Opzeggen AREA badge ANWB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33
Augustus vorig jaar heb ik in de ANWB winkel een tolbadge gehaald voor de Franse tolwegen.
Je betaalt hiervoor 2,50 kosten per maand, alleen in de maanden dat je hem gebruikt.
Als je hem een jaar niet gebruikt dan moet je toch 10 euro afrekenen.

Welnu, we gaan voorlopig niet meer naar Frankrijk, en, sinds vorig jaar augustus ook niet meer geweest.
Het ding is volstrekt overbodig dus ik terug naar de ANWB winkel met de badge om deze dienst op te zeggen.

Daar zegt ANWB: Nee, je moet een formulier downloaden van de Franse site van AREA, invullen, zelf opsturen naar Frankrijk en als hij daar is aangekomen en is verwerkt pas dan wordt het opgezegd.
Voor die voorwaarden teken je op dat formulier. Opzegging is kosteloos staat er dan bij, maarja... je moet wel zelf maar zorgen dat het ding daar aankomt.

Daar heb ik dan wat moeite mee, want ik heb in de ANWB winkel alles ingevuld, gelegitimeerd en bankgegevens bevestigd, EN de badge ontvangen.
Ik ben van mening dat zij dan ook verplicht zijn hem daar ook weer in te nemen, op welk moment mijn overeenkomst dan ook direct stopt.

Na enige discussie wilde ze hem dan daar wel innemen, maar moest ik nog steeds aan de AREA voorwaarden voldoen en eer dat zij hem gingen opsturen kon nog wel echt heel lang duren. (waardoor mijn periode weer zal verstrijken van dat jaar en ik dus weer kosten kwijt ben.
Ben het daar bij voorbaat niet mee eens dus ik ben weer met badge naar buiten gelopen.

Dan maar op FB ANWB de situatie voorleggen, maar zij blijven bij hun standpunt dat klanten het allemaal zelf maar moeten opsoppen met AREA.
Zoals ik al eerder aangaf mogen wij vanuit Frankrijk de verkoop voor hen hier in Nederland doen. Het opzeggen gaat volgende de regels vanuit Frankrijk waardoor wij dit niet mogen regelen. Alleen als men binnen de bedenktijd van 14 dagen na aankoop toch besluit om hiervan af te zien dan mogen wij dit doen.
Mr. Visser... hoe zit dit nou juridisch :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had sowieso handig geweest als dit vantevoren bekend was.
Maar evengoed vind ik dat de ANWB hier wel een steek laat vallen.
Wel de lusten, niet de lasten.

[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 21-07-2016 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
ANWB is toch soort van tussenpersoon hierin.
De overeenkomst die tot stand komt is tussen TS en AREA Badge lui.

Zelfde als een telefoonwinkel die wel kan aansluiten maar bijvoorbeeld niet opzeggen. Daarvoor moet je vaak zelf contact met de provider opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:19
Volgens mij is het heel simpel, je hebt een contract met Area, in Frankrijk. De ANWB heeft het afsluiten van dat contract dan wel gefaciliteerd, maar zij zijn verder geen partij.

Ik zie ook de moeite niet van het opsturen van dat formulier naar Area. Waarschijnlijk als je dezelfde moeite had gestoken in contact met Frankrijk leggen als in klagen bij de ANWB, was het al opgelost.
Hoewel Fransen best vast kunnen houden aan regels, lijkt het mij dat je dat formulier ook kunt scannen en mailen ipv opsturen.

Kortom, laat de ANWB met rust, en richt je tot Area.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Je kan beargumenteren dat hier sprake is van een jaarlijks, stilzwijgende verlenging van een contract.
Daarop is sinds enige jaren de Wet van Dam van toepassing, die het opzeggen van zulke contracten voor consumenten eenvoudiger moet maken.

Volgens een snelle google-tocht is 1 van deze punten:
"Opzeggen van een stilzwijgend verlengd contract kan op grond van de Wet Van Dam altijd via hetzelfde kanaal als waarlangs het contract is aangegaan. Eisen dat men schriftelijk of aangetekend opzegt, mag dus niet meer."
http://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/

De ANWB-winkel is hier het verkoopkanaal. Daar moet je dus op kunnen zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door SeaFish op 21-07-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Malfunctions schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:48:
Volgens mij is het heel simpel, je hebt een contract met Area, in Frankrijk. De ANWB heeft het afsluiten van dat contract dan wel gefaciliteerd, maar zij zijn verder geen partij.

Ik zie ook de moeite niet van het opsturen van dat formulier naar Area. Waarschijnlijk als je dezelfde moeite had gestoken in contact met Frankrijk leggen als in klagen bij de ANWB, was het al opgelost.
Hoewel Fransen best vast kunnen houden aan regels, lijkt het mij dat je dat formulier ook kunt scannen en mailen ipv opsturen.

