Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• roellie1981
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10-2020
Ik weet niet of ik deze vraag in de juiste rubriek stel, ik hoop dat mods deze vraag anders op de juiste plaats neer kan zetten?

Mijn vraag:
ik heb hier een laptop met de volgende specificaties en deze loopt tegen 100% processor gebruik aan, ongeacht welk programma ik ga opstarten.

details:
processor: AMD E-300 (1,3 GHZ)
RAM: 8 GB DDR (537 mhz)
Moederbord: pegatron TKBSB
videokaart: 384MBATI AMD Radeon HD 6310
Windows 10 64-bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alles al op virus en malware gescand, geen probleem gevonden.
Ik heb een extra account gemaakt, geeft zelfde probleem

Windows 7 draaide voor de upgrade naar windows 10 prima. Sinds de installatie van windows 10 loopt met name het processorgebruik op naar 100%. Het RAM en HD gebruik komt bijna nooit boven de 50% uit. Gezocht op internet, maar kon geen relevantie vinden.

Verder valt wel op dat met name norton naar 40-70% kan oplopen, maar zodra deze minder wordt, nemen andere programma's dit gebruik weer over.

Iemand een idee wat we hier nog mee kunnen doen?

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De CPU is helaas echt heel langzaam. Dat is sowieso een probleem omdat alle programma's die de CPU een beetje gebruiken deze gelijk op 100% laten draaien.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je processor is een 5 jaar oude dualcore (uitgebracht in augustus 2011) die qua performance nog verslagen wordt door een gelijk geklokte Celeron Penryn van rond diezelfde tijd.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• roellie1981
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10-2020
Maar als de systeemeisen van windows 7 en windows 10 nagenoeg gelijk zijn, hoe kan het dan dat windows 7 wel vlekkeloos draaide en windows 10 bijna niet?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
Ik geloof nooit dat Windows 7 (of welk besturingssysteem dan ook) ooit soepel gedraaid heeft op dit systeem. Dat kan gewoon haast niet.
Misschien kun je in W10 wat grafische opschmuck uitzetten? Op een dusdanig underpowered systeem kan dat aardig schelen. Anders zou ik adviseren te downgraden als W7 echt beter beviel.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:35
Ik ben het met bovenstaande personen eens wat je laptop nogal underpowered is. Maar... Je kan dit altijd nog testen door Windows te resetten naar de fabrieksinstellingen. Wel zul je dan, afhankelijk van je keuze, je programma's opnieuw moeten installeren. Als op een schoon systeem je CPU in het rood blijft staan dan zul je eens moeten kijken naar een nieuwere laptop.

http://www.expertreviews....ws-10-to-factory-settings

Ik zou overigens ook geen Norton en andere virus scanners meer installeren op de geherinstalleerde laptop. Windows 10 heeft een ingebouwde antivirus en die is meer dan voldoende. Twee virusscanners kunnen elkaar nogal in de weg zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Sepio op 23-07-2016 11:51 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-11 20:46
Als je je laptop wilt versnellen:
-Download en installeer een kale windows 10
-Zet een SSD in je laptop

Okay, je processor is niet snel, maar hij moet idle kunnen draaien met zo'n 3-5% gebruik.

• PilatuS
  • Niet online
Sepio schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 11:48:

Ik zou overigens ook geen Norton en andere virus scanners meer installeren op de geherinstalleerde laptop. Windows 10 heeft een ingebouwde antivirus en die is meer dan voldoende. Twee virusscanners kunnen elkaar nogal in de weg zitten.
Dit klopt natuurlijk niet. Dan zou iedereen met Windows 10 en een losse virusscanner problemen hebben, dat is natuurlijk niet zo. Zodra Windows een andere scanner ziet gaat de ingebouwde scanner netjes uit.

Ik draai zelf ook Norton op mijn Windows 10 machine. CPU gebruik idle is minder dan 0.5%. RAM gebruik is nog geen 25MB.

• Sepio
PilatuS schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 12:33:
[...]

Dit klopt natuurlijk niet. Dan zou iedereen met Windows 10 en een losse virusscanner problemen hebben, dat is natuurlijk niet zo. Zodra Windows een andere scanner ziet gaat de ingebouwde scanner netjes uit.

