MSI Z77A-G43 sata connector verbogen/stress schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:02

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Tijdens het inbouwen (poging tot) van m'n GeForce GTX 1070 liep ik tegen het probleem aan dat de koeler (2,5 slot groot) over 2 van de 6 sata poorten hangt. Nu heb ik (gelukkig) 2 haakse sata kabels en zou de kaart dus wel moeten passen. Echter, als ik beide haakse kabels gebruik, drukt de ene kabel de connector van de andere iets krom. Nu staat er dus een beetje stress op die 2e connector, en maak me een (klein) beetje zorgen of dit mogelijk schadelijke gevolgen kan hebben voor de connector op het moederbord.

Relevante hardware
- MSI Z77A G43 moederbord (met alle 6 sata poorten in gebruik)
- Palit GeForce GTX 1070 Super Jetstream (2,5 slot koeler)

Heb even foto's geprobeerd te maken, zijn niet van beste kwaliteit, maar is mogelijk wel op te zien wat ik bedoel.
sata prob3
sata prob1

Nu vroeg ik me dus af:
Valt dit binnen de margins wat een connector kan hebben? of zou dit toch (uiteindelijk) schadelijk kunnen zijn voor de connector/moederbord/hardeschijf zelf ?

"Andere poorten gebruiken!" roep je dan misschien, maar ik heb alle 6 al in gebruik (en eigenlijk zijn die 6 poorten al te weinig :P ), en het gaat ook nog nét over de 2 snelste poorten.....

"Ander PCI-e slot gebruiken!" is ook geen optie, ten eerste is het 2e slot slecht 4x (PCI-e 2.0, via chipset), en loopt doodleuk over de overige sata poorten, wat dus ook niet gaat passen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Haakse kabel gebruikt, maar dan zit er dus wat stress op 1 vd 2 connectors op het bord
- gezocht naar een haakse connector, maar wat ik zie zijn die haaks net de verkeerde kant op
- haakse kabels met smallere connectors, maar kon niet echt duidelijk wat vinden (meeste kabels/connectors lijken even groot die ik nu heb, en dat past al amper

Opties
Misschien een aparte sata controller kaartje erin, zodat ik 1 vd 2 poorten gewoon kan gebruiken voor de bootdisk (andere disks zijn voor opslag, als die op een sata II poort ipv sata III poort zitten boeit niet zo), maar geen idee wat een goede zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Nemesizz op 22-07-2016 15:19 ]

Beste antwoord (via Nemesizz op 23-07-2016 14:23)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Eventueel zo'n soort oplossing?

https://www.hardwarewebwi...m-f-haaks-naar-boven.html

Haaks de andere kant op.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 22-07-2016 15:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nemesizz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:18:
maar is mogelijk wel op te zien wat ik bedoel.
Jammer genoeg niet. :+

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Nee ging wat mis, plaatje zou nu wel clickable moeten zijn.
(ben niet zo goed met plaatjes, thumbnails, en dergelijke :P )

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Maaruhm, waarom verwissel je een van de andere kabels niet met de haakse connector? Als het je om de snelheid van de poort gaat verwissel je de kabels ook aan de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NPMPZInkvVx9ohOSrLPDd061/full.jpg

Edit: Ah, dat is dus niet mogelijk omdat de GPU er overheen hangt.

Zou je een foto kunnen maken van de situatie als de GPU geplaatst is?

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 22-07-2016 15:25 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:22:
Maaruhm, waarom verwissel je een van de andere kabels niet met de haakse connector? Als het je om de snelheid van de poort gaat verwissel je de kabels ook aan de andere kant.

[afbeelding]

Edit: Ah, dat is dus niet mogelijk omdat de GPU er overheen hangt.
Als ik de rode sata kabel omwissel past de kaart weer niet ;)

De koeler hangt nét over de 2 witte sata poorten (en past dus alleen met haakse kabel/connector).

Acties:
  • Beste antwoord

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Eventueel zo'n soort oplossing?

https://www.hardwarewebwi...m-f-haaks-naar-boven.html

Haaks de andere kant op.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 22-07-2016 15:29 ]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik weet dat er haakse SATA kabels zijn naar beide kanten op, want ik heb ze hier in de bak liggen. Tegenwoordig zie ik eigenlijk enkel nog de naar beneden gerichte, haakse stekkers. Ik ga nog even zoeken.....

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-01 07:57
MSI design >:)

het kan niet direct kwaad zolang de stress passief is.
Wat er in werkelijkheid gebeurt:

De plastick socket zit niet echt "vast", maar wordt op zijn plaats gehouden door de pinnen van de sata aansluiting op het moederbord (soms ook nog met pushpins maar dat is onwaarschijnlijk in dit geval).
de witte socket zal dus "vrij" kunnen bewegen over de pins. Echter worden de pins onder een flauwe hoek gebogen... dit kan effect hebben op de zitting van de pins in de socket, maar ook op de soldeerverbinding in het moederbord.
Hele flauwe hoeken, ondanks dat het er niet fraai uit ziet, zullen niet enorm schadelijk zijn.
Echter wanneer de stress dynamisch is (en de pins steeds heen en weer bewogen worden) kan de soldeerverbinding (==broos want loodvrij) breken en het contact verslechteren.

