Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 17:08
Ik heb een HP Pavilion 15-ab131nd. Ge-upgrade naar Windows 10. Sinds de upgrade is mijn WiFi verbinding om te huilen. Valt vaak weg, totaal geen bereik. Op de HP en Broadcom website is er geen aparte driver voor mijn Broadcom BCM43142 te downloaden.

Ik werk nu op een externe WiFi adapter.

Ik heb al wel wat louche drivers gevonden die wel een verbetering voor het bereik waren maar niet stabiel waren. Ik wil heb nu 2 opties. Ik achterhaal wat voor verbinding mijn WiFi adapter heeft (M2, mini PCIE, etc) en koop een nieuwe en bouw deze in. Of ik koop een kleine externe WiFi adapter en schakel de Broadcom uit.

Waar kan ik software matig vinden wat voor poort/verbinding mijn WiFi adapter heeft?
Wie heeft er ervaringen met kleine externe usb WiFi adapters?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Softwarematig is dat vaak niet te vinden. Ik gok erop dat het een mini pcie adapter is.
Persoonlijk zou ik hem upgraden naar een Intel kaartje. Een 7260 oid.

De kleine adapters zijn vaak niet geweldig. Er zit een hele kleine antenne in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schroef de boel open en kijk wat je ziet. Als je het wilt vervangen moet je dat toch doen, dus kan geen kwaad om het voor aanschaf te doen om te weten dat je de juiste koopt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
dion_b schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:08:
Schroef de boel open en kijk wat je ziet. Als je het wilt vervangen moet je dat toch doen, dus kan geen kwaad om het voor aanschaf te doen om te weten dat je de juiste koopt.
.Maarten schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:28:
Softwarematig is dat vaak niet te vinden. Ik gok erop dat het een mini pcie adapter is.

Is dit een betere oplossing dan een externe usb adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt helemaal af van wat erin zit - met name hoeveel/welke antenneaansluitingen. Als je intern maar eentje hebt, is een USB-geval (iig qua specs) beter, maar met twee of meer antennes met een aansluiting waar je een kaart voor kunt kopen is intern veel beter, al is het alleen maar dat je niet met een kwetsbare losse onding hoeft te werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
dion_b schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:01:
Hangt helemaal af van wat erin zit - met name hoeveel/welke antenneaansluitingen. Als je intern maar eentje hebt, is een USB-geval (iig qua specs) beter, maar met twee of meer antennes met een aansluiting waar je een kaart voor kunt kopen is intern veel beter, al is het alleen maar dat je niet met een kwetsbare losse onding hoeft te werken.
Ik heb hem open geschroefd en zag deze kaart.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P5FFPRF.jpg

Ondanks dat er maar 1 antenne zit aangesloten toch besloten om onderstaande te bestellen:

pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7265

Bedankt voor de hulpvolle reacties!! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Houd er wel rekening mee dat de verkeerde antenne de boel sloopt. Ik weet niet in de praktijk hoe hard het gaat, maar controleer wel even. Je hebt nu een dualband kaartje en een enkele 2.4ghz antenne.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
NoxiuZ schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:26:
Houd er wel rekening mee dat de verkeerde antenne de boel sloopt. Ik weet niet in de praktijk hoe hard het gaat, maar controleer wel even. Je hebt nu een dualband kaartje en een enkele 2.4ghz antenne.
dion_b schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:01:
.Maarten schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:28:

Kleine update: Zojuist de nieuwe Intel 7265 ingebouwd en de nieuwste drivers geinstalleerd. Werkt stukken beter (op 1 antenne) dan de Broadcom.
Ik wil nu zelf een 2e interne antenne in mijn laptop bouwen. Ik kan echter alleen via Aliexpress en Ebay aan de materialen komen. Weet iemand nog een goede webshop waar ik interne wifi antennes kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Uit een oude laptop slopen. Of even bij een computerwinkel in de buurt vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
.Maarten schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:09:
Uit een oude laptop slopen. Of even bij een computerwinkel in de buurt vragen.
Ik heb geen oude laptop waar een 5ghz antenne in zit.
Computershop in de buurt staat mij vragend aan te kijken als ik dat vraag. Dat wordt hem niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Meeste 2.4Ghz antennes werken ook met 5Ghz.

Dus gewoon vragen naar een WiFi antenne uit een oude laptop. Deze zitten vaak in het scherm en hebben er een kabel aan vast zitten naar de WiFi kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
.Maarten schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:15:
Meeste 2.4Ghz antennes werken ook met 5Ghz.

Dus gewoon vragen naar een WiFi antenne uit een oude laptop. Deze zitten vaak in het scherm en hebben er een kabel aan vast zitten naar de WiFi kaart
Ohhh, maar een oude heb ik nog wel liggen. Gebruik hem niet meer dus zal hem eens open schroeven.

Bedankt man!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Astie schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:06:
[...]

[...]

[...]

Kleine update: Zojuist de nieuwe Intel 7265 ingebouwd en de nieuwste drivers geinstalleerd. Werkt stukken beter (op 1 antenne) dan de Broadcom.
Ik wil nu zelf een 2e interne antenne in mijn laptop bouwen. Ik kan echter alleen via Aliexpress en Ebay aan de materialen komen. Weet iemand nog een goede webshop waar ik interne wifi antennes kan kopen?
Zie niet zo snel in wat probleem is met Aliexpress of eBay. Het gaat om goedkope, in retail niet erg gangbare onderdelen, typisch iets wat ik bij Ali zou kopen.

