Advies upgrade oude laptop - Packard Bell TK85 v1.04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Goede avond,

Ik heb hier nog een amper gebruikte Peckard Bell TK85 v1.04 laptop staan, deze wil ik graag aan mijn nichtje geven voor haar school. Echter vind ik hem nogal traag dus wil ik hem graag voor een redelijke prijs upgraiden zodat hij alles weer kan bijbenen (denk aan word, excel, internetten, filmpjes kijken en full hd/720p video afspelen) zonder dat hij hapert of traag overkomt (wat nu dus wel gebeurt).

De specificaties zijn momenteel:

- Intel Pentium T6100 (dual-core op 2.00 Ghz)
- 4 gb ddr3 (sodimm)
- (geen HDD of SSD) (heeft een Sata 1 connector)
- Radeon Mobile HD 5470 graphics
- 1366x768 (WXGA Wide) screen

Ik dacht aan de volgende upgrades:

- Intel i7-840QM (http://www.ebay.com/itm/I...904AK-SLBLX-/131878681535)
- 2 x 4gb DDR3 (SO-DIMM) 1333 Mhz https://tweakers.net/pric...ir-cmso8gx3m2a1333c9.html
- Samsung 750 Evo 250 Gb https://tweakers.net/pric...0-evo-(retail)-250gb.html

Toelichting:

- Ik wil graag met een quad core processor gaan die niet te duur is, in het G1 socket past en toch redelijk goede performance (zelfs vandaag de dag) kan geven, de Intel i7-840QM lijkt me hier een heel geschikte kandidaat voor, echter weet ik niet of dit verder nog problemen oplevert met de powerdraw oid, maar volgens intel's site zou deze gewoon worden ondersteunt door de HM55 chipset? (http://www.cpu-upgrade.co...ipsets)/HM55_Express.html)
- Ik denk dat het wel aardig is om het setje ram dan ook meteen maar mee te pakken naar het maximaal ondersteunde aantal gigabytejes voor deze prijs. Dit zal waarschijnlijk de performance niet direct zichtbaar beïnvloeden, maar de upgrade van 566 Mhz naar 1333 Mhz zal toch wel welkom zijn, ook al weet ik niet exact wat de maximaal ondersteunde snelheid is van het moederbord?
- Ook al lijkt het qua doorvoersnelheden niet erg veel uit te maken (1,5 Gb/s = 187,5 MB/s). Dit zou een normale HDD ook horen te behalen maar toch lijkt het tegendeel bewezen te worden in deze video, nu is de SSD ook niet verschikkelijk veel duurder dan bvb een 500 gb HDD dus lijkt het me het wel waard? (https://www.youtube.com/watch?v=rsOL8iebGoI) & (https://www.youtube.com/watch?v=7hnowN7_g94)

Vraag:

Heeft iemand hier nog verdere opmerkingen/ideeën bij, en zou dit allemaal werken/heb ik mijn huiswerk goed gedaan?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die i7 heeft een TDP die 10W hoger ligt dan die T6100. Het zou kunnen dat dat geen probleem geeft, maar de kans bestaat dat de koeling en de VRM daar niet op zijn ingericht.

Wat betreft dat geheugen kitje, dat is geen 1333MHz, maar 666MHz.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
TERW_DAN schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:58:
Die i7 heeft een TDP die 10W hoger ligt dan die T6100. Het zou kunnen dat dat geen probleem geeft, maar de kans bestaat dat de koeling en de VRM daar niet op zijn ingericht.

Wat betreft dat geheugen kitje, dat is geen 1333MHz, maar 666MHz.
Het ram dat er nu in zit is dan 666Mhz? Maar ik bedoel het upgraid setje aan ram (die van 8 gb), die is 1,333 Ghz staat er toch?

Is er verder een manier om er achter te komen of die 10 watt verder problemen opleveren?

Met de koeling zit het wel goed, de cpu runt nu onder full load 70 graden, wat waarschijnlijk niet snel gebeurt in het dagelijks leven, zonder dat de koeler sneller dan 50% draait, dus die 10 watt zal het hem niet doen...

Ik ga er vanuit omdat de chipset het ondersteunt dat dit dan verder alleen invloed op de batterijduur heeft, of maak ik dan een verkeerde aannamen?

BTW, bedankt voor de snelle reactie!

Edit:

Nu ik wat verder heb zitten kijken lijkt ook de i7-640M me geen slechte optie, deze heeft de zelfde 35W als de huidige cpu en is ook een nette dual core met hyperthreading...

Echter zijn er betere processoren van bvb 25 of 18 watt, wat zou er gebeuren als ik een van die processoren zou gebruiken en is dit dan dus mogelijk?

Alvast bedankt!

[ Voor 21% gewijzigd door timicool op 21-07-2016 01:14 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

timicool schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 00:05:
[...]

Het ram dat er nu in zit is dan 666Mhz? Maar ik bedoel het upgraid setje aan ram (die van 8 gb), die is 1,333 Ghz staat er toch?
Het is DDR 1333, dat draait op 666MHz. Effectief is dat 1333 omdat het DDR is, maar het draait toch echt op 666MHz. Met dezelfde logica zit je huidige geheugen op 1066MHz.
Is er verder een manier om er achter te komen of die 10 watt verder problemen opleveren?

Met de koeling zit het wel goed, de cpu runt nu onder full load 70 graden, wat waarschijnlijk niet snel gebeurt in het dagelijks leven, zonder dat de koeler sneller dan 50% draait, dus die 10 watt zal het hem niet doen...

Ik ga er vanuit omdat de chipset het ondersteunt dat dit dan verder alleen invloed op de batterijduur heeft, of maak ik dan een verkeerde aannamen?
De VRM op het moederbord moeten het ook aankunnen. Gezien dat waarschijnlijk nergens gespecced is is het lastig om te zeggen of dat gaat werken (of precies dit systeem moet ook met eeen 45W CPU Geleverd zijn). Maar die i7 met 35W TDP zou ik voor gaan eigenlijk.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
TERW_DAN schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:19:
[...]

Het is DDR 1333, dat draait op 666MHz. Effectief is dat 1333 omdat het DDR is, maar het draait toch echt op 666MHz. Met dezelfde logica zit je huidige geheugen op 1066MHz.

[...]

De VRM op het moederbord moeten het ook aankunnen. Gezien dat waarschijnlijk nergens gespecced is is het lastig om te zeggen of dat gaat werken (of precies dit systeem moet ook met eeen 45W CPU Geleverd zijn). Maar die i7 met 35W TDP zou ik voor gaan eigenlijk.
Juist, oké dan snappen we elkaar.

Ik dacht inderdaad ookal om beter voor die i7-640M te kunnen gaan omdat deze veel overeenkomsten met de huidige processor heeft, zo ondersteunt hij de zelfde hoeveelheid ram en op de zelfde frequenties, is het de zelfde architectuur en heeft het dus het zelfde wattage, maar je hebt dan wel een dual core met hyperthreading die ook nog eens naar 3,8 ghz turbo clocked in plaats van een dual core die 2,0 ghz doet.

Zou je wel mogen merken lijkt me en verwacht ik weinig problemen mee?

Maar ik denk dat ik dan dit lijstje neem:

- i7-640M
- 2x 4gb op 1,066 MHz (snelste wat wordt ondersteund door de processor)
- Patriot 240 gb SSD om de hoge read en write en de hoge random 4k lees snelheid wat zou moeten helpen met het snel opstarten.

Hebben jullie dan verder nog goede toevoegingen en / of ideeën?

Of is het een prima lijstje dan zo?

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Bumpje

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:39
Ik zou eerst de cpu halen en vervangen. Je hebt namelijk kans dat de bios de cpu niet ondersteund. Pas als dat werkt zou ik de rest doen. Tenzij je het allemaal zelf al hebt liggen natuurlijk.

Verder zou ik gewoon marktplaats en va in de gaten houden voor cpu's met de goede Socket en dan kijken welke leuk geprijst zijn. en dan een beslissing nemen voor welke.
Maar een 640 ziet er op papier goed uit.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
.Maarten schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 08:38:
Ik zou eerst de cpu halen en vervangen. Je hebt namelijk kans dat de bios de cpu niet ondersteund. Pas als dat werkt zou ik de rest doen. Tenzij je het allemaal zelf al hebt liggen natuurlijk.

Verder zou ik gewoon marktplaats en va in de gaten houden voor cpu's met de goede Socket en dan kijken welke leuk geprijst zijn. en dan een beslissing nemen voor welke.
Maar een 640 ziet er op papier goed uit.
Oké bedankt,

Dan ga ik in ieder geval de cpu bestellen, en anders flash ik wel een ander bios...
Pagina: 1