Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09-2024
Hallo allemaal,

Na weken proberen/testen/vloeken, kom ik er niet achter wat ons probleem is betreffende onze wifi.
Ik zal hieronder de situatie schetsen met bijbehorende screenshots.
Hopende dat iemand weet/ziet welke instellingen ik eventueel verkeerd heb staan.

Probleem:
Met de komst van een tweede Synology NAS heb ik de ethernet en wifi instellingen opnieuw ingesteld. Vanaf toen begonnen de problemen:
9 van de 10 keer kan ik geen verbinding maken met één van mijn wifi verbindingen. Soms wordt de wifi niet gedetecteerd maar meestal geeft hij aan dat het wachtwoord niet juist is. (terwijl ik er zeker van ben dat het wel juist is) Op andere momenten kan ik wel gewoon verbinding maken. De laatste tijd heb ik het idee dat ik geen verbinding kan maken op het moment dat mijn vrouw met haar telefoon ook verbinding heeft. Mijn vrouw kan altijd verbinding maken met haar Android telefoon. Maar op dat moment kan ik geen verbinding maken via wifi met ofwel mijn iPhone ofwel mijn Macbook. Bedraad gaat het altijd goed.

Situatie:
1. Thuis heb ik internet van KPN. Dit werkt prima! Het KPN modem staat vrijwel standaard ingesteld op de fabriekinstellingen (op de DHCP instelling na) met de Wifi aan; genaamd DenMark-Meterkast

2. Daarnaast gebruik ik een gigabit router (linksys e2000) om het wifi signaal en ethernet naar de eerste verdieping te verspreiden; genaamd DenMark-Kantoor Deze router via een ethernet kabel verbonden aan het modem. Uiteraard steekt de kabel in een normale ethernet poort. Dus niet in de gekleurde poort (hier weet ik even de naam niet van)

3. Als derde, maar deze kunnen we in principe vergeten, had ik in de keuken nog een wifi repeater geplaatst. Maar deze heb ik niet meer aangesloten om eerst maar eens het basisprobleem aan te pakken.

Instellingen:
Modem
Hieronder een screenshot van mijn ingestelde DHCP instellingen.
Afbeeldingslocatie: http://www.markgoessens.nl/documenten/modem1.png

Ik heb zowel 2.4GHz als 5GHz aangezet. Via mijn iPhone en Macbook kan ik alleen met 5GHz verbinding maken. Mits mijn vrouw niet thuis is.
Afbeeldingslocatie: http://www.markgoessens.nl/documenten/modem3.png

De kanalen van deze wifi verbindingen worden automatisch ingesteld op het meest 'rustige' kanaal.
Afbeeldingslocatie: http://www.markgoessens.nl/documenten/modem4.png

Router
Bij mijn router heb ik DHCP uitgeschakeld om niet te conflicteren met het modem. De router fungeert dus nu alleen als repeater.
Afbeeldingslocatie: http://www.markgoessens.nl/documenten/router1.png

De wifi instellingen van deze router zijn ingesteld zoals te zien in onderstaande afbeelding. 5GHz kan ik hierbij niet tegelijkertijd met 2.4GHz instellen. Dus een connectie maken met een router is voor mijn iPhone en iMac op de meeste momenten blijkbaar niet mogelijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.markgoessens.nl/documenten/router2.png

Ook wanneer ik mijn router volledig uitschakel kan ik even slecht wifi verbinding maken met het modem.

Hopelijk ziet iemand waar het hier mis gaat. Ik heb al veel verschillende instellingen geprobeerd en gewijzigd. Maar niets helpt. Op dit moment lijkt het op zijn best te gaan, ten opzichte van enkele weken geleden. Het openzetten van 5GHz zorgt ervoor dat ik vaker verbinding kan maken.
Maar het werkt absoluut nog niet goed.
Daarnaast heb ik ook mijn twijfels over de werking van mijn router (Linksys E2000). Deze heeft eigenlijk nooit echt lekker gewerkt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Markgoessens op 22-07-2016 12:14 ]

Beste antwoord (via Markgoessens op 25-07-2016 12:23)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Jongens? wat heeft dns met niet kunnen inloggen op wifi te maken?

Mijn advies is, maak een andere ssid naam aan en kijk met een progje zoals inssid welk kanaal je vrij hebt en stel je routers daar op in. (veranderen van ssid kan helpen om inlog problemen te achterhalen, ivm corrupt opgeslagen profiel op de tels en pc's)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik niet helemaal helder hoe je de DNS hebt ingesteld. In je AP helemaal niet, in je router modem gebruik je . 248. Gebruik je een eigen DNS server op dat adres? Dan deze ook instellen in je AP.

[ Voor 3% gewijzigd door GEi op 22-07-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
Hmm, dat moet ik straks thuis even nakijken. Bedoel je met .248 op de router niet .254 op het modem? 248 zie ik in mijn screenshots niet terug.