Ik draai zelf ook Norton op mijn Windows 10 machine. CPU gebruik idle is minder dan 0.5%. RAM gebruik is nog geen 25MB.
Dit klopt wel. Ik zie vaak genoeg mensen die voor de veiligheid meer dan twee virus scanner geïnstalleerd hebben staan en hierdoor problemen hebben. Zie bijvoorbeeld:
https://blog.kaspersky.co...s-programs-bad-idea/2670/
http://www.pcworld.com/ar...m-is-better-than-two.html
http://www.dell.com/suppo...657?c=us&l=en&s=bsd&cs=04

In ieder geval vertrouw ik op de ingebouwde virus scanner van Windows 10. Die is meer dan goed genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Sepio op 23-07-2016 13:15 ]

• PilatuS
  • Niet online
Sepio schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:14:
[...]

Dit klopt wel. Ik zie vaak genoeg mensen die voor de veiligheid meer dan twee virus scanner geïnstalleerd hebben staan en hierdoor problemen hebben. Zie bijvoorbeeld:
https://blog.kaspersky.co...s-programs-bad-idea/2670/
http://www.pcworld.com/ar...m-is-better-than-two.html
http://www.dell.com/suppo...657?c=us&l=en&s=bsd&cs=04

In ieder geval vertrouw ik op de ingebouwde virus scanner van Windows 10. Die is meer dan goed genoeg.
Nee, het klopt niet. Je moet ook geen Norton en dan Avira samen installeren, dat geeft problemen. 2 standalone scanners installeren is iets compleet anders dan 1 standalone scanner naast wat in het OS zit. Dit gaat namelijk gewoon altijd goed. 2 standalone scanners is iets compleet anders dan 1 standalone scanner en wat in het OS zit. Dit is nogal een groot verschil.

• Sepio
PilatuS schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:20:
[...]

Nee, het klopt niet. Je moet ook geen Norton en dan Avira samen installeren, dat geeft problemen. 2 standalone scanners installeren is iets compleet anders dan 1 standalone scanner naast wat in het OS zit. Dit gaat namelijk gewoon altijd goed. 2 standalone scanners is iets compleet anders dan 1 standalone scanner en wat in het OS zit. Dit is nogal een groot verschil.
Dat maak ik dus vaak genoeg mee. Computer heeft problemen. Men vind geen virus en installeert Norton. Nog altijd geen virus dus ook maar Avast enz. Vandaar dat ik dit aangeef. Misschien had het iets duidelijker gemoeten mbt de OS/standalone scanner. Tegenwoordig is de OS scanner, zeker op een trage laptop, meer dan voldoende.

• PilatuS
  • Niet online
Sepio schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:24:
[...]

Dat maak ik dus vaak genoeg mee. Computer heeft problemen. Men vind geen virus en installeert Norton. Nog altijd geen virus dus ook maar Avast enz. Vandaar dat ik dit aangeef. Misschien had het iets duidelijker gemoeten mbt de OS/standalone scanner. Tegenwoordig is de OS scanner, zeker op een trage laptop, meer dan voldoende.
Ik ben bekend met het probleem. Als je AVG en Norton samen installeerd gaat dit compleet fout en word de laptop of PC enorm langzaam tot dat je 1 van de 2 verwijderd. Alleen met de ingebouwde scanners is dit geen enkel probleem en werkt niet zo. Je kan dus prima op een Windows 7/8/10 machine een losse scanner installeren zonder dat dit problemen geeft.

Een losse scanner kan trouwens prima lichter en beter zijn dan de ingebouwde. De Norton die ik heb gebruikt dus minder dan 25MB RAM en minder dan 0.5% van de CPU. Veel lichter dan dat word het niet. Een goede betaalde scanner zal sowieso beter zijn dan een gratis scanner. Voor het geld hoef je het ook niet te laten. Ik betaal 30 euro voor 5 apparaten voor 1 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 23-07-2016 13:30 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WOS, hoort hier niet thuis.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Dit is geen WOS dingetje >> CSL

• CLDV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Als het even lukt tracht er dan CPU Z op te krijgen en lees de bios versie uit. dan eens zoeken op de site van HP of er een nieuwere versie is.
Waarschijnlijk heb je een bios update nodig voor Win 10 !

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat meestal wel helpt voor de Windows beleving is een SSD en geen extra virusscanners draaien.
Die dingen vertragen behoorlijk en dat merk je vooral bij lowpower Celerons en omstreken.
Tevens het idee dat Windows 10 sneller zou zijn is wat naïef. Het blijft Mircrosoft.
Tevens is het CPU verbruik van de virusscanner niet echt een goede indicatie het vertraagt ook iedere schijftoegang wat niet echt zichtbaar wordt gemaakt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
TheVMaster schreef op zondag 24 juli 2016 @ 13:49:
Dit is geen WOS dingetje >> CSL
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
CLDV schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:27:
Als het even lukt tracht er dan CPU Z op te krijgen en lees de bios versie uit. dan eens zoeken op de site van HP of er een nieuwere versie is.
Waarschijnlijk heb je een bios update nodig voor Win 10 !
Als je het niet weet, doe dan een bios update.....

