Computer heeft kuren(zware magie)(verificatie nodig)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brucejje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 19:51
Geachte mede-tweakers.

Hierbij mijn specs:
gallery: brucejje
(tevens nu een 970)

'nyway

Hierbij mijn probleem

[proces 1]
1. boot pc
2. krijg geen post/geen beeps/usb devices geen power
2.1 bios speaker "tikt"
3. haal ram eruit en krijg de "NO RAM" BEEP-CODE

Hier komt de zwarte magie:

[proces 2]
1. haal mijn ram eruit, en doe hem erop nieuw in.
2. PC start volledig, memtest doet het, geen problemen(5 uur)
3. reboot PC(En hierna zijn wij weer bij proces1)

Zoals je bij proces 1 en 2 ziet, kan ik dit constant doen, dit gebeurd met beide crucial DDR3 ram sticks...

Zodra ik de ram van een andere pc pak, dan kan ik constant booten. Zonder problemen(5x achter elkaar getest)

Ik neem aan dat ik hieruit kan constateren dat mijn ram kuren heeft, en last heeft van zwarte magie?

Of heeft iemand anders nog een paar tips op mijn pc te testen op andere kuren, zodat ik niet voor niets nieuwe ram haal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als met ander RAM het gewoon werkt zal jouw RAM kapot zijn of een vage incompatabiliteit hebben, Crucial is zeer makkelijk met RMA's dus zolang je nog garantie hebt is dat aan te raden.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zoiets al eens gehad met RAM. Bleek dat met koude boot er onvoldoende voltage naar de RAM ging. Bij mij was de oplossing dat ik het voltage naar de RAM sticks iets verhoogde. toen startte de boel wel steeds door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://download.gigabyte..../mb_memory_ga-h97-d3h.pdf

staat jouw geheugen in de supportlist?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brucejje
Nee hij staat er niet in, maar hij heeft het wel voor langere tijd(1 jaar) gedaan.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:46:
Ik heb zoiets al eens gehad met RAM. Bleek dat met koude boot er onvoldoende voltage naar de RAM ging. Bij mij was de oplossing dat ik het voltage naar de RAM sticks iets verhoogde. toen startte de boel wel steeds door.
Hmm... waarom heeft hij het dan toch voor zeker een jaar gedaan, en behalve dat als ik hem 5x boot dan doet hij het alsnog niet, tevens werkt het alleen na het eruit halen, en opnieuw inzetten van de ram?

[ Voor 46% gewijzigd door brucejje op 22-07-2016 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

brucejje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:50:
[...]

Nee hij staat er niet in, maar hij heeft het wel voor langere tijd(1 jaar) gedaan.
dat KAN de oorzaak zijn, voltage iets verhogen en weer ff testen, anders ander geheugen halen uit de supportlist ;)

kijk ook ff in je bios, 1,35V ;)

[ Voor 5% gewijzigd door keur0000 op 22-07-2016 14:52 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brucejje
keur0000 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:51:
[...]

dat KAN de oorzaak zijn, voltage iets verhogen en weer ff testen, anders ander geheugen halen uit de supportlist ;)
Ok, heb je dan nog tips met hoeveel ik de voltage zou moeten verhogen?

pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Hierin staat een spanning van 1.35V aangegeven, zal ik kijken of het zo ook op mijn moederboard staat, en zoniet op 1.35V zetten?

[ Voor 33% gewijzigd door brucejje op 22-07-2016 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

brucejje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:52:
[...]

Dat is moeilijk te zeggen zonder te weten welk ram je precies gebruik (crucial DDR3) en op hoeveel het nu staat(mijn gok gaat naar auto)

Inderdaad, kijk wat hij op je mobo zegt(ik denk dat het op automatisch staat) verander het dan in 1.35v.

