Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik wil een 3 TB NAS plaatsen op een remote locatie om als extra backup locatie en tegelijk Plex server te dienen. Redundancy is niet echt nodig, en dan denk je al snel aan een single-bay NAS, zoals:

- Synology DS116 + een 3 TB 3.5" schijf (combo 240 euro): de logische keuze, redelijke specs (1 GB RAM, 1.8 GHz dualcore ARM chip), maar wel vrij groot en actief gekoeld.

Maar met enig brainstormen kwam ik nog op drie andere opties uit:

- WD My Passport Wireless Pro (260 euro): dit is een portable hard drive met WiFI. Voordeel is dat hij ook bruikbaar is als portable schijf voor op weg, en is superzuinig, wellicht kan ik 'm zelfs aan de USB poort van de DSL modem hangen voor stroom, dat scheelt een voeding. Specs zijn voor een NAS heel redelijk (512 MB RAM, dualcore ARM chip@ 1.0 GHz).

- Intel NUC NUC5PGYH + 3 TB 2.5" schijf (combo 400 euro): een forse stap vooruit qua specs (2 GB RAM, 32 GB SSD met Windows 10, quadcore Braswell). Extra voordeel: niet alleen een NAS maar ook een complete HTPC.

- Tweedehands Mac Mini + 3 TB 2.5" schijf (a 150 euro) upgrade, nog betere specs, maar ik vermoed dat die dingen erg moeilijk te vinden zijn voor circa 250-300 euro. (edit: het lijkt er bovendien op dat 3 TB schijven niet passen ivm de max hoogte van 9.5mm)

De logische keus lijkt in eerste instantie die Synology te zijn, maar de andere drie opties hebben veel extra mogelijkheden - is er een goede reden om die alternatieven niet te overwegen?

specs

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 23:39
Als die remote locatie een TV heeft met bewoners dan is een nuc wel heel leuk. Windows 10 met kodi, popcorn time, netflix, plex, etc... .
Als je plex met meerdere mensen wilt gebruiken kan je misschien wel beter uitkijken naar een I3.

Je synology oplossing is niet duur en synology heeft alle toeters en bellen om een backup makkelijk in te stellen en te syncen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:09

Thomg

Aww yiss

Ik heb ook iets vergelijkbaars.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 33,52€ 33,52
1MSI H81M-P33€ 43,95€ 43,95
1Toshiba HD SATA 64MB MD04ACA400 7200rpm, 4TB€ 121,95€ 121,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 43,80€ 43,80
1Debian GNU/Linux€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,-€ 33,-
1Crucial CT25664BA160BJ€ 12,63€ 12,63
1Crucial CT51264BA160BJ€ 19,-€ 19,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 43,40€ 43,40
1Corsair Force LS V2 60GB€ 35,58€ 35,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,83

Wel wat ouder, maar idee is hetzelfde. HDD draait met ZFSOnLinux en wordt automatisch gemount, daarna pakt samba dat op en kan ik het bereiken met de pc. Voor media maak ik gebruik van het trio Transmission + Sonarr + Plex. Streamen van 720p gaat praktisch vlekkeloos, maar 1080p heeft issues op de G1820. Nu weet ik niet wat je exact wilt gaan streamen ( 720, 1080, etc. ) en hoeveel tegelijk. Als je 1080p doet is een Pentium op zich wel zat, domweg niet de goedkoopste zou voldoende moeten zijn.
pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed
Als je niet wilt gokken kan je ook een i3 nemen.
pricewatch: Intel Core i3-6100 Tray
Als je niet ernaar om wilt hoeven te kijken is een i5 de slimste keus.
pricewatch: Intel Core i5 6400 Tray

Voor de rest zou ik dus alleen nog de onderdelen even aanpassen naar je wensen...
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 58,-€ 58,-
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 43,80€ 43,80
1Team Group Elite TED48G2400C1601€ 31,-€ 31,-
1be quiet! System Power 7 350W€ 49,99€ 49,99
1Transcend SSD370 (Premium) 32GB€ 27,93€ 27,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,67

En dan kom je op dat uit.

Nu moet je wel bereid zijn om even de mouwen op te stropen met een NAS die je zelf in elkaar wilt steken, dit vereist wat geknuffel. Maar daar zijn we tweakers voor :+
Als je daar echter geen zin in hebt is een Synology zeker een goede keus, maar met Plex ga je waarschijnlijk ( bij het gros ) tegen performance issues aanlopen.

NUC kan op zich ook, maar is wel piss poor value, je betaalt voor compact all in one.
https://www.cpubenchmark....N3700+%40+1.60GHz&id=2513
https://www.cpubenchmark....G1820+%40+2.70GHz&id=2129
+ ik maak me zorgen over 1080p. Laat je niet verleiden door "Broadwell Quad", de goedkoopste celeron van een generatie geleden smoked deze behoorlijk voor 35€.

