveel schijven en Windows installaties je hebt, Windows zal ten alle tijden C: zijn. Al heb je 10 partities op je schijf met 10 verschillende Windows installaties, ze zijn allemaal, in die opgestarte installatie, C:. Dat is al sinds Vista zo. Rommelen aan je hardware is dus nergens voor nodig.

Wat je beschrijft klinkt als dat je Windows opeens in RTL weergave staat en twee schermen bevat. Dat wat je ziet, is namelijk het tweede scherm en die bevat geen klok e.d. Om je instellingen scherm zichtbaar te krijgen, kan je met de Windows toets en pijltjes links/rechts het venster verplaatsen. Dan kan je de instellingen weer herstellen naar hoe het hoort.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat komt omdat je de schijf waar de andere Windows op staat losgekoppeld hebt tijdens de installatie van Windows. Nu denken beide Windows-installatie's dat hun schijf "C:\" is. Dat klopt niet. Probeer maar eens de SATA-kabels om te verwisselen tussen beide disks. Je zult dan waarschijnlijk zien dat W10 wel werkt maar W7 niet meer.

Ergo; Sluit beide schijven aan en draai Windows 'Opstartherstel'. Vanuit Windows 10 doe je dat door shift vast te houden op het moment dat je op "Opnieuw opstarten" klikt (in Windows dus). Met Windows 7 kan dat nog gewoon via F8 bij het booten.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 23-07-2016 02:43 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat hierboven staat is niet waar. Ongeacht hoeveel schijven en Windows installaties je hebt, Windows zal ten alle tijden C: zijn. Al heb je 10 partities op je schijf met 10 verschillende Windows installaties, ze zijn allemaal, in die opgestarte installatie, C:. Dat is al sinds Vista zo. Rommelen aan je hardware is dus nergens voor nodig.

Wat je beschrijft klinkt als dat je Windows opeens in RTL weergave staat en twee schermen bevat. Dat wat je ziet, is namelijk het tweede scherm en die bevat geen klok e.d. Om je instellingen scherm zichtbaar te krijgen, kan je met de Windows toets en pijltjes links/rechts het venster verplaatsen. Dan kan je de instellingen weer herstellen naar hoe het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Hero of Time schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:33:
Hartelijk dank, dat het maar zo simpel was om de Windows toets en pijltjes links/rechts te gebruiken _/-\o_
Echter, over RTL weergave vind ik zo direct niets. Kan je hier wat meer uitleg over geven?

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruik geen Windows, maar wat ik er over weet is dat je bij de Taal en Regio instellingen hier een RTL (right to left) taal kan selecteren om te gebruiken. Het hoeft niet direct de weergavetaal te zijn die verandert overigens. Het kan ook iets van Toegankelijkheid erin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Ach zo, op die manier. Wel ik moet zeggen dat blijkbaar Windows toets + links/rechts al voldoende was, bij opstarten is nu alles zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niets hebt aangepast aan de instellingen is het des te vreemder, want het enige wat die combi doet, is vensters herschikken. Als je twee schermen hebt en een venster begint op het linker scherm en je gebruikt win+pijl rechts, dan wordt deze eerst op de rechterhelft van het linker scherm gezet, dan de linkerhelft van het rechter scherm om te eindigen op de rechterhelft van het rechter scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Vreemd is het wel, want ik had sowieso in de eerste plaats al niets aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Och, bug in de video driver waardoor het denkt twee schermen te hebben en een bug in de taal en regio sectie kan gebeuren. Een OS blijft een complex stuk software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-10 12:45
Hero of Time schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:33:]Ongeacht hoeveel schijven en Windows installaties je hebt, Windows zal ten alle tijden C: zijn. Al heb je 10 partities op je schijf met 10 verschillende Windows installaties, ze zijn allemaal, in die opgestarte installatie, C:.
Dat is natuurlijk ook onzin. Ik heb zat Win7 en Win10 systemen waarbij het OS op D: (of een hogere letter) staat en ook als zodanig start. Simpel voorbeeld: Installatie met DVD Win7: Als je met deze boot, dan zal Windows inderdaad op C: komen. Maar als je de setup.exe uitvoert vanaf een andere draaiende Windows installatie, via de verkenner, dan zal deze WIndows 7 op D: of E: of whatever terecht komen en als zodanig starten.

[ Voor 5% gewijzigd door TanteBeth op 24-07-2016 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Standaard installatie is normaal gezien altijd op C: . Je kan uiteraard wel de drive letter aanpassen ook achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-10 12:45
@ikbenik, Achteraf? Nou ben ik benieuwd hoe je dat doet. Het grenst aan het schier onmogelijke. Het is niet alleen de mounteddevices (drivemapping) die je aan moet passen, maar ook alle (snel)koppelingen en registerverwijzingen etc die verwijzen naar C: of een andere letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
TanteBeth schreef op zondag 24 juli 2016 @ 06:52:
Dat is natuurlijk ook onzin. Maar als je de setup.exe uitvoert vanaf een andere draaiende Windows installatie, via de verkenner, dan zal deze WIndows 7 op D: of E: of whatever terecht komen en als zodanig starten.
Dat is deels waar maar het systeemgedeelte van alle geinstalleerde windowsversies zal op c: komen te staan, bij de rest. Er wordt dus zowel van C: als van E: gewerkt.
C: voor het systeem en een andere drive of partitie voor de rest.

