Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Minilaptop voor studie, max € 350

Pagina: 1
Acties:

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Mijn dochters Asus T-100 is gesneuveld, dus nu moet er een vervangende laptop/tablet komen.

Wat ga je met je laptop doen?
Aantekeningen tijdens college, internetten, Netflix, Word / Excel. Niet gamen.

Wat is je budget?
~ €350

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, laptop zal meegaan naar college en het lab, dus scherm max 12''

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Acer

Aanvullende eisen
De laptop zou ook als tablet gebruikt moeten kunnen worden, dus het toetsenbord moet eraf of weggeklapt kunnen worden. In verband met Netflix is een HDMI aansluiting wel prettig. Opslag is minder belangrijk, maar schijf of sd-slot is wel prettig, net als flinke accuduur.

Zelf al gevonden
pricewatch: Lenovo Yoga 300-11IBY (80M000BCNX)
pricewatch: Toshiba Satellite Radius 11 CL10W-C-107

LenovoToshiba
Prijs€ 369€ 249
USB3x2x
Geheugen4GB2GB
Opslag64GB32GB
CPUPentiumCeleron
Gewicht1,4 kg1,2 kg

Er zit nogal een prijsverschil in de twee, vandaar de twijfel. Het verschil is prima verklaarbaar, daar niet van, maar de vorige laptop was een Asus T-100 en die voldeet qua specs prima. Vandaar dat ik twijfel; de Toshiba zou wel eens goed genoeg kunnen zijn, dus waarom dan ruim €100 extra uitgeven voor iets waar je in de praktijk weinig van merkt.

Mijn volledige longlist: klik

De Peaq leek ook aantrekkelijk, maar ik vraag me af of de hoge resolutie een negatieve impact heeft op de accuduur. En het heeft een mini-hdmi en da's niet handig, vandaar niet op de lijst.

De Lenovo heeft volgens de PW een IPS scherm, maar op andere sites zie ik staan dat het toch een TN paneel is, dus daar twijfel ik over. Bovendien heeft mijn oudste dochter ook een Lenovo laptop en de kwaliteit daarvan viel toch tegen.

De Toshiba is een een lichtgewicht (zowel letterlijk als figuurlijk) maar kost ook haast niks. Maar misschien zie ik nog alternatieven over het hoofd?

... en gaat over tot de orde van de dag

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37
als eerst is het die 100 euro zeker waard, voor een stabiele windows ervaring is 4gb ram aanbevolen, 2gk kan, maar dat kan de performance aanzienkijk verlagen (zeker kijkende naar de aniversery update van windows 10)

ik wil ook vragen of windows een vereiste is of dat google chrome ook aan de wensen voldoet.

wat windows betreft wil ik je een pricewatch: Lenovo Yoga 300-11IBY (80M000BCNX) aanbevelen zodat ik zeker ben dat ik je iets goeds voorschotel voor het budget.

voor google chrome zit is te denken aan een van de volgende laptops https://tweakers.net/pricewatch/compare/481396;526545/

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb ook nagedacht over Chromebook, maar ze gebruikt ook wel eens extra dingen, zoals moviemaker bv. Windows lijkt me makkelijker

Vwb prestaties: hiervoor had ze dus een Asus T-100 en die heeft vergelijkbare specs als de Toshiba. En die voldeet wel qua prestaties en stabiliteit

Verwijderd

Mini hdmi naar hdmi converters zijn een paar euro uit China. Ik zie het niet als een nadeel met mijn T100.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:42:
Mini hdmi naar hdmi converters zijn een paar euro uit China. Ik zie het niet als een nadeel met mijn T100.
Nee, is ook weer waar. Als ik mijn longlist uitbreid naar modellen met micro- en mini-hdmi komt er niet heel veel nuttigs bij. De T-100 zelf komt er onder andere bij.

Wat me nu dus opvalt is het verschil tussen de Toshiba en de T100 voor de opslag. De een heeft ssd en de andere flash. Maakt dit uit qua snelheid? EDIT: nee dus

[ Voor 9% gewijzigd door P_Tingen op 22-07-2016 12:55 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
Is 2e hands eventueel een optie?

V&A aangeboden: Microsoft Surface Pro 2 128GB Zwart

Het is misschien al een ouder model, maar sowieso stukken beter dan welke minilaptop die je voor die €350,- nieuw zou kunnen krijgen.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
MicGlou schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:04:
Is 2e hands eventueel een optie?

V&A aangeboden: Microsoft Surface Pro 2 128GB Zwart

Het is misschien al een ouder model, maar sowieso stukken beter dan welke minilaptop die je voor die €350,- nieuw zou kunnen krijgen.
Even overlegd en het klinkt inderdaad wel aantrekkelijk, maar we kiezen toch maar voor nieuw. De Asus begaf het ook net na 2 jaar, dus een 2e hands met garantie tot de deur.....

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
kijkend naar de specs zou ik met dit budget zeker gaan voor tweedehands.
denk dat bij de laptops die je kiest de prijzen niet zo laag zijn door alleen de specs, denk dat er op bouwkwaliteit en dergelijke ook flink bezuinigd wordt en dit merk je.

mocht je nieuwe blijven zou ik voor die t100 gaan of wat groter zoeken maar tweedehannds is denk ik toch de betere optie. ooit een ssd erin doen ( mocht die er niet in zitten en klaar). iets oudere modellen die je nu tweedehands voor 350 krijgt hebben nog steeds sterkere hardware dan laptops van nu die voor 350 euro verkocht worden. die surface hierboven lijkt me een hele goeie optie en ik heb met een vergelijkbare processor tot eind dit school jaar gedaan ( 3 jaar ofzo) en ben toch wel een stuk veeleisender dan uw dochter maar kon goed met de laptop overweg.

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:37

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Allen dank voor de input. Na overleg met dochter is het toch de Toshiba geworden. De prestaties van de oude Asus T100 waren prima voor haar, dus de extra snelheid van de Lenovo was niet nodig. De extra opslag was wel leuk geweest, maar er gaat toch een sd-kaart in, dus dat is niet een probleem.

Laptop is besteld en inmiddels binnen. Eerste indruk is heel goed. Verbazingwekkend hoeveel pc je kan krijgen voor €249. Ook verbazingwekkend hoeveel crap er voorgeinstalleerd kan staan overigens. Ik heb de meuk eraf gegooid, Opera, unchecky en Avira erop gezet, de hosts file aangepast. Ze heeft zelf Office365 gekocht en geïnstalleerd en het gaat allemaal prima.

De Toshiba is net iets groter dan de T100. Dat levert een iets beter toetsenbord op. Prestaties zijn nagenoeg gelijk, scherm is goed. Bij de T100 wilde het toetsenbord nog wel eens lastig vastklikken aan het scherm. De Toshiba is een laptop met vast toetsenbord, dus dat blijft goed zitten. Je kunt het 360 graden draaien voor een tabletstand. De scharnieren lijken stevig en ik moet zeggen dat de hele laptop goed aanvoelt.

Hopelijk houdt hij het langer vol dan de Asus, we zullen zien

Pagina: 1