Synology en hosten van meerdere websites lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Topicstarter
Probleem:

Het hosten van meerdere websites op mijn synology lukt niet

Wat is de situatie:

Ik bezit meerdere domeinnamen, voor het gemak houd ik het even bij twee stuks. Deze domeinen noem ik www.site1.nl
www.site2.nl

Beide sites worden door een hostingprovider waar ik de domeinnamen heb geregistreerd, doorgestuurd naar mijn vaste ip adres.

Domein www.site1.nl heb ik met een wordpress installatie op mijn synology draaien. Op de synology draait DSM DSM 6.0.1-7393 Update 2, het betreft hier een 112j synology.

Het probleem:
www.site2.nl is niet bereikbaar, er ontstaan afhankelijk van wat ik uitvoer op de synology verschillende errors.

- Bij het draaien van web services en de daarop beschikbare virtual host werkt site1.nl prima. site2.nl geeft een 403 error
- Bij het draaien van web services in combinatie met een script dat is geplaatst in het bestand index.php dat zich bevindt in de rootmap van de webafdeling op de synology krijg ik de vermelding "foutje" zoals aangegeven in onderstaand script:

<?php

IF ($_SERVER["SERVER_NAME"] == "www.site1.nl") {
header("Location: /site1/wordpress");
}
ELSEIF ($_SERVER["SERVER_NAME"] == "www.site2.nl") {
header("Location: /site2/wordpress");

}

ELSE {
echo "Foutje";
}

?>

(Vreemde) hier is dat wanneer ik www.site1.nl aanroep terwijl ik bij ("Location: mapnaaminwebdir") niks of zelfs iets willekeurigs instel, ik terecht kom op de juiste pagina.
Heb ik daarbij echter iets ingevuld voor www.site2.nl bij ("Location: mapnaaminwebdir") dan ontstaat er op die site een vermelding van "foutje" zelfs wanneer ik daar de map invul van de werkende site. Het script lijkt dus wel te werken, maar dus niet helemaal?

Bijgaand draait web station/virtuele host op de synology, met daarbij php 5.6, MariaDB en phpMyAdmin .
Daarin heb ik de volgende verwijzingen:
www.site1.nl en site1.nl worden doorgelinkt naar de rootmap (web) en /site1/wordpress waar de wordpressinstallatie actief in draait.

www.site2.nl en site2.nl worden doorgelinkt naar de rootmap (web) en /site2/wordpress, waar de nieuwe installatie voor wordpress klaar staat om geïnstalleerd te worden (ik zou hem daarvoor moeten aanroepen in mijn browser, waarna bij die eerste keer aanroepen ik alle gegevens van de database en overige benodigde instellingen kan invoeren> dit verliep bij de installatie van www.site1.nl probleemloos)

Site 1 is benaderbaar, site 2 is niet benaderbaar. Dit is tevens het geval wanneer ik de index.php verwijder uit de rootmap en alleen webstation en bijbehorend de virtuele host laat draaien. Echter krijg ik dan niet meer "foutje" te zien (logisch want het script werkt niet meer) maar een 403 error. Deze 403 error krijg ik ook als ik in webstation/virtuele host www.site2.nl laat verwijzen naar dezelfde map als waar www.site1.nl op draait.
Web station staat in principe als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/n1rujo.jpg
Ik heb ook geprobeerd om de naam van de submap in bovenstaand overzicht voor site2 te wijzigen naar de submap waar site1 wel op draait, dit in een poging om de verbinding via de domeinnaam www.site2.nl tot stand te brengen, desnoods dus naar de verkeerde site. Helaas geeft dit dezelfde 403 error.

Wat heb ik al geprobeerd?
Alles volledig opnieuw geïnstalleerd, dat wil zeggen:
- PhpMyAdmin
- MariaDB (inclusief alle databases)
- Php 5.6
- Web station
- Wordpress installaties

Tevens heb ik gezocht naar meerdere mensen met het probleem, of die me kunnen helpen. Bijvoorbeeld op het synology forum. Hier krijg ik echter antwoorden die me terug verwijzen naar webpagina's waar mijn probleem niet op wordt beschreven of wordt opgelost.

Ik heb te weinig verstand van verdere instellingen bij de hostingprovider om daar iets over te kunnen zeggen. Wel heb ik een en ander gevonden over A- records en Masterzones en forward zones (hier raak ik echter het spoor bijster). Synology biedt mij wel de mogelijkheid een DNS server op te zetten, maar hierover weet ik te weinig om er van te kunnen zeggen of dit voor mij geldt.

Mocht er iemand zijn die met mij mee wil denken in deze situatie, of me tips kan geven om dingen uit te proberen, heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Je verhaal is niet heel duidelijk (maar dat kan aan mij liggen), dus ik sla ook wat zaken over:
JdM schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:12:
- Bij het draaien van web services in combinatie met een script dat is geplaatst in het bestand index.php dat zich bevindt in de rootmap van de webafdeling op de synology krijg ik de vermelding "foutje" zoals aangegeven in onderstaand script:
Welk domein vraag je dan op? De root lijkt me in principe niet meer relevant als je vhosts gebruikt. Wellicht als fallback voor onbekende (of ontbrekende) hostnames, maar verder heeft hij in principe geen functie.
<?php
ELSEIF ($_SERVER["SERVER_NAME"] == "www.www.site2.nl") {
header("Location: mapnaaminwebdir");
Wat probeer je in vredesnaam te bereiken met dit script?