Kortom, laat de ANWB met rust, en richt je tot Area.
het gaat niet om het formulier, het gaat om de voorwaarden waarvoor je dient te tekenen op het formulier EN mijn verantwoording om die badge daar (tijdig) te doen arriveren.
Je kunt niet in die situatie zeggen "het geschiedt kosteloos" terwijl gezegd wordt: verstuur het even aangetekend.
En als het dan zoek raakt of wat dan ook heb ik blijkbaar geen poot om op te staan.
Dat is gewoon een rare situatie.

http://www.anwb.nl/vakant...eiding/tolbadge-frankrijk
Hier blijkt nou ook niet echt uit dat ik zaken zou doen met AREA, en juist niet met ANWB. En ze hebben zelfs een leden en niet leden prijs.
SeaFish schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:52:
Je kan beargumenteren dat hier sprake is van een jaarlijks, stilzwijgende verlenging van een contract.
Daarop is sinds enige jaren de Wet van Dam van toepassing, die het opzeggen van zulke contracten voor consumenten eenvoudiger moet maken.

Volgens een snelle google-tocht is 1 van deze punten:
"Opzeggen van een stilzwijgend verlengd contract kan op grond van de Wet Van Dam altijd via hetzelfde kanaal als waarlangs het contract is aangegaan. Eisen dat men schriftelijk of aangetekend opzegt, mag dus niet meer."
http://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/

De ANWB-winkel is hier het verkoopkanaal. Daar moet je dus op kunnen zeggen.
dat had ik ze dus twee maal voorgehouden en daarop krijg ik dus de reactie zoals in de openingspost..

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 21-07-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

paQ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:30:
Augustus vorig jaar heb ik in de ANWB winkel een tolbadge gehaald voor de Franse tolwegen.
Je betaalt hiervoor 2,50 kosten per maand, alleen in de maanden dat je hem gebruikt.
offtopic:
? Ik heb het ding nu 2 jaar niet gebruikt en kan me geen kosten herinneren. Hoe is het omschreven?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ik zou het bij god niet weten.
Die AREA site is ontzetten brak en 1.0. Uiteindelijk weer in weten te loggen om je door slechte vertalingen heen te worstelen en een vage factuur gevonden. Volgens mij wordt het trouwens op je CC geïncasseerd en niet op je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
paQ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:54:
[...]

het gaat niet om het formulier, het gaat om de voorwaarden waarvoor je dient te tekenen op het formulier EN mijn verantwoording om die badge daar (tijdig) te doen arriveren.
Je kunt niet in die situatie zeggen "het geschiedt kosteloos" terwijl gezegd wordt: verstuur het even aangetekend.
En als het dan zoek raakt of wat dan ook heb ik blijkbaar geen poot om op te staan.
Dat is gewoon een rare situatie.

http://www.anwb.nl/vakant...eiding/tolbadge-frankrijk
Hier blijkt nou ook niet echt uit dat ik zaken zou doen met AREA, en juist niet met ANWB. En ze hebben zelfs een leden en niet leden prijs.

[...]

dat had ik ze dus twee maal voorgehouden en daarop krijg ik dus de reactie zoals in de openingspost..
Bedankt voor de link. Dit maakte het nog makkelijker om onderstaande te vinden. Staat gewoon netjes onder het kopje hoe werkt het.

Jij bent akkoord met deze algemene vooorwaarden: http://www.anwb.nl/bestan...-algemene-voorwaarden.pdf

Staan niet voor niets duidelijk op de site.

Als je mijn post hierboven nog een leest.
Jij hebt een ovk met Area mensen (sorry de naam uit de alg voorwaarden is met wat lang).
Dus je zult daar moeten aankloppen. Zie puntje XII.I. De uitgevende maatschappij is AREA zie punt 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
thefox154 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:01:
[...]

Bedankt voor de link. Dit maakte het nog makkelijker om onderstaande te vinden. Staat gewoon netjes onder het kopje hoe werkt het.

Jij bent akkoord met deze algemene vooorwaarden: http://www.anwb.nl/bestan...-algemene-voorwaarden.pdf

Staan niet voor niets duidelijk op de site.

Als je mijn post hierboven nog een leest.
Jij hebt een ovk met Area mensen (sorry de naam uit de alg voorwaarden is met wat lang).
Dus je zult daar moeten aankloppen. Zie puntje XII.I. De uitgevende maatschappij is AREA zie punt 1.
bij X11.1 staat eveneens dat ik dat bij het verkooppunt kan 'kenbaar maken'.

Als ik dat aldaar 'kenbaar maak' dan zeggen ze: download het formulier en doe wat daar op staat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

paQ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:59:
ik zou het bij god niet weten.
Die AREA site is ontzetten brak en 1.0. Uiteindelijk weer in weten te loggen om je door slechte vertalingen heen te worstelen en een vage factuur gevonden. Volgens mij wordt het trouwens op je CC geïncasseerd en niet op je bank.
Ik heb even gezocht op AREA, en die dan in 2014 voor het laatst 40eur afgeschreven van 'AREA/Contrat', via bankrekening. Daarna niets meer :)

==> Waarom denk je dat er jaarlijks 10,- wordt afgeschreven ook als je het ding niet gebruikt? Zie ik ook niet op ANWB.nl staan.

Edit: dat neemt niet weg dat de ANWB gewoon eea moet afhandelen, aan dezelfde balie. (Zelfs al hebben ze er enkel de fysieke hardware verkocht en verwezen naar Frankrijk, kan je hier het een niet zonder het ander zien, me dunkt).

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 21-07-2016 13:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Hier kun je overigens je formulier vinden, staat netjes in de FAQ op de ANWB site http://www.anwb.nl/bestan...tersales-service-form.pdf

Invullen, en badge erbij opsturen, lijkt me niet echt een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:21

servies

Veni Vidi Servici

paQ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:06:
[...]

Idd... dat las ik ook en dat is dus de ANWB.
Dus wat je te doen staat is heel simpel.
Je schrijft een briefje met de opzegging, je voegt daar dat ding aan toe en je geeft het dan bij het ANWB kantoor af en vraagt om een ontvangstbevestiging.
Daarna storneer je alle afschrijvingen die dan nog ten onrechte worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
F_J_K schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:07:
[...]

Ik heb even gezocht op AREA, en die dan in 2014 voor het laatst 40eur afgeschreven van 'AREA/Contrat', via bankrekening. Daarna niets meer :)

==> Waarom denk je dat er jaarlijks 10,- wordt afgeschreven ook als je het ding niet gebruikt? Zie ik ook niet op ANWB.nl staan.

Edit: dat neemt niet weg dat de ANWB gewoon eea moet afhandelen, aan dezelfde balie. (Zelfs al hebben ze er enkel de fysieke hardware verkocht en verwezen naar Frankrijk, kan je hier het een niet zonder het ander zien, me dunkt).
Dat staat wel degelijk in de voorwaarden. Dat ze het niet actief doen is een ander verhaal. Je betaalt €2,50 abokosten als je het gebruikt, gebruik je het een jaar niet dan zeggen ze €10,- in rekening te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:50
Malfunctions schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:09:
Hier kun je overigens je formulier vinden, staat netjes in de FAQ op de ANWB site http://www.anwb.nl/bestan...tersales-service-form.pdf

Invullen, en badge erbij opsturen, lijkt me niet echt een drama.
Inderdaad, de tijd die je kwijt bent aan dit topic en aan een eventueel getouwtrek met de ANWB kost je meer geld dan gewoon opzeggen via formulier en opsturen.

Of als je toch nog eens naar Frankrijk gaat gewoon aanhouden, die 10 euro per jaar is het niet waard om je er al te druk over te maken IMHO.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:21

servies

Veni Vidi Servici

Davidshadow13 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:10:
[...]

Inderdaad, de tijd die je kwijt bent aan dit topic en aan een eventueel getouwtrek met de ANWB kost je meer geld dan gewoon opzeggen via formulier en opsturen.

Of als je toch nog eens naar Frankrijk gaat gewoon aanhouden, die 10 euro per jaar is het niet waard om je er al te druk over te maken IMHO.
Mag ik je mijn rekeningnummer geven? dan mag je wat mij betreft daar gewoon €10 per jaar op overmaken. Als er nog een aantal tweakers meer zijn die dat gaan doen kan ik mooi een keer van jullie contributie op vakantie naar Frankrijk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
naja het is gewoon een principedingetje... Ik was super verbaasd dat ANWB deze houding innam in de winkel. En dat alleen maar verder onderschrijft via contact op FB.
Het gaat me niet erom dat het me een postzegel van 8 piek zou kosten; maar dat ik me begon af te vragen of dit zo wel mocht. En ik ben van mening dat dat niet zo is, maar kan het niet hard(genoeg) maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je het contract direct online bij AREA afsluit, betaal je 1,70 per maand. Via de ANWB betaal je 2,50 per maand. De ANWB vangt dus maandelijks als tussenpersoon een fix bedrag (in percentage van de kosten), dus het ligt voor de hand dat ze ook het ontbinden van het contract moeten faciliteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
paQ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:13:
naja het is gewoon een principedingetje... Ik was super verbaasd dat ANWB deze houding innam in de winkel. En dat alleen maar verder onderschrijft via contact op FB.
Het gaat me niet erom dat het me een postzegel van 8 piek zou kosten; maar dat ik me begon af te vragen of dit zo wel mocht. En ik ben van mening dat dat niet zo is, maar kan het niet hard(genoeg) maken.
De wet Van Dam zegt dus dat je het in de ANWB winkel op moet kunnen zeggen, zie mijn eerdere post. Je hebt dus gelijk en hoezo is de wet Van Dam niet hard genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
wian schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:14:
Als je het contract direct online bij AREA afsluit, betaal je 1,70 per maand. Via de ANWB betaal je 2,50 per maand. De ANWB vangt dus maandelijks als tussenpersoon een fix bedrag (in percentage van de kosten), dus het ligt voor de had dat ze ook het ontbinden van het contract moeten faciliteren.
En waarschijnlijk betaal je dan ook verzendkosten voor de badge als je het naar NL laat versturen :+

Voor die 80 cent per jaar die de ANWB waarschijnlijk incasseert zullen ze niet aan heel veel vastzitten mag ik hopen voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ik had de badge eerst direct bij AREA besteld. Leek allemaal goed te gaan, maar na twee weken geen badge. Omdat ik op het punt stond om te vertrekken, op het laatste moment maar een badge bij een ANWB winkel gekocht. Werkt super trouwens, erg fijn om met 30km/uur langs de lange wachtrijen te karren. Qua tijd maakt het misschien niet veel uit (misschien 5-10 minuten per peage post), maar qua beleving wel.

