Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Citrix/VPN blokkeert network folders (Win 10)

Pagina: 1
Acties:

• Geertidow
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-02 08:26
Beste tweakers,

Thuis maak ik gebruik van een VPN met Citrix Receiver + Anyconnect om te werken.
Echter, zodra ik het programma Citrix Receiver heb gedownload en éénmalig heb gedraaid verliest mijn laptop het contact met de gedeelde netwerkmap (een HDD die aan mijn router hangt). Het enige dat heeft gewerkt is een complete nieuwe installatie van Windows 10. Ik zou graag zowel een VPN willen gebruiken als bij de netwerk folder kunnen. Als ik met de VPN ingelogd ben maakt het me niet uit of ik bij de netwerkmap kan (tijdens het werk kijk ik geen films met Plex Media Server), maar als ik uitlog zou ik graag toegang willen.

Ik heb aardig wat gezocht op internet, maar ik strand meestal in fora waar zaken worden besproken die ik niet begrijp en vaak ook over andere dingen gaan (met name over toegang tot netwerkmappen tijdens werken met een VPN).

Weet iemand waarom het komt en of dit op te lossen is?

Alvast dank.

Setup:

Laptop: ASUS n55-jv laptopt
Customized:
1. 500 GB SSD (Samsung EVO)
2. Intel AC-7620 wifi adapter (met juiste drivers geïnstalleerd).

VPN:
Citrix Receiver (via http://www.citrix.com/products/receiver/overview.html) en het bijbehorende programma AnyConnect.

Netwerkmap:
Asus AC68u router met USB applicatie voor 'network folder' (geen samba volgens mij).
Software: Merlinware.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De receiver doet het denk ik niet.
Ik zou zoeken naar problemen met Cisco Anyconnect. (andere leverancier, hoort niet bij receiver).

Kijk ook even in je Windows application logs wat daar aan foutmeldingen staat.

[ Voor 23% gewijzigd door KillerAce_NL op 22-07-2016 08:54 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit kan heel goed ook een policy zijn van je werkgever, dat andere netwerk bronnen niet toegankelijk mogen zijn tijdens je werkzaamheden op de Citrix servers. Of dat de VPN geen andere netwerken meer toelaat behalve de VPN (ook een instelling).

Als je de VPN opzet, zonder de Citrix sessie te starten, werkt dan je netwerkshare nog? Controleer dan ook eens of je nog internet via je eigen ISP of dat al het internet verkeer door de VPN tunnel heen gaat. Snelle controle zou whatismyip kunnen zijn. Wel lokaal met je eigen browser gebruiken dan :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Het lijk me idd in de Cisco AnyConnect te zitten. Waar kun je nu wel en -precies niet meer bij tijdens en na het afsluiten van de VPN verbinding?
Graag wat specifieker/technischer zijn ipv algemene termen als 'gedeelde netwerkmap'.
Kun je nog wel bij je andere lokale IP adressen tijdens de VPN bijv?

Tijd voor een nieuwe sig..

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij moet je binnen de Citrix Receiver aanzetten dat je toegang wil houden tot je lokale files. Weet niet of de beheerder heeft afgedwongen dat die functies uit staan? Het is immers wel een potentiele security risk.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als ik de TS zo lees gaat het niet om de ervaring IN receiver.
TS zal meer info moeten posten zoals logfiles.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is ook afhankelijk van het moment waarop de disk niet meer bereikbaar is. Dan kun je in ieder geval uitsluiten of het probleem in de VPN zit of in de Citrix Receiver. Vervolgens kan de TS vragen of er binnen de VPN of Citrix (net waar het probleem dus door veroorzaakt wordt) een policy is die local disk access uitschakeld, aangezien dat namelijk (voor het bedrijf of de instelling) wel een security risk kan vormen.

• Geertidow
Het interessant is: de netwerk map is helemaal niet meer bereikbaar, ook niet als ik Cisco Anyconnect of Citrix afsluit (en in taakbeheer ook alles afsluit). Het lijkt alsof alle netwerkverbindingen naar andere apparaten toe (de netwerkmap is een HDD die aangesloten is aan de AC68U router) niet meer bereikbaar zijn. Mijn andere PC ziet nog alle mogelijke verbindingen in het huis (naar de router, naar telefoons, noem maar op) terwijl mijn laptop niets meer ziet.

Tijdens het werken maakt het me niet uit, maar ik zou graag als ik de verbinding verbreek en Citrix/Anyconnect uitschakel/afsluit wel weer bij mijn netwerk folder kunnen.

Ik geeft met liefde meer details, maar als niet-technicus is het lastig om precies te weten welke informatie ik moet aanleveren. Wat willen jullie nog meer weten?

[ Voor 24% gewijzigd door Geertidow op 22-07-2016 14:00 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Komt je nog wel bij je router?
Heb je de Cisco Any Connect daadwerkelijk AFGESLOTEN of alleen de overbidding verbroken?
Ik geeft met liefde meer details, maar als niet-technicus is het lastig om precies te weten welke informatie ik moet aanleveren. Wat willen jullie nog meer weten?
Niet lullig bedoelt, maar we verwachten toch wel een bepaald technishc niveau op dit forum.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Xmasman
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-09 15:48
Is de netwerk-locatie ook niet meer te bereiken met een ping op het IP-adres van het opslag-apparaat?

Als ik het zo lees zou het nog kunnen zijn dat er overlap is met de "protected networks" van het VPN, en je eigen adresruimte. (Zou niet de eerste keer zijn dat ik zoiets bij een klant tegenkom....)
Dit verklaart alleen niet dat de connectie nog steeds niet werkt als je de verbinding verbreekt...

Afhankelijk van de versie van AnyConnect, zou je dan ook nog de optie "Allow local access when using VPN" kunnen aan vinken. Maar als er daadwerkelijk overlap in de adresruimte is, durf ik niet te zeggen of dat zal helpen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat is er moeilijk aan het bekijken van je event logs ? Google ook termen die je niet Kent... We nemen je niet bij de hand...

• Geertidow
Ik ga er naar kijken, bedankt voor de reacties en zal wat extra info posten.

• Geertidow
Oke, een update:

1. Het ligt aan Cisco AnyConnect (volgens vele internetpagina's).
2. Aangereikte oplossingen (op interwebs) werken tot nog toe niet.
3. Netwerkmogelijkheden worden altijd geblokkeerd, ook als Cisco en Citrix afgesloten zijn.
4. Link voor event logs na opstarten van Cisco Anyconnect staan hieronder.
5. Ik heb reeds bij opstartopties Cisco Anyconnect geblokkeerd.

http://www.filedropper.com/logboeknaopstarten

[ Voor 23% gewijzigd door Geertidow op 29-07-2016 10:09 ]

Pagina: 1