Ik denk niet dat ik een eigen DNS server heb. Tenminste; het klinkt nogal professioneel, en zoveel verstand heb ik er niet van :)

[ Voor 31% gewijzigd door Markgoessens op 22-07-2016 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Zit nu achter een monitor, dat is makkelijker dan op een 4" schermpje... Ik bedoel idd dat ik zie dat je ISP DNS uit hebt staan, en als primaire DNS 192.168.2.254 gebruikt; op jouw modem. Op de router, die nu fungeert als repeater, heb je helemaal geen DNS ingesteld. Misschien is dit veld wel grijs, en kan je het niet invullen; dat vind ik lastig te zien.

Een DNS server heb je wel nodig. Je kan die van je provider gebruiken (ISP DNS zet je dan op Aan). Maar niet iedereen is enthousiast over de DNS van zijn provider (Ziggo is een veel genoemd voorbeeld). Je kan dan een alternatieve DNS server instellen.

Mag ik voorstellen dat je als DNS bv het DNS van Google invult? Google DNS is: 8.8.8.8. Dit doe je in je modem. Indien mogelijk kan je dit ook in je router (repeater) invullen. Wellicht dat dit al helpt. Ik zie verder geen rare dingen op jouw screenshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
GEi schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:11:
Zit nu achter een monitor, dat is makkelijker dan op een 4" schermpje... Ik bedoel idd dat ik zie dat je ISP DNS uit hebt staan, en als primaire DNS 192.168.2.254 gebruikt; op jouw modem. Op de router, die nu fungeert als repeater, heb je helemaal geen DNS ingesteld. Misschien is dit veld wel grijs, en kan je het niet invullen; dat vind ik lastig te zien.

Een DNS server heb je wel nodig. Je kan die van je provider gebruiken (ISP DNS zet je dan op Aan). Maar niet iedereen is enthousiast over de DNS van zijn provider (Ziggo is een veel genoemd voorbeeld). Je kan dan een alternatieve DNS server instellen.

Mag ik voorstellen dat je als DNS bv het DNS van Google invult? Google DNS is: 8.8.8.8. Dit doe je in je modem. Indien mogelijk kan je dit ook in je router (repeater) invullen. Wellicht dat dit al helpt. Ik zie verder geen rare dingen op jouw screenshots.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat ik hier wel iets mee kan. Als ik thuis ben ga ik het direct proberen en laat ik je weten of het geholpen heeft.
In elk geval al een geruststelling dat ik voor de rest alles goed heb ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
GEi schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:11:

Als DNS server 2 kun je ook 8.8.4.4 gebruiken. Alternative DNS van Google.
Als je wilt kijken voor een ander AP oid (ipv de linksys), kan ik je een Ubiquiti AP AC Lite aanbevelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Clavis op 22-07-2016 13:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18

Mijn advies is, maak een andere ssid naam aan en kijk met een progje zoals inssid welk kanaal je vrij hebt en stel je routers daar op in. (veranderen van ssid kan helpen om inlog problemen te achterhalen, ivm corrupt opgeslagen profiel op de tels en pc's)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

My bad! Ik heb helemaal over de probleemstelling heen gelezen in mijn eerste reactie.
De DNS settings goed instellen is sowieso waardevol, maar eenmaal goed ingesteld zal dit idd niet de problemen van het draadloosverbinden verhelpen. Sorry voor mijn dwaalspoor, en dank aan mell33 die hier scherp op was.
mell33 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:43:
<KNIP>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
mell33 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:43:

Dankje mell33
De ssid naam is inderdaad al jaren hetzelfde. Tussentijds is er in mijn netwerk veel veranderd. Dus misschien inderdaad goed om hier eens iets anders voor te verzinnen.

De tips van GEi en Clavis ga ik inderdaad ook sowieso doorvoeren. Want ik weet dat ik dit niet op die manier heb ingesteld.

Ik heb goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
Heren, afgelopen weekend heb ik jullie tips doorgevoerd aan mijn modem en router.

Ik ben gestart met het hernoemen van SSID naam. Ik heb er ook rekening mee gehouden dat de naam geen spaties of vreemde tekens bevat, ik las namelijk ergens dat je dit beter kunt vermijden.
Daarom heb ik mijn modem: DM-meterkast24 en DM-meterkast5 genoemd (2.4 GHz en 5GHz) De router heet nu DM-kantoor.

Vervolgens heb ik de kanalen niet meer op 'auto' gezet maar op een daadwerkelijk getal, gebaseerd op de Apple tool die laat zien waar de minste gebruikers in de buurt op zitten.
Het beveiligingstype heb ik gezet op wpa/wpa2 (ipv alleen wpa2).

Als laatste heb ik op het modem ook de Primaire DNS van Google ingevuld.

In totaal lijkt het nu goed te werken, maar ik juich nog niet te vroeg. Telkens als in eerste instantie alles goed werkt, blijkt het na een tijdje opeens weer fout te gaan.

Dus ik wacht het nog even een week af voordat ik de champagne laat knallen :)

In elk geval, hartelijk dank voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
Markgoessens schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:30:
Heren, afgelopen weekend heb ik jullie tips doorgevoerd aan mijn modem en router.

