Geluid laptop naar analoge versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192661

Topicstarter
[Ik heb de meeste topics over dit onderwerp gelezen en geprobeerd]

Ik ben al een tijdje op zoek naar een verbinding voor (320kbps en flac) muziek tussen mijn laptop (Asus) en analoge versterker. (NAD) Iedere poging levert tot nu kwalteitsverlies of extra geluiden op. Wat ik probeerde en wat daar fout gaat:

1
Een koptelefoon aansluiting jack naar RCA/tulp op mijn versterker.
-Dit zorgt voor moederbord en hardware geluiden plus ruis door het signaal

2
Een bluetooth audio usb dongle naar ontvanger met rca aansluiting
-Dit zorgt voor behoorlijk kwaliteitsverlies, alsof het signaal gecomprimeerd wordt of niet goed ontvangen wordt (afstand tussen llaptop en versterker is ongeveer 8 meter)

3
Een wifi audio usb dongle en ontvanger met rca kastje bij de versterker
-Ook dit blijkt een comprimering te gebruiken, of ander verlies, dat zeer goed hoorbaar is. Vergeleken met een analoge jack naar rca kabel, klinkt de analoge oplossing vele malen beter (afgezien van de ruis en systeemgeluiden erbij)

4
Een Soundblaster Play! 2 externe geluidskaart (usb naar jack uitgang)
-Deze oplossing klinkt heel goed, maar USB communicatie is nooit helemaal continu, dus wordt de verbinding regelmatig onderbroken. Bij luisteren bij een stevig volume zorgt dit voor keiharde plop geluiden waar mijn luidsprekers onder te lijden hebben. Laat staan dat je je rot schrikt tijdens het luisteren.

[5]
Mijn laptop heeft geen digitale optische uitgang. Ik weet niet of USB een rechtstreekse uitgang is zonder inmenging van de geluidskaart op het moederbord, maar er blijkt wel altijd verbindsverlies te ontstaan.

Ik las over mogelijkheden om USB3 uit te schakelen(het management daarvan disconnect de usb2 poorten met enige regelmaat) en power options in te stellen en hardwarematig usb aanpassingen te maken op het moederbord.

Echter....er moet toch een normale oplossing zijn om zonder geluidsproblemen/ruis, etc, je laptop te verbinden met een versterker.

Heeft iemand die hier vrij serieus en met stevig volume muziek luistert een kwaliteitsverbinding met zijn analoge versterker? Misschien 1 waarbij het signaal via de ethernetpoort uit je computer komt en dan via een DAC? Wederom zou je denken dat het simpeler moet kunnen?... :(

Bedankt in ieder geval,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een usb-geluidskaart zou prima moeten werken zonder onderbrekingen. Ik heb daar zelf in ieder geval nooit last van gehad met een Behringer UCA202 en een laptop waarvan enkele usb-poorten 3.0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De enige 100% foolproof oplossing in mijn ervaring is een optische verbinding. Het gaat vaak om elektrische storing, en zelfs apparaten die storingsvrij geluid beloven zijn dan weer gehandicapt door een matige driver bijv.
Ik gebruik een DAC met zowel USB en optische ingang, en die laatste werkt gewoon altijd en met alles, zonder hoofdpijn.
Maar goed, in jouw geval zou je dan eerst een USB> optisch transport moeten hebben en dan een losse DAC erachter, dat lijkt me wat overkill. Heb je overwogen om naar een los apparaat te streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon een goede USB DAC kopen plus goede analoge kabels. Ja, dat kost iets. Je crux zit hem dan alleen nog in de analoge kabels die van je DAC naar je amp gaan.
Kijk naar een Audioquest Dragonfly https://www.hifi.nl/artik...st-DragonFly-USB-DAC.html of een Schiit Modi 2 Uber http://schiit.com/products/modi-2

Wat ik je verder ff wil aanraden is om te testen wat een (al dan niet andere) analoge kabel op een andere versterkeringang doet. Die laatste willen nog wel eens een laagje stof hebben wat wat storing veroorzaakt ;)

Verder is 8 meter best veel om een analoog signaal storingsvrij te kunnen versturen. Ik zou dan liever een USB verlangkabel van die lengte pakken. Ook niet ideaal maar iig digitaal en dus in principe een stuk minder gevoelig voor electromagnetische interferentie.

Laatste alternatief: gewoon een mediaplayertje direct aan je amp hangen. En op je laptop windows media player configureren als dlna server. Of nog beter, een nas met die functionaliteit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd of een product zoals deze ook zou werken:
http://hifimediy.com/usb-isolator

Kost de wereld niet, en ze hebben ook leuke DACs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Usb full speed...das een USB 1.1 dingetje, dat wil je gewoon niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stukje interlink tussen DAC en versterker moet echt geen probleem zijn met welke kabel dan ook. Anyway:

Analoge audio uit je laptop kan inderdaad brak zijn. Wat normaal gesproken helpt als je die mogelijkheid hebt is zorgen dat je laptop volume maximaal staat (of hoog), en dan je versterker moet degene zijn die het weer dempt naar normale volumes.

