Draaddikte voor inductie 7200watt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Krijg een inductie kookplaat, aansluitwaarde 7200 Watt, 2 fases.

Wil hiertoe een xmvk kabel 5x2,5 naar de keuken laten lopen, maar kan dat wel?

Gamma vermeldt dat voor zo'n kabel de aansluitwaarde max 4600Watt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Waarschijnlijk heb je het hier over een kookgroep.
Als dat zo is:
2 groepen van 220V = 2x nulgeleider en 2x fasedraad.
Dan heb je waarschijnlijk 1 nulgeleider te weinig in je xmvk kabel, en moet je hier een verkeerde kleur voor gebruiken. Dat zou ik NIET doen.

Dus: 2x blauw 2x bruin
Edit: en een aardedraad natuurlijk :+

[ Voor 12% gewijzigd door AtomicShockwave op 19-07-2016 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:27:
Waarschijnlijk heb je het hier over een kookgroep.
Als dat zo is:
2 groepen van 220V = 2x nulgeleider en 2x fasedraad.
Dan heb je waarschijnlijk 1 nulgeleider te weinig in je xmvk kabel, en moet je hier een verkeerde kleur voor gebruiken. Dat zou ik NIET doen.

Dus: 2x blauw 2x bruin
Gewoon VD draad bedoel je?

Ik dacht lekker snel klaar te zijn met een xmvk zonder buis, qua kleuren zou het dan zo mogen?
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2015/01/perilex__2_x_230v_wcd_002.png?w=300&h=182Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik las het ook al ja. Blijkbaar is het de "workaround" om grijs te misbruiken als nul.
Of dat ook legaal is weet ik niet. Het is in ieder geval beter als spanning zetten op de blauwe geleider. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52

WouterG

Dit is geen ondertitel

Die 4600 watt lijkt me per fase. Je kunt mogelijk ook je inductieplaat drie-fasig aansluiten? Heb je wel een krachtgroep nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik heb wel een 3 fase aansluiting in huis,inclusief 3 fase kookgroep automaat maar deze inductieplaat ondersteunt slechts 2 fases.

NL staat helemaal rechts
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/6ryx8ew4r/siemens1.png

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/44hqmqetn/siemens2.png

Die 4600 watt per fase lijkt mij eigenlijk ook logischer, dat zou 20A per 2,5mm2 kabel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18
AtomicShockwave schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:36:
Ik las het ook al ja. Blijkbaar is het de "workaround" om grijs te misbruiken als nul.
Of dat ook legaal is weet ik niet. Het is in ieder geval beter als spanning zetten op de blauwe geleider. :D
Volgens de NPR5310 (Nederlandse Praktijk Richtlijn bij de NEN1010) 2015 blad 39 is dit zelfs de enige uitzondering om de kleur grijs als Nulader te gebruiken, in vrijwel alle andere situaties zal de kleur grijs in een kabel gebruikt worden als fase.

Een kabel met 2 blauwe aders is namelijk niet opgenomen in HD 308 S2.

De grijze ader dient aan de uiteinden wel blauw gecodeerd te worden met een krimpkous of adertule.

Zie ook blad 41 NPR5310:2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
Het betreft een 3 fase installatie, dus met een 3 fase 4P aardlekschakelaar + 3 fase 4P automaat of kookgroep (2x16A) kun je 2 van de 3 fasen gebruiken. Er is dan slechts 1 nul nodig en dan hoef je ook geen kleuren te misbruiken. 1 fase blijft dan ongebruikt in de perilex, wel even opletten dat je de plaat goed aansluit natuurlijk. De nul zal gebrugd moeten worden er met een enkele nuldraad aangesloten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 20-07-2016 11:01 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Jim423 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:59:
Het betreft een 3 fase installatie, dus met een 3 fase 4P aardlekschakelaar + 3 fase 4P automaat of kookgroep (2x16A) kun je 2 van de 3 fasen gebruiken. Er is dan slechts 1 nul nodig en dan hoef je ook geen kleuren te misbruiken. 1 fase blijft dan ongebruikt in de perilex, wel even opletten dat je de plaat goed aansluit natuurlijk. De nul zal gebrugd moeten worden er met een enkele nuldraad aangesloten worden.
Nee.

Je kunt ook zien dat de gebruiksaanwijzing van de kookplaat duidelijk twee nulgeleiders vereist. Daarnaast wordt ook de belasting weergegeven tussen elk fase + nul aderpaar (230V).
De nul doorlussen naar slechts 1 draad is echt geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
AtomicShockwave schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:05:
[...]

Nee.

Je kunt ook zien dat de gebruiksaanwijzing van de kookplaat duidelijk twee nulgeleiders vereist. Daarnaast wordt ook de belasting weergegeven tussen elk fase + nul aderpaar (230V).
Ja.

Je moet natuurlijk wel echt 2 fasen hebben met 400V ertussen. Het is zelfs veiliger dan met 2 nullen en 1 fase, want als er 1 wegvalt loopt er 32A door 1 ader. Dat kan dan niet. Zou je meer kunnen motiveren waarom je het geen goed idee vind?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

AtomicShockwave schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:05:
[...]

Nee.

Dat kan en mag gewoon.

Door de nul loopt bij volle belasting zelfs helemaal geen stroom meer....... 120 graden verdraaid draaiveld bij 3 fase.

De nul hoeft alleen het verschil op knagen in verbruik tussen de twee delen van de kookplaat en dat is max 16A......,een van de twee kanten vol gas aan.

Ik zou het zaakje gewoon keurig als 3 fase aansluiten, dus ook in de meterkast een 3 fase groep maken en daar de perilex achter... wel DUIDELIJK op de perilex aangeven dat hij als 3 fase is beraad... dat voorkomt in de toekomst een gebakken plaat, mocht jij of de volgende eigenaar hem vervangen.

1 fase blijft ongebruikt, maar dat is geen probleem. het is wel slim om andere zware lasten juist op de niet voor kook plaat in gebruik zijