Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag kreeg ik een brief van Zwitserleven waar ik, tijdens een dienstverband van 1 jaar bij een oud-werkgever, een paar honderd euro opgebouwd heb aan pensioen. Doordat het een klein bedrag is bieden ze me aan om dit af te kopen, oftewel ik ontvang het pensioenbedrag bruto op mijn rekening en daarmee eindigt de pensioenverzekering bij Zwitserleven.

Het gaat om een kort dienstverband en een laag bedrag. Ik heb het geld totaal niet nodig dus ik zou het netto bedrag (wat de helft is van wat ik bruto opgebouwd heb) direct op mijn spaarrekening zetten. Wel vind ik het handig dat ik op deze manier 1 partij minder heb waar ik 'vermogen' heb staan. Er zal voor Zwitserleven ook wel een motivatie zijn om mij af te willen kopen, anders bieden ze het niet aan.

Is dit verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Is het ook een optie om het pensioen over te dragen aan je huidige pensioenuitvoerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:57
Aghanim schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:27:
Vandaag kreeg ik een brief van Zwitserleven waar ik, tijdens een dienstverband van 1 jaar bij een oud-werkgever, een paar honderd euro opgebouwd heb aan pensioen. Doordat het een klein bedrag is bieden ze me aan om dit af te kopen, oftewel ik ontvang het pensioenbedrag bruto op mijn rekening en daarmee eindigt de pensioenverzekering bij Zwitserleven.

Het gaat om een kort dienstverband en een laag bedrag. Ik heb het geld totaal niet nodig dus ik zou het netto bedrag (wat de helft is van wat ik bruto opgebouwd heb) direct op mijn spaarrekening zetten. Wel vind ik het handig dat ik op deze manier 1 partij minder heb waar ik 'vermogen' heb staan. Er zal voor Zwitserleven ook wel een motivatie zijn om mij af te willen kopen, anders bieden ze het niet aan.

Is dit verstandig?
Recentelijk heb ik mijn kleine pensioenen (waarvan één wel heel klein, 3 euro bruto per jaar) ook af laten kopen. Echter naar mijn weten krijg je het bedrag netto uitgekeerd en niet bruto.

Voor mij persoonlijk was de motivatie inderdaad ook minder partijen waar (een klein) vermogen staat voor later. Voor Zwitserleven is het lijkt mij vooral een administatieve reden (minder, jaarlijkse, administratie voor hun).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
frickY schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:29:
Is het ook een optie om het pensioen over te dragen aan je huidige pensioenuitvoerder?
Dit kan ik eens navragen, is op zich een prima optie inderdaad.
One-eye864 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:31:
[...]

Recentelijk heb ik mijn kleine pensioenen (waarvan één wel heel klein, 3 euro bruto per jaar) ook af laten kopen. Echter naar mijn weten krijg je het bedrag netto uitgekeerd en niet bruto.

Voor mij persoonlijk was de motivatie inderdaad ook minder partijen waar (een klein) vermogen staat voor later. Voor Zwitserleven is het lijkt mij vooral een administatieve reden (minder, jaarlijkse, administratie voor hun).
In de brief staat dat ze de afkoopwaarde na inhouding van loonbelasting overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Aghanim schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:37:
[...]

[...]

In de brief staat dat ze de afkoopwaarde na inhouding van loonbelasting overmaken.
Oftewel: Netto. Niet Bruto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29
Ik heb kleine bedragen ook laten afkopen. Dit omdat ik nu nog steeds niet zeker ben of ik het wil laten beheren of zelf wil doen. Ik zal nu volgens hen tot mijn 72ste moeten werken....

Om zelf controle te bewaren kun je dus deze bedragen afkopen zolang je het maar voor je pensioen gebruikt om een gat te voorkomen ;)

Als je nog vragen ergens over hebt kun je beter nog even op dit topic zoeken op het forum. er is namelijk geen ja of nee maar iets wat voor jouw situatie geld.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:51
Ik heb het recentelijk ook laten uitbetalen bij ZwitserLeven. Was 300 euro of zo.
Het laten overzetten naar de pensioen pot die het grootst is zou te veel geld kosten.
Overzetten is alleen interresant als het om redelijk grote bedragen gaat, niet een paar honderd euro.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00

Seraphin

Meep?

Of het verstandig is, hangt volledig af van je overige pensioenregelingen (maar als ik goed tussen de regels lees, is het niet zo dat dit je enige pensioenvoorziening is).