TL;DR
Als je Plex EN NAS wilt zou ik zelf een pc in elkaar steken en hier een dagje voor uit trekken. Je kan beginnen met een bang for the buck cpu en deze later vervangen in het geval deze niet meer toereikend is.

Je vermeld niks over hoe groot het moet zijn, dit kan natuurlijk kleiner indien gewenst maar ik heb geen idee hoe klein jij wenst.

• Dreamvoid
  • Niet online
Nou ja, hoe kleiner hoe beter natuurlijk :) Daarom was ik wel gecharmeerd van die WD Wireless Pro portable NAS, die is zo klein dat ik 'm zelfs als 'onderzetter' van de modem/router kan hebben, en dan stroom trekken van de USB poort op het modem (dat moet ik trouwens nog wel eerst checken, of daar stroom op staat).

Als ik een PC in elkaar zou zetten zou het een goedkope mITX hackintosh worden denk ik - ik had al een config gemaakt (G4500 ipv G4400 omdat die een HD530 gpu heeft):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 70,49€ 70,49
1Gigabyte GA-H110N€ 82,87€ 82,87
1Toshiba MQ03ABB300, 3TB€ 142,01€ 142,01
1MS-Tech CI-70 (120 watt voeding)€ 70,-€ 70,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 34,91€ 34,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,28

Vergeleken met die NUC is het alleen wel een bakbeest, en het prijsverschil met een tweedehands Mac Mini (2010) is ook maar beperkt. (helemaal frustrerend is overigens dat ik een oude Macbook nog heb liggen die met een nieuwe harddrive perfect zou kunnen werken als NAS, buiten het vervelende feit dat hij niet verder kan dan OS X 10.7 Lion, terwijl Plex als minimum eis 10.8 heeft).

Ik vraag me ook af of ik transcoding wel nodig heb - 99% van wat ik in Plex heb is H.264-in-MP4 (video) en MP3 (muziek), en de alle clients ondersteunen dat native.

[Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 23-07-2016 11:46]

specs

• Dreamvoid
  • Niet online
Thomg schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 01:16:
Laat je niet verleiden door "Broadwell Quad", de goedkoopste celeron van een generatie geleden smoked deze behoorlijk voor 35€.
Dat weet ik, maar als je het vergelijkt met die ARMzalige chipjes in de Synology en WD, dan ga je wel een gigantische stap vooruit.

specs

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:09

Thomg

Aww yiss

Dus je hebt nu al een plex server? Kan je meteen kijken of het transcode of niet.

Over vergeleken met ARM, je gaat van 3 naar 7, nog steeds minder dan 10, dus praktisch geen verschil. Eronder of erboven.

Trouwens nog een reden waarom je een HD530 boven een HD510 verkiest? Dat is alleen interessant als je verwacht mogelijk later het te gebruiken als HTPC.

2e hands mac mini is op zich wel ok, maar dan heb je hetzelfde als bij de NUC, veel lappen voor weinig performance. Het is jouw geld, maar de balans is zoek.

Oja, geen MS-Tech, foei.

Ook wel vrij vreemd om een plex/NAS server te draaien op OSx, is er een reden waarom ubuntu/debian niet werkt? Lijkt me namelijk vrij omslachtig voor een simpel servertje. Nah, dat kan ik niet zeggen als iemand zonder ervaring met OSx.

[Voor 17% gewijzigd door Thomg op 23-07-2016 12:15]

• Dreamvoid
  • Niet online
OK, de Antec ISK110 dan ipv de MS-Tech. :) Een HD530 is vereist voor OS X (aangezien er geen echte macs zijn met HD510, draait OS X er niet op).

Ik heb inderdaad nu een Plex server, ik moet maar eens in de logs kijken of die vaak transcode, de server draait nu op een hackintosh met Core i3-2105 dus ik heb er nooit zo op hoeven letten.

Voordeel van OS X voor mij is dat mijn client PC's allemaal Macs zijn, en je via Back To My Mac automatische foldersharing hebt (over WAN) plus 1-click out of the box remote desktop, dat vergemakkelijkt het beheer nogal. Mac-to-Mac backup is ook wat eenvoudiger. Derde voordeel is dat ik dan evt binnen het remote netwerk ook een iTunes server kan draaien. Linux kan natuurlijk ook maar dat is weer extra werk qua installatie, bij al deze andere oplossingen is alles vooraf al geoptimaliseerd en voorgeinstalleerd.

Het probleem van de Mac Mini is niet zozeer value-for-money van het basissysteem (dat vind ik nog wel meevallen, die Core i5 in zelfs de goedkoopste Mini is snel zat), maar dat er uberhaupt geen manier is om er een 3 TB server van te maken.

Is er trouwens werkelijk veel verschil qua features etc tussen WD's MyCloud OS 3 en Synology's DSM 6 OS?

[Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 23-07-2016 14:42]

specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee