Ervaringen PC Chips M810LMR moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
Naar aanleiding van o.a. deze topic:
1GB RAM in huistuinenkeukenserver?

had ik nog beloofd mijn ervaringen te posten van het PC Chips M810LMR moederbord.

Ik heb dit systeem momenteel als internetgateway/router en ftp server draaien:
- PCchips M810LMR
- AMD Duron 800 + Artic Silver + Spire MA324-30 Cooler
- 2x512MB=1GB PC133 OEM SDRAM
- 3.5" 1.44MB Diskdrive
- Western Digital 60GB ATA-100 Harddisk
- AOpen 12x40 IDE DVD-Rom
- (Realtek) 10/100Mbit UTP onboard networkcard (internal network)
- LevelOne (Realtek) 10/100Mbit UTP PCI networkcard (@Home cable connection)
en draait superstabiel en naar all

tja wat valt er te zeggen he? Draait Debian 2.2r3 als OS en draait momenteel als een speer. Netwerkkaart is een SIS900 chipset waar standaard modules voor worden geleverd. Geluidskaart en modemfunctionaliteit maak ik (nog) geen gebruik van. Overclocken had ik geen behoefte aan, maar schijnt volgens deze review (met wat moeite) wel mogelijk te zijn:
http://www.kendryl.com/review2.html

nu het reclame deel ;) voor een overzichtje van andere micro ATX moederborden en kasten heb ik een tijdje geleden een overzichtje gecreerd op: http://matx.ece-it.nl

als je vragen hebt of opmerkingen (en die komen er ongetwijfeld ... GOT kennende) ... spui het maar :P

• Rhy

Rhy

Topicstarter
hmm de thread heeft het over een moederbord, terwijl de reden van de thread eigenlijk uitwisseling van ervaringen over compleet draaiende systemen is ...
mocht 1 of andere moderator het gevoel hebben dat die deze thread moet moven naar "Processor & Mobo's" ... feel free ;)

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Hmm, wat een wazig topic.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08 00:07
ik heb ook zo'n pcchips bordje in m'n server. draait retestabiel on NT4 (voor zover MS dat toelaat uiteraard :P )

tis zo'n geval met ali chipset. pcchips M726. cellie 300@450 draait perfect.

en dat voor 115 piek met onboard sound! :7

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19

McMiGHtY

- burp -

Wat ik nog wel even wil weten is waar je het bordje gehaalt hebt en wat die ongeveer kost.

McMiGHtY

Verwijderd

Heb je nou ook veel profijt van je 1gb intern?

Verwijderd

Waarom zet je in hemels naam 1GB RAM in een gateway en ftp servertje. Daar heb je dus totaal niks aan. Of je moet een wel heel absurt veel gebruikers hebben (denk aan ongeveer 10.000+ ) denk niet dat die machine die druk heeft. Maar ok. 128MB is meer dan genoeg zelfs 32MB is voldoende.

Als je dan toch er een server van maakt. Waarom gebruik je dan in hemels naam een 800 Mhz procje voor dit simpele werk. Een P200 is meer dan genoeg. En dan nog een PC-chips bord. :r :r Ok leuk dat het werkt maar toch....

Verwijderd

niet zo negatief aub...een ramdrive van een paar 100MB voor je "DivX van de dag" ofzo...kun je zo een hoop mensen tegelijk bedienen. Ook een gameserver is zo gemakkelijk op te zetten...geen benadering van de harddisk -> lagere ping / meer users mogelijk!

1GB ram komt heus wel op...
TFTP server met alle boot-images op ramdisk:
merk je niks van als er tich workstations tegelijk booten!

Geheugen kun je nooit te veel hebben >:)

Verwijderd

wat voor kwaliteit is die 512MB reep en bij welke winkel vandaan?
Op welke settings heb je hem draaien?
(100MHz, vs 133Mhz, Cas2 of Cas3, 4-way interleave?)

