Canon Pixma MP500 - print regelmatig geen zwart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-07 20:14
Mijn vraag

Onlangs de printerkop uit de printer gehaald om deze eens goed te reinigen. Voor het reinigen was de tekst 'harig' en niet scherp meer. Via Google een instructie gevolgd om op tissues met lauwwarm gedestilleerd water de kop enkele minuten te laten staan. Na dit enkele keren gedaan te hebben de kop teruggeplaatst en getest. Totaal geen zwart meer. De kleuren en 'foto-zwart' cartridges (CLI-8x) werken prima, enkel de aparte cartridge voor zwart-wit of tekst (PGI-5BK) blijft onzichtbaar. Dit was eergisteren.

Vandaag weer eens de printer aangezet om er nog eens naar te kijken. Nogmaals een spuitkop-controle uitgevoerd. Tot mijn grote verbazing werkt zwart niet alleen, maar ook het complete test-raster is intact. Ik had toen niet veel tijd, dus de printer weer uitgezet. Vanavond moest ik iets printen, dus weer getest met deze printer. Je kunt het al raden, weer geen zwart.

Het lijkt erop dat er ergens slecht contact is met de printkop.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Naast de Canon MP500 uit 2006 gebruik ik huismerk cartridges van 123inkt.nl. Nooit problemen mee gehad. Daarvan heb ik nog enkele exemplaren liggen, maar ook met deze geen resultaat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Natuurlijk al vaak een reiniging en diepe reiniging van de spuitkanaaltjes gedaan.

- De contactjes van de printkop en overeenkomende contactjes in de printer schoongemaakt met een beetje alcohol op een katoenen doek. Ook gecontroleerd of er geen contactjes verbogen of naar binnen gedrukt waren.

- De inkt-opvang-sponsjes gereinigd omdat de printkop nog erg onder de inkt zat na elke reinigings-cycle. Dit is nu veel minder.

- De printer opnieuw ingesteld, zowel via het menu als via het service menu.

- Enkele keren een compleet zwarte pagina geprint, maar deze blijft helemaal wit.

Grappig detail; na al de reinigings-cycles en geprinte zwarte pagina's is de zwarte cartridge nu bijna leeg, deze was vol aan het begin van dit alles. Waar is die inkt gebleven?! Het gaat wel om zo'n 10ml aan inkt... 7(8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 807651

Modbreak:Niet alleen kan spam je op een boete komen te staan (zie voorwaarden), het beschdigen van de reputatie van een concurrent kan een misdrijf zijn. Check je mail

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 07-08-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-07 20:14
Anoniem: 807651 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:37:
Er moet dan een nieuwe printkop in.
Koop dan maar gelijk een nieuwe printer want die dingen zijn onbetamelijk duur
Had onlangs een printkop gevonden op eBay voor €23,- incl. verzending uit China, volgens de verkoper origineel Canon. Maar goed, dat kan net zo goed ook troep zijn en nog meer kapot maken...

Het is al een oud beestje, dus ik hem me er bij neergelegd en een nieuwe aangeschaft (Epson XP-630 Premium). Wat een verschil in kwaliteit van de materialen, bij de Epson buigt het plastic 10x zo snel als bij de Canon.

In ieder geval bedankt voor het ophelderen wat het zou kunnen zijn, dan weet ik het voor de volgende keer!