Ik ben gestart met het hernoemen van SSID naam. Ik heb er ook rekening mee gehouden dat de naam geen spaties of vreemde tekens bevat, ik las namelijk ergens dat je dit beter kunt vermijden.
Daarom heb ik mijn modem: DM-meterkast24 en DM-meterkast5 genoemd (2.4 GHz en 5GHz) De router heet nu DM-kantoor.

Vervolgens heb ik de kanalen niet meer op 'auto' gezet maar op een daadwerkelijk getal, gebaseerd op de Apple tool die laat zien waar de minste gebruikers in de buurt op zitten.
Het beveiligingstype heb ik gezet op wpa/wpa2 (ipv alleen wpa2).

Als laatste heb ik op het modem ook de Primaire DNS van Google ingevuld.

In totaal lijkt het nu goed te werken, maar ik juich nog niet te vroeg. Telkens als in eerste instantie alles goed werkt, blijkt het na een tijdje opeens weer fout te gaan.

Dus ik wacht het nog even een week af voordat ik de champagne laat knallen :)

In elk geval, hartelijk dank voor jullie hulp.
Goedzo. Alleen de encryptie zou ik alleen op WPA2 laten staan. Geen WPA.

Nu hopen dat alles blijft werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
Oke, toch, dan ga ik dat straks nog eens terug veranderen.
Clavis schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:44:
[...]

Goedzo. Alleen de encryptie zou ik alleen op WPA2 laten staan. Geen WPA.

Nu hopen dat alles blijft werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
Markgoessens schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:00:
Oke, toch, dan ga ik dat straks nog eens terug veranderen.

[...]
Top. Kijk ook meteen of je het op AES/TKIP hebt staan. Zo ja, pak alleen AES. Dus niet icm TKIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

Markgoessens schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:55:
Ik heb zowel 2.4GHz als 5GHz aangezet. Via mijn iPhone en Macbook kan ik alleen met 5GHz verbinding maken. Mits mijn vrouw niet thuis is.
Nou, duidelijk toch? Vrouw het huis uit houden en een gebiedsverbod aanvragen van 50 meter?

Heeft zij geen statisch IP-adres geconfigureerd toevallig?

Jouw iPhone en Mac en andere iDingesten ondersteunen overigens geen 2.4GHz op 40mhz, op 5GHz zou dat wel moeten. Stel dus bij 2.4GHz 20mhz kanaalbreedte in. (je wil ook geen 40mhz, dat is veel te snel verfrommeld door interferentie als je buren hebt)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
Haha, jouw antwoord had ik eigenlijk al eerder van iemand verwacht :)
Ik heb het overwogen maar het nadeel is dat er niemand meer voor je kookt.

Mijn vrouw heeft geen statisch IP adres ingesteld.

Dat Apple 2.4GHz op 40 MHz netwerken niet werkt, wist ik nog niet. Maar dat verklaard in elk geval wel dat ik met 2.4GHz het minst succes heb op mijn iPhone. Dus op mijn modem moet ik straks eens kijken of ik dit kan aanpassen. Bedankt voor de tip!

Gisteren heb ik, op aanraden van Clavis nog enkele laatste instellingen doorgevoerd:
- WPA/WPA2 heb ik aangepast naar alleen WPA2, op zowel de router als het modem
- TKIP AES kan ik op zowel de router als het modem niet configureren. Ik las ergens dat mijn router dit automatisch zelf bepaald en ik hier geen invloed op heb.
- De modus van de kanalen heb ik aangepast naar alleen 'n' netwerken. (dus niet meer op 'mixed') Al onze apparaten thuis ondersteunen dit. Ik las dat dit ook bepalend kan zijn voor je wifi verbinding (bron: http://www.personalcomput...-niet-goed-meer-werkt.htm)
- Als laatste heb ik op mijn router 2.4GHz uitgezet en 5GHz aangezet. De router staat boven en wordt in principe alleen door onze telefoons gebruikt. Waarvan we zeker zijn dat deze 5GHz ondersteund.
Vanaf toen merkte ik dat ik ook eens via de router verbinding kreeg :P
Maar wellicht als ik de 2.4GHz gezet had op alleen 20MHz, had het waarschijnlijk ook gewerkt.

Kortom, na gisteren werkt alles NOG beter. Het lijkt erop dat ik steeds dichter bij de perfecte instellingen kom. Als het een week lang goed blijft staan ga ik de instellingen exporteren voor het geval ik ze kwijt raak :)
NoxiuZ schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 01:22:
[...]

Nou, duidelijk toch? Vrouw het huis uit houden en een gebiedsverbod aanvragen van 50 meter?

Heeft zij geen statisch IP-adres geconfigureerd toevallig?

Jouw iPhone en Mac en andere iDingesten ondersteunen overigens geen 2.4GHz op 40mhz, op 5GHz zou dat wel moeten. Stel dus bij 2.4GHz 20mhz kanaalbreedte in. (je wil ook geen 40mhz, dat is veel te snel verfrommeld door interferentie als je buren hebt)
Pagina: 1