Ik ben van plan om deze 2e badge terug te brengen naar de ANWB winkel. Aangetekend versturen naar Frankrijk kost € 14,65. Als je hem niet aangetekend verstuurd raakt ie misschien "kwijt" en mag je alsnog 20 euro aan AREA betalen + eventuele tolkosten die gemaakt zijn met jouw badge. Want de overeenkomst is pas ontbonden als de badge ontvangen is.

Hopelijk krijg ik de ANWB zo ver om een ontvangstbewijs te geven voor de badge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
wian schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:54:
Werkt super trouwens, erg fijn om met 30km/uur langs de lange wachtrijen te karren. Qua tijd maakt het misschien niet veel uit (misschien 5-10 minuten per peage post), maar qua beleving wel.
Nou, voordat ik die badge had, heb ik (op drukke dagen, dat wel) toch wel een aantal keer 1-2 uur in de rij gestaan bij de peages. Dat je netjes achteraan aansluit ergens en er dan 100 meter verderop achterkomt dat jouw rij niet naar een poortje leidt, en je dus weer in de rij naast je moet invoegen. Waar dan vervolgens niemand je ertussen wil laten.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
[...]

Als ik dat aldaar 'kenbaar maak' dan zeggen ze: download het formulier en doe wat daar op staat :|
[...]

En waar begint de zin mee?
De houder kan de UITGEVENDE MAATSCHAPPIJ kenbaar maken via

En wie staat er onder punt 1 als uitgevende maatschappij? Juist.... :/ Als de ANWB er had gestaan dan had je en punt gehad.

De uitgevende maatschappij heeft zelf verkooppunten in Frankrijk. Je zult daar vast langs kunnen om het in te leveren. Lijkt me 3 postzegels plakken toch makkelijker maar ieder zijn ding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ANWB is toch verkooppunt voor de uitgevende maatschappij :?
Dat zeggen ze zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

paQ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:27:
Dat zeggen ze zelf ook.
Dit dus, op de site staat nota bene:
Je schaft de Tolbadge Frankrijk aan in een van onze winkels.
Dus je kunt er van uit gaan dat de ANWB tussenpersoon is, zeker gezien de marge die je in vergelijk met AREA extra betaald.

Heb je destijds een bonnetje gekregen van de ANWB toen je de badge kocht bij de ANWB? Zo ja, dan heb jij een overeenkomst gesloten met de ANWB, niet de AREA. En aangezien ze aan jou ook verdienen, is het niet meer dan logisch dat je via hun opzegt ipv zelf opzegt bij AREA.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 21-07-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sja geen idee meer... vast wel. Ik weet dat we samen aan de balie een formulier hebben ingevuld, mijn gegevens zijn gekopieerd en dat ik de badge in ontvangst heb genomen.

Die voorwaarden op dat formulier zijn gewoon achterlijk in mijn ogen,
Ik bevestig dat ik vanaf vandaag mijn tolbadge contract op wil zeggen.
Je déclare vouloir résilier mon badge télépéage à compter de ce jour.
Ik ben op de hoogte dat mijn opzegging ingaat op het moment dat AREA het getekende
formulier incl. de tolbadge heeft ontvangen. Dit zonder opzegtermijn en zonder opzegkosten.
J’ai bien noté que la résiliation prend effet à réception par AREA de ce formulaire signé et accompagné de mon badge en bon état de fonctionnement, sans préavis et sans frais de résiliation.
Is de tolbadge niet bijgesloten of functioneert deze niet meer bij ontvangst (behalve bij een lege
batterij), wordt er € 20,- per tolbadge in rekening gebracht.
Dans le cas où le badge n’est pas retourné à AREA en bon état de fonctionnement, des frais de perte/badge détérioré seront facturés à hauteur de 20 € / badge sur prochaine facture hors pile usagée
dit samen is 1 keuzevakje 8)7

Ik weet in elk geval 100% zeker dat ik dit formulier voor eergisteren nooit eerder heb gezien!

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-07-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De afschrijving van de kosten van de badge, waar gaan die heen? Als het normaal 1,70 euro is en de ANWB 2,50 euro rekent en dat ook afschrijft, lijkt het me duidelijk bij wie je moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
De machtiging is direct aan AREA volgens mij, moet de papieren er even op nakijken. Er is nog niets afgeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 21-07-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Area incasseert ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan zul je inderdaad bij AREA moeten opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Formulier digitaliseren en opsturen via
https://www.area-enligne....page=CONTACTN&section=FAQ scheelt weer een paar postzegels.