Ik vraag dit even omdat zelfs oem ram sterk in kwailiteit kan verschillen per winkel.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Op woensdag 27 juni 2001 15:17 schreef Halon 1202 het volgende:
Waarom zet je in hemels naam 1GB RAM in een gateway en ftp servertje. Daar heb je dus totaal niks aan. Of je moet een wel heel absurt veel gebruikers hebben (denk aan ongeveer 10.000+ ) denk niet dat die machine die druk heeft. Maar ok. 128MB is meer dan genoeg zelfs 32MB is voldoende.

Als je dan toch er een server van maakt. Waarom gebruik je dan in hemels naam een 800 Mhz procje voor dit simpele werk. Een P200 is meer dan genoeg. En dan nog een PC-chips bord. :r :r Ok leuk dat het werkt maar toch....
Als je de osting over het nut van 1Gb ram in een huis tuin en keuken servertje had gevolgt had je kunnen lezen dat je niet hoeft te kotsen op dat PC Chips moederbordje.
Dit getuigd weer van geen inzicht hebben. Kortom ga ergens anders iemand vervelen.

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 16:41 schreef McMiGHtY het volgende:

[..]

Als je de osting over het nut van 1Gb ram in een huis tuin en keuken servertje had gevolgt had je kunnen lezen dat je niet hoeft te kotsen op dat PC Chips moederbordje.
Dit getuigd weer van geen inzicht hebben. Kortom ga ergens anders iemand vervelen.
Ehh.. Ok misschien levert dat bordje wel een leuke prestatie, maar over het algemeen zijn de prestaties van PC-Chips niet best. Wel handig voor een kant en klaar oem bakje maar voor een server :? :? :? ..

Heb hier zelf een kant en klaar oem bakje staan met een pc chips bordje. Maar om daar een server van te maken. Dacht het niet, voor een server wil ik 97 % stabilitiet eigenlijk 100% maar dat kan je nooit halen.

Het gaat hier wel om een server en die moet in mijn ogen een rete stabiele opstelling hebben. Dan maar liever wat extra geld er tegen aan dan deze zooi. Maar dat is mijn mening, en die zo te zien door al die wannabe's niet wordt geloofd.

Dat ik geen inzicht heb dat is jouw mening.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Waar kan je zulke moederborden kopen? Ik zoek er nog eentje namelijk. De meeste winkels hebben niet veel keus in MicroATX.

Siditamentis astuentis pactum.

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
heb de 512mb sdrammen en het moederbord gekocht bij gistron.

PC Chips WAS vroeger een kut merk. Tegenwoordig niet meer. Het is ook geen OEM bordje, wordt keurig in een Retail doos geleverd.
Het is bordje is gebasseerd op SIS730 chipset, waarbij accent ligt op integratie dat drukt de kosten enorm. (in vergelijking met Intel of AMD chipsets) ... check gewoon de specs op http://matx.ece-it.nl

Ik wou gewoon eens experimenteren met een lowbudget oplossing (de rest van mijn pc's zijn allemaal Abit en MSI moederborden)

En wat die 1GB Ram betreft ... als je de topic "huistuinenkeukenserver" had gelezen was je er dus inderdaad achtergekomen dat ik zelf ook wel door heb dat ik helemaal niks heb aan 1GB RAM. Maar voor 225 gulden per 512MB reepje doe ik dat soort dingen gewoon. Desnoods prop ik straks 1 van die reepjes in mijn KT7a bak. De prijs was laag en had vervanging nodig voor mijn Pentium Pro server. (o.a. grotere harddisk, meer processor power en meer geheugen dan 128MB)
Heb destijds ook nog deze topic gecreerd:
1GB RAM & Linuxramdrive

update, meer info:
- geheugen draait trouwens op 133Mhz (kan ook op 100 ingesteld worden in de bios, asynchroon met FSB)
- overclocken ben ik nog niet aan toegekomen. Je kan de FSB van 100 op 133 zetten in de bios, maar het voltage is niet te tweaken vanuit daar. Dan moet dus bruggen op de processor te veranderen en daar heb ik eigenlijk weinig zin in. Het is gewoon een lowbudget servertje. Ik ga voor beste prijs/prestatie en de Duron 800 was 150 gulden. Max. processor die het bord met huidige bios ondersteunt is Thunderbird 1.2GHz (200Mhz)
- zielig benchmarkje: me }:O haalt 2.80Mkeys/s op een Duron 800, dat is dus netzoveel als een Duron 800 op mijn MSI K7T Pro RAID moederbord. (ter vergelijking)

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Ohja en wat het server verhaal betreft ...

je hebt diverse soorten en maten servers, in mijn geval gebruik ik 'm als linuxrouter/gateway, proxy en blablabla maar ook als dedicated ftp-, UT en counterstrike server op miniLANparties.

