Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

is de psu of gpu kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
hallo

ik heb een probleem met mijn pc.
ik heb een:
MB: MSI x79A-GD45 plus
CPU: I7 4820k (OC 4.6 GHz op 1.340 V)
GPU: Gigabyte 780 ti ghz edition
PSU: Cooler master B700
enz
(Allemaal uit 2013) temps CPU 2 uur prime 95: 65 graden GPU 1 uur firestrike stresstest (geen benchmark) 85 graden met auto fanspeed.
GPU is 1 keer 20a30 seconden 99 graden geweest foutje van mezelf.

Als ik nu sinds 3 dagen een game speel maakt niet uit welke.
dan staat zoals altijd de GPU op 1222 MHz. dan na +- 10 a 20 minuten gaat de gpu terug naar 1084 MHz en daar blijft die op staan. dan weer na +- 5 minuten loopt de pc vast en start die opnieuw op.
ik denk zelf de PSU maar vraag het toch nog even hier. wat denken julie?
het is toch weer rond de 120a 140 euro voor een nieuwe, en om dat te kopen en erachter komen dat dat het niet is is ook niet leuk.

Edit: Owja De psu fan draait ook volle toeren die hoor ik overal bovenuit!

alvast bedankt.

[ Voor 15% gewijzigd door Enchantress op 22-07-2016 08:43 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jeroenverweij schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:09:

Edit: Owja De psu fan draait ook volle toeren die hoor ik overal bovenuit!
Nou dan zou ik hem sowieso vervangen. Ik vind het sowieso vreemd dat je zo bespaart op het belangrijkste onderdeel van de PC door een low-end voeding te kiezen in een extreme high-end PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Enchantress
  • Niet online
jep ik had hem vandaag vervangen voor een corsair rm850x (ga later in het jaar cf doen)
klopt ik was er inderdaad achter gekomen dat het een low-end psu was.
ik had hem 3 jaar geleden op aanraden van een ''game pc winkel'' nog wel, aangeschaft.
problemen zijn inmiddels opgelost met de nieuwe psu.

• Enchantress
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:25:
[...]

Ik vind het sowieso vreemd dat je zo bespaart op het belangrijkste onderdeel van de PC door een low-end voeding te kiezen in een extreme high-end PC.
ik heb inmiddels wat meer kennis gekregen in hardware in de afgelopen 3 jaar. ;)

• -The_Mask-
  • Niet online
jeroenverweij schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:42:
jep ik had hem vandaag vervangen voor een corsair rm850x (ga later in het jaar cf doen)
CrossFire met iets als twee toekomstige AMD Vega kaarten?

AMD Nieuwsdiscussie

• Enchantress
  • Niet online
wel AMD (vanwegen freesync monitor) ik wil twee aib rx 480 maar kan ook wachten op vega. maar als vega beter word als gtx 1080 eventueel gtx 1080ti dan zijn 2 overbodig.
en ligt ook aan de prijs van vega natuurlijk.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-11 21:12

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

-The_Mask- schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:25:
[...]

Nou dan zou ik hem sowieso vervangen. Ik vind het sowieso vreemd dat je zo bespaart op het belangrijkste onderdeel van de PC door een low-end voeding te kiezen in een extreme high-end PC.
Wat is er low end aan de b700?

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 22-07-2016 23:13 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
Niks als hij niet gaat overclocken wat hij wel doet en dan gek vinden dat dat ding het niet trekt en zijn GPU kokend heet wordt
Die gpu mag max op 1150 draaien en hij ramt hem er gewoon dik overheen.

[ Voor 22% gewijzigd door boyette op 23-07-2016 04:40 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
jeroenverweij schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:10:
wel AMD (vanwegen freesync monitor) ik wil twee aib rx 480 maar kan ook wachten op vega. maar als vega beter word als gtx 1080 eventueel gtx 1080ti dan zijn 2 overbodig.
en ligt ook aan de prijs van vega natuurlijk.
Dan heb je geen 850W voeding nodig, met twee high-end kaarten zoals Fury X of de GTX 980 Ti en een zwaar overklokte i7 4820K heb je wel een 850W voeding nodig.