Maar opzeggen moet in principe op dezelfde manier als aanschaffen. Ook als intermediair moet de ANWB op z'n minst faciliteren in het opzegproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Formulier is er ook in andere talen, mocht dat makkelijker gevonden worden:
Nederlands: https://www.area-enligne....page=CONTACTN&section=FAQ
Engels: https://www.area-enligne....page=CONTACTN&section=FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Maar dan mag je nog wel 20 euro aftikken voor (het niet retourneren van) de tolbadge.

[ Voor 18% gewijzigd door wian op 21-07-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
paQ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:27:
Dat zeggen ze zelf ook.
Komen we weer bij mijn eerste post.
ANWB = tussenpersoon, de ovk is tussen jou en AREA.
Verkooppunt als bedoeld in de Alg vw is een verkooppunt van AREA zelf, deze zijn er gewoon alleen niet in NL. Daar refereren ze ook naar. Zie hier voor hun verkooppunten: https://www.area-enligne....nts/AREA_Plan_General.pdf

Maar ik neem aan dat je ondertussen het formulier ingevuld hebt en het ding op de post heb gedaan? Einde verhaal }:O

[ Voor 9% gewijzigd door thefox154 op 21-07-2016 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:50

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dan negeer je -zoals SeaFish aangaf- de wet Van Dam: Waarbij abonnementen (zo kan je dit toch opvatten?) op dezelfde manier beëindigd moeten kunnen worden als dat ze zijn aangegaan. Ook al is AREA een Franse organisatie (geen vereniging?), zodra ze zich richten op Nederlandse consumenten (Nederlandse 'verkooppunten' en 'abonnees' met Nederlandse adresgegevens) hebben ze zich aan de Nederlandse wet te houden, ook als ze daar geen zin in hebben.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:27
De discussie waar Nextron naar verwijst is een interessante.
Dit geeft aan dat er wel één en ander via de formele, maar lange weg bereikt kan worden.
Als het een principekwestie is en geen financiële kwestie is dat ook de enige manier om je gelijk bevestigd te krijgen. Via de balie, email of FB zal dat nimmer gebeuren en kom je in een kringetje van contractvermeldingen.
De genoemde discussie kan daarbij als leidraad dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:31

Perkouw

Moderator General Chat
Ik move dit topic even van SF -> AZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
hmm. Best interessant en eigenlijk soortgelijk :)

Ik heb ANWB verzocht het dan maar intern te escaleren ofzo.
Heb daarbij aangegeven dat ik het met de volgende zaken oneens ben:
1. niet volgens de wet van Dam
2. Kosteloos, maar je moet wel kosten maken om de badge in Frankrijk te krijgen
3. Per direct opzeggen, maar dan wel pas wanneer AREA vindt dat ze hem gaan verwerken
4. Als hij beschadigd (of niet) binnenkomt moet ik 20 euro betalen

Voorafgaand aan dit rijtje zijn punten 2 tot 4 zaken die op het opzegformulier staan, en niet vooraf zijn kenbaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik weet niet hoe het met Area zit, maar de ANWB valt níet onder de Wet van Dam: in de Wet van Dam zijn verenigingen uitgesloten, en de ANWB is een vereniging.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat gaat over het lidmaatschap van de vereniging, het mag hopelijk niet zo zijn dat als ik een telefoonabo (geen idee of dat kan) zou nemen via bijv. de Stichting Vrije Universiteit Amsterdam, ik het niet mag opzeggen cf. WvD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:25:
Ik weet niet hoe het met Area zit, maar de ANWB valt níet onder de Wet van Dam: in de Wet van Dam zijn verenigingen uitgesloten, en de ANWB is een vereniging.
Volgens mij zijn alle winkels nevenvestigingen in de vorm van een B.V. Als ik vlug naar de KVK kijk wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het krijgt een vreemde wending nu... :?

ANWB antwoordt nu:
Het fysieke apparaat koop je bij de ANWB, het contract ga je direct met de Franse eigenaar van de tolbadge aan (AREA).
Helaas is het voor ons niet mogelijk om een contract tussen jou en AREA voor je stop te zetten.
En op de website van ANWB staat:
De kosten
• € 2,50 per maand (alleen in de maanden dat de badge wordt gebruikt)*
• Eenmalige aanschaf tolbadge: ANWB leden € 9,50. Niet- leden: € 11,-
• En uiteraard de geldende toltarieven
http://www.anwb.nl/vakant...e-frankrijk/hoe-werkt-het

Dan hoeft de badge dus helemaal niet retour? :?
Terugzenden van de badge staat ook niet in de voorwaarden. (enkel en alleen op het opzegformulier)

Op de AREA website prijkt dan:
GEEN VERPLICHTING
Geen opzegtermijn, geen kosten. Uw badge wordt beëindigd zodra u daarom vraagt.
De opzegprocedure rammelt aan alle kanten. zoveel is duidelijk :|

Ik ga het formulier mailen naar AREA, streep door dat ze hem terugkrijgen en dan wacht ik wel af wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
paQ schreef op zondag 24 juli 2016 @ 09:33:

ANWB antwoordt nu:

[...]

[...]