We hebben niet allemaal het geld om Compaqservers te kopen met gigabit netwerkkaarten ... niet nodig ook. Maar had dit soort reacties al wel zien aankomen ;)
Niet denken dat iets slecht is, maar ervaring opbouwen door te stap te wagen, ik heb tot nu toe niks te klagen ... :)
Misschien komt het nog wel, sja dan meld ik dat ook wel :9

Verwijderd

1GB is een minimum voor servers.

Ik draai algemeen Belgische KaZaA supernode alle Belgen kunnen bij mij downloaden, maar als ik meer dan 50 users heb dan slakken en knorren mijn harddisks.

Een bak geheugen + monster caching + monster ramdrives = is interesant, je merkt direct het verschil.

Bij mij 512MB en tijdens het serveren aan >50users worden nu mijn harddisks niet belast. Vroeger met 128MB zijn al mijn harddisken overloaded en ik kon in windhoos niets doen, zelfs niet ctrl+alt+del.

Verwijderd

Ik heb al 4 pctjes gebouwd op basis van dat 810 bordje en ik moet zeggen dat ze snel en stabiel zijn. Voor office/inet voldoet de onboard graphics prima en als er op gegamed moet worden gebruik ik het AGP slot. Het zijn lekker complete bordjes voor weinig.
Er zit een SiS730 chipset op ofwel de SDR uitvoering van de 735

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Op woensdag 27 juni 2001 17:17 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
www.exile.nl
www.europc.nl
Wil jij EuroPC a.u.b. niet meer noemen :D

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wat is er mis met EuroPC? (doodserieuse vraag)

Valt me op dat veel mensen zeggen PC Chips wat een :r merk, ik zou zeggen lees de tests en geef dan een oordeel/mening.

Voor minilanparty's staat trouwens 1024Mb intern best stoer >:)

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ej dude, dit topic is verplaatst naar [url="/listtopics.php/7"]Processors & Mobo's[/url] ;)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
waarom kotst iedereen zo op pcchips? uit dat testje schijnt ie best stabiel te zijn. die nieuwe SIS chipsets schijnen ook erg goed te zijn.

mensen hier vind ik wel een beetje tegen zichzelf in praten hier.

AMD VS Intel zit iedereen te zeiken dat anderen zo bekrompen zijn dat ze AMD niet vertrouwen [kleine speler, onbekend, goedkope proccy's]

en dan komt er een keer een onbekende speler met een goedkoop moederbord[kleine speler, onbekend, goedkope mobo's], word er meteen op gekotst, dingetje word afgekraakt. dat ding blijkt dan ook nog goed te zijn. maar nog blijven er mensen op kotsen.

waar gaat het heen met dit forum :(

als mensen hier iets anders dan een AMD kopen worden ze al doodgeflamed, en zo te zien is dat nou ook hetzelfde als je geen Asus,Abit of MSI mobo koopt :? :?

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Op donderdag 28 juni 2001 12:28 schreef AlPha.BeYoNdeR het volgende:

[..]

Wil jij EuroPC a.u.b. niet meer noemen :D
No offence hoor, maarre waarom dan niet meer.....

oowwww nog ff de site bekeken; zie ze niet meer staan

OK

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
zoals ik al zei in [topic=172583]
Er is gekozen voor een hoge mate van integratie om zo de kosten te drukken. Dat dit door veel mensen gelijk weer vertaald wordt naar "El Cheapo" toont weer eens aan dat het gemiddelde niveau van een GOTter tegenwoordig beneden pijl ligt
Pagina: 1