Fan vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Radijsjes
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Hoi,

ik ben opzoek naar een fan voor in mijn huidige systeem. De huidige fan maakt heel veel lawaai en als ik het systeem lang laat draaien komt er een soort van piep in. Bijna niet uit te houden als je geen koptelefoon op hebt. Ik zoek dus een fan die stil is en genoeg koeling levert.

Ik heb geprobeerd de TDP te berekenen maar heb echt geen idee hoe dat moet. heb cpucalc gedownload maar kan mijn CPU niet vinden daarin.

Budget is ong. 100 euro. Liefst minder. Ik heb geen merk voorkeur maar hij moet op het systeem (mobo/ AMD processor passen). Als het maar werkt en stil is. Het is voor gebruik thuis. Heb mijn systeem wel vaak aanstaan. Het systeem is ong. 4 a 5 jaar oud. met uitzondering van het Mobo, welke 1,5 jaar oud is.

pricewatch: Sharkoon Vaya
pricewatch: WD Blue WD5000AAKX, 500GB
pricewatch: Sony Optiarc AD-7280S Zwart
pricewatch: Cooler Master GX-Lite 500W
pricewatch: Crucial Ballistix BLT2CP4G3D13337DT1TX
pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
pricewatch: Asrock 980de3/u3s3
pricewatch: XFX HD7850

Mochten jullie tips/suggesties hebben laat mij dat dan weten. Alvast bedankt!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Is het een fan of een koeler ?

• Radijsjes
ik denk koeler, het zit bovenop de cpu en brengt de temperatuur over met een dik metalen stuk onder de fan.

Verwijderd

Welke cpu koeler heb je dan? De AMD boxed koeler?

• Radijsjes
Ja, ik heb nooit een aparte koeler gekocht. Maar maakt dat heel veel uit? want het ligt toch aan de PCU watvoor koeler je nodig hebt?

• rv83
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-02 22:32
ik gebruik de TX212 EVO van Coolermaster, prima dingetje voor minder dan 3 tientjes. Stuk stiller dan stock koeler en scheelt in temperatuur ook veel.

[ Voor 28% gewijzigd door rv83 op 23-07-2016 13:16 ]

• Radijsjes
Is dat deze:

Cooler Master Hyper 212 EVO?

Zo ja, hoe kan ik te weten komen of deze genoeg koeling levert? Aan de socket te zien past deze op de mobo/CPU.

[ Voor 31% gewijzigd door Radijsjes op 23-07-2016 13:19 ]

• rv83
yep, er kan ook nog een tweede fan bij als het echt nodig is. Bij mij is het geluid van hoorbaar naar niet meer hoorbaar gegaan en de temp is minstens 15% lager dan met stock koeler

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 22:52
Ik zit met een zelfde vraag, maar ik zie bij deze koeler staan "Deze koeler is niet voorzien van een fan controler."bij Azerty https://azerty.nl/0-976-4...s.net&utm_medium=referral

Wat houdt dat in?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Radijsjes
rv83 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:20:
yep, er kan ook nog een tweede fan bij als het echt nodig is. Bij mij is het geluid van hoorbaar naar niet meer hoorbaar gegaan en de temp is minstens 15% lager dan met stock koeler
Had jij een vergelijkbare pcu dan?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
mell33 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:22:
Ik zit met een zelfde vraag, maar ik zie bij deze koeler staan "Deze koeler is niet voorzien van een fan controler."bij Azerty https://azerty.nl/0-976-4...s.net&utm_medium=referral

Wat houdt dat in?
Dat je niet zelf handmatig de snelheid kan regelen, maar dat hoeft ook niet, dit kan het moederbord/bios uitstekend doen via de PWM regeling die de fan wel ondersteunt.

• rv83
als jij een goede flow in je kast hebt en niet (veel) overclocked weet ik zeker dat dit voldoende is qua koeling. Ik heb deze koeling nu bij 3 PC's ingebouwd omdat ik er gewoon zelf erg goed over te spreken was. 2x bij een AMD processor en 1x bij een intel core I7 2600K met overclock. Let trouwens ook op dat alles goed stofvrij is van binnen. Stof kan je koeling DRASTISCH verminderen.