Terugzenden van de badge staat ook niet in de voorwaarden. (enkel en alleen op het opzegformulier)

[...]

Ik ga het formulier mailen naar AREA, streep door dat ze hem terugkrijgen en dan wacht ik wel af wat er gebeurt.
Ik zou wel een screenshot van de website maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions

ANWB antwoordt nu:

[...]

[...]

[...]

Ik denk dat je daar n kleine fout maakt in je redenatie. Zie die badge als een decoder voor je TV (in dit geval de slagboom). Daar betaal je vaak ook een eenmalig bedrag en na afloop van het abonnement moet je hem weer inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nou ik zie het niet als een denkfout eigenlijk :P
Ik snap jouw punt ook wel hoor, maar als ANWB het eenmalige aanschaf noemt, en later zegt onderschrijft: je koopt de badge bij ons, dan is het 'apparaat' dus van mij. (niet dat ik hem wil hoor :+ )
Ergo: dan kan teruggeven toch geen deel meer uitmaken van het opzeggen van de dienst die gekoppeld is aan dat apparaat?
En ja, ergens in de AV staat vermeld dat de badge eigendom blijft van AREA, maar zo kun je inmiddels een hele waslijst aanleggen van tegenstrijdigheden.
Als verder dan alle informatie wemelt van: kosteloos, en per direct, geen verplichtingen, geen gebruik > geen kosten, Dan moet je niet op het opzegformulier komen met allerlei randvoorwaarden die je vooraf niet hebt gemeld.
Alleen al vanwege dit laatste staat volgens mij een totstandkoming van deze overeenkomst op losse schroeven.

AREA spreekt van "activeringskosten" (11 euro), ANWB noemt het "eenmalige aanschafkosten" (11 euro).
Er is dus verder geen huur van de badge zelf, wel wordt het ge- én verbruik belast. (logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het fysieke apparaat koop je bij de ANWB, het contract ga je direct met de Franse eigenaar van de tolbadge aan (AREA).
Helaas is het voor ons niet mogelijk om een contract tussen jou en AREA voor je stop te zetten.
Als het fysieke apparaat verkocht is door de ANWB aan jou, dan zijn je Franse vrienden geen partij vwb het apparaat.

Al is de kans aanwezig dat de ANWB-reactie nogal onnadenkend en niet per se waar was. En hoe dan ook komen we weer terug op de normale regel van opzeggen via hetzelfde kanaal als waar je het abo bent aangegaan: de fysieke ANWB-shop. (Of had je toentertijd zelf de envelop in de postbus gestopt? Ik kan me niet meer herinneren hoe ik dat ooit deed).

--

Als je het zonder apparaat opstuurt, zet er dan in het Frans een korte beschrijving bij waarom het niet is bijgevoegd: dat is cf. NL wetgeving en het apparaat wordt desgevraagd ingeleverd bij ANWB-winkel in (pak-em-beet) R'dam Centrum als ze per e-mail aangeven dat graag willen. O.i.d. Anders gaan ze met pech nog de boel alsnog afschrijven. AL kan je dat vast storneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:11
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door naitsoezn op 25-07-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb via de AREA website een mail-form ingevuld met de melding dat ik het contract wil opzeggen, en dat ik desgewenst de badge zal inleveren bij hun verkooppunt in Nederland. (ANWB)
Daarop kreeg ik vanmorgen een afwijzende mail:
Geachte mevrouw, meneer,

Het spijt ons dat u uw contract niet meer nodig acht. Weliswaar volstaat een mailtje helaas niet om een contract op te zeggen. Daartoe moet u het “Aftersales form” downloaden, beneden op de “Welkomstpagina” van uw account. Vul het in en bezorg het, samen met de tolbadge, aan een ANWB-winkel of aan Area. Opgelet: is de tolbadge niet bijgesloten of functioneert ze niet meer (behalve ingeval van een lege batterij), dan wordt er €20 per tolbadge in rekening gebracht.

Met vriendelijke groet,
serviceclientsarea@aprr.fr
In de bijlage: het zelfde formulier weer, alvast ingevuld met alle gegevens van een andere klant :') :F

Heb ze teruggemaild dat de ANWB winkel dit alleen wil doen op de voorwaarden van het formulier en dat ze daar lang de tijd voor gaan nemen. (hun woorden, niet de mijne)
Daarbij zijn de voorwaarden op het formulier alleen maar terug te vinden op het formulier zelf. Die krijg je dus pas onder ogen als je aangeeft dat je er vanaf wil. Mijns inziens maakt het formulier in kwestie, met diens voorwaarden, helemaal geen deel uit van de overeenkomst.

Ik dacht... joh bel eens met de ECC.
Een advocate zelf nam de telefoon op en ik legde heel kort de situatie uit. Ze bevestigde direct dat procedure van AREA niet juist is, en dat ik het contract moet kunnen beëindigen zoals ik het ben aangegaan: bij de ANWB winkel dus.
Nu kan ECC alleen niets doen tegen de ANWB, want nationaal, maar wel tegen AREA.
Ik was overigens zeker niet de eerste die er voor belde.

