1080p games op 2160p scherm niet fullscreen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Hallo :)F :)B

Ik beschikt sinds een week over een Dell Inspiron 15 7559 met een 4K-scherm. Games wil ik echter spelen op 1080p, want op 4K is helemaal niet te doen op een laptop.

Nu leek het me vrij logisch om gewoon in het spel de settings aan te passen naar 1920x1080 en het vakje met full-screen aan te vinken. Ik heb momenteel maar 2 "spellen" erop staan (ik ben afkomstig van een Mac) maar dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2H59vmenszdPt1Svvxf9McJv/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LZzcraVfiGfYZ0A2YTcuWZQJ/full.png
Het scherm wordt aan de printscreens te zien wel aangepast naaar 1920x1080 (hiervan krijg ik ook een melding) maar er wordt slechts 1/4 van het scherm daadwerkelijk gevuld.

Iemand een idee? De drivers zijn up-to-date.

Alvast bedankt _/-\o_

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

En als je de resolutie in Windows zelf ook op. 1920x1080 zet?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-07 14:51

TheNephilim

Wtfuzzle

Zoiets had ik laatst ook al; 1080p op een 1200p scherm, dat wilde ook al niet. In 'exclusive fullscreen' werd het beeld gewoon uitgerekt (terwijl ik een scherm heb dat 1:1 pixelmapping doet) en met 'borderless fullscreen' zag ik Windows onder en boven het spel. Dit was Dota 2 trouwens, ook vanuit Steam op Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
EWK schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 19:13:
En als je de resolutie in Windows zelf ook op. 1920x1080 zet?
Werkt niet, dan krijg ik hetzelfde resultaat als de foto's hierboven |:(
TheNephilim schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 19:17:
Zoiets had ik laatst ook al; 1080p op een 1200p scherm, dat wilde ook al niet. In 'exclusive fullscreen' werd het beeld gewoon uitgerekt (terwijl ik een scherm heb dat 1:1 pixelmapping doet) en met 'borderless fullscreen' zag ik Windows onder en boven het spel. Dit was Dota 2 trouwens, ook vanuit Steam op Windows 10.
Farming Simulator 2013 is niet vanuit Steam dus het kan niet aan Steam liggen. Heb je dit toen opgelost of geen oplossing gevonden?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:48
MK1998NL schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 19:29:
[...]

Werkt niet, dan krijg ik hetzelfde resultaat als de foto's hierboven |:(

[...]

Farming Simulator 2013 is niet vanuit Steam dus het kan niet aan Steam liggen. Heb je dit toen opgelost of geen oplossing gevonden?
In de NVidia Control Panel moet er een optie zijn die ze hier ook noemen:
https://www.saintsrowmods...screen-on-windows-8.6610/

Gaat over de aspect ratio: Deze staat normaalgesproken op 1:1 by default, maar zou je op stretch of een andere modus moeten zetten. Gewoon even testen en kijken of 't helpt.
Ik heb het zelf gehad met meerdere games en het is heel irritant, NVidia probeert ervoor te zorgen dat je gewoon niet automatisch stretched omdat dat "lelijk" kan zijn maar eigenlijk wil je op zo'n scherm dat gewoon kunnen doen omdat je dan per 4 pixels 1 pixel plaatst en dus niet zoveel problemen zult hebben.

Edit: Ik zal vanavond even kijken op mijn laptop hoe de optie heet, nu niet achter een pc/laptop met NVidia graphics.

2e Edit: Zo te zien staat het onder "Adjust desktop size and position" waar je "Scaling Mode" kan aanpassen. Zet deze naar Fullscreen en het zou wel moeten werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Merethil op 26-07-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar VB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Merethil schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:35:
[...]
In de NVidia Control Panel moet er een optie zijn die ze hier ook noemen:
https://www.saintsrowmods...screen-on-windows-8.6610/

Gaat over de aspect ratio: Deze staat normaalgesproken op 1:1 by default, maar zou je op stretch of een andere modus moeten zetten. Gewoon even testen en kijken of 't helpt.
Ik heb het zelf gehad met meerdere games en het is heel irritant, NVidia probeert ervoor te zorgen dat je gewoon niet automatisch stretched omdat dat "lelijk" kan zijn maar eigenlijk wil je op zo'n scherm dat gewoon kunnen doen omdat je dan per 4 pixels 1 pixel plaatst en dus niet zoveel problemen zult hebben.