@mell fancontroller is dat je kan instellen hoe hard de fan draait. Dit kan ook prima softwarematig.

• Mel33
Ok dus hij kan wel door het Mbord langzamer gezet worden als er minder koeling nodig is, nee ok ik ging er even van uit dat hij altijd dan de zelfde rpm heeft.

Ok dus deze is niet voor echt voor OC'en, welke zou daar beter voor zijn?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Radijsjes
Top Bedankt rv83, ik hou deze zeker als optie. Als iemand nog een andere/betere suggestie heeft of eentje die goedkoper is en ook goed werkt, laat dat graag weten.

• rv83
Graag gedaan. Lees je gewoon een beetje in, kijk wat anderen vinden en kijk vooral ook naar cijfertjes bij koelers. Wat iemand acceptabel qua geluid vind kan de ander een grafherrie vinden. Een mooie koeler gevonden die volgens jou voldoet? Google wat reviews, lees er meerdere en je hebt gelijk een idee hoe hij bevalt bij anderen. Succes!

• Mel33
Ja ik zat naar deze te kijken
Cooler Master Hyper 103 pricewatch: Cooler Master Hyper 103
iets goedkoper en kleiner

En naar deze Cooler Master Hyper 212X pricewatch: Cooler Master Hyper 212X

• Radijsjes
De coolmaster Hyper is bijna precies hetzelfde als de EVO, er staat alleen geen geluidssterkte bij. en de hyper 103 heeft 30 db. er van uitgaande dat dat de norm is dan is ie waars. luidruchtiger dan de 212 EVO (9-31)

En de reviewers bij de hyper 103 zeggen dat ie ietwat lawaaig is..

[ Voor 13% gewijzigd door Radijsjes op 23-07-2016 14:08 ]

• Radijsjes
rv83 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:45:
Graag gedaan. Lees je gewoon een beetje in, kijk wat anderen vinden en kijk vooral ook naar cijfertjes bij koelers. Wat iemand acceptabel qua geluid vind kan de ander een grafherrie vinden. Een mooie koeler gevonden die volgens jou voldoet? Google wat reviews, lees er meerdere en je hebt gelijk een idee hoe hij bevalt bij anderen. Succes!
Hoe ging de montage? veel reviewers zeggen dat de 212 EVO lastig te installeren is..

zo zegt een reviewer dit:

Als je een kast hebt zonder gat onder de cpu in de mobo plate ben je zuur, want dan moet je hele mobo er uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Radijsjes op 23-07-2016 14:13 ]

• rv83
Een wat lastigere installatie is voor mij persoonlijk niet heel erg. Je bouwt het 1 keer in en dat blijft (in mijn geval minimaal een jaar) zitten. Als ik tevreden over de werking van een product ben neem ik de wat lastigere inbouw voor lief. Daar komt bij dat het (de)monteren van het moederbord een klein klusje is (vind ik). Heb je gelijk de gelegenheid om alles netjes schoon te maken indien noodzakelijk.

• Radijsjes
top dank je rv83, ik houd die koeler zeker in gedachte. Als iemand een betere/goedkoper alternatief weet laat dit dan even weten.

• Radijsjes
even update, heb de coolmaster 212 EVO gekocht en geïnstalleerd (paste net aan in mijn tower :)). Je hoort hem wel maar is vergeleken met de oude basic cooler zooo veel stiller. Heerlijk!

Oh, ik vond hem overigens niet echt moeilijk te installeren. Alleen het kruisje dat het contact punt met de CPU moet aandrukken was nogal wiebelig totdat die vast gedraaid zat.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je ook meteen je kast stofvrij gemaakt? Vooral de fan van de voeding wil hier nog wel eens volstoffen (staat op de grond en een kat in huis..).
Pagina: 1