GPU upgrade GTX970, overkill?

Pagina: 1
Acties:

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zoek een?
Een nieuwe GPU om in ieder geval weer wat recentere spellen te kunnen spelen zonder dat het systeem hapert.

Wat is je budget?
Zo'n 300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat naar een MSI GTX970 uit vanwege de goede prijs/prestatie verhouding en het lage geluidsniveau. Helaas zijn er nog geen passief gekoelde GTX970's te krijg

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De kaart gaat ter vervanging van de HD5850 in dit systeem gehangen worden. De vraag is nu, is dit geen overkill voor de componenten die onveranderd blijven? Ik weet dat het moederbord alleen een PCI-e 2.0 aansluiting heeft, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Vraag is wel of de GPU de CPU niet gaat overbelasten waardoor er alsnog lagspikes gaan optreden. Side quest, gaat de voeding het wel trekken? Naar mijn idee moet dit wel kunnen aangezien het verbruik van de HD5850 en de GTX970 niet zo gek veel van elkaar schelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7H57D-V EVO€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Vapor-X HD5850 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Nexus Value 430€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,42

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-02 19:59
De nieuwe gtx 1060 is ook 300 euro en een stuk sneller dan de gtx 970

• infernal_nl
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-01 18:43
Ik zou me niet blind staren op de GTX1060, deze zal door de schaarste hoger dan de adviesprijs van €280 uitvallen.. je kan op internet kijken naar een 2e hands GTX980Ti.
Passieve koeling is niet interessant voor high end kaarten want die kunnen simpelweg hun hitte anders niet kwijt. Wel hebben veel maxwell GPU's (dus bijv de 970 ook) een 0-fan modus, waarbij de fans uit staan als ze niet nodig zijn met koeling. Verder heb je als je geen reference design maar zoals je noemt bijvoorbeeld de MSI neemt een custom cooler, deze zijn sowieso heel stil.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:37
Een i5 750 gaat een 970/1060/480 behoorlijk bottlenecken. Ik zou je adviseren om ook je cpu/moederbord en ram te upgraden, andrs is het een beetje zonde van het geld dat je aan de kaart uitgeeft.

http://pclab.pl/zdjecia/a...harts5/gtav_vhigh_cpu.png
(Je moet fors naar beneden scrollen om de i5 750 tegen te komen)

[ Voor 10% gewijzigd door Philpend op 20-07-2016 15:26 ]

• theHoff
  • Niet online
Philpend schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:23:
Een i5 750 gaat een 970/1060/480 behoorlijk bottlenecken. Ik zou je adviseren om ook je cpu/moederbord en ram te upgraden, andrs is het een beetje zonde van het geld dat je aan de kaart uitgeeft.

Dat is wel een handig overzicht, thanks. De kans dat er op de hoogste resolutie gespeeld gaat worden is niet heel groot, vind het belangrijker dat alles soepel draait dan supermooi, maar dit is wel een duidelijk verschil.

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-02 23:30
Ach, overclock je 750 een beetje en hij komt nog heel aardig mee.

Ik heb laatst een zo goed als nieuwe gtx970 gekocht op V&A voor 235 euro. Veel meer zou ik niet meer uitgeven aan een 970, dan eerder wat bijleggen en een 480 of 1060 kopen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Nu de RX 480 (ongeveer even snel en goedkoper) en GTX 1060 (sneller en even duur) er zijn, is die prijs/prestatieverhouding van de GTX 970 niet zo goed meer. Best alleen nog kopen als je tweedehands koopt, voor minder dan €200. Zoals gezegd kan de beschikbaarheid van de GTX 1060 wel tegen gaan vallen en kan de prijs ook hoger uitvallen door de hogere prijs die Nvidia hanteert voor de Founder's Editions (die de custom board makers dan gewoon volgen...), maar dan nog vind ik een nieuwe Maxwell 2 geen goed idee meer.

Je Core i5 750 gaat een videokaart van die klasse wat bottlenecken, zeker op de standaard snelheid, het is wat afhankelijk van de spellen die je wilt spelen en op welke resolutie dat is. Echt overkill zou ik het niet noemen, vooral omdat als je gaat kijken naar wat minder snelle videokaarten, die niet zoveel goedkoper zijn en significant trager. Dan heb je maar even een te snelle videokaart tot je de processor upgradet. Ik zou je niet adviseren om te wachten met de upgrade van je videokaart tot je ook een processor en moederbord kunt betalen (tenzij je dat wel kunt en dan is het misschien wel het moment om te upgraden of te overklokken).

Wat wel niet echt voldoende zal zijn, is je hoeveelheid geheugen, 4GB is te krap nu.

Qua wattage zou je voeding voldoende moeten zijn, maar leeftijd is misschien een probleem.
Philpend schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:23:

(Je moet fors naar beneden scrollen om de i5 750 tegen te komen)
Je kunt dan ook zien dat een overgeklokte Core i5 750 al vrij kort in de buurt komt van Haswell Core i5's. Uiteraard wordt de videokaart wel gebottleneckt, maar niet extreem en je zal altijd wel een bottleneck hebben, is het niet de CPU dan is het de GPU. Probleem is nu dat onder de RX 480 / GTX 1060 momenteel niets interessants te krijgen is. En GTA V is een relatief veeleisende game voor CPU's tegenover veel andere.

• theHoff
  • Niet online
Gezien er geen semi passieve RX480's zijn gaat de keus vallen op de GTX1060. Gezien het lagere stroomverbruik is dat ook een mooie meevaller. En de ramupgrade gaan we ook doen inderdaad.
Super bedankt allemaal voor de info.
Pagina: 1