Op C:\ staat/stond van oudsher autoexec.bat, config.sys en later ook boot.ini als keuzemenu om de betreffende versie te kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
TanteBeth schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:38:
@ikbenik, Achteraf? Nou ben ik benieuwd hoe je dat doet. Het grenst aan het schier onmogelijke. Het is niet alleen de mounteddevices (drivemapping) die je aan moet passen, maar ook alle (snel)koppelingen en registerverwijzingen etc die verwijzen naar C: of een andere letter.
Echt? Zou kunnen hoor, ben niet zo op de hoogte. Ik dacht dat dat ging zoals met andere extra schijven zoals ik reeds al gedaan heb. Klinkt wel logisch wat je daar zegt.
Edit: ik bedoel wel direct na een clean install.

[ Voor 4% gewijzigd door ikbenben op 24-07-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ikbenben schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:27:
[...]

Echt? Zou kunnen hoor, ben niet zo op de hoogte. Ik dacht dat dat ging zoals met andere extra schijven zoals ik reeds al gedaan heb. Klinkt wel logisch wat je daar zegt.
Edit: ik bedoel wel direct na een clean install.
De partitie waar Windows op staat van schijfletter veranderen vanaf de betreffende installatie is niet te doen. Wil je 't via schijfbeheer doen, dan krijg je al meldingen dat de schijf in gebruik is. Er zijn echt veel te veel verwijzingen naar de installatieschijf dat het niet te doen is. Het kan wel, maar je wil het gewoon niet.

Ten tijde van XP had je nog de grap dat de schijfletter waar Windows op stond H: kon zijn, omdat je een USB card reader aangesloten had bijvoorbeeld. Geen pretje, vooral omdat sommige slecht geschreven software keihard verwees naar C:. 8)7

Hoe het zit met installatie starten voor dual boot vanuit een al draaiende Windows durf ik niet te zeggen, dat zou ik moeten testen.

Neemt niet weg dat het in het geval van de TS niet van toepassing is. Het zijn twee compleet gescheiden installaties, tijdens de installatie van de tweede was de eerste niet eens zichtbaar. Er hoeft dus helemaal niet gelet te worden op schijfletters, Windows staat op C:, ongeacht welke er gestart wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Hero of Time schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:59:
[...]
Neemt niet weg dat het in het geval van de TS niet van toepassing is. Het zijn twee compleet gescheiden installaties, tijdens de installatie van de tweede was de eerste niet eens zichtbaar. Er hoeft dus helemaal niet gelet te worden op schijfletters, Windows staat op C:, ongeacht welke er gestart wordt. ;)
Idd, bij installatie van de 2de windows waren alle andere schijven losgekoppeld. Bij switchen tussen OS heb ik dus gewoon telkens de C: beschikbaar.
Nu alles gewoon weer aangekoppeld is heb ik de andere schijf gewoon B: genaamd als ik van OS switch, dus als ik op W7 draai is de W10 drive B: en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik had de andere Windows eigenlijk helemaal geen schijfletter gegeven, om cross-infectie tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
De schijf werd zelf een letter aan toegewezen, ik heb ze gewoon hernoemt. Beter de drive letter verwijderen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zou ik wel doen. Waarom zou je de andere schijf willen kunnen benaderen? Je kan toch niet in je gebruikersprofiel tenzij je met de NTFS rechten gaat rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:33:
Zou ik wel doen. Waarom zou je de andere schijf willen kunnen benaderen? Je kan toch niet in je gebruikersprofiel tenzij je met de NTFS rechten gaat rommelen.
Dat is niet waar. Je krijgt gewoon een UAC confirmation en daarna, mits je adminrechten hebt, kun je door.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 00:01:
[...]

Dat is niet waar. Je krijgt gewoon een UAC confirmation en daarna, mits je adminrechten hebt, kun je door.
Het past de NTFS rechten vervolgens aan, zodat je de vraag niet nog een keer krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 25 juli 2016 @ 00:07:
[...]

Het past de NTFS rechten vervolgens aan, zodat je de vraag niet nog een keer krijgt. ;)
Dat is ook niet waar. Je krijgt tijdelijk toegang via je adminrechten. Als je later terugkomt, krijg je wederom de UAC. Dat is fucking irritant, namelijk :P Geef mij maar de 'sudo' zoals Linux die implementeert :D

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 25-07-2016 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 00:08:
[...]

Dat is ook niet waar. Je krijgt tijdelijk toegang via je adminrechten. Als je later terugkomt, krijg je wederom de UAC. Dat is fucking irritant, namelijk :P Geef mij maar de 'sudo' zoals Linux die implementeert :D
Dan hebben ze dat aangepast, want bij W7 kreeg de groep 'all users' namelijk read rechten. Dat kon je zien, omdat het slotje bij de gebruikersmap verdween.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Bij deze is de schijfletter verwijderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:33:
Zou ik wel doen. Waarom zou je de andere schijf willen kunnen benaderen?
Omdat ik bijvoorbeeld documenten en downloads wil kunnen overpiepen van de win10 schijf naar de win8.1-schijf of een van de vele andere schijven in mn netwerk.
Zonder voor het gewenste document te moeten herstarten.
Ja, het kan anders, ik weet het. Een andere schijf, partitie of map delen.

En je kunt de schijfletter natuurlijk wel veranderen, mits het niet de actieve C: van het moment is.
Als je er van opstart is het weer even C:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Hero of Time schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:33:
Nope. Niet als je de installatie van een Windows installatie start vanuit een reeds geïnstalleerde Windows.

Je gebruikt dan de setup.exe uit de Sources map en niet de setup.exe die in de root van het installatie medium staat. Als je kiest voor geavanceerde installatie dan kun je Windows op de schijf/partitie naar keuze zetten.

Op deze manier respecteert het nieuwe Windows de bestaande structuur en is je partitiestructuur hetzelfde ongeacht welke Windows je boot. Ik heb een systeem met drie schijven en vier Windows versies en in iedere Windows die ik boot staat Vista op h:\, 7 op m:\, 10 op p:\ en 8.1 staat op r:\ .
Pagina: 1