[ Voor 14% gewijzigd door garriej op 22-07-2016 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

brucejje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:52:
[...]

pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Hierin staat een spanning van 1.35V aangegeven, zal ik kijken of het zo ook op mijn moederboard staat, en zoniet op 1.35V zetten?
Ja hard instellen op 1,35V en anders zou ik niet verder gaan als 1,45V

[ Voor 9% gewijzigd door keur0000 op 22-07-2016 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brucejje
Bedankt voor de tip! Ik zal dan zeker niet verder gaan dan 1.45!

Ik ben even AFK, en anders kom ik zo op mijn laptop indien de boel ontploft.

Mits je mij niet meer ziet.... R.I.P. I guess :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 22:18
Kijk eens of je bios batterij leeg is, kan zijn dat hij instellingen na een herstart niet onthoudt

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brucejje
mell33 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:55:
Kijk eens of je bios batterij leeg is, kan zijn dat hij instellingen na een herstart niet onthoudt
Deze heb ik inderdaad ook al vervangen. Maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het gewoon ff. Het was bij mij de herinnering aan wat ik heb gehad, wat mij triggerde. Kan best zijn dat het niet de oplossing is, maar het is het proberen waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Save je bios en update hem eens

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heb een soortgelijk probleem gehad. Haalde ik voor de boot het RAM eruit, dan kon ik probleemloos werken. Zo niet, dan had ik gegarandeerd bij het eerste spel een BSOD te pakken.

Bleek uiteindelijk een stofje IN de ramsloten te zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

1) Inderdaad stof blazen
2) Vram in kleine stapjes ophogen tot max 0.15v ophogen en de Timings wat relaxter zetten
3) Vcore in kleine stapjes tot max 0.1v ophogen (ook dat kan zelfde boot-issues geven)
4) RAM 24 uur testen met Memtest86+; liefst bankje voor bankje en dan eventueel tegelijkertijd.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brucejje
Ik heb wat settings aangepost in mijn BIOS(Ik kon niet direct het voltage aanpassen, maar op een bepaalde setting forceerde hij ook het voltage naar 1.35V), nu lijkt alles te werken, 5 keer achter elkaar geboot en geen problemen.

Ik zal wat foto's uploaden van mn BIOS(Het _lijkt_ erop, dat alles nu werkt, zometeen maar even mijn 2de stick erbij zetten en kijken of dit dan alsnog het geval is).

code:
1
2
3
4
5
[img=800,600]https://i.imgur.com/rAXDeyx.jpg[/img]

[img=800,600]https://i.imgur.com/pc09J7V.jpg[/img]

[img=800,600]https://i.imgur.com/NFQg1RP.jpg[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De settings op het 2e screenshot zijn relevant. AUTO kiest over het algemeen een te hoge spanning en kan ook als je nieuwere hardware hebt waarvoor de BIOS geen ingebouwd profiel kent, voor problemen zorgen. Een BIOS update doet - zoals ookal eerder geadviseerd door iemand anders - in die gevallen vaak wonderen; al is het niet nodig als je de settings met de hand goed zet. Maar dat is vaak wel trial en error, zelfs als je de specs van de leverancier hebt ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brucejje
SKiLLa schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:24:
De settings op het 2e screenshot zijn relevant. AUTO kiest over het algemeen een te hoge spanning en kan ook als je nieuwere hardware hebt waarvoor de BIOS geen ingebouwd profiel kent, voor problemen zorgen. Een BIOS update doet - zoals ookal eerder geadviseerd door iemand anders - in die gevallen vaak wonderen; al is het niet nodig als je de settings met de hand goed zet. Maar dat is vaak wel trial en error, zelfs als je de specs van de leverancier hebt ...
Je hebt gelijk, hij staat nu standaard op 1.35V en nu doet hij het constant.
Zou jij mij als nog aanraden om mijn bios te flashen?

Vooral aangezien de laatste 3 updates het volgende doen:

F5
Improve Intel K-sku CPU performance

F6
Supports Intel® 5th Generation Core™ Processor
This BIOS prohibits updating to earlier version BIOS

F7
Better system compatibility for Intel® 5th Generation Core™ Processors

Zelf heb ik versie "F4" die "SSD performance verbeterd"
Met mijn Intel Core i5-4690 Boxed heb ik denk ik niet heel erg veel aan bovenstaande updates.

