Kan ik hardware upgrades tweedehands vertrouwen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Ik wil voor de eerste keer een Macbook Pro aanschaffen. Mijn huidige laptop is het aan het begeven en ik wil dus graag een nieuwe tweedehands voor relatief gezien weinig geld (max €400). Omdat ik zelf nog onbekend ben met de Macbook's wil ik hierover wat vragen. Ik heb een Macbook Pro 13'' (mid 2010) op het oog. Nu heeft de persoon er wat aan gesleuteld. Zo staat op de advertentie dat hij sinds april hij een nieuwe trackpad, batterij (2 cycli) en SSD heeft geplaatst. Het systeem is geüpgraded is naar 8GB.

Specificaties:

Disp: 13" HD Ready panel 1280x800
CPU : Intel Core 2 Duo 2,4GHz
RAM : 8GB 1067MHz DDR3
GPU : NVidia GeForce 320M 256MB
SSD : 060GB Kingston V300
HDD : 750GB Toshiba 7200RPM

Mijn vraag is: Kan ik dit vertrouwen? Kunnen nieuw geplaatste producten betrouwbaar zijn? Kunnen het niet officiële Apple producten zijn wat problemen weergeeft? Of moet ik er maar vanuit gaan dat het nieuwe hardware en dergelijke betrouwbaar is?

Excuses als mijn vraag 'dom' is, echter vraag ik liever naar zekerheid. ;) :)

Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:42
Voor 400 euro lijkt me dit geen slecht systeem maar 13" vind ik niet te vergelijken met een laptop. Is dat niet een soort netbook?
En een SSD + een HD in 1 systeem.. past dat wel?

[ Voor 16% gewijzigd door boyette op 20-07-2016 04:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
boyette schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 04:20:
Voor 400 euro lijkt me dit geen slecht systeem maar 13" vind ik niet te vergelijken met een laptop. Is dat niet een soort netbook?
En een SSD + een HD in 1 systeem.. past dat wel?
Ja dat past, en 13 inch is vrij normaal voor mobiele apparaten. Stel dat je een 15+ inch laptop neemt dan heb je eigenlijk een desktopvervanger die niet bepaald prettig te vervoeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:42
nou ja.. persoonlijk kan ik niet werken op zo'n ding.. toetsenbord is mij te klein en scherm ook.. maar als je dat maar weet. is een heel verschil van 15 terug naar 13. Dat wil ik alleen maar zeggen.

Maar dat in zo'n klein apparaat een HD en SSD passen vind ik ook opmerkelijk. Ik ken die macbooks verder niet.. maar als dat klopt dan kun je je er denk ik geen buil aan vallen. Kwalitatief is dat allemaal goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:23
boyette schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 04:30:
nou ja.. persoonlijk kan ik niet werken op zo'n ding.. toetsenbord is mij te klein en scherm ook.. maar als je dat maar weet. is een heel verschil van 15 terug naar 13. Dat wil ik alleen maar zeggen.

Maar dat in zo'n klein apparaat een HD en SSD passen vind ik ook opmerkelijk. Ik ken die macbooks verder niet.. maar als dat klopt dan kun je je er denk ik geen buil aan vallen. Kwalitatief is dat allemaal goed spul.
M.b.t. grootte: zoals je al zegt, da's persoonlijk, ik zou zelf nooit een laptop groter dan 14" willen. En dat is natuurlijk wel iets dat je voor jezelf even goed moet uitzoeken,maar niet iedereen vindt grotere laptops fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Volgens mij wordt de SSD dan ipv de optische drive geplaatst.

@TS, waarschijnlijk mis je dus de optische drive. Het is overigens heel moeilijk om "officiële Apple onderdelen" te krijgen, dus ja, grote kans dat het ander spul is. Bij de HDD/SSD is dat meestal geen probleem, bij de batterij hoeft dat ook niet direct een probleem te zijn. Als ik jou was zou ik de laptop eerst even uitproberen, kijken of het trackpad goed werkt en check of de laptop niet binnen een half uur ontzettend heet wordt.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:49
De keyboards in de Macbook 13" zijn exact even groot als die van de 15" en voorheen de 17". Het zijn gewoon full size keyboards. (Geen van allen hebben een numpad, dus dat scheelt weer wat ruimte).
Hoe ze dat doen (en hoe ik het deed) is een HDD / SSD monteren op de plek waar de CD-rom drive zit. Dus je hebt dan geen CD-rom meer.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

ZpAz schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:00:
[...]

