• b0skabouter
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05-2025
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe videokaart gekocht en ben van plan ook een nieuwe processor te kopen. Van de oude spullen wil ik dan een pc voor de kinderen maken.
De nieuwe processor heeft een andere socket dus ik zal dan ook een nieuw moederbord nodig hebben.
Kan ik zo het moederbord vervangen zonder alles opnieuw te moeten installeren? hier heb ik eigenlijk geen zin in namelijk. Of gaat windows gewoon normaal starten als ik deze hardware vervang? of moet ik misschien een aantal drivers deinstalleren voordat ik de boel vervang?

groet,
Paul

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het beste is gewoon een reinstall doen. Hoewel modernere Windowsen er vaak beter mee omgaan dan de oude wil 't toch vaak lastig worden als het aankomt op drivers en dergelijke.

Ik zou zeggen; probeer het gewoon, en houd er rekening mee dat je eventueel een reinstall moet doen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Win7 kan hier niet echt mee omgaan. Als je 8.1 of 10 draait gaat-ie zelfs compleet herconfigureren.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Een en ander hangt af van de oude/nieuwe chipset en andere dingen op het moederbord. Zorg dat je de nieuwe drivers bij de hand hebt (alvast op de harde schijf plaatsen, voor het geval je USB niet werkt...) en dan zou het best mee kunnen vallen. En inderdaad, als je pech hebt zal je toch een re-install moeten doen.
nelizmastr schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:57:
Win7 kan hier niet echt mee omgaan. Als je 8.1 of 10 draait gaat-ie zelfs compleet herconfigureren.
Onzin. Ik ben destijds van een Dell XPS M1530 laptop (Intel T8300 processor) naar een Asus N56VM (met i7 3610QM processor) overgestapt: SSD met windows-7 van de oude naar de nieuwe laptop overgezet, drivers geinstalleerd en probleemloos over.

Ofwel, gewoon proberen. Gaat het niet, kan je altijd nog herinstalleren.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

vanaalten schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:12:
Een en ander hangt af van de oude/nieuwe chipset en andere dingen op het moederbord. Zorg dat je de nieuwe drivers bij de hand hebt (alvast op de harde schijf plaatsen, voor het geval je USB niet werkt...) en dan zou het best mee kunnen vallen. En inderdaad, als je pech hebt zal je toch een re-install moeten doen.

[...]

Onzin. Ik ben destijds van een Dell XPS M1530 laptop (Intel T8300 processor) naar een Asus N56VM (met i7 3610QM processor) overgestapt: SSD met windows-7 van de oude naar de nieuwe laptop overgezet, drivers geinstalleerd en probleemloos over.

Ofwel, gewoon proberen. Gaat het niet, kan je altijd nog herinstalleren.
Dat jij een keer geluk hebt bewijst niks. Het is geen onzin omdat jij dat vindt. 8)7

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• vanaalten
  • Laatst online: 19:51
nelizmastr schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:47:
Dat jij een keer geluk hebt bewijst niks. Het is geen onzin omdat jij dat vindt. 8)7
Jawel, dat bewijst dat jouw stelling "Win7 kan hier niet echt mee omgaan" niet klopt: Windows 7 hoeft er geen probleem mee te hebben. Jij stelt heel zwart-wit dat het echt niet kan. Ik zeg dat dat niet klopt, dat er wel degelijk situaties zijn waarbij het wel goed gaat.

Het is alleen situatie-afhankelijk en je hebt dus wat geluk nodig. Da's dus wat TERW_DAN en ik zeggen: Windows-7 hoeft niet persé moeilijk te doen, als je geluk hebt is een re-install niet nodig. Garanties zijn er alleen niet.

Wellicht dat je je kansen vergroot als je eerst voor vervangen alle drivers uninstalled, zodat Windows na het vervangen niet probeert om met oude drivers nieuwe andere hardware aan te sturen.

• b0skabouter
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb momenteel windows 10 op de pc en dat bevalt prima. Dit is echter een upgrade vanaf windows 8.1 en volgens mij gaat dat zeer binnenkort niet meer lukken om die upgrade nog uit te voeren. Als ik een reinstall moet doen zou ik dus weer met windows 8.1 zitten en dat lijkt me jammer.

Wat ik ook kan doen is dat ik ipv een i7-6700k een i7-4790k koop. Deze past namelijk op mijn huidige moederbord. Ik koop dan wel een verouderd model naar mijn gevoel. Is die nieuwere processor een hoop gedoe waard?
gewoon nieuwste model kopen en gokken dat het goed gaat? qua aanschaf maakt het niet veel uit want er moet sowieso een extra moederbord en geheugen komen komen.

• PilatuS
  • Niet online
Welke CPU heb je nu dan ? Als dat een i5 is hoef je voor games echt niet naar een i7 te gaan. Het verschil tussen een 4790K en 6700K is ook maar erg klein, daar zou ik geen nieuw moederbord voor kopen.

Edit: De laatste paar generaties van Intel gaan ook maar met stappen van 10 tot 20% vooruit. En dat terwijl een i5 of i7 van 3 jaar terug ook nog zat is.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 22-07-2016 23:16 ]

Verwijderd

Een 6700k is nauwelijks sneller dan een 4790K. De laatste is daarmee de moeite waard, zeker als je een 2e handsje kunt scoren.

• b0skabouter
Momenteel heb ik een i5 die prima presteert en waar ik heel tevreden over ben. Punt is dat er een 2e pc moet komen dus leek het mijn leuk om mijn pc te upgraden en mijn i5 te gebruiken voor de pc voor de kinder.
Misschien moet ik dat niet willen als ik de reacties hier lees en gewoon een 2e pc bouwen. Bedankt allemaal!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:46

Nemesizz

Untouchable

b0skabouter schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:13:
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb momenteel windows 10 op de pc en dat bevalt prima. Dit is echter een upgrade vanaf windows 8.1 en volgens mij gaat dat zeer binnenkort niet meer lukken om die upgrade nog uit te voeren. Als ik een reinstall moet doen zou ik dus weer met windows 8.1 zitten en dat lijkt me jammer.
Nee, als je eenmaal geupgrade hebt dan kun je gewoon Windows 10 weer installeren. De licentie is dan als het goed is gekoppeld aan je systeem (moederbord). Dus als je weer installeert zou die dus gewoon weer moeten activeren.
Pagina: 1