Een bios update gaat nooit de snelheid van een PC verbeteren. Compatibiliteit met hardware wel, maar dat is voor een laptop niet echt van toepassing.

Ik heb een vergelijkbare laptop van HP met een E-350. Win10 draait veel beter dan win7 waar de laptop mee kwam. Ik heb wel een schone installatie gedaan, na een upgrade zaten oude win7 drivers nog in de weg waardoor ik problemen had met geluid en touchpad. Maar het is en blijft natuurlijk best een traag ding. Tijdens een beetje surfen op het web is minimaal 80% processor gebruik niet ongewoon.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
br00ky schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:54:
[...]

CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.
Oops...sorry dat wist ik niet....thanks voor het moven! O-)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40

Nemesizz

Untouchable

Wat al is aangegeven is dat de AMD E-300 niet bepaald een snelheidsmonster is, waardoor je toch al heel snel op hele hoge CPU load zit (vergis je niet, software word steeds zwaarder, bij een krachtige desktop processor merk je er vaak weinig van, maar als je bij de low-power CPU's en oudere CPU's zoals Pentium 4 of AMD64 komt merk je dat heel goed).

Komt bij dat de driversupport voor de videochip in Windows 10 niet geweldig is (wat ik zo snel lees op het AMD support forum).
Er komen geen nieuwe drivers voor de videochip, de nieuwste drivers hebben schijnbaar geen videoacceleratie (meer), en bij bepaalde OEM's (laptop fabrikanten) willen soms niet alle drivers installeren.

Als bijvoorbeeld de driver niet of niet goed is geïnstalleerd heb je kans dat Windows in 'software' modus draait (zelfde idee als bij veilige modus, de hardware word dan niet gebruikt en alles draait dan op de CPU).
Ookal heb je dan de grafische settins niet al te hoog staan, is het een behoorlijke belasting voor je CPU.

En virusscanners...tja, dat zijn altijd CPU vreters (qua CPU load). Maar ook hier weer, vaak zijn moderne desktop CPU's wel snel genoeg en merk je er niet veel van, maar zo gauw je met low-power spul (dingen zoals die laag geklokte APU's, Intel Atom's, en oudere CPU's) hakt dat er enorm in qua performance.

Heb zelf een laptop met een low-power i3 (1,9Ghz Hasswell) en merk dat die het soms al zwaar heeft.
Zo'n E300 is vele malen trager, dus verbaast mij niets dat die constant met allerlei programma's zo hoog zit (naast dat hele verhaal van mogelijke driver problemen).

• CLDV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
http://answers.microsoft....a0-4366-99e8-32f97f4ffeba

Hiervoor zal wel een bios update nodig zijn !

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De combinatie van Norton (is al malware op zich) Windows 10 en een Netbook processor die nog voorbij werd gestreefd door Atoms is funest.
Ga terug naar 7 of geef Norton op en draai even een refresh. Dat scheelt al heel wat. En inderdaad is de GPU niet goed ondersteund, dus dan is teruggaan helemaal een goed idee.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Zijn je grafische kaart drivers geïnstalleerd? Als dat niet het geval is dan krijgt de CPU het druk.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Windows alles met grafsiche scherm, dus de mooie bewegingen uitzetten, dus windows zo snel mogelijk zetten, maar minder mooi.
Goed controleren, wat er wordt opgestart, en kijk of je hier dingen kunt uitzetten.
Windows de index uitzetten.
Google op deze verbeteringen, zullen er meer moeten zijn.
windows 10+speedup of andere naam.

Virusscanner, on-demand settings, deze minder laten scannen, heuristic bijv laag zetten of uitzetten.

Kijk goed of windows 10 alle drivers heeft van je hardware.
Anders misschien toch naar windows 7.
Ik weet niet wat je met jelaptop doet, misschien linux proberen, zoek wel een lichte versie.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
roellie1981 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 09:48:
Maar als de systeemeisen van windows 7 en windows 10 nagenoeg gelijk zijn, hoe kan het dan dat windows 7 wel vlekkeloos draaide en windows 10 bijna niet?
Is dit een upgrade installatie? Voor het geval onze tips niet mochten baten dan kun je een clean install van Windows 10 overwegen.

