Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC-upgrade (Advies gevraagd)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers,

Enige jaren geleden (denk 4 à 5 jaar) heb ik een game-pc laten bouwen door een kennis. Tussendoor heb ik de videokaart vervangen en een ssd-schijf toegevoegd van 256 GB. Inmiddels wordt de PC wat langzamer en wil ik hem upgrade of een volledig nieuwe bouwen, net wat de betere optie is.

Ik heb de laatste tijd veelvoudig de best buy guide bekeken en natuurlijk ook al het e.e.a. aan topics gelezen in het Desktop Aankoopadvies forum op tweakers.

Ik zal jullie even meenemen in mijn verhaal.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Gamen, voornamelijk WoW. Nu weet ik dat deze game anzich niet veel eist van mijn PC en mijn huidige opstelling prima nog 2 expansions mee zou kunnen voor dat de FPS te laag wordt om fatsoenlijk te spelen. Maarja... een man heeft een full-time salaris en dus geld wat in zijn broekzakken brand.

Verder wordt er de Sims 4 gespeeld door mijn vriendin en zo nu en dan spelletjes als skyrim etc al gebeurd dat ook veel op de PS4.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Het maximum budget is rond de €1200,- al komt het niet op een paar tientjes verschil aan. Assemblage kosten niet in begrepen, ik zit namelijk te twijfelen of ik dit zelf ga doen (nog nooit eerder gedaan) of laat doen. Verder zou een nieuwe PC scherm op zich fijn zijn maar dit mag ook op een later tijdstip.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Naast beeldscherm, Razer Naga muis en toetsenbord, weet ik mij te herinneren dat deze onderdelen sowieso in mijn huidige pc zijn verwerkt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 299,-€ 299,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,50€ 48,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 3€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,50

Ik denk ook de belangrijkste onderdelen die eventueel aan vervanging toe zijn. Inclusief de voeding wellicht?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Dit is welke onderdelen ik zelf had bedacht als upgrade, deze zijn natuurlijk aan de hand van de BBG`s etc. gekozen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,50€ 206,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 540,-€ 540,-
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 34,91€ 34,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 906,31

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Intel en MSI, goede ervaringen mee, nooit gedoe gehad. Wellicht wat duurder maarja kwaliteit betaal je nu eenmaal voor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

In principe niet al geld wel hoe stiller hoe beter.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee hier heb ik totaal geen verstand van en voegt in mijn ogen ook weinig toe voor de games die ik speel.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik heb de volgende vragen:

- De huidige kast die ik heb is deze ruim genoeg om de nieuwe producten in te implenteren zonder dat het te warm wordt in de kast?

- Loont het de moeite om een nieuwe SSD en HDD aan te schaffen? De HDD is nog lang niet vol. De SSD wel. Kan ik dan beter 1 grotere kopen of een 2e er naast?

- Is de voeding aan vervanging toe na 4-5 jaar? Ja of nee

- Passen alle onderdelen bij elkaar? Niet qua kleur o.i.d. maar qua samenwerken met elkaar.

- Momenteel zit er nog een ODD in, kan deze worden behouden en is deze zomaar op het nieuwe moederbord aan te sluiten of is dit afhankelijk van het type etc?

- En last but not least. Youtube filmpjes laten het altijd zo makkelijk overkomen dat in elkaar zetten van een pc. Maar is dit nu echt haalbaar voor een kneusje 8)7 als mij met twee linkerhanden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zal regelmatig even checken om eventuele vragen, opmerkingen en feedback in ontvangst te nemen.

Groet,

Jelmer

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de pc wat langzamer wordt: clean install van windows doet dan wonderen.

Verder zijn je specs goed. Waar loop je precies tegen aan met "langzaam" ?

Een SSD kan je beter niet vol zetten, daar kunnen ze echt slecht tegen, de crucial die je hebt mag beter niet meer dan 210 GB in gebruik hebben.
Hoeveel geheugen heb je? 8 GB toch wel?

