Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EXCEL 2013] Checklist maken van een rechtenmatrix

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:00
Hey Tweakers,

Het zit zo. Wij gaan binnenkort alle computers voorzien van een nieuwe installatie.
De users hier hebben uiteraard per user verschillende applicaties.

Voor elke user wil ik een aparte checklist zodat wij achteraf per computer kunnen testen of alle benodigde software er op staat en werkt. Nu zijn er natuurlijk een flink aantal users, dus voor elke user handmatig een checklist maken dat gaat een enorme klus worden.

Ik denk dat dit ook automatisch kan.

Wat ik dus al heb is een rechten matrix.

Hierin staan van links naar rechts alle users aangegeven. (B= Kwik, C=Kwek, D= Kwak)
Verder staat er van boven naar beneden de applicaties aangegeven (3= Adobe Reader, 4= Office)
Dan staat er per user een 'x' aangegeven voor de applicatie die ze nodig hebben.

Is het mogelijk om hieruit meerdere checklists te genereren?
Dus een beetje richting verschillende documenten met;

Naam =[Rechtenmatrix.xlsx]Rechtenmatrix!$B$3
Naam =[Rechtenmatrix.xlsx]Rechtenmatrix!$C$3
Naam =[Rechtenmatrix.xlsx]Rechtenmatrix!$D$3

Is er verder een manier om te zorgen dat er dan onder bovenstaande een lijstje komt met alleen applicaties waar een 'x' voor staat?

Alle reacties

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:04
Test is wat lastig omdat je eigenlijk alleen maar kan testen onder de gebruiker zijn naam.
Je kunt dus eigenlijk alleen maar checken of de software geïnstalleerd is.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is die matrix niet gewoon je checklist? Rondje om ieder kruisje om aan te geven dat je het gecontroleerd hebt?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Idd. En gebruik de filter-knop en selecteer in het filter alleen de X in bijv. kolom B.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:00
P_de_B schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:11:
Is die matrix niet gewoon je checklist? Rondje om ieder kruisje om aan te geven dat je het gecontroleerd hebt?
Excuses voor de wat late reactie.
Maar dit was niet wat ik zocht, helaas.

De matrix zelf zou inderdaad onze checklist kunnen zijn. Maar nu is het zo dat wij dus ook per user een papiertje willen achterlaten waarop staat wat er geïnstalleerd staat en of het gecontroleerd is.

Ik heb dit nu opgelost door een pivot table aan te maken met als filter de gebruiker, en vervolgens een row 'values' met als values de software pakketten.

Dan kan je elke keer een andere user aanvinken, zie je precies wat de user voor software heeft en kan je per user een printje maken.

Dit is dus bijna klaar. Het enige punt nu is dat ook de count = 0's er op komen te staan, het liefst heb ik alleen een lijstje met wat de user wel heeft, maar dan zou ik elk filter resultaat moeten copy pasten om er vervolgens een filtertje over heen te kunnen gooien.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Een draaitabel is een tikje onzinnig, want in feite is je rechtenmatrix een soort van draaitabel. Wat je wilt kan rechtstreeks vanuit je matrix met de volgende matrixformule:
code:
1
=ALS.FOUT(INDEX($A$1:$A$20;KLEINSTE(ALS(VERSCHUIVING($A2:$A$20;0;VERGELIJKEN($H$1;$B$1:$G$1;0))="x";RIJ());RIJ()-1));"")

In dit voorbeeld ga ik ervan uit dat de programma's opgenoemd staan in A2:A20; de gebruikers in B1:G1 en voor het gemak de gebruiker die je wilt afdrukken in H1. De formule moet je als volgt lezen:

als.fout(): is nodig om #verw. fouten te onderdrukken.
Index() haal uit de programmatabel de naam van het programma op regel x. X wordt geleverd door:
Kleinste(): pak de n-kleinste waarde uit een array van regelnummers. n is de huidige rij-1, maw op de 2e rij de kleinste waarde, 3e rij de op een na kleinste etc. Het array wordt gevonden door:
als(verschuiving(vergelijken())): neem de kolom onder de juiste naam en vervang iedere x door zijn regelnummer en iedere andere cel door een null-waarde.

Het is een matrixformule, dus invoeren met ctrl+shift+enter.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1