Maar voor twee RX 480's en een overgeklokte i7 4820K moet 750W ook meer dan genoeg zijn en 650W moet nog net kunnen als de de videokaarten niet overklokt. Voor één high-end kaart moet zonder overklokken een 650W voeding ook prima zijn en pas als je de videokaart een flinke overklok geeft hoef je naar 750W te kijken. RM850x is alleen maar nodig voor twee high-end kaarten.
Damic schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:12:
[...]
Wat is er low end aan de b700?
Alles, van kwaliteit, prestaties tot design intern en extern.
boyette schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 04:36:
Niks als hij niet gaat overclocken wat hij wel doet
Overklokken heeft helemaal niks te maken met de kwaliteit van een voeding. Is een fabeltje dat je niet zou kunnen overklokken op een low-end voeding en dat een low-end voeding wel geschikt is voor mensen die niet overklokken. Dat is gewoon totale onzin, overklokken verhoogt het stroomverbruik, niet meer en niet minder, je hebt er niet een speciale voeding of zo voor nodig.

Probleem is dat een low-end voeding nooit een goed idee is, met of zonder overklokken heeft daar niks mee te maken. Als je dan zo'n high-end PC hebt gekocht dan is een low-end voeding helemaal een vreemde keuze.
en dan gek vinden dat dat ding het niet trekt en zijn GPU kokend heet wordt
Dat wordt die niet, dat is die één keer geweest volgens hem door een foutje van hemzelf. Zal wel iets met de koeling geweest zijn dus.
Er is geen max bij overklokken waar je niet overheen zou mogen. Bij overklokken voor normaal gebruik zoek je gewoon de max op waar jouw GPU op wil draaien en dat zal bij elke individuele GPU verschillend zijn. Of je probeert zo ver mogelijk te komen met een zo laag mogelijke spanning of je zoekt te balans tussen zo ver mogelijk overklokken zonder dat de GPU veel meer spanning nodig heeft om stabiel te werken. Is maar net wat voor overklokker je bent. Maar een max frequentie bestaat niet.

AMD Nieuwsdiscussie

• Enchantress
  • Niet online
Niks als hij niet gaat overclocken wat hij wel doet en dan gek vinden dat dat ding het niet trekt en zijn GPU kokend heet wordt
Dit was idd 1 keer gebeurd, ik wou een custom fan profiel. Dus alles in gesteld alleen vergeten auto functie aan te zetten dus hij bleef gewoon op 25 procent staan.

• Enchantress
  • Niet online
Hij heeft zelfs op 1300 gedraait zonder problemen (dan bedoel ik artifacs enz).
Maar dat was met custom bios dus op 1.225 mv. Dan wordt die 85 graden maar moet wel fan speed op 100 procent en dat geeft best wat geluid.

• Enchantress
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:48:
[...]

Dan heb je geen 850W voeding nodig, met twee high-end kaarten zoals Fury X of de GTX 980 Ti en een zwaar overklokte i7 4820K heb je wel een 850W voeding nodig.
Daar heb je gelijk.
Maar bij mij kan het zomaar ineens veranderen en zitten er wel 2 high end kaarten in. Het is voor mij eigenlijk meer een hobby het is niet zo dat ik bijvoorbeeld 12 uur perdag zit te gamen.

• Enchantress
  • Niet online
is er eigenlijk software die kan zien/meten wat je systeem verbruikt? of kan ik stoppen met zo`n progamma zoeken omdat het niet bestaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Enchantress op 23-07-2016 12:08 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kan stoppen met zoeken dan had je de RM850i moeten halen, bijna identieke voeding maar dan met een digitale interface, sensoren en bijbehorende software genaamd Corsair Link.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1