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:34:

- De huidige kast die ik heb is deze ruim genoeg om de nieuwe producten in te implenteren zonder dat het te warm wordt in de kast?
[\quote]

Jazeker, gaat allemaal prima passen. Als je nog tevreden bent met deze kast kan ie nog makkelijk 1 a 2 builds mee.
- Loont het de moeite om een nieuwe SSD en HDD aan te schaffen? De HDD is nog lang niet vol. De SSD wel. Kan ik dan beter 1 grotere kopen of een 2e er naast?
Je kan gewoon een 2de SSD er bij zetten en dan op de ene windows installeren en op de ander je games bijvoorbeeld. Zet wel windows op de SSD die in theorie het snelste is, heb je het meste profijt van. HDD kan je behouden voor bulk data (muziek, fotos etc)
- Is de voeding aan vervanging toe na 4-5 jaar? Ja of nee
Ligt aan de voeding. Post even merk en type om hier meer info over te krijgen. Meeste voedingen is het verstandig bij een nieuwe build na 4-5 jaar toch wel te vervangen.
- Passen alle onderdelen bij elkaar? Niet qua kleur o.i.d. maar qua samenwerken met elkaar.
Voor zover ik weet geen probleem. Kijk alleen nog even op de site van het moederbord of je gekozen RAM in de qualified vendors list staat.
- Momenteel zit er nog een ODD in, kan deze worden behouden en is deze zomaar op het nieuwe moederbord aan te sluiten of is dit afhankelijk van het type etc?
Mits gewoon een SATA aansluiting en geen antiek beestje is dit geen probleem
- En last but not least. Youtube filmpjes laten het altijd zo makkelijk overkomen dat in elkaar zetten van een pc. Maar is dit nu echt haalbaar voor een kneusje 8)7 als mij met twee linkerhanden?
Absoluut, is echt niet moeilijk. Lijkt een beetje op een LEGO bouwpakket. Eventueel als je echt ergens over twijfelt is er vast een tweaker die bij je in de buurt woont en dit samen met je wil doen in ruil voor een biertje oid ;)

Ik hoop al je vragen afdoende beantwoord te hebben. Succes metje nieuwe systeem!

Edit: Overigens zou dit systeem geen moeite moeten hebben om WOW op full HD max instellingen te draaien met prima FPS. Je zou eerst kunnen proberen een clean install te doen van windows en eens kijken of je pc daar van opknapt.

[ Voor 5% gewijzigd door kgd92 op 22-07-2016 10:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Reepje en kgd92,

Leuk om te zien dat er zo snel reacties zijn! Een clean install is inmiddels inderdaad wel benodigd. Daarnaast heb ik inderdaad 8GB aan DDR-3 geheugen, type en merk weet ik zo even niet uit me hoofd.

Momenteel heb ik een 1080p beeldscherm en wil eigenlijk toch wel upgrade naar 1440p. Vandaar dat ik ook wel zit te twijfelen of een upgrade nou juist wel of niet beter is.

Verder is het denk ik voor mij ook gewoon een hebbe-dingetje. Bedoeling is wel dat ik in de toekomst meer games weer op de PC ga spelen. Merk toch dat de graphics whore in mij de ps4 soms te matig vindt. Ik zal vanavond als ik thuis ben even achterhalen welke voeding ik precies heb.

Bedankt voor jullie reacties tot dusver!

EDIT: Ik loop er tegen aan dat de PC langzamer wordt in bijvoorbeeld gebieden van WoW waar veel mensen lopen en van alles tegelijk gebeurd. Raids bijvoorbeeld. Dan kan het zomaar zijn dat ik random FPS drops heb naar 40-45 fps niet verschrikkelijk maar na al die tijd gewend zijn om op 100fps standaard te spelen soms wel vervelend.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2016 11:02 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor wow is je machine een reuze overkill.

Als je problemen hebt, ligt dat niet aan de hardware.
Is zoiets als je auto nooit een onderhoudsbeurt geven en op een gegeven moment wil die echt niet meer rijden. Wat ga je dan doen? Nieuwe banden? Nieuwe ruiten? in een andere kleur spuiten? Helpt allemaal niet. Je zal onder de kap moeten kijken.

Software matig een rommeltje bij jouw waarschijnlijk, ook in de game files zelf en eventuele andere processen dan die van windows.

Maar het is natuurlijk altijd leuk om nieuwe spullen te kopen. Op de nieuwe hardware zet je dan alles vers (mag ik hopen) en dat zal wow en de rest weer razend snel laten lopen. Ben je er dan wel van bewust dat die snelheid vooral door de verse install komt, niet door de hardware per-se.