Het kan natuurlijk ook effect hebben op de garantie.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Ook al naar zitten kijken, dan zou ik dit in sata 2 moeten doen, zodat sata 1 met haakse kabel net ietsje meer ruimte heeft. Maar als de achterkant van die converter net zo 'lomp' is als een gewone sata stekker (van die haakse kabel) loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan vrees ik.
kid1988 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:32:
MSI design >:)

het kan niet direct kwaad zolang de stress passief is.
Wat er in werkelijkheid gebeurt:

De plastick socket zit niet echt "vast", maar wordt op zijn plaats gehouden door de pinnen van de sata aansluiting op het moederbord (soms ook nog met pushpins maar dat is onwaarschijnlijk in dit geval).
de witte socket zal dus "vrij" kunnen bewegen over de pins. Echter worden de pins onder een flauwe hoek gebogen... dit kan effect hebben op de zitting van de pins in de socket, maar ook op de soldeerverbinding in het moederbord.
Hele flauwe hoeken, ondanks dat het er niet fraai uit ziet, zullen niet enorm schadelijk zijn.
Echter wanneer de stress dynamisch is (en de pins steeds heen en weer bewogen worden) kan de soldeerverbinding (==broos want loodvrij) breken en het contact verslechteren.

Het kan natuurlijk ook effect hebben op de garantie.
Inderdaad waardeloos design, ten tijde dat dit bord uitkwam waren er immers al 3 slot koelers (dit is 'slechts' 2,5 slot, vorige kaart was 2 slot).

Dat buitenste plasticje maak ik me niet zo druk, puur alleen de data connector (de pinnen), verder als het spul zit ga ik er niet steeds aan zitten wiebelen, ook haal ik niet vaak die dingen los ofzo (voor wisselen van schijven of iets dergelijks).

Voor mijn gevoel staat er niet heel veel stress op, maar wel wat stress genoeg om de connector ietsje scheef te drukken (en ik vind sata van die gevoelige connectortjes hebben, zou jammer zijn als zo'n ding afbreekt).

[ Voor 56% gewijzigd door Nemesizz op 22-07-2016 15:38 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nemesizz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:32:
[...]

Ook al naar zitten kijken, dan zou ik dit in sata 2 moeten doen, zodat sata 1 met haakse kabel net ietsje meer ruimte heeft. Maar als de achterkant van die converter net zo 'lomp' is als een gewone sata stekker (van die haakse kabel) loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan vrees ik.
Nee. Deze connector druk je in SATA1 en wijst dus de andere kant op als de stekker in SATA2.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:34:
[...]

Nee. Deze connector druk je in SATA1 en wijst dus de andere kant op als de stekker in SATA2.
Heb nog even weer een foto gemaakt (om te kijken hoe de connector eruit ziet op het moederbord) en ik denk dat je gelijk hebt. Zal dus proberen zo'n connector te krijgen, laat ik tot die tijd er maar even 1 schijf af.

Hier nog even weer een (brakke, zwaar overbelichte :P ) foto, iets bewerkt met paint omdat de connector niet goed te zien is.
connector

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bij google zoeken op:

"Sata kabel haaks omhoog" en je vindt ze bij bosjes.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
kendo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:48:
Bij google zoeken op:

"Sata kabel haaks omhoog" en je vindt ze bij bosjes.
Heb nu een haakse kabel besteld die (als het goed is) haaks de juiste kant op is :P
De meeste haakse kabels die ik zag waren hetzelfde qua vorm als wat ik nu had, en dat is dus net de verkeerde kant op.

Het is nu (heb tijdelijk maar 1 kabel aangesloten) nog wel rotwerk om die kabel weg te werken onder de koeler van de videokaart, want anders komt ie in de ventilator terecht.

Nooit aan zo'n probleem gedacht toen ik die kaart bestelde, normaal is de lengte het probleem, nu zoiets doms als sata poorten op het bord die niet haaks staan en flink in de weg zitten.

Morgen zullen we het waarschijnlijk weten, als het kabeltje dan binnen is.

Maar nog bedankt (en anderen uiteraard ook die mee dachten) voor de tip(s).

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Kabeltje is binnen en probleem is opgelost!
Connector van dit haakse kabeltje was ook nog eens korter dan die ander, dus ideaal voor die lompe koelblokken van moderne (high-end) videokaarten ;)

Nog even 2 foto's met het resultaat (weer met de tablet gemaakt, dus niet beste kwaliteit).
haakse kabel
haakse kabel en gtx1070

Iedereen nog bedankt voor de reacties!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit is een van de redenen waarom mijn voorkeur altijd uitgaat naar moederborden met haakse SATA poorten, maar mooi dat het probleem is opgelost. :)

Pagina: 1