De keyboards in de Macbook 13" zijn exact even groot als die van de 15" en voorheen de 17". Het zijn gewoon full size keyboards. (Geen van allen hebben een numpad, dus dat scheelt weer wat ruimte).

[...]

Hoe ze dat doen (en hoe ik het deed) is een HDD / SSD monteren op de plek waar de CD-rom drive zit. Dus je hebt dan geen CD-rom meer.
Je hebt ook niks meer aan een CD-ROM speler buiten een handjevol ouwe software die je mogelijk nog hebt. Het OS en alle software zijn tegenwoordig digital downloads, dus waarom ook niet :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactief, geeft mij toch een geruststelling. Op dit moment heb ik een HP Pavilion dm1 11''. Zelf ben ik hier dan ook aangewend, en is daardoor ook prettig om te vervoeren in mijn tas.

Ik zal even vragen voor de optische drive, niet over nagedacht.

Op de advertentie staat dan ook dit:

SSD Geplaatst voor snelle opstart.
Samen met de harde schijf een snelle machine maar toch lekker de ruimte in opslag van data.

Veder denk ik dat het wel goed komt. Ik las alleen dat niet officiële Apple producten niet altijd worden aangegeven in het systeem?

Als laatste: welke keuze zouden jullie maken? Een gebruikte laptop als deze (mid 2010) of een licht gebruikte uit late 2011 zonder dat hier aan gewijzigd is?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2016 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Dit in tegenstelling tot fysieke downloads :X ;)

On-topic:
Waaschijnlijk een prima systeem. Onderdelen (trackpad en batterij) zijn waarschijnlijk niet origineel omdat Apple deze niet beschikbaar stelt buiten de eigen service centers (=€€€). Maar een aftermarket batterij is waarschijnlijk beter dan wat er in zat en kan waarschijnlijk best nog een tijdje mee.

Een nette gebruikte 2011 zonder upgrades kan goed wat duurder zijn en een stuk langzamer. Een SSD is tegenwoordig een must. Je zou er zelf natuurlijk een 2e hands SSD in kunnen zetten, maar je gaat in totaal snel naar de €500...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij met de positieve berichten. Ik kan de Macbook Pro die ik hierboven beschreef voor €385 krijgen (niet €400), maar ik kan ook een licht gebruikte Macbook Pro uit eind 2011 (zonder SSD en dergelijke) krijgen voor €400. Waar zou ik dan voor gaan?:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
De 2011. De 2010 is een c2D en mist een aantal functies die erg handig zijn zoals internet recovery en thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:13
supersnathan94 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:53:
De 2011. De 2010 is een c2D en mist een aantal functies die erg handig zijn zoals internet recovery en thunderbolt.
Maar dan wel gelijk een ssd erin zetten :)

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
luckremers schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:08:
[...]

Maar dan wel gelijk een ssd erin zetten :)
Eens. Dat hoeft overigens helemaal niet heel duur te zijn. Je hebt ze al vanaf een paar tientjes en als je hier een beetje rondzoekt kan je mooie prijzen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké duidelijk. Hoewel ik op het geld moet letten, is een Thunderbolt aansluiting vast de moeite waard om eerder voor de 2011 te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:22
Tja of je echt thunderbolt nodig hebt is nog maar de vraag. Wat ga je met die laptop doen? In de 3 jaar dat ik mijn mac heb is de thunderbolt aansluiting nog nooit voor iets anders dan een monitor aansluiting gebruikt. Het aantal accessoires die thunderbolt gebruiken zijn ook op 1 hand te tellen, en zijn peper duur. Zonder thunderbolt moet dan andere kabeltjes kopen voor een vga of ethernet adapter enz. Maar de thunderbold functionaliteit is nou niet iets wat ik op mijn prioriteiten lijstje zou zetten.

Verder is het best een goede deal. Amper 400 euro met een SSD en 8gb ram, dat is zeker geen slechte prijs. Alleen al een ram upgrade + SSD kost je al snel 150 euro als je het nu moet kopen. Je moet er alleen echt rekening mee houden dat een 6 jaar oude laptop je niet de meest snelle prestaties gaat geven.