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10 14:19
Ik zit hier nu ook al enige tijd mee te stoeien (nog meer nu mijn primaire laptop in Polen ligt voor reparatie).
Ik heb een Samsung NP305U1A-A02NL AMD E-350 (2011, 4GB, 1.6GHz, Radeon HD 6310, nieuwe SATA disk niet zo lang geleden) met Windows 7 Home Edition, die bij opstarten al naar 100% cpu gaat en er vrijwel niet meer van af komt. Als ik naar cpu en memory gebruik kijk zie ik alleen niks wat die 100% cpu verklaart! Ook niet met Process Explorer. En dit zelfs al na een re-install (via de originele recovery dvd van Samsung).

Ik zit nu te overwegen om Windows 10 te proberen, maar lees nu verhalen dat de AMD E-350 daar niet goed in wordt ondersteund...? Nu ja, niet geschoten is altijd mis. Moet alleen even wat ruimte vrijmaken en een nieuwe partitie creeeren.

Ik snap dat dit geen snelheidsduivel is, maar opstarten en beetje internetten moet hij toch wel kunnen? Dit heeft in het verleden ook prima gewerkt. Zonder dat hij constant op die 100% cpu zat en liep te blazen en ontzettend warm werd... Dus toch wil ik ook nog proberen om in ieder geval een verklaring te vinden.

Ik maak gebruik van Avira Free Antivirus, de bios zit op de laatste update, alsmede de AMD video drivers en Windows updates. Zou het dan toch ergens een AMD driver issue zijn? Misschien oudere versies proberen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Shadow_Zero schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:58:
Ik zit hier nu ook al enige tijd mee te stoeien (nog meer nu mijn primaire laptop in Polen ligt voor reparatie).
Ik heb een Samsung NP305U1A-A02NL AMD E-350 (2011, 4GB, 1.6GHz, Radeon HD 6310, nieuwe SATA disk niet zo lang geleden) met Windows 7 Home Edition, die bij opstarten al naar 100% cpu gaat en er vrijwel niet meer van af komt. Als ik naar cpu en memory gebruik kijk zie ik alleen niks wat die 100% cpu verklaart! Ook niet met Process Explorer. En dit zelfs al na een re-install (via de originele recovery dvd van Samsung).

Ik zit nu te overwegen om Windows 10 te proberen, maar lees nu verhalen dat de AMD E-350 daar niet goed in wordt ondersteund...? Nu ja, niet geschoten is altijd mis. Moet alleen even wat ruimte vrijmaken en een nieuwe partitie creeeren.

Ik snap dat dit geen snelheidsduivel is, maar opstarten en beetje internetten moet hij toch wel kunnen? Dit heeft in het verleden ook prima gewerkt. Zonder dat hij constant op die 100% cpu zat en liep te blazen en ontzettend warm werd... Dus toch wil ik ook nog proberen om in ieder geval een verklaring te vinden.

Ik maak gebruik van Avira Free Antivirus, de bios zit op de laatste update, alsmede de AMD video drivers en Windows updates. Zou het dan toch ergens een AMD driver issue zijn? Misschien oudere versies proberen?
Is geen driver probleem. Windows 7 is niet meer in staat zelfstandig te updaten, dan blijft de CPU altijd op 100% hangen terwijl hij zoekt. Je moet hem eerst up to date brengen met wsusoffline, daarna werkt windows update weer normaal. Met een uurtje of twee ben je klaar.
Snel gaat-ie verder inderdaad niet meer worden. Het is hardware die toen het uitkwam al bedoeld was voor de meest basale computertaken. Met hoeveel het internet zwaarder is geworden de afgelopen jaren heb je de wind ook niet bepaald mee.
Oftewel, eerst up-to-date brengen, daarna nog een keer kijken of de CPU 100% blijft.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Shadow_Zero
En waarom is Windows 7 na een verse install niet meer in staat om updates uit voeren?
Hij geeft anders netjes aan dat er geen nieuwe updates zijn gevonden, en hij 5 optionele updates heeft. Ik weet niet of deze info hier van toepassing is...?

En nogmaals, als ik de computer heb opgestart en nog niks heb geopend, zit hij ook al op 100% cpu (maar dat kan ik in de task manager niet terug vinden, alleen in de performance graph).

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soms laat Windows niet alle processen zien en moet je in de taskmanager bij processes even op "show prosesses of all users" klikken

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Shadow_Zero
Zelfs met "show processes of all users" zie ik geen process dat opvalt, noch via Process Explorer.

Terugkomend op nelizmastr, ik heb de Windows Updates service disabled en hoppa, cpu knalt gelijk terug naar 10-20%... Wellicht toch eens wsusoffline proberen!
Pagina: 1