Bluetooth comprimeert inderdaad, al verbaasd het me dat je het zo duidelijk hoort.

Wifi moet prima kunnen werken, maar misschien hebben ze teveel bezuinigd op hun audio output.

USB kan zoveel sneller dan de audio nodig heeft dat dit echt prima moet kunnen werken.

Als laatste kan je van HDMI naar audio, maar denk dat je meer betaald dan bij een vergelijkbare USB DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14
HDMI naar audio kost 5euro via ebay. Werkt waarschijnlijk prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Sissors: een stukje interlink niet nee. Maar als je zijn post goed leest, zie je dat ie 8 meter kabel heeft liggen tussen pc en versterker. Das geen interlink meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Een goede usb geluidskaart van bij rme of zo. Evt. Dat esi audio u 24 xl is een hele compacte oplossing.
Motu maakt ook aardige interfaces.

Mocht je ooit de NAD D7050 aanschaffen: die kun je rechtstreeks via usb aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
Heb je al een google chromecast audio overwogen? Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het verschil tussen 3.5mm jack in m'n telefoon of de chromecast niet hoor. Geen idee van wat voor kwaliteit je eerdere wifi oplossing was maar de chromecast heeft prima geluid en kun je ook nog met andere apparaten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jag schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:08:
HDMI naar audio kost 5euro via ebay. Werkt waarschijnlijk prima :).
En 4 euro als je de USB versie neemt waarschijnlijk ;). Maar ik ben bang dat hij dan nog steeds met ruis zit opgescheept. IIG ik verwacht het niet beter dan de USB versie.
The Eagle schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:20:
@Sissors: een stukje interlink niet nee. Maar als je zijn post goed leest, zie je dat ie 8 meter kabel heeft liggen tussen pc en versterker. Das geen interlink meer ;)
Ik zie niet echt wat ermee kan gebeuren. De DAC heeft een redelijk laag-ohmige uitgang, dus daar krijg je niet zomaar problemen op. Als het nou microfoon kabel is in een omgeving met veel interferentie dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 10:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik zou naar een netwerk apparaatje kijken. Iets als een chromecast audio bijvoorbeeld.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 607785

Ik sluit me ook bij het streamer advies aan.
Deze kunnen de computer als opslag van muziek benaderen en zelf streams (Spotify, Tidal, internetradio) streamen.
De exacte wensen bepalen dan verder wat interessant is.
Van high-end apparaten die weinig kunnen -maar wel lekker duur zijn- tot heel betaalbare apparaten die bijna alles kunnen doorsturen...
De mogelijkheden zijn legio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansboorsma
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik gebruik een DAC met een asynchrone USB ingang.
Zo'n DAC neemt dan de taak over van de geluidskaart van je laptop.
Windows herkent zo'n DAC direct als afspeelapparaat.
Meestal heeft zo'n DAC ook geen drivers nodig.
Bijvoorbeeld de irDAC van Arcam. Die heeft een schakelaar met twee standen.
In stand 1 heb je geen drivers nodig en kun je muziekbestanden afspelen tot 24 bit 96Khz.
In stand twee moet je eerst de gratis drivers van de site van Arcam downloaden en installeren, waarna je bestanden in 24 bit 192 Khz kunt afspelen.
Deze DAC kost ongeveer 500 euro. De usb kabel mag een gewone USB kabel zijn, bijvoorbeeld van een printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:01
gijsiej schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:56:
Heb je al een google chromecast audio overwogen? Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het verschil tussen 3.5mm jack in m'n telefoon of de chromecast niet hoor. Geen idee van wat voor kwaliteit je eerdere wifi oplossing was maar de chromecast heeft prima geluid en kun je ook nog met andere apparaten gebruiken.
Het Chromecast-idee is goed. Ik heb zelf de audio-versie digitaal aangesloten op een simpele versterker.
Echter, TS geeft aan dat hij een analoge versterker heeft. Gezien het feit dat hij gebruik maakt van FLAC zegt mij dat geluidskwaliteit belangrijk is. Hoewel de Chromecast FLAC ondersteunt zou TS kunnen investeren in een goede (hi-res-) audio-streamer van één van de gerenommeerde audiomerken, dat kost wel iets meer, maar het is de moeite waard.
Ik heb zelf de Pioneer N-P01-streamer op mijn belangrijkste hifi-systeem en dat ding klinkt als een klok aan de analoge versterker.
https://tweakers.net/product/422441/pioneer-n-p01/
Pagina: 1