[edit]

Ik lees zojuist dat het maximale gewicht van mijn CPU-cooler 450g is...

maar mijn Thermalright True Spirit 140 Power is denk ik te zwaar?
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

Zoals je daar leest is de heatsink 880g en de fan is 160 gram. Kan dit denk je ook later problemen opleveren?

[ Voor 39% gewijzigd door brucejje op 22-07-2016 15:39 . Reden: additionele informatie en/of vragen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

brucejje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:29:
[...]

Je hebt gelijk, hij staat nu standaard op 1.35V en nu doet hij het constant.
Zou jij mij als nog aanraden om mijn bios te flashen?

Vooral aangezien de laatste 3 updates het volgende doen:

F5
Improve Intel K-sku CPU performance

F6
Supports Intel® 5th Generation Core™ Processor
This BIOS prohibits updating to earlier version BIOS

F7
Better system compatibility for Intel® 5th Generation Core™ Processors

Zelf heb ik versie "F4" die "SSD performance verbeterd"

Met mijn Intel Core i5-4690 Boxed heb ik denk ik niet heel erg veel aan bovenstaande updates.
Lekker zo laten, als het werkt, dan werkt het. Bios flashen is niet zo heel lastig, maar als het fout gaat, gaat het FOUT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brucejje
garriej schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:40:
[...]

Lekker zo laten, als het werkt, dan werkt het. Bios flashen is niet zo heel lastig, maar als het fout gaat, gaat het FOUT.
Bedankt voor al jullie hulp!
het is verrassend hoeveel dingen je kan vergeten om te checken.

Tevens hoop ik ook nog antwoord te krijgen op mijn vraag betreffende het CPU cooler gewicht.
aangeven op de website staat "450g" maar die van mij met heatsink zit net over de kilo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Zou er zelf niet opletten eerlijk gezegd, aangezien het al een jaar staat, kan ik me niet voorstellen dat het opeens voor heel veel problemen gaat zorgen.

Maar goed, zelf geen ervaring mee eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik zou de release notes van de nieuwe(re) bios versie(s) controleren en kijken of er voor jou relevante zaken tussen zitten. Zo ja, dan zou ik flashen, anders niet.

PS:De genoemde koeler op je profiel weegt 880g volgens de specificaties. Puik ding, stil en koelt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brucejje
SKiLLa schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:47:
Ik zou de release notes van de nieuwe(re) bios versie(s) controleren en kijken of er voor jou relevante zaken tussen zitten. Zo ja, dan zou ik flashen, anders niet.

PS:De genoemde koeler op je profiel weegt 880g volgens de specificaties. Puik ding, stil en koelt goed :)
Thanks, ik vraag mij alleen af waar ik de "release-notes kan vinden"?
http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=4962#bios

Op deze pagina staat alleen een korte omschrijving van de update, verder indien je hem download staat er verder geen informatie bij van wat ze verder hebben aangepast.

Onder nieuws en andere staat er ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Welke bios heb je, ik zou gewoon de nieuwste doen als je 2 stappen ouder zit oid.

Ow je hebt versie 4, ja ik zou het doen, al is het alleen maar om bij te blijven, lees je goed in en koppel alle apparaten eerst los (usb's ed)
en na de update ff defualts saven, en dan na de herstart alles goed zetten en weer save.

[ Voor 63% gewijzigd door Mel33 op 22-07-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top man, ik zie dat mn tip heeft gewerkt. Goed dat je pc weer lijkt te werken.

De tips over het bios zijn ook nuttig. Maar als je niet zeker van jezelf bent, geldt altijd nog de regel 'if it ain't broke, don't fix it'.

Dat geldt natuurlijk ook voor je koeler ;)
Pagina: 1