Edit: Ik zal vanavond even kijken op mijn laptop hoe de optie heet, nu niet achter een pc/laptop met NVidia graphics.

2e Edit: Zo te zien staat het onder "Adjust desktop size and position" waar je "Scaling Mode" kan aanpassen. Zet deze naar Fullscreen en het zou wel moeten werken.
Ik heb dit geprobeerd, maar in NVidia Control Panel heb ik enkel de optie om de 3D-instellingen aan te passen. Dit komt blijkbaar door de Intel HD 530, waardoor het NVidia Optimus betreft. De rest wordt geregeld door het Intel HD Control Panel blijkbaar. Hier heb ik dan ook geprobeerd hem op "Schalen naar volledig scherm", maar zonder succes |:(
br00ky schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:54:
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar VB.
My bad, was aan het twijfelen

Edit: ik heb net Forza Motorsport Apex gespeeld, deze werkte wel op 1080p :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
MK1998NL schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:22:
[...]

Ik heb dit geprobeerd, maar in NVidia Control Panel heb ik enkel de optie om de 3D-instellingen aan te passen. Dit komt blijkbaar door de Intel HD 530, waardoor het NVidia Optimus betreft. De rest wordt geregeld door het Intel HD Control Panel blijkbaar. Hier heb ik dan ook geprobeerd hem op "Schalen naar volledig scherm", maar zonder succes |:(

[...]

My bad, was aan het twijfelen

Edit: ik heb net Forza Motorsport Apex gespeeld, deze werkte wel op 1080p :?
Probleem heb ik ook gehad inderdaad, Optimus maakt dat soort dingen nogal stuk... Misschien als je windowed fullscreen speelt? Dat loste het bij een paar games voor mij op.

Edit: Typo... Windows <> Windowed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:43
Klinkt heel stom, maar ik heb dit probleem ook met Overwatch als ik Teamviewer gestart heb. Ik kan het spel dan niet op full screen zetten, Teamviewer afsluiten en full screen werkt weer.

Wellicht bij jou ook de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Merethil schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:06:
[...]
Probleem heb ik ook gehad inderdaad, Optimus maakt dat soort dingen nogal stuk... Misschien als je windows fullscreen speelt? Dat loste het bij een paar games voor mij op.
Hoe bedoel je, Windows full screen spelen?

Ik ga ook eens kijken of ik aan meer spellen kan komen, kijken of het daar wel op gaat (gezien FM Apex wel fullscreen 1080p werkt).
n0fragger schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:12:
Klinkt heel stom, maar ik heb dit probleem ook met Overwatch als ik Teamviewer gestart heb. Ik kan het spel dan niet op full screen zetten, Teamviewer afsluiten en full screen werkt weer.

Ik had volgens mij niks op de achtergrond aan staan, maar dat kan ik nog eens controleren. Thnx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
MK1998NL schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:26:
[...]

Hoe bedoel je, Windows full screen spelen?

Ik ga ook eens kijken of ik aan meer spellen kan komen, kijken of het daar wel op gaat (gezien FM Apex wel fullscreen 1080p werkt).

[...]