Ze heeft een digitaal klachtformulier gemaild.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 25-07-2016 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 407969

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 407969 op 13-12-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
Frankrijk == papiermolen. Je boft dat je het niet persoonlijk hoeft langs te brengen in Parijs ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Anoniem: 407969 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:41:
Ha Paq! Vreemd verhaal wel een beetje hoor. Toen ik de badge bij de ANWB winkel van de zomer had gehaald werd héél duidelijk uitgelegd dat ze slechts een tussenpersoon zijn. Dat je bij hen het contract kunt tekenen (die je NIET met de ANWB zelf sluit) en dat je een opzegging zélf met AREA moet regelen. Dus ook het versturen van de badge naar Frankrijk. Staat volgens mij ook allemaal in de folder die je erbij krijgt bij de ANWB. Het is een extra service van de ANWB om dit zo voor Nederanders te regelen.
Het is juridisch lastig om je eigen mening de feiten te laten zijn, wanneer je in de basis getekend hebt voor hún voorwaarden. Daar had je jezelf van tevoren van op de hoogte moeten stellen.
Mensen zoals jij zorgen ervoor dat dergelijke initiatieven / services ook weer snel verdwijnen. Omdat een partij als de ANWB uiteraard geen zin heeft in juridisch getouwtrek met klanten (ookal leggen ze alles van tevoren haarfijn uit). Ik zou persoonlijk niet zo dwars gaan liggen, want de uren die je hierin stopt vertegenwoordigen vast een hogere waarde dan het volgen van hun procedure en het opsturen van de badge. Dit is een welgemeende tip, anders zit je over een jaar nog de bakkeleien ;) Succes ermee!
Onzin.

Als ANWB niet de lasten wil (afzeggen) dan moet ze ook niet de lusten (geld) nemen. Ze kunnen dan ook gewoon verwijzen naar https://bla

ANWB biedt geen service als ze slechts de hardware wat sneller leveren. Ieder uur stoppen in zorgen dat eenieder krijgt waar 'ie recht op heeft in Nederland lijkt me een prima investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 407969 op 13-12-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

A) voorwaarden moeten voldoen aan wetgeving
B) als het slechts een tientje kost (en er dus geen risico is op verlies, tijdverlies, anders) dan had dat moeten zijn inbegrepen in de aanschaf

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 29-08-2016 23:24 . Reden: Rml ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je zelf eigenlijk wel een badge, het contract en de voorwaarden? Of zeg je nu dingen die lijken te kloppen maar weet je eigenlijk niet waar je het over hebt? Ik heb namelijk zo een ding en ik ken de voorwaarden. En wat je bij B zegt, waar baseer je dat nou op? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Ja zie eerder in het topic. Al jaren, nog met oude voorwaarden want betaal 0 in jaren dat ik het niet gebruik. Terwijl het ding dit jaar prima werkte in Frankrijk. En zie ook eerder in dit topic voor de Wet van Dam etc. De voorlichting die voor jou duidelijk was, was dat schijnbaar niet voor anderen. Of enige mondelinge voorlichting of een foldertje dat wordt weggegooid relevant is i.r.t de wetgeving laat ik even in het midden.

En ik baseer me op enerzijds mijn mening dat oneerlijke handelspraktijken zoals een leverancier die verborgen kosten op tafel tovert na sluiten contract (zie weer: eerder) niet zouden moeten mogen, en anderzijds positieve voorbeelden zoals internetproviders die gratis de modem terugnemen. Geen idee hoever de wet gaat, maar dit is iig mijn mening.

Anyway, niet zo relevant. Ik zal hier wel niet meer reageren met mijn meningen en wacht het vervolg van paQ af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21
Ik heb die badge 2 jaar geleden gekocht maar was toen wel prima op de hoogte van de voorwaarden van het terugsturen. Maar voor lief genomen...

Wat mij wel dwars zat was dat de ANWB medewerkers vertelde dat je eenmalig 10 euro heractivatie kosten moest betalen als je hem X jaar niet had gebruikt. Bijvoorbeeld 3 jaar niet gebruiken is eenmalig 10 euro.

Volgens de website bleek het 10 euro per jaar dat je het niet gebruikt (voor 3 jaar dus 30 euro).

Uiteindelijk ANWB intern laten uitzoeken en ze kwamen er toen niet uit, ze wisten het niet precies. Uitendelijk de AREA een mail gestuurd en uitleg gevraagd, kost inderdaad 10 euro per jaar.

