PC voor foto editing incl. monitor, ~ €900,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag Tweakers,

Ik ga voor het eerst een PC zelf in elkaar zetten! Ik ben super benieuwd. Het is voornamelijk voor mijn vrouw.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking en foto´s managen in Lightroom. Ik wil graag al mijn videos en foto´s en data op één PC hebben(rond de 2-3TB) zonder externe harde schijven te gebruiken, foto´s (projecten) zullen af en toe verplaatst moeten worden maar andere data kan gewoon op 1 plek blijven staan. Verder af en toe wat GoPro video´s ´bewerken´ in GoPro Studios, vooral time-lapses en het algemene knip en plak werk in een video editor. In de toekomst ga ik waarschijnlijk RAID 0,1 of 5 gebruiken. Voor nu wil ik het met de ingebouwde GPU proberen en waarschijnlijk later nog een videokaart erbij kopen. Ik ben geen professional, het is gewoon voor de hobby. Het systeem moet gewoon lekker vlot zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800-1000 euro incl. monitor. Het liefst goedkoper als jullie denken dat dit overkill is, of iets over het budget als het de performance of future proofheid echt ten goede komt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee maar toetsenbord, muis en geluid regel ik zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD, processor, geheugen, moederbord, monitor, voeding, behuizing, HDD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik en geluidsniveau.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ten eerste of deze componenten compatibel met elkaar zijn. Ten tweede of jullie dit geschikt vinden voor wat ik beschreven heb. Ik vind het lastig te bepalen of dit overkill is of juist wat ondermaats. Wat vinden jullie van dit moederbord? Mijn vrouw heeft altijd een Macbook Pro gebruikt met Retina scherm(2012), denken jullie dat deze Dell monitor een upgrade is t.o.v. Retina scherm? Zien jullie verder nog componenten waar ik eventueel op zou kunnen besparen of die overkill zijn? Het budget zit niet vast, als jullie een duurder component adviseren wat de performance of future proofheid ten goede komt sta ik daar voor open.

Alvast bedankt :) Alle tips en veelgemaakte beginnersfouten zijn welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,50€ 206,50
1MSI H170M PRO-VDH€ 88,-€ 88,-
1Toshiba MD04ACA400, 4TB€ 121,95€ 121,95
1Sharkoon VS4-S€ 26,50€ 26,50
1Dell P2416D Zwart€ 264,55€ 264,55
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 63,95€ 63,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 143,95€ 143,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:07

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik wil nu niet direct zeggen dat het voorstel fouten bevat, maar sommige keuzes zijn wel wat opmerkelijk. Er gaat nu een relatief groot deel van het budget op aan een grote SSD op terwijl je er ook nog een HDD naast zet. Dat kan op zich nuttig zijn als je vaak grote projecten heb waar je wat langer aan werkt, maar als alles standaard toch op HDD opgeslagen wordt zou ik het gewoon bij een kleinere SSD houden. Mede omdat je aangeeft later naar een RAID configuratie toe te gaan is het misschien verstandig om nu al de optie van een NAS te overwegen. Prijskaartje gaat er dan wel heel anders uitzien, maar het lijkt me desondanks het overwegen wel waard.

Je kast is erg goedkoop. Het zal wel werken maar behuizingen in dit segment staan nu niet bepaald bekend om hun kwaliteit en voorzieningen en bovendien staat Sharkoon als merk ook niet zo geweldig bekend.

Verder is deze monitor lastig te vergelijken met een 2012 retina MacBook. Die hebben dezelfde resolutie als dit scherm maar dan op 13 inch in plaats van 24 inch. Of dat een vooruitgang is zal wel sterk afhangen van je verwachtingen. Een 4k scherm lijkt me een logischer keuze maar ook dan praat je over een heel ander prijskaartje.

Processor is op zich wel een goede keuze denk ik. Video- en fotobewerking profiteert over het algemeen wel van de hyperthreading en hogere klok van een i7, maar gezien het om een hobbymatige toepassing gaat en het budget beter voor andere zaken ingezet kan worden ligt een i7 niet voor de hand. Extra geheugen zou in dat geval waarschijnlijk zinvoller zijn.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De behuizing mag wel wat beter. Een budget Sharkoon is kwalitatief niet geweldig, zeg maar gerust slecht. pricewatch: Cooler Master N200 Closed, pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed, pricewatch: Fractal Design Core 1500 en pricewatch: Cooler Master Silencio 352 zijn behuizingen die hun prijs wel meer dan waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tribits schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:01:

Verder is deze monitor lastig te vergelijken met een 2012 retina MacBook. Die hebben dezelfde resolutie als dit scherm maar dan op 13 inch in plaats van 24 inch. Of dat een vooruitgang is zal wel sterk afhangen van je verwachtingen. Een 4k scherm lijkt me een logischer keuze maar ook dan praat je over een heel ander prijskaartje.
Bedankt voor de reacties! Behuizing ga ik aanpassen. Wat bedoel je precies met dat de vooruitgang afhangt van mijn verwachtingen? Ik verwacht dat het op zn minst beter of gelijk zal zijn vergeleken met het Retina scherm. Een 4K monitor ligt inderdaad buiten het bugdet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:07

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het twee heel verschillende schermen zijn en je niet zondermeer kan zeggen dat de een beter is dan de ander. Een 13 inch retina scherm heeft een klein oppervlak en een zeer hoge dpi. Een 24 inch scherm met dezelfde resolutie heeft een groot oppervlak en een lage dpi. Of je dat beter vindt of niet hangt vooral van je eigen voorkeuren af.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Het lijkt er op dat je van een Laptop naar een PC wilt voor beeldbewerking en dat je dat nu op een apple scherm doet. Persoonlijk zou ik dan eerder dit overwegen: V&A aangeboden: Apple iMac 27" 3.2GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastandfourier
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

fastandfourier

Veel voor weinig

Een i3-processor uit 2010 in combinatie met 4GB-DDR3-geheugen dat op nog geen eens 1,6 GHz draait? Dat lijkt me geen strak plan voor een bestemming als fotobewerking, laat staan voor dat exorbitante bedrag.
Pagina: 1