Ik had volgens mij niks op de achtergrond aan staan, maar dat kan ik nog eens controleren. Thnx voor de tip.
Sorry, ik bedoelde Windowed Fullscreen. Blijkbaar was het nog vroeg... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Merethil schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:28:
[...]
Derp, zo slim had ik ook nog wel kunnen zijn om dat eruit te kunnen halen, ik zal het straks eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:47
n0fragger schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:12:

Dat is wat anders, dat komt door quick connect van teamviewer, te zien door het icoontje in de balk bovenin... als je quickconnect uitschakelt dan heb je dat probleem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Merethil schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:28:
[...]
Hmm dit had ik blijkbaar al geprobeerd toen ik zelf aan het zoeken was, nu blijft gewoon 1/4 van het scherm windowed en ik kan dit niet maximaliseren :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 19:21
Misschien ergens in de instellingen op het scherm zelf kijken. Lijkt er op dat het scherm niet juist reageert bij een 1080 P input. Sommige 4k schermen kunnen namelijk 4 1080p inputs tegelijk binnen krijgen om een quad split screen te krijgen.

Edit: was te gefocussed op het commentaar dat ik vergat dat het om een laptop ging. Misschien in het bios?

[ Voor 18% gewijzigd door lever op 28-07-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:10
Het kan te maken hebben met scaling. Deze heb je zeer waarschijnlijk op 150% of 200% staan omdat alles anders zeer klein wordt in 4k en een laptopscherm.

In doom 4 had ik dit probleem ook, wanneer ik de desktop scaling naar 100% zette, werkte het wel correct. (dan wordt op je desktop wel alles akelig klein :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

misschien werkt alt+enter dat zorgt ervoor dat iets in fullscreen gaat..?
als dat niet werkt, probeer 1920x1080 eerst op windowed en dan op alt+enter drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:39
GromuhlDjun schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:04:
Het kan te maken hebben met scaling. Deze heb je zeer waarschijnlijk op 150% of 200% staan omdat alles anders zeer klein wordt in 4k en een laptopscherm.

In doom 4 had ik dit probleem ook, wanneer ik de desktop scaling naar 100% zette, werkte het wel correct. (dan wordt op je desktop wel alles akelig klein :P)
Dit kan ik bevestigen, voor het gemak even getest op Windows 10 met Euro Truck Simulator (en Nvidia scaling uit) en ik zie precies wat in de screenshots zichtbaar is.

Zet bij de windows instellingen de scaling dus naar 100%, staat dit al wel goed dan moeten we nog ff verder zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Nog bedankt voor jullie reactie allemaal :D

Ik ga vanavond jullie suggesties nog eens uitproberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik heb jullie voorstellen uitgeprobeerd :)
lever schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:08:
Misschien ergens in de instellingen op het scherm zelf kijken. Lijkt er op dat het scherm niet juist reageert bij een 1080 P input. Sommige 4k schermen kunnen namelijk 4 1080p inputs tegelijk binnen krijgen om een quad split screen te krijgen.

Edit: was te gefocussed op het commentaar dat ik vergat dat het om een laptop ging. Misschien in het bios?
In de bios had ik al gekeken, nog eens gekeken maar niks gevonden.
GromuhlDjun schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:04:

Martin.Air schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:07:
[...]
Dit kan ik bevestigen, voor het gemak even getest op Windows 10 met Euro Truck Simulator (en Nvidia scaling uit) en ik zie precies wat in de screenshots zichtbaar is.

Zet bij de windows instellingen de scaling dus naar 100%, staat dit al wel goed dan moeten we nog ff verder zoeken ;)
Standaard stond hij inderdaad op 250%, maar op 100% werkte het nog steeds niet :o
Galinsky schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:10:
misschien werkt alt+enter dat zorgt ervoor dat iets in fullscreen gaat..?
als dat niet werkt, probeer 1920x1080 eerst op windowed en dan op alt+enter drukken.
Nope, helaas...

Ik heb zelf wel een oplossing gevonden *O*
[list]
• Ga naar het .exe-bestand
• Rechtermuisklik --> Eigenschappen
• Compatibiliteit
• Vink het vakje "Beeldscherm aanpassen uitschakelen bij hoge DPI-instellingen" aan
• Enjoy!

Allemaal bedankt voor jullie hulp :D :Y

Pagina: 1