Wat ik aan zou raden, is om ff op mijnpensioenoverzicht.nl te checken wat je (verwachte) pensioen nu is. Daar zit dat Zwitserleven deel nu (als het goed is) bij in; je kan dan heel goed inzichtelijk maken wat het je later gaat schelen als je dat nu afkoopt (en later dus niet meer krijgt).

Als je dat toch een belangrijk bedrag vind (5 tientjes per maand netto is toch weer een keertje uit eten zullen we maar zeggen), kun je altijd nog bij je eerstvolgende nieuwe werkgever het Zwitserleven pensioen overdragen naar de pensioenregeling van je (dan nieuwe) werkgever.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Een paar honderd euro komt natuurlijk niet neer op 50 EUR per maand bij uitkering. Was het maar zo'n feest. Een paar honderd EUR is echt te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Anoniem: 105569 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:32:
Een paar honderd euro komt natuurlijk niet neer op 50 EUR per maand bij uitkering. Was het maar zo'n feest. Een paar honderd EUR is echt te verwaarlozen.
Inderdaad ik denk eerder 50 euro (bruto) per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

boven de 455 euro per jaar aan pensioenuitkering mag het pensioenfonds het al niet meer afkopen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-05 09:58

iLikeNoobies

With Big Boobies

Als ik jou was zou ik bij mijn nieuwe pensioenfonds informeren naar de mogelijkheid van een waardeoverdracht. Veel pensioenfondsen hebben momenteel een dekkingsgraad onder de 100%. Hierdoor mogen zij wettelijk gezien geen waardeoverdracht uitvoeren. Je kan de waardeoverdracht overigens wel aanvragen. Deze wordt dan in behandeling genomen zodra de dekkingsgraad dat toelaat.

Je krijgt dan van je nieuwe pensioenfonds geheel vrijblijvend een offerte. Hier kan je op zien hoeveel pensioen je ontvangt voor de waarde die je bij je oude fonds hebt staan. Als je de offerte weigert, blijft je pensioen bij je oude fonds. Accepteer je de offerte, dan zal je pensioen worden overgedragen.

Het afkopen van je pensioen kan ik je niet aanraden. Uiteindelijk is je pensioen een oudedagsreserve en is het niet bedoeld om nu te gebruiken.

Nadat ik mijn vaste contract heb ontvangen heb ik ook al mijn uitzendpensioenfondsen de waarde laten overdragen naar mijn huidige fonds. Ondanks dat het geen gigantische bedragen zijn, heb ik nu wel al een potje voor later.

En dan als laatst: de afkoopfactoren. Pensioenfondsen hanteren afkoopfactoren op leeftijd. Als jij je pensioen nu afkoopt krijg je minder geld dan over 5 jaar. Een opgebouwd ouderdomspensioen van €300 per jaar levert voor een twintiger een afkoopsom op van ongeveer €1000. Voor iemand van 65 ligt dit bedrag tegen de €3000 (heel globaal berekend).

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
iLikeNoobies schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:42:
Het afkopen van je pensioen kan ik je niet aanraden. Uiteindelijk is je pensioen een oudedagsreserve en is het niet bedoeld om nu te gebruiken.
Ik ben het zeker met je eens dat je pensioen een oudedagsreserve is en dat het niet verstandig is deze nu te gebruiken. Maar het gaat vaak (in geval van TS staat er geen bedrag bij) om kleine bedragen en dan is de vraag of het veel verschil maakt.

Ik heb zelf bijvoorbeeld mijn 2 kleine pensioenen af laten kopen (€ 3 en €51 bruto per jaar). Dit kleine bedrag heb ik vervolgens bijgestort op mijn pensioenrekening bij Brand New Day. Die € 4,50 bruto per maand ging het verschil niet maken en dan zie ik dat (afkoop)bedrag nu liever op mijn BND rekening dan straks € 4,50 bruto per maand krijgen.

Uiteraard kan dit in geval van TS om andere bedragen gaan en is wel of niet afkopen altijd een persoonlijke keuze wat wel en wat niet slim is.

[ Voor 0% gewijzigd door One-eye864 op 20-07-2016 15:32 . Reden: Maand !== jaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-05 09:58

iLikeNoobies

With Big Boobies

One-eye864 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:01:
[...]
Ik ben het zeker met je eens dat je pensioen een oudedagsreserve is en dat het niet verstandig is deze nu te gebruiken. Maar het gaat vaak (in geval van TS staat er geen bedrag bij) om kleine bedragen en dan is de vraag of het veel verschil maakt.

