het coax kabel signaal zelf creëren en naar tv's sturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik kreeg net onder de douche het geweldige idee om via het analoge kabel signaal wat we vooral vroeger binnen kregen via de kabel of antenne na te bootsen. En hiermee vervolgens een array van (oude) televisies van onderling verschillende beelden te voorzien. Wezenlijk maak je je eigen televisiestation met verschillende zenders.

Graag zie ik dit gebeuren via een tv kaart met coax aansluiting oid. Vervolgens stem je de tv's af op de frequenties die je uitzendt en controleer je de beelden via video/VJ software.

Kan iemand mij verlichten met de manier waarop de frequenties door de kabel gaan, als in allemaal tegelijk of pulserend oid. En zijn simpele tv-kaarten ertoe in staat een dergelijk signaal te creëren? of misschien sdr spul. Andere ideen of invalshoeken hoor ik ook graag.

doei

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:23
Haal een modulator voor ieder kanaal, stel het kanaal in,voer het bijbehorende videosignaal in en stem de tv's erop af.... ;)

Hoe de signalen door de kabel gaan? als een mix van (oneindig veel) frequenties, net als in de ether. Ieder kanaal heeft een stukje frequentiebereik waarbinnen het signaal van dat kanaal gemoduleerd wordt. Daarop stem je de tv af. In feite stop je dus een spectrum van frequenties in een kabel (net als dat je een spectrum van licht door een glasvezel stopt).

Nee een tv kaart ontvangt een signaal, en genereert er geen. Tegenwoordig kan je eenvoudig meerdere videokaarten met meerdere hdmi(of dp) uitgangen in een pc stoppen, hierop displays met hdmi aansluiten is veel beter. Een modulator voor analoog TV signaal heeft een resolutie van 704x576: niet zo best dus en daarnaast zijn tv's met een analoge ontvangst inmiddels ook al aan het uitsterven. SDR wordt voor radio gebruikt, de bandbreedte van TV is veel groter (20kHz vs 20MHz), dat is dus bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Ok duidelijk. Ik zou dus modulators nodig hebben. Daar stop ik dan een analoog composit signaal in en die spuugt dat beeld vervolgens op een bepaalde frequentie uit. Bestaan er multi modulators met multi inputs?

Ik snap dat het tegenwoordig wel goed kan met hdmi en platte schermen. Maar de reden (naast mijn budget) dat ik het graag met oud spul zou willen doen is dat er nog een hoop oude tv's zijn, ik heb er zo 20 gratis bij elkaar geraapt. De beeldkwaliteit hoeft niet 'je van het' te zijn en dat bolle glas heeft wel wat. Zeker als het een muur van beeldbuizen is.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:51
Als je de modulators op verschillende frequenties afstemt (dwz, de frequentie van de draaggolf waar het beeldsignaal op gemoduleerd wordt.), kan je ze gewoon aan mekaar knopen.

Oveirgens is de genoemde resolutie voor PAL, dat 576 lijnen heeft. NTSC heeft er minder (480).

[ Voor 51% gewijzigd door borft op 22-07-2016 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Je hebt een videomodulator nodig zoals een Velleman K4601 voor elk kanaal dat je op die kabel wil plaatsen. Je kan die dingen ook vinden in antieke PCs (Tandy TRS80, Commodore 64) of oeroude videogames. Wel opletten, meeste werken met een vast ingesteld kanaal. Voor jou moet dit kanaal (frequentie) instelbaar zijn. Er bestaan inderdaad modulatoren met meerdere ingangen, dit zijn echter vooral professionele toestellen (Barco, Scientific Atlanta) en kosten ook tweedehands nog een aardige duit. Misschien dat je onder tweedehands CCTV-materiaal voor bewakingsdoeleinden nog iets passend kan vinden.

Als je met individuele modulatoren werkt zal je die signalen moeten combineren met een combiner/splitter, die dingen die je thuis ook vaak ziet op de plaats waar je kabel-TV binnenkomt.

Let wel op, voor elke ingang (10 TV-kanalen = minimum 10 ingangen) op die combiner/splitter zakt het uitgangsniveau met 50%. Vanaf een aantal kanalen zal je de uitgang van die combiner moeten versterken. Oude kabel-NIU of antenneversterker is voldoende.

- Combiner/Splitter met 3 ingangen.

- Tweedehands NIU

[ Voor 15% gewijzigd door Merion op 22-07-2016 05:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Een goedkope modulator is deze:

http://www.elektronica-online.nl/?content=10194
Hij is wat vreemd, lees iig het commentaar.

Hoeveel je er kan combineren, geen idee, er zit een ingang en uitgang op, met wat geluk kan je ze doorlussen, scheelt een combiner.

Ter info, het spul wat kabelaars gebruiken is:
- Belachelijk groot (meerdere 19" racks).
- Belachelijk duur (meerdere tonnen)
- En nogal oud, spul draait sinds meestal al de nodige decenia (want duur enzo).

Dan het volgende probleem, met een pc zoveel composiet signalen maken.
Vanuit VGA naar composiet is best te doen als je de vga kaart op de juiste instellingen krijgt (interlaced, 720x576, en de juiste frequenties), dan hoef je alleen nog een rgb naar composiet chipje te hebben.

Heel veel raspberry zero's zou ook kunnen, die hebben composiet.

