2 Takt buitenboordmotor slaat af als hij belast wordt

Pagina: 1
Acties:
  • 31.229 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn buitenboordmotor.

Johnson Seahorse
15PK
Bouwjaar 1981
J15RCIS

Een paar weken geleden heb ik een zodiac met een 15 pk buitenboordmotor gekocht. De motor loopt echter niet goed als hij in de versnelling wordt gezet.
De volgende zaken heb ik al gedaan:

Nieuwe impeller
Nieuwe staart olie
Schone tank met schone benzine en de juiste mengverhouding (1:50).
Carburateur is helemaal schoon gemaakt
Benzinefilter helemaal schoon
Nieuwe origineel schroef geplaatst

De motor start in een keer en loopt stationair perfect. Onbelast kan ik gas geven en reageert hij direct, maar als ik de motor in de versnelling zet en gas geef dan accelereert de motor even en valt dan terug in toeren of valt helemaal uit. Het enige wat ik heb constateren is dat als ik de motor weer wil starten dan moet ik eerst weer in de balg knijpen want deze is dan half leeg. De ontluchting op de tank staat open en is ook niet verstopt.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Duidelijk een probleem met de brandstoftoevoer in ieder geval. Heb jij, of wellicht de eigenaar voor je, aan de stelschroeven van de carburateur gezeten? Of misschien toch een verstopte sproeier in de carb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Lijkt mij inderdaad ook brandstoftoevoer.

Zijn de leidingen ook schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Werkt de ontluchting van de tank goed? Desnoods probeer je een stukje zonder tankdop, zorg dan wel voor een niet te volle tank. Uitvallen onder belasting en daarna weer de bald moeten gebruiken geeft aan dat er in je brandstof aanvoer iets niet lekker zit. Als je de mogelijkheid hebt om te testen met een andere tank of jouw tank bij een ander, kun je dit wat verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Heeft zo'n ding geen handmatige choke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
Controleer je brandstofslang eens van de benzinetank naar de motor

Grote kans dat de koppeling lucht lekt, dan moet je elke keer in de balg drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties. Als ik in de balg knijp druppelt benzine tussen de vrouwelijke connector op de slang en de mannelijke connector op de motor. Ik neem aan dat dit niet hoort. Ik zal inderdaad eens proberen zonder tankdop. alle slangen zijn schoon. De motor heeft een handmatige shoke en de carburateur heeft 2 stelschroeven en die zijn bij mijn weten goed ingesteld. Een om het mengsel rijker of armer te maken, kan op de motor tijdens het varen bijgesteld worden en een waarmee je het toerental kan regelen onder de kap. De sproeiers zijn schoon en hebben geen aanslag.

Groetjes, Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:57:
Als ik in de balg knijp druppelt benzine tussen de vrouwelijke connector op de slang en de mannelijke connector op de motor.
Daar zou ik eerst ff wat aan gaan doen, want daar komt natuurlijk lucht in de brandstofleiding als je de balg niet indrukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Hoe is de compressie? Loopt de boel allemaal wel soepel, geen rare geluiden?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 23:01
Wat gebeurd er als je de motor belast en je tegelijkertijd in de balg knijpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Dit weekend de motor getest en hij doet het super. Uiteindelijk bleek het de connector van de slang die aansluit op de connector op het blok te zijn. Het rubber ringetje dichte niet meer goed af waardoor hij valse lucht aanzoog.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Mvg, Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De compressie is trouwens goed en het loopt allemaal soepel zonder enige vreemde geluiden.
De connector van de brandstoftoevoerslang was het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal,

ik heb een ander probleem met mijn 5 pk yamaha 2 tact uit 2003, hij start niet terwijl hij een vonk, luch en benzine heeft en de luchtfilter loopt over van de benzine. weet iemand misschien wat dit is?

mvg thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
de naald blijft hangen in de vlotkamer. usual met motoren die een jaar stil staan en al helemaal met de crappy brandstof van tegenwoordig. Vroeger had je nog lood die t soepel hield.

Carburateur goed reinigen, naald met fijn schuurpapier reinigen 1000+ korrel.

Sproeiers reinigen en check meteen of de vlotter zelf niet lek is en vol trekt. Maar die raken zelden defect.

En altijd vol brandstof wegzetten en af en toe even starten, 5pk motor heeft geen grote bak met water nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik.heb vandaag een 4.5 pk evinrude motor gekocht vandaag mee varen en na vijf minuten ga hij iets hoger lopen en valt daarna uit iemand enig idee wat dat kan zijn ik snap het niet mee help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:38
Hoger gaan lopen duidt meestal op een armer wordend mengsel; krijgt geen benzine meer.
Heeft hij een automatische choke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:38
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2019 @ 23:00:
Hallo

Ik.heb vandaag een 4.5 pk evinrude motor gekocht vandaag mee varen en na vijf minuten ga hij iets hoger lopen en valt daarna uit iemand enig idee wat dat kan zijn ik snap het niet mee help
Staat de ontluchting wel open op de benzinetank? :P

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:@Verwijderd, welkom op Tweakers, leuk dat je je hebt ingeschreven. Echter heb je bij inschrijven ook akkoord gegeven dat je de algemene voorwaarden en forumregels hebt gelezen, en dan had je kunnen lezen dat het niet de bedoeling is om oude topic te kicken of te kapen (je eigen vraag stellen in een topic van iemand anders).

Dus prima vraag om te stellen, maar maak daar dan wel een eigen topic voor aan. Dit topic gaat in ieder geval op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.