Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Ik heb een laptop met een i7-4510U (Intel® HD Graphics 4400) en als ik mijn laptop op een extern scherm (via DisplayPort) aansluit, voelt het allemaal ineens een stuk trager. Vooral bij 3840 × 2160 is de muis bewegen op een verder lege desktop zo traag dat het onwerkbaar is. Ook bij lagere resoluties (2560x1440) voelt scrollen op een webpagina met flink wat afbeeldingen al behoorlijk traag.

Ik heb echter niet echt een idee waar ik moet beginnen om uit te zoeken of ik de prestaties kan verbeteren. Zijn het de drivers? Zijn het andere instellingen waar ik naar moet kijken? Het lastige is wel dat video's afspelen op hoge kwaliteit op zich geen probleem is. Het is dus niet dat de videokaart het überhaupt niet aankan. Op 4K krijgt 'ie het wel moeilijk, maar met een iets kleinere resolutie is er geen probleem.

Ik heb echter liever haperende full-screen HD video dan een haperende muis tijdens het browsen. Op een kleinere resolutie (2560x144) is zelfs scrollen al behoorlijk traag.

Ik gebruik de open source drivers van Intel op Kubuntu 16.04. Als ik op de monitor op 4K zet en gewoon wat ga browsen, stijgt de system load behoorlijk. Klopt dat wel? Moet de GPU niet meer z'n werk doen ipv de CPU?

Wat kan ik doen op de performance te verbeteren, of te onderzoeken waar het probleem zit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
bekijk deze link even en deze even vertalen vanuit het italiaans.
http://www.laseroffice.it...-alla-scheda-intel-hd520/

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 15:26

Nibbz

Postmaster General

Klinkt als een driver issue. Heb je de standaard windows drivers gebruikt? of ooit wel intel drivers geinstalleerd?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je compositing aan staan in KDE? Zoja, schakel die eens uit en test nog eens. Je kan ook een andere desktop omgeving proberen die minder veeleisend is qua grafische opties, zoals LXQt of Xfce. Zie je daar hetzelfde?
Heb je ook al eens gekeken in de logs om te zien of je niet op software rendering draait?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Hero of Time schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:30:
Heb je compositing aan staan in KDE? Zoja, schakel die eens uit en test nog eens. Je kan ook een andere desktop omgeving proberen die minder veeleisend is qua grafische opties, zoals LXQt of Xfce. Zie je daar hetzelfde?
Heb je ook al eens gekeken in de logs om te zien of je niet op software rendering draait?
Ik test op bijna 4K (3840x2160) deze video: YouTube: ► Planet Earth: Amazing nature scenery (1080p HD)

Compositor uit heb ik geprobeerd, maar weinig verschil. Of is 'compositing uit' iets anders dan 'Compositor activeren' uitschakelen? En ik heb wat zitten spelen met de instellingen in KDE's compositor configuratie (verschillende backends: Xrender, OpenGL) maar het maakt weinig verschil. Sommige configuraties lopen na een aantal seconden haperen (buffer vol?) en anderen hebben vanaf het begin al problemen met het renderen.

Hoe check ik of ik niet op software rendering draait? Ik heb voor de zekerheid ook even met Firefox getest. Daarbij was er geen verschil. Ik zal even een video demo file downloaden om uit te sluiten dat het misschien een browserdingetje is.

Edit: met glxgears krijg ik netjes de ingestelde FPS (30 op hoogste resoluties, 60 op iets lager). Daar dus geen probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door StephanVierkant op 22-07-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Software rendering check kan je in o.a. Xorg.0.log zien, maar ook met andere tools zoals glxinfo:
$ glxinfo | grep rendering
direct rendering: Yes

Je krijgt 60 fps bij glxgears, maar wat is je CPU gebruik als je 't draait? Blijft die onveranderd, of schiet deze omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ik heb hier een laptop met een i7-4720HQ met Intel® HD Graphics 4600.
Dit werkt ook niet lekker met Ubuntu 16.04. Als ik HD-Youtube filmpjes full-screen afspeel zie je dat het beeld regelmatig sloom is. En dan vooral wanneer er veel gebeurt op het scherm (Explosies bijvoorbeeld). Ik denk dat het aan de driver ligt maar ik durf niet zo goed meer om daarmee te spelen omdat de laatste keer dat ik dat deed het mijn installatie sloopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ik ben net geswitched van Xrender naar OpenGL, kijken of dat verschil maakt. Met OpenGL 3.1:
glxinfo | grep rendering
direct rendering: Yes

CPU fluctueert nogal, dus lastig te meten of glxgears daar iets aan bijdraagt. Geloof van niet.

[ Voor 24% gewijzigd door StephanVierkant op 22-07-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Heeft dat scherm soms een verversingsfrequentie van 30 Hz? Dat lijkt me alleszins mogelijk en dat voelt inderdaad 'traag' aan, lees ik. De monitor heeft vast wel een on-screen menu waar je kunt zien welk signaal hij verwerkt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ja, hoewel ik weinig verschil tussen 30 en 60 merk. Uiteraard merk je het wel, maar het grootste probleem ligt volgens mij niet bij de vernieuwingsfrequentie.

Ik zie wel met htop dat het proces
/opt/google/chrome/chrome --type=gpu-process
nogal veel cpu vreet.

Ik zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden.

Chrome GPU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is wel heel toevallig dat de processen die 25% CPU gebruiken ook wat met de GPU doet. Plasmashell en Chrome kunnen allebei de GPU gebruiken. Daarom gaf ik ook aan om eens met een Desktop Omgeving te testen die helemaal niets met de GPU doet. Compositor uit in KDE heeft blijkbaar niet altijd het gewenste effect.

Aangezien je een Ubuntu smaak draait, is het testen eenvoudig te doen met het volgende:
sudo apt-get install xfce4-session xfce4-panel xfwm4

Hiermee heb je een basic Xfce omgeving beschikbaar die je vanuit het login scherm kan selecteren.

Ik heb ook maar even de distro in de topictitel gezet, ik had net wat moeite om dat te achterhalen, want je noemt het tussen neus en lippen door in de TS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Chrome en Chromium hebben Intel drivers vaak op een blacklist staan en gaan dan over op software rendering.

Ga maar in Chrome of Chromium eens naar: chrome://gpu

Als je naar chrome://flags gaat, dan kun je "ignore list for software rendering" (ignore gpu blacklist) ofzoiets enablen en dan gaat hij over op hardware rendering.

Ik ben toevallig van de week bezig geweest met 1080p afspelen op een NUC met HTML5 :) Toen liep ik er ook tegen aan dat de Intel drivers geblacklist zijn.

PS:
Je kunt Chrome ook met een FPS counter starten om te zien hoeveel frames per seconde de browser doet.

[ Voor 36% gewijzigd door Lethalis op 26-07-2016 13:18 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1