Maar...

Zelf extra antennes plaatsen en dat doen op een geschikte locatie in de laptop is een vak apart. Kans dat je het optimaal voor elkaar krijgt is klein, en om zelfs die kleine kans aan te grijpen vraagt om flink wat rekenwerk om te berekenen exact waar en hoe ver uit elkaar de antennes moeten staan. Vuistregel is dat ze hele veelvouden van de gewenste golflengte uit elkaar moeten staan. Probleem is dat je zowel met 2.4GHz als 5GHz wil werken, waarbij "5GHz" alles van 5200-5700MHz beslaat, waarbij duidelijk is dat 2.4GHz meer dan twee maar minder dan drie golflengtes van alles in 5GHz zit.

Een AP kan dedicated antennes voor beide banden gebruiken en dan ook exact goed gaan zitten qua afstand, maar in je laptop moeten dezelfde antennes beide banden bedienen en moet je dus een compromis maken: ofwel beduidend slechtere performance in een van de twee banden, danwel in beide een klein verlies accepteren.

IMHO zou een acceptabel compromis zijn om te richten op de bovenkant van de 5GHz U-NII-1-band, dus kanaal 48. Dat is 5240MHz, wat neerkomt op golflengte van 5.72cm. Als je je antennes twee keer die afstand, dus 11.44cm apart zet, is dat aan de korte kant voor 2.4GHz (die liever 12.5cm heeft), maar nog binnen de perken, en het is aan de lange kant voor de high-power DFS 5GHz kanalen (100-140, oftewel 5500-5700MHz, oftewel 54.54 tot 52.62cm), maar de afwijking is nooit meer dan 1cm.

Sowieso, om antenna diversity/MiMo goed te krijgen moeten beide antennes identiek zijn qua gain en directionality, dus als je een antenne bestelt, bestel er gelijk ook een tweede, identieke bij en vervang de antenne die nu in de laptop zit met een van de twee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
dion_b schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:01:
[...]

Zie niet zo snel in wat probleem is met Aliexpress of eBay. Het gaat om goedkope, in retail niet erg gangbare onderdelen, typisch iets wat ik bij Ali zou kopen.

Maar...

Zelf extra antennes plaatsen en dat doen op een geschikte locatie in de laptop is een vak apart. Kans dat je het optimaal voor elkaar krijgt is klein, en om zelfs die kleine kans aan te grijpen vraagt om flink wat rekenwerk om te berekenen exact waar en hoe ver uit elkaar de antennes moeten staan. Vuistregel is dat ze hele veelvouden van de gewenste golflengte uit elkaar moeten staan. Probleem is dat je zowel met 2.4GHz als 5GHz wil werken, waarbij "5GHz" alles van 5200-5700MHz beslaat, waarbij duidelijk is dat 2.4GHz meer dan twee maar minder dan drie golflengtes van alles in 5GHz zit.

Een AP kan dedicated antennes voor beide banden gebruiken en dan ook exact goed gaan zitten qua afstand, maar in je laptop moeten dezelfde antennes beide banden bedienen en moet je dus een compromis maken: ofwel beduidend slechtere performance in een van de twee banden, danwel in beide een klein verlies accepteren.

IMHO zou een acceptabel compromis zijn om te richten op de bovenkant van de 5GHz U-NII-1-band, dus kanaal 48. Dat is 5240MHz, wat neerkomt op golflengte van 5.72cm. Als je je antennes twee keer die afstand, dus 11.44cm apart zet, is dat aan de korte kant voor 2.4GHz (die liever 12.5cm heeft), maar nog binnen de perken, en het is aan de lange kant voor de high-power DFS 5GHz kanalen (100-140, oftewel 5500-5700MHz, oftewel 54.54 tot 52.62cm), maar de afwijking is nooit meer dan 1cm.

Sowieso, om antenna diversity/MiMo goed te krijgen moeten beide antennes identiek zijn qua gain en directionality, dus als je een antenne bestelt, bestel er gelijk ook een tweede, identieke bij en vervang de antenne die nu in de laptop zit met een van de twee.
Zo, volgens mij heb jij er meer verstand van dan ik :9. In middels een oude laptop compleet gesloopt. 2 antennes eruit gehaald. Maar na jouw verhaal besloten om er geen extra antenne in te zetten. Te complex en te veel mitsen en maren en compromissen.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je moet wel bij eea stil staan, maar het is ook geen rocket science, en bovenal vliegt niets in brand als je het fout doet. Je hebt nu twee identieke antennes en je hebt een laptop met een NIC met twee aansluitingen. Niets houdt je tegen om te experimenteren :)

De antennes zitten geheid in de deksel. Haal de buitenkant deksel eraf, meet 11.44cm uit, zet beide antennes parallel aan elkaar neer en plak ze met afplaktape oid tijdelijk vast.

Test dan in zowel 2.4GHz als 5GHz en speel met orientatie en afstand.

Zodra je tevreden bent met resultaten, definitief vastzetten en deksel er weer op doen. Als je werkelijk niets voor elkaar krijgt dat beter werkt dat de bestaande antenne, gewoon die laten zitten en oude situatie herstellen. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 01-08-2016 14:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1