[ Voor 25% gewijzigd door MenN op 20-07-2016 17:16 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

MenN schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 17:10:
...Alleen al een ram upgrade + SSD kost je al snel 150 euro als je het nu moet kopen...
Mwah, we hebben het over tweede hands toch? Voor 75 euro heb je wel een SSD (zeker de kingston die hierin zit) en wat trage DDR3.

Verder ben ik het een heel eind met je eens :) Thunderbolt heb ik ook nog nooit gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 18:05

MsG

Forumzwerver

Ben ik de enige die het helemaal niet zo goedkoop vindt? Voor 550 had ik een half jaar geleden een 15" model uit 2010 met deze specs:

Processor: Intel Core i7 2,66 Ghz
Schermresolutie: 1680 * 1050
Videokaart 1: Intel HD Graphics
Videokaart 2: Nvidia GT330M 512MB
Geheugen: 8GB DDR3 Ram
Hardeschijf: 500GB Apple SSD
Software-versie: OS X 10.11 El Capitan

Of is het 13" model door de compactheid zoveel duurder?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

MsG schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 17:49:
Ben ik de enige die het helemaal niet zo goedkoop vindt? Voor 550 had ik een half jaar geleden een 15" model uit 2010 met deze specs:

Processor: Intel Core i7 2,66 Ghz
Schermresolutie: 1680 * 1050
Videokaart 1: Intel HD Graphics
Videokaart 2: Nvidia GT330M 512MB
Geheugen: 8GB DDR3 Ram
Hardeschijf: 500GB Apple SSD
Software-versie: OS X 10.11 El Capitan

Of is het 13" model door de compactheid zoveel duurder?
Dat is een veel betere koop geweest.
Bijna 400 euro nog neertikken voor een oude Core2Duo is eigenlijk niet handig. Die dingen waren in 2010 nog wel te doen qua performance, maar tegenwoordig?

Je bent qua CPU prestaties eigenlijk beter af met de simpelste i3 die nu te koop is.
Wat is het beoogde gebruik?

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, geen thunderbolt voor mij. Voor mij is het wel duidelijk dat ik de 13 inch wilt. Ik geef de voorkeur aan een wat kleinere laptop.

Ik ben toch weer geneigd nu om naar de 2010 versie te gaan. Als laatste heb ik ook nog de optie om voor de 13 inch Macbook Pro te gaan mid 2012 voor €400,-. Echter is hier de geluidsingang van kapot waardoor muziek luisteren via oortjes niet mogelijk is. Dit doe ik dan ook graag. Is ook zonder SSD en dergelijke.

Ik kan dus voor een 2010 versie gaan met goede hardware upgrades maar gebruikt, 2011 versie lichtgebruikt of 2012 versie met kapotte geluidsingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 18:05

MsG

Forumzwerver

Kan je dat kapotte geluid niet omzeilen met een USB-geluidskaartje of ander connectortje dat het digitale geluid omzet naar analoog?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over dat laatste heb ik geen idee. De speakers werken wel. De persoon heeft geen idee waardoor de geluidsingang het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RacerBas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-07 13:39
Als je een USB Geluidskaart koopt kan je gewoon je oortjes gebruiken ;)

EDIT:
Ik heb zelf de Creative Sound Blaster Play
maar die is slecht leverbaar nu, alleen bij bol.com en enorm duur daar.

[ Voor 47% gewijzigd door RacerBas op 20-07-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar. Dan is het verstandiger om de 2012 versie te nemen en vervolgens een SSD in laten zetten met USB geluidskaart. Mooi.

Model: Macbook Pro 13 inch
Jaar: Mid 2012
Processor: 2.5 GHz Intel Core i5
Geheugen: 4GB 1600 MHz DDR3
Videokaart: Intel HD Graphics 4000 1536 MB
Opslag: 500 GB

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2016 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 18:09:
Dat is waar. Dan is het verstandiger om de 2012 versie te nemen en vervolgens een SSD in laten zetten met USB geluidskaart. Mooi.