Ik heb zelf bijvoorbeeld mijn 2 kleine pensioenen af laten kopen (€ 3 en €51 bruto per jaar). Dit kleine bedrag heb ik vervolgens bijgestort op mijn pensioenrekening bij Brand New Day. Die € 4,50 bruto per jaar ging het verschil niet maken en dan zie ik dat (afkoop)bedrag nu liever op mijn BND rekening dan straks € 4,50 bruto per maand krijgen.

Uiteraard kan dit in geval van TS om andere bedragen gaan en is wel of niet afkopen altijd een persoonlijke keuze wat wel en wat niet slim is.
Drie euro per jaar is inderdaad te verwaarlozen. €50 vind ik echter wel de moeite waard. Zeker als je dat 4 keer hebt. En wat je nu nog niet hebt, kan nog komen.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht als extra info: http://www.lbv.nl/veel-ge...fkoop-van-mijn-pensioen12
Gunstig
Het afkopen van een klein pensioen eerder dan de pensioengerechtigde leeftijd is gunstig voor mensen met een inkomen van €50.000 of meer, die al een goede pensioenvoorziening hebben.

Ongunstig
Minder gunstig is het afkopen van kleine pensioenen voor mensen met een laag inkomen, die het na hun pensioen grotendeels moeten doen met hun AOW. Die lopen een extraatje mis dat ze dan goed kunnen gebruiken.
Waarbij de gunstige categorie er van uitgaat dat de persoon die de afkoop aanbieding heeft ontvangen al dichterbij de pensioenleeftijd zit. Geen idee of dat ook voor de TS zo is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17
Aghanim schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:37:
[...]

Vermoedelijk zal in de brief ook staan dat ze dat doen rekening houdend met de laagste schijf en dat bij de jaarlijkse afgifte zal moeten blijken of dat juist is.
Wat dat betreft zijn het gewoon inkomsten en vallen ze in de hoogste schijf die voor jou van toepassing is.
Heb zelf een paar jaar geleden ook zo'n soort brief ontvangen met daarin een rekenvoorbeeld en de opmerking dat het afhankelijk van mijn inkomsten ook zo kan zijn dat er netto minder over blijft maar dat zou dan moeten blijken bij de jaarlijkse aangifte.
Uiteindelijk maar besloten om het lekker te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
iLikeNoobies schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:42:
Als ik jou was zou ik bij mijn nieuwe pensioenfonds informeren naar de mogelijkheid van een waardeoverdracht. Veel pensioenfondsen hebben momenteel een dekkingsgraad onder de 100%. Hierdoor mogen zij wettelijk gezien geen waardeoverdracht uitvoeren. Je kan de waardeoverdracht overigens wel aanvragen. Deze wordt dan in behandeling genomen zodra de dekkingsgraad dat toelaat.
Dat heb ik nu gedaan. Mocht dat niet mogelijk zijn dan kan ik alsnog laten uitbetalen en zelf storten op een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
iLikeNoobies schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:04:
[...]

Drie euro per jaar is inderdaad te verwaarlozen. €50 vind ik echter wel de moeite waard. Zeker als je dat 4 keer hebt. En wat je nu nog niet hebt, kan nog komen.
50 euro per jaar is 4 euro nog wat per maand. Vind je dat nou echt de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
BFmango schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 20:19:
[...]
50 euro per jaar is 4 euro nog wat per maand. Vind je dat nou echt de moeite waard?
en ook nog eens bruto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
Qwerty-273 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:22:
Wellicht als extra info: http://www.lbv.nl/veel-ge...fkoop-van-mijn-pensioen12

[...]

Waarbij de gunstige categorie er van uitgaat dat de persoon die de afkoop aanbieding heeft ontvangen al dichterbij de pensioenleeftijd zit. Geen idee of dat ook voor de TS zo is.
Bij een laag inkomen moet je juist eerder afkopen dan bij een hoger inkomen (50k+) omdat je dan in de laagste belastingschijf valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Precies, ik begrijp even niet waarom het voordeliger zou zijn voor mensen met meer inkomen. Nu afkopen zou bij mij 52% inleveren betekenen, en na pensioenleeftijd (op dit moment) 40,4%.
Pagina: 1