Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DLNA werkt niet door ziggo/UPC modem?

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-10 07:47

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem waarvan ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.
Helaas heb ik niet heel veel verstand van netwerken maar ik doe m’n best om alles zo goed mogelijk uit te leggen ;)

Na aanschaf van een nieuwe receiver (Denon X2200W) wil ik graag mijn NAS (Synology 212j) kunnen benaderen met de receiver om er muziek vanaf te kunnen spelen zonder dat ik daarvoor de mediapc hoef aan te zetten.
Normaliter zou dit met de Mediaserver-app op de synology moeten kunnen, maar ik ben bang dat mijn Ziggo (UPC) Ubee modem roet in het eten strooit.

Voorheen had ik een andere modem en daaraan een draadloze Linksys e2000 router aangekoppeld.
Daarin had ik alles een vast IP adres gegeven en vanaf de mediaspelers in huis vond ik de NAS m.b.v. DLNA/UPnP en kon ik ze zo benaderen.
Omdat er wat problemen waren met het modem kreeg ik destijds nog van UPC een nieuw modem, volgens mij de UBEE EVW 3200.
De Linksys is daarna naar boven verhuisd om ook op zolder fatsoenlijk WIFI te hebben en bedraad aangesloten als accespoint in 1 van de 4 poorten dus ik heb een verlenging van het bestaande netwerk gemaakt(waarbij ik ook weer een mediaspeler bedraad in de Linksys heb geplugd) . Dit werkt allemaal prima en naar wens.

Voor zover ik begreep ondersteunt dit modem/router geen vaste IP-adressen, daarom heb ik alle apparaten in huis individueel een ip adres gegeven in de range 192.168.0.2 t/m 192.168.0.10. De DHCP range van het modem heb ik vervolgens laten beginnen op 192.168.0.20. Dit werkt ansich prima.

Alleen op de mediaspelers (en de smart TV) is de NAS nu niet meer automatisch zichtbaar onder DLNA/UPnP en heb ik op elk apparaat de NAS opgezocht m.b.v. het vaste IP adres wat de NAS heeft (in dit geval 192.168.0.3).
Nu heb ik dus mijn nieuwe receiver aangesloten en aangekoppeld op het netwerk en zou ik gebruik willen maken van de Media Server maar via de DLNA wordt de NAS dus niet gevonden.
Normaliter zou ik ook hier proberen om de NAS handmatig toe te wijzen d.m.v. het vaste IP adres, maar dit werkt helaas niet omdat ik nergens de optie vind om IP adressen in te voeren.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het makkelijkst op kan lossen?

Zou het anders een optie zijn om een losse Switch aan de bestaande modem te pluggen? Ervan uitgaande dat bij een losse switch het wel mogelijk is om binnen de bestaande DHCP reeks vaste IP adressen toe te wijzen zodat de NAS wel weer via DLNA/UPnP gezien wordt? Of denk ik hiermee te makkelijk?

Een voordeel is dan ook dat ik een switch met 8 poorten kan aanschaffen omdat ik de 4 poorten nu vol heb en de Denon nu via WIFI is aangesloten, die wil ik uiteindelijk ook bedraad aangesloten hebben.
Wilde daarom de NAS in eerste instantie boven bij op het accespoint aansluiten maar met een nieuwe switch is dat dus niet nodig.

Maar is een nieuwe switch een goede oplossing denken jullie? En aan wat voor een switch moet ik dan denken? Wil er niet teveel geld aan uitgeven om eerlijk te zijn, had namelijk de hoop dat het zo zou gaan werken.
Of is er misschien een work-around om de Denon alsnog de NAS te laten vinden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Verwijderd

De media server / Denon / NAS weten echt niet van elkaar wat het IP adres is. De Denon stuurt een broadcast (IEDERE KEER als hij aangezet wordt), en vraagt via DLNA of er iemand wil antwoorden. Dan zal de NAS antwoorden etc.... Want vandaag heb jij IP range 192.168.1.xxx en morgen in de range 10.0.0.xxx Dat moet toch niets uitmaken?

Als jij een brief aan een vriend stuur, maakt het toch niet uit of het met TNT, DHL, FedEx of wie dan ook verstuurd wordt, als het maar aankomt?

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:40:
De media server / Denon / NAS weten echt niet van elkaar wat het IP adres is. De Denon stuurt een broadcast (IEDERE KEER als hij aangezet wordt), en vraagt via DLNA of er iemand wil antwoorden. Dan zal de NAS antwoorden etc.... Want vandaag heb jij IP range 192.168.1.xxx en morgen in de range 10.0.0.xxx Dat moet toch niets uitmaken?