Model: Macbook Pro 13 inch
Jaar: Mid 2012
Processor: 2.5 GHz Intel Core i5
Geheugen: 4GB 1600 MHz DDR3
Videokaart: Intel HD Graphics 4000 1536 MB
Opslag: 500 GB
Nja het ligt natuurlijk ook aan de plek waar je het wilt halen.. Gaat het om een betrouwbare tweaker die veel ervaringen heeft en etc, dan zou ik daar niet snel over twijfelen. Gaat het om marktplaats, tsja dan zou ik het laten varen (sterker nog, ik zou daar niet eens kijken om eerlijk te zijn).

Zelf komt mijn 2e hands elektronica maar van 1 plek af, en dat is de site waar we nu zitten. Ik zal gewoon niet buiten deze site iets 2e hands kopen, tenzij het om een winkel gaat die toevallig ook 2e hands verkoopt.

Ook kom je ''elke keer'' met andere laptops aanzetten hier, verkoopt die man of vrouw zoveel laptops? Allemaal laptops waaraan gesleuteld zijn, of je heb je gewoon een goudmijn gevonden haha?

Zoals deze, 500GB, ik neem aan geen SSD of is dit wel weer diezelfde laptop? Want ook een oude mac met een standaard HDD is gewoon niet meer van deze tijd.. Het gerucht: een mac blijft altijd snel is een fabeltje (ik werk zakelijk ook met Mac, puur omdat het ''moet'' en dan gaat het om high-end modellen)

[ Voor 12% gewijzigd door LopendeVogel op 20-07-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb 3 deals via martkplaats haha. Van verschillende personen. Zelf heb ik goede ervaring met marktplaats. Alleen aan de 2011 versie is niet gesleuteld. Maar dit is definitief. Uit deze 3 zal mijn keuze gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Is de audio jack kapot? Is er al eens naar gekeken? Opnieuw software geinstalleerd? Gekeken of er stof in zit?

Offff het ding heeft waterschade. Kan allemaal. €400 voor een 2012 is niet veel, maar een defect is met macs altijd lastig. Nu weet ik toevallig dat de jack nog wel eens will blokkeren door stof enzo, maar kijk altijd even uit met dit soort dingen.

1 defectje kan de hele boel verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:01
supersnathan94 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 19:10:
Is de audio jack kapot? Is er al eens naar gekeken? Opnieuw software geinstalleerd? Gekeken of er stof in zit?

Offff het ding heeft waterschade. Kan allemaal. €400 voor een 2012 is niet veel, maar een defect is met macs altijd lastig. Nu weet ik toevallig dat de jack nog wel eens will blokkeren door stof enzo, maar kijk altijd even uit met dit soort dingen.

1 defectje kan de hele boel verpesten.
Precies en vooral waterschade is moeilijk uit te sluiten, je kan niet even die mac open draaien alvorens je hem koopt.
Nu begint het met de jack, en indien dat ontstaan is door waterschade is het wachten op andere componenten die de geest geven.

Stof komt meestal voor bij telefoons die regelmatig in de broekzak beland (stof van de broekzak kruipt die jack in totdat er een hele pluk in zit haha:P idem dito bij de laad connectoren).
Bij een laptop, eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt, maar ook dat kan vast wel gebeuren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
LopendeVogel schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:55:
[...]

Precies en vooral waterschade is moeilijk uit te sluiten, je kan niet even die mac open draaien alvorens je hem koopt.
Nu begint het met de jack, en indien dat ontstaan is door waterschade is het wachten op andere componenten die de geest geven.

Stof komt meestal voor bij telefoons die regelmatig in de broekzak beland (stof van de broekzak kruipt die jack in totdat er een hele pluk in zit haha:P idem dito bij de laad connectoren).
Bij een laptop, eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt, maar ook dat kan vast wel gebeuren inderdaad.
Het kwam vroeger vaak voor dat de jack dacht dat er nog iets inzat door stof en zooi en dat daardoor speakers niet meer werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Als ik jouw prijzen hoor, dan voel ik me goed bekocht met mijn Pro 13 inch uit 2010 voor 450 euro :S Blijkt ook nog een lichte vlek op het scherm te zitten..

Ik heb totaal geen verstand blijkbaar van wat een Mac maximaal mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja op marktplaats zijn dat normale prijzen. Maar 450 voor een model uit 2010 is wel veel hoor.
Pagina: 1