Toon posts:

Bios vraagjes....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van de bios tweak tutorial uit een artikel van 16 juni, ben ik dus mijn bios eens flink door gaan werken...

Blijven er nog steeds een paar dingen over waarvan ik niet zeker weet wat het doet en/of dat ik het aan of uit moet zetten... :

- P2C/C2P Concurrency
- Fast R/W Turn-Around
- PCI#2 Access #1 Retry
- PNP OS Installed

Iemand die wel precies weet wat deze instellingen doen en of ze aan of uit moeten :? Ze staan nu gewoon nog op de standaard instelling.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
>> [url="/listtopics.php/7"]Processors & Mobo's[/url] :)

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

PNP OS installed betekent of je een Operating System (windows, linux, OS/2, unix, enz.) heb geinstalleerd dat Plug And Play ondersteunt. Is dit het geval dan kun je dit evt. op yes zetten, maar is niet noodzakelijk! Want het verschil is alleen dat bij 'No' de bios alle toewijzingen aan kaarten en poorten geeft, terwijl bij 'yes' het OS dat doet! Ik zou het gewoon op 'no' laten staan!

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-08 21:22
Zou het persoonlijk voor alle windows varianten behalve NT 3.51, NT 4 en natuurijk Windows 3.xx >:) op yes zetten. Windows kan meestal prima zelf de i/o adressen en irq's uitdelen.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 00:10

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Als je het op yes zet gaat ie vaak ook IRQ sharen en dat gaat zeeer ten koste van je Netwerkkaart performance. Dat heb ik gemerkt op mijn werk zeg.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-08 21:22
Als je ACPI gebruikt gaat hij altijd irq's sharen of je hem nu op yes of no hebt staan in de bios. En over de netwerk performance dat heb ik nog nooit gemerkt, werk alleen alleen met NT4, Win 2k en XP :)

• HeatWave
  • Laatst online: 11-08 00:10

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ik had echt bagger performance op mijn werk, wat ik ook deed in Windows 2000 (is er een ander MS OS?).

Ben gaan zoeken op het Internet, kwam deze tip tegen en hij ging echt als een speer toen ik het uitgezet had...

Maar het zal wel weer iets vaags zijn dat niet altijd opgaat....

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Bulldog...

Maar goed, hij staat nu wel op de goede plaats.... :)

Maar ik heb het ff uitgeprobeerd, of ik PnP OS nou Yes of No doe, mijn syteem (Win 98SE) draait prima...

Over die andere items nog iemand die weet hoe of wat het is en of het aan of uit moet :?

• CoRrRan
  • Laatst online: 02-06 20:28

CoRrRan

Don't Panic!!!

P2C/C2P Concurrency --> Betekend dat de PCI-bussen en de CPU tegelijkertijd kunnen werken/communiceren (in beide richtingen bedoel ik daarmee). Ik weet niet of het veel scheelt, maar ik denk dat het niet uitmaakt waar je deze waarde op zet.

Fast read/write turn-around --> Betekend zoveel als dat de CPU/mobo snel kan omschakkelen van lezen naar schrijven in het geheugen. Waarschijnlijk levert dit een snellere PC op, maar zal het ten koste gaan van stabiliteit.

PCI#2 Access #1 Retry --> Geen idee. Mijn beste gok: als PCI slot #1 geen gehoor geeft, dat direct wordt overgegaan naar PCI slot #2. Ik denk dat je van deze waarde je niets moet aantrekken, gewoon default laten staan.

Die laatste is al behandeld. Maar kijk snel even op de volgende pagina:

http://www.lostcircuits.com/advice/bios2/11.shtml

Misschien dat je daar wat meer mee kunt. Ik zou zeggen dat, tenzij je hele systeem vol zit met PCI/CNR/ISA/AGP kaarten, je deze gewoon op enabled/YES moet zetten.

-- == Alta Alatis Patent == --

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De vragen zijn dan wel grotendeels beantwoord, maar het is toch handig om de volgende sites te kennen:

All BIOS World
The Definitive BIOS Optimization Guide
Wim's BIOS Page (klik daarna op BIOS Settings)

De juiste antwoord op de 3e vraag kwam uit de 2e site:
PCI#2 Access #1 Retry

Options : Enabled, Disabled

This BIOS feature is linked to the CPU to PCI Write Buffer. Normally, the CPU to PCI Write Buffer is enabled. All writes to the PCI bus are, as such, immediately written into the buffer, instead of the PCI bus. This frees up the CPU from waiting till the PCI bus is free. The data are then written to the PCI bus when the next PCI bus cycle starts.

There's a possibility that the buffer write to the PCI bus may fail. When that happens, this BIOS option determines if the buffer write should be reattempted or sent back for arbitration. If this BIOS option is enabled, then the buffer will attempt to write to the PCI bus until successful. If disabled, the buffer will flush its contents and register the transaction as failed. The CPU will have to write again to the write buffer.

It is recommended that you enable this feature unless you have many slow PCI devices in your system. In that case, disabling this feature will prevent the generation of too many retries which may severely tax the PCI bus.
:)
Pagina: 1