Als jij een brief aan een vriend stuur, maakt het toch niet uit of het met TNT, DHL, FedEx of wie dan ook verstuurd wordt, als het maar aankomt?
Nee dat snap ik, maar het probleem is dat de hele NAS niet via DLNA/UPnP bereikbaar is, terwijl dit met de oude opstelling wel het geval is. Dus de Denon krijgt gewoon geen antwoord van de Mediaserver.
En hoe dat kan begrijp ik niet.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 08:15

amx

-niet goed gelezen-

[ Voor 87% gewijzigd door amx op 20-07-2016 15:43 ]

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Ik zit even hardop te denken, maar simpelweg een switch achter de modem/router zal denk ik niet zoveel nut hebben? Want dan zit ik nog steeds met de DHCP van de ziggo modem (Ubee) opgescheept die juist niet goed werkt.

Dan kan ik beter op zoek naar een router en dan de modem in bridge laten zetten. Alleen een 8 poorts router is flink aan de prijs valt me op. Is een simpele router (wel met WIFI) en daar achter een switch dan een beter idee?

Maargoed, een oplossing met het bestaande materiaal dmv wellicht wat andere instellingen geniet natuurlijk de voorkeur.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ergens twijfel ik sterk of je probleem ook maar niets met DHCP te maken heeft, aangezien je IP addressering (ongeacht of het nu vast op het apparaat danwel via DHCP) lijkt te kloppen.

Double-check: zitten alle apparaten wel in zelfde subnet, dus 192.168.0.0/24? Zo ja, probeer eens zoals gezegd met de switch.

Verder: je hebt het over UPC maar over een Ubee EVW3200. Does not compute, de EVW320(0) is alleen in oud-Ziggo gebied gebruikt. Bij oud-UPC is de EVW3226 ingezet. Wat is het nu exact?

Oslik blyat! Oslik!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De switch in het UPC modem filtert sommige broadcastberichten (onterecht).
Ik heb hier ooit een week op kapot geslagen om erachter te komen. In mijn geval was het een TC7200 maar ik weet dat er andere modems ook problemen hadden.
In mijn geval was een Bose Soundtouch (IP speaker) niet bereikbaar vanaf ipad/iphone, omdat de Bose app op het netwerk een broadcast stuurt om alle Soundtouches te discoveren.

Een losse switch tussen de bose en mijn AP loste het probleem destijds op.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 09:54
Ik heb een upc technicolour modem en een Marantz receiver.
De receiver ziet de dlna server alleen als de Samsung TV die ook aan het netwerk hangt uit staat.
Ook vanaf andere apparaten is de dlna server niet bereikbaar zolang de tv aan staat. De tv ziet de dlna server natuurlijk wel.
Verschillende dlna servers geprobeerd, Windows, Serviio, plex, het naakt niet uit. Ip adressen vast of dynamisch maakt ook niet uit. Dit probleem heb ik nooit kunnen oplossen, dus ik browse maar door de dlna folders op het ingebouwde schermpje van de receiver.
Heb je toevallig een Samsung tv op je netwerk?

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 20:18:
Ergens twijfel ik sterk of je probleem ook maar niets met DHCP te maken heeft, aangezien je IP addressering (ongeacht of het nu vast op het apparaat danwel via DHCP) lijkt te kloppen.

Double-check: zitten alle apparaten wel in zelfde subnet, dus 192.168.0.0/24? Zo ja, probeer eens zoals gezegd met de switch.

Verder: je hebt het over UPC maar over een Ubee EVW3200. Does not compute, de EVW320(0) is alleen in oud-Ziggo gebied gebruikt. Bij oud-UPC is de EVW3226 ingezet. Wat is het nu exact?
Je hebt helemaal gelijk! Het is inderdaad een EVW3226 modem van upc (inmiddels Ziggo) Zat gisteren op het werk maar heb het nu even nagekeken.

Alle apparaten zitten inderdaad in hetzelfde subnet: vaste ip van 192.168.0.1 t/m 192.168.0.20, de range van de DHCP begint op 192.168.0.20 naar boven.