MAar ontopic over het retour sturen:
Ik kan mij herinneren dat er ook een clausule in stond over het defect gaan/lege batterij. Als dat voorkomt dan moet je dus ook op eigen kosten dat kastje retour sturen a 15 euro (ANWB kon hier ook niets in betekenen)

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2016 09:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 407969 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:41:
Ha Paq! Vreemd verhaal wel een beetje hoor. Toen ik de badge bij de ANWB winkel van de zomer had gehaald werd héél duidelijk uitgelegd dat ze slechts een tussenpersoon zijn. Dat je bij hen het contract kunt tekenen (die je NIET met de ANWB zelf sluit) en dat je een opzegging zélf met AREA moet regelen. Dus ook het versturen van de badge naar Frankrijk. Staat volgens mij ook allemaal in de folder die je erbij krijgt bij de ANWB. Het is een extra service van de ANWB om dit zo voor Nederanders te regelen.
Het is juridisch lastig om je eigen mening de feiten te laten zijn, wanneer je in de basis getekend hebt voor hún voorwaarden. Daar had je jezelf van tevoren van op de hoogte moeten stellen.
Mensen zoals jij zorgen ervoor dat dergelijke initiatieven / services ook weer snel verdwijnen. Omdat een partij als de ANWB uiteraard geen zin heeft in juridisch getouwtrek met klanten (ookal leggen ze alles van tevoren haarfijn uit). Ik zou persoonlijk niet zo dwars gaan liggen, want de uren die je hierin stopt vertegenwoordigen vast een hogere waarde dan het volgen van hun procedure en het opsturen van de badge. Dit is een welgemeende tip, anders zit je over een jaar nog de bakkeleien ;) Succes ermee!
Grappig dat TS inmiddels een mail heeft gehad van AREA dat de badge ingeleverd kan worden bij de ANWB-winkel. Dus voor het extra geld dat ANWB vraagt, verwacht AREA dat ze badges innemen. Blijkbaar zegt de ANWB: die afspraak honoreren we niet.

Verder kun je TS moeilijk kwalijk nemen dat de algemene voorwaarden blijkbaar niet volledig zijn (het opzegformulier stelt aanvullende voorwaarden) en dat er gratis opzeggen wordt beloofd door de ANWB maar dat dit in de praktijk niet echt gratis is. Weet je nog wat er gebeurde met telecomproviders die "gratis telefoons" beloofden aan klanten? Dat kan de ANWB ook overkomen. Verzending naar Frankrijk is op z'n goedkoopst de basisfee voor een jaar gebruik van die badge. Dus om er vanaf te zijn, betaal je nog eens 10 euro. Lekker verdienmodel.

De ANWB verdient hier per badge 0,80 euro op, uitgaande van de consumentenprijzen. Als ze daarvan geen fatsoenlijke aftersales kunnen doen, heeft de ANWB een probleem, niet de consument. Helaas voor de ANWB hebben we de Wet van Dam. Die gaat niet weg en als de consument zich erop beroept trek je 99% gegarandeerd aan het kortste eind als ANWB. Dan kun je wel miepen dat het je geld kost, maar waarom blijf je een service aanbieden die je geld kost in plaats van opbrengt? Omdat de ANWB wel de lusten wil, maar niet de lasten.

Ten slotte: de ANWB is zeker al het dubbele van de verzendkosten kwijt geweest aan personeelskosten en tijd in het te woord staan van TS. Bovendien maak je nu alleen maar negatieve reclame voor jezelf. Ook een bedrijf kan de afweging maken dat het niet de moeite waard is om te bekvechten met de consument. Wat verlies je daarmee? Eens per maand stuur je verzamelde badges op per post, niks moeilijks aan. Kost je als bedrijf geen drol en waarschijnlijk kun je de btw daarover nog terugvragen ook.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Laatst online: 10:48
paQ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:30:

Welnu, we gaan voorlopig niet meer naar Frankrijk, en, sinds vorig jaar augustus ook niet meer geweest.
Het ding is volstrekt overbodig dus ik terug naar de ANWB winkel met de badge om deze dienst op te zeggen.

Daar zegt ANWB: Nee, je moet een formulier downloaden van de Franse site van AREA, invullen, zelf opsturen naar Frankrijk en als hij daar is aangekomen en is verwerkt pas dan wordt het opgezegd.
Voor die voorwaarden teken je op dat formulier. Opzegging is kosteloos staat er dan bij, maarja... je moet wel zelf maar zorgen dat het ding daar aankomt.

Daar heb ik dan wat moeite mee, want ik heb in de ANWB winkel alles ingevuld, gelegitimeerd en bankgegevens bevestigd, EN de badge ontvangen.
Ik ben van mening dat zij dan ook verplicht zijn hem daar ook weer in te nemen, op welk moment mijn overeenkomst dan ook direct stopt.

Na enige discussie wilde ze hem dan daar wel innemen, maar moest ik nog steeds aan de AREA voorwaarden voldoen en eer dat zij hem gingen opsturen kon nog wel echt heel lang duren. (waardoor mijn periode weer zal verstrijken van dat jaar en ik dus weer kosten kwijt ben.
Ben het daar bij voorbaat niet mee eens dus ik ben weer met badge naar buiten gelopen.

Dan maar op FB ANWB de situatie voorleggen, maar zij blijven bij hun standpunt dat klanten het allemaal zelf maar moeten opsoppen met AREA.

[...]

Mr. Visser... hoe zit dit nou juridisch :?
De ANWB (in de vrijbuiter in Roden) heeft die van ons gewoon zelf ingenomen en opgestuurd naar Frankrijk. Hoewel ze tegen ons eerst ook zeiden dat we dat zelf moesten doen.
Pagina: 1