@cctv, daar worden geen RF signalen gebruikt, hoef je niet naar te zoeken, is gewoon composiet over hele lange kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Hele goede link SA007. lijkt me heel geschikt mede omdat de frequentie is aan te passen
ik ben zeker voldoende geïnformeerd nu.

nu rest inderdaad nog het creeren van zoveel composiet signalen.
RPi Zero's klinkt als een hele goede oplossing. Ikzelf dacht aan cheapo chinese usb video-output stickies.

doei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Met alle respect voor het tweaker-gehalte en creativiteit, maar waarom wil je persé antennesignalen maken? Ik ben bekend met de complexiteit (ook met satellietsignalen, nog een tandje "leuker"), volgens mij ben je gauw honderden € en vele, vele uren kwijt voor je iets werkend hebt.
Uit je openingspost haal ik dat je de kennis niet hebt, en dat het goedkoper zou zijn :?
Kan je dan niet beter een raspberry pi via composiet aan elke TV hangen, en de PI het beeld laten genereren of ophalen? Lijkt me haalbaarder, schaalbaarder en goedkoper.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Usb composite sticks ofzo dacht ik zelf ook aan, maar die lijken niet te bestaan.

Wat ik voor opties verder gevonden heb:
- De C.H.I.P., die heeft ook composiet uit.
Maar de chip en de zero lijken beide nog niet 'doe mij er maar 10' bestelbaar te zijn.

Wellicht is er met een microcontroller wat te regelen?
Er zijn wat voorbeelden met een avr om pal kleur te maken, wellicht met een 32u4 of vergelijkbare micro en dan vanaf de pc een beeld 'streamen' (want de avr heeft niet genoeg ram voor een videobuffer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
hebben oude raspberry pi's niet ook gewoon composiet uit? (volgens mij zelfs de nieuwere ook, maar dan over de 3,5 mm uitgang, dus verloopje vereist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
naftebakje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:18:
Met alle respect voor het tweaker-gehalte en creativiteit, maar waarom wil je persé antennesignalen maken? Ik ben bekend met de complexiteit (ook met satellietsignalen, nog een tandje "leuker"), volgens mij ben je gauw honderden € en vele, vele uren kwijt voor je iets werkend hebt.
Uit je openingspost haal ik dat je de kennis niet hebt, en dat het goedkoper zou zijn :?
Kan je dan niet beter een raspberry pi via composiet aan elke TV hangen, en de PI het beeld laten genereren of ophalen? Lijkt me haalbaarder, schaalbaarder en goedkoper.
ja nu ik er zo op terugkijk kun je inderdaad net zo goed alles over composiet sturen aangezien ik toch al voor een rits RPiZero's zou gaan. Ik ben echter wel redelijk bekend met al het spul. Krijg alles wel aan de praat meestal. misschien minder bekend met de bijbehorende terminologie. In eerste instantie dacht ik vooral dat ik met 1 tv kaart alle banden over 1 coax kon gooien dat splitten en de tv's afstemmen. Waardoor het een redelijk minimalistische setup zou kunnen worden.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
SA007 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:30:
Usb composite sticks ofzo dacht ik zelf ook aan, maar die lijken niet te bestaan.

Wat ik voor opties verder gevonden heb:
- De C.H.I.P., die heeft ook composiet uit.
Maar de chip en de zero lijken beide nog niet 'doe mij er maar 10' bestelbaar te zijn.

Wellicht is er met een microcontroller wat te regelen?
Er zijn wat voorbeelden met een avr om pal kleur te maken, wellicht met een 32u4 of vergelijkbare micro en dan vanaf de pc een beeld 'streamen' (want de avr heeft niet genoeg ram voor een videobuffer).
bedankt voor het meedenken!

Ik had nog niet gekeken voor de composiet uit sticks maar gezien de prijzen en aanbod voor de composiet in sticks dacht ik dat het er wel zou zijn. valt tegen dus.

Toevallig zit ik nu in Londen en http://thepihut.com/colle...-zero?variant=14062715972 heeft de Zero te koop voor 4 pond. En ik kan er veel tegelijk bestellen volgens mij. 1 per klant :/
de C.H.I.P is 9 dollar en dan vind ik t niet meer leuk om er 20 te halen. ze gaan ook weer maar per 5 blijkbaar.

Om met een avr te werken zou het wel eens te complex kunnen worden voor mijn doen.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet natuurlijk niet wat je videobronnen moeten gaan worden maar je kunt ook aan goedkope DVD/DIVX spelers denken. Voor 3 tientjes kan je al zo'n ding hebben.

Overigens als je modulatoren met een antenne input/output hebt kan je die beter niet in serie zetten. De meeste modulatoren hebben in die doorlus ook een versterker zitten en begint het signaal na een paar versterkers aardig te vervormen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Als je met analoge kwaliteit (pal) genoegen wil nemen zou je een simpele modulator kunnen pakken. Deze hoeven niet meer dan een paar tientjes te kosten, maar verwacht niet te veel van de kwaliteit.

Wil je goede kwalteit, zou je een DVB modulator moeten hebben. Ik googelde net even snel, en die dingen zijn blijkbaar echt extreem duur. (>2000,-)

Ik denk dat je met een chromcast achtige oplossing of een professionele AV extensie oplossing goedkoper uit bent. Je hebt dan wel ontvangers EN en zender nodig. Voor een instap merkje moet je dan ook al snel aan 100,- per stuk denken.

Een laatste optie zou wellicht SDI zijn. Dan moet je coax netwerk wel van voldoende kwaliteit zijn, maar dan kan je met betaalbare aparatuur 1080P signalen over coax verzenden.
Pagina: 1