Of het inderdaad een DHCP probleem kan zijn weet ik niet, daarvoor schiet m'n kennis helaas te kort. Het gekke is wel dat het met het oude modem icm de losse router van Linksys gewoon werkte. alle apparaten zagen de NAS via DLNA/UPnP, maar sinds de nieuwe modem (inmiddels alweer 2 jaar geleden) niet meer.
Dat heb ik toen opgelost door alle apparaten te verwijzen naar het vaste ip adres van de NAS.
JackBol schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:53:
De switch in het UPC modem filtert sommige broadcastberichten (onterecht).
Ik heb hier ooit een week op kapot geslagen om erachter te komen. In mijn geval was het een TC7200 maar ik weet dat er andere modems ook problemen hadden.
In mijn geval was een Bose Soundtouch (IP speaker) niet bereikbaar vanaf ipad/iphone, omdat de Bose app op het netwerk een broadcast stuurt om alle Soundtouches te discoveren.

Een losse switch tussen de bose en mijn AP loste het probleem destijds op.
De app van Denon (op mijn android telefoon) vind de receiver wel gewoon maar verbreekt om de haverklap de verbinding. Het maakt hierbij niet uit of ik de receiver via wifi of bedraad heb aangesloten. Ook de receiver heb ik een vast ip adres gegeven.

Maar als ik er alleen een losse switch tussen zet dan houd ik toch de DHCP van het UPC/Ziggo modem? Dus dan is de kans van oplossen denk ik alsnog niet zo groot? Daarom mijn gedachtengang naar een losse (wifi)router en een switch.
ikbentochniegek schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:12:
Ik heb een upc technicolour modem en een Marantz receiver.
De receiver ziet de dlna server alleen als de Samsung TV die ook aan het netwerk hangt uit staat.
Ook vanaf andere apparaten is de dlna server niet bereikbaar zolang de tv aan staat. De tv ziet de dlna server natuurlijk wel.
Verschillende dlna servers geprobeerd, Windows, Serviio, plex, het naakt niet uit. Ip adressen vast of dynamisch maakt ook niet uit. Dit probleem heb ik nooit kunnen oplossen, dus ik browse maar door de dlna folders op het ingebouwde schermpje van de receiver.
Heb je toevallig een Samsung tv op je netwerk?
Ik heb inderdaad een Samsung tv en die ook aan het netwerk hangen. Maar ook als ik die uit laat dan nog krijg ik geen media server bij de denon app, hij blijft dan ----empty---- aangeven.

Heel bijzonder allemaal. 8)7

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marty__Mouse schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:12:
[...]

Maar als ik er alleen een losse switch tussen zet dan houd ik toch de DHCP van het UPC/Ziggo modem? Dus dan is de kans van oplossen denk ik alsnog niet zo groot? Daarom mijn gedachtengang naar een losse (wifi)router en een switch.
Het verandert inderdaad niets met DHCP, maar zoals meermaals gezegd, je probleem heeft met de addressering die je hier noemt NIETS met DHCP te maken. Het is ws eerder een kwestie van filtering van broadcast packets. Een reguliere switch doet dat niet, dus waarschijnlijk gaat dat je probleem verhelpen.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Het is een bekent probleem dat er fouten zitten in de switch kant van verschillende routers van internet providers (niet alleen die van Ziggo).
Zoals ook al gezegd, sommigen geven de broadcasts gewoon niet goed door(manifesteerd zich ook wel eens doordat dan WOL niet werkt).
De oplossing is ook al aangedragen, namelijk gebruik het switch deel van je router niet , maar neem een eigen switch, probleem opgelost voor een paar tientjes.

Het heeft zoals al door meerdere mensen gezegd niets met dhcp of fixed ipadressen te maken.
Dat brakke DLNA protocol werkt met broadcasts en bouwt dan tussen clients en server een eigen verbinding op die niet afhankelijk is van het ipadres.
De enige voorwaarde is dat beide devices in hetzelfde broadcast domain zitten(dus zelfde subnet) en dat die broadcast gewoon door gegeven worden.

Soms zijn het ook instelling in de router (iets als storm control), die je uit kunt zetten.
De algemene tendens in netwerk land is dat broadcasts je netwerk vervuilen en dus onder controle gehouden moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2016 11:03 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:59:
[...]

De algemene tendens in netwerk land is dat broadcasts je netwerk vervuilen en dus onder controle gehouden moeten worden.
Wat haaks staat op de trend in consumentenelectronica om dingen "makkelijker" door alles IP-onafhankelijk met broadcasts te doen, waardoor je dit soort shit krijgt met DLNA (en nog erger: Sonos :X )

Oslik blyat! Oslik!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dion_b schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:28:
[...]