Nu ken ik Synology niet, maar als de vhosts daar gewoon werken zoals je zou verwachten dan is het hele idee juist dat dit script nooit kan worden aangeroepen als je een vhost opvraagt.

Is dit een soort wanhoopspoging waarin je vhosts hebt uitgeschakeld om het op deze manier te debuggen?

Anyhow, reden dat het daar met 'www.site2.nl' sowieso niet werkt is omdat je 'www.www' in je PHP-code hebt staan. Maar vergeet die hele PHP-code vooral en zet de vhosts weer aan, dan kun je het op een zinnigere manier debuggen. Door dit 'foutje' introduceer je enkel nieuwe problemen...
Echter krijg ik dan niet meer "foutje" te zien (logisch want het script werkt niet meer) maar een 403 error. Deze 403 error krijg ik ook als ik in webstation/virtuele host www.site2.nl laat verwijzen naar dezelfde map als waar www.site1.nl op draait.
En dat is waar je je op moet richten.

Webserver hebben logs, die 403 moet je dus terug kunnen vinden in de error_log. Zoek die eens op, en kijk wat hij te melden heeft over die 403. Als dat niet via de webinterface kan dan zou ik via SSH inloggen en ze op die manier bekijken (ergens onder /var/log zou logisch zijn).
Web station staat in principe als volgt ingesteld:
[afbeelding]
Ziet er op het oog prima uit.
Ik heb te weinig verstand van verdere instellingen bij de hostingprovider om daar iets over te kunnen zeggen. Wel heb ik een en ander gevonden over A- records en Masterzones en forward zones (hier raak ik echter het spoor bijster).
Gezien het feit dat je Synlogy antwoordt als je je domein intikt, is DNS zeker niet je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Thralas schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:52:
Je verhaal is niet heel duidelijk (maar dat kan aan mij liggen), dus ik sla ook wat zaken over:

[...]

Welk domein vraag je dan op? De root lijkt me in principe niet meer relevant als je vhosts gebruikt. Wellicht als fallback voor onbekende (of ontbrekende) hostnames, maar verder heeft hij in principe geen functie.
Dat gebeurt zodra ik www.site2.nl opvraag, wanneer ik www.site1.nl opvraag kom ik daar wel op terecht
[...]

Wat probeer je in vredesnaam te bereiken met dit script?

Nu ken ik Synology niet, maar als de vhosts daar gewoon werken zoals je zou verwachten dan is het hele idee juist dat dit script nooit kan worden aangeroepen als je een vhost opvraagt.

Is dit een soort wanhoopspoging waarin je vhosts hebt uitgeschakeld om het op deze manier te debuggen?

Anyhow, reden dat het daar met 'www.site2.nl' sowieso niet werkt is omdat je 'www.www' in je PHP-code hebt staan. Maar vergeet die hele PHP-code vooral en zet de vhosts weer aan, dan kun je het op een zinnigere manier debuggen. Door dit 'foutje' introduceer je enkel nieuwe problemen...
Dit script wordt via meerdere synology fora en blogs aangeraden. Ik denk ermee te bereiken dat de externe aanroep van de domeinnaam op de juiste manier wordt gerouteerd naar de mappen waarin de websites staan. Zo wordt het mij althans uitgelegd op de betreffende andere hulp-sites.
Het www.www verhaal is een typfoutje hier in deze post. In het script staat maar 1 keer www (ik zal het ook in de openingspost even aanpassen om verdere verwarring te voorkomen)

Vhosts staat inmiddels gewoon weer aan. Het script heb ik uitgeschakeld, waardoor ik nu weer de 403 error krijg.
En dat is waar je je op moet richten.

Webserver hebben logs, die 403 moet je dus terug kunnen vinden in de error_log. Zoek die eens op, en kijk wat hij te melden heeft over die 403. Als dat niet via de webinterface kan dan zou ik via SSH inloggen en ze op die manier bekijken (ergens onder /var/log zou logisch zijn).

[...]
Daar zou ik even naar op zoek moeten dan in mijn synology.
Ziet er op het oog prima uit.

[...]

Gezien het feit dat je Synlogy antwoordt als je je domein intikt, is DNS zeker niet je probleem.
Dit blijkt dus juist wel het geval te zijn, zie laatste post met oplossing!
Dat laatste vermoedde ik ook al, dank voor je bevestiging.

Ik ga maar eens even zoeken dan of ik ergens een logfile heb staan, of dat de synology de mogelijkheid biedt om dit te gaan loggen. Kom ik op terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Update en oplossing:

Loggen heeft geen oplossing gebracht, ik ben er niet in geslaagd om logfiles in te zien waarin de 403 error werd weergegeven.

Wel heb ik een ticket aangemaakt bij de service afdeling van synology.
Een medewerker heeft hierop een opvraag gedaan van de DNS (had ik zelf dus ook kunnen doen 8)7 ) en kwam er op uit dat site2.nl niet op mijn ip-adres uitkwam.
-Het blijkt dat mijn domeinnaam provider de DNS instellingen niet goed had staan.
Ben me er in gaan verdiepen en kom tot de conclusie dat het A zone record verkeerd stond ingesteld. Mijn provider had simpelweg een forward gemaakt naar mijn publieke ip, maar verzuimd om verder ook de DNS instellingen goed te zetten.
Ik had verwacht dat een provider daar zelf op zou letten, blijkbaar niet dus... :|

Nu de A zone record correct staat ingesteld, kom ik terecht op mijn WP installatie, zoals het hoort.
Case closed.