Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Hebben jullie ervaring met grote monitoren vanaf 27" tot aan zo'n 40"?

Ruim een week geleden heb ik de Eizo FlexScan EV3237 aangeschaft (31.5"). Hiervoor had ik de Dell UltraSharp U2515H als mijn monitor (25"). De Dell heb ik overigens nog steeds. Ik had hem moeten repareren, maar hij is gisteren weer aangekomen.

Mijn foto- en filmhobby begint langzamerhand een baan te worden. Het leek me dus verstandig een groter scherm aan te schaffen met UHD zodat ik veel werkoppervlak heb. Ook doe ik veel met Web Design, grafisch vormgeving en muzieknotatie (Sibelius).

De Dell QHD 25 inch is een bijzonder goed scherm. Met 117 PPI is het scherm superscherp, maar in native Windows heel functioneel. De FlexScan heeft nog een hogere PPI (139), maar de leesbaarheid is net iets te klein. Ik kan het allemaal lezen, maar het is wat minder gemakkelijk. Scalen is helaas best nog wel een ramp in Windows (10). Ik gebruik bijvoorbeeld nu FireFox, omdat ik die mooi naar 1.25 kan scalen.

Ik merk niets van back-light bleed bij beide schermen, ik vind de Eizo echter in sommige opzichten te groot. De ruimte is weliswaar geweldig. Games spelen is aan de ene kant indrukwekkend, maar dan tenminste in QHD, want anders zijn de pixels zo zichtbaar. Hetzelfde geldt voor films. Ik heb wat Blu-Ray-films getest en alhoewel de immersie aanwezig is, is het gemis aan scherpte/detail aanwezig. Ik merk ook dat ik automatisch wat achteruit ga van mijn werkplek: normaal is mijn kijkafstand 60 cm en 90 cm lijkt de sweetspot.

Ik zit erover te denken hem toch terug te brengen en misschien te kijken naar een 27"-scherm. Misschien moet ik ook gewoon nog wennen, echter. Ik heb nog tot en met maandag om hem te retourneren, zou ik dat toch willen.

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v225/Manolito/Forum%20Pictures/L1110697_zps7y2wcidw.jpg