Wat haaks staat op de trend in consumentenelectronica om dingen "makkelijker" door alles IP-onafhankelijk met broadcasts te doen, waardoor je dit soort shit krijgt met DLNA (en nog erger: Sonos :X )
Ik hoop dat we ooit terug kunnen naar IPX/SPX :+

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelfde probleem gehad met een zyxell van telfort een switch erbij is de oplossing

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
Ik ben nog steeds erg blij dat ik enkel een modem van ziggo heb en dus gewoon een eigen router(zonder wifi) en eigen accesspoint heb.

Heb ik tenminste geen last van isp's die met eigen firmware de routers verprutsen.
Las laatst nog een topic over het feit dat vodafone zo'n prima router als een Draytek helemaal verprutst had met eigen firmware.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Heren bedankt!!

Ik koop me een goede doch simpele 8 poorts switch erbij en dan plug ik daar alle apparatuur in.
Eens kijken of dat de oplossing brengt. Het is in elk geval een redelijke cheap
Bedankt voor het meedenken.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Goedemorgen!

Het heeft even geduurd maar nu pas heb ik een simpele switch aangeschaft en aangesloten, een TP-Link TL-SG1008D.

Maar helaas het verhelpt het probleem niet, nog steeds geen DLNA mogelijkheden, de tv ziet de NAS niet via UPnP/DLNA en dat geldt ook voor de Denon receiver.

Via het IPadres kan ik wel alles benaderen (behalve dan de Denon die dit niet ondersteunt).

Heb 1 netwerkkabel vanaf de Ziggo Ubee modem aangesloten op de Switch en daar alle overige apparatuur op aangesloten. Alles werkt verder prima zoals het het al deed behalve het DLNA/UPnP gedeelte.

Zou het dan alsnog een losse router moeten worden die ik ertussen zet en dan de Ubee in bridge laten zetten?

• Ben(V)
Als zowel je Nas als je TV via een netwerkkabel aan dezelfde switch hangen is er nog maar een voorwaarde waaraan voldaan moet worden.

Namelijk dat ze in hetzelfde subnet zitten.
Ofwel de eerste drie cijfers van beide ipadressen moeten gelijk zijn.

De router heeft er dan verder niets meer mee te maken.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Ben(V) schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:19:
Als zowel je Nas als je TV via een netwerkkabel aan dezelfde switch hangen is er nog maar een voorwaarde waaraan voldaan moet worden.

Namelijk dat ze in hetzelfde subnet zitten.
Ofwel de eerste drie cijfers van beide ipadressen moeten gelijk zijn.

De router heeft er dan verder niets meer mee te maken.
Gek genoeg hangt alles in dezelfde switch en onder een en hetzelfde subnet (192.168.x.x) maar werken doet het niet.... :(

Ik ben toch bang dat de modem van Ziggo het op een of andere manier blokkeert. blijf het raar vinden dat het in de oude situatie wel gewoon werkte, namelijk modem in bridge naar mijn eigen draadloze router.
Maar die draadloze router is overleden en daarna kreeg ik de nieuwe modem van ziggo (toen nog UPC) en vanaf die tijd werkt het niet meer.

• Ben(V)
Je zul echt iets anders gewijzigd hebben.

Om te testen kun je gewoon het modem afkoppelen.
Als je alles een fixed ipadress gegeven hebt is dat modem niet nodig op je lan.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30
Zet in de Ubee de firewall eens uit.

• Ben(V)
Onzin, het verkeer tussen tv en Nas komt helemaal niet bij de router aan, dat komt niet verder dan de switch, dus echt nooit in de buurt van die firewall.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Ik zie staan dat je alles in 192.168.x.x hebt zitten?? ik hoop dat dit 192.168.1.x is? (ziggo heeft standaard DHCP adressen in 192.168.1.xxx range uit, tenmiste de routers die ik heb gezien, maar dat kun je ook aan passen naar 192.168.0.x). Daarnaast moet het subnet mask overal gelijk zijn (255.255.255.0)

verder staat het los van de router, als je alle apparaten zelf een fixed IP en subnetmask hebt gegeven (en dus DHCP op je apparaten uit hebt staan) zou het zelfs via alleen de switch moeten werken (ook als je de router er helemaal af haalt, al heb je op dat moment uiteraard geen internet, maar je moet wel bij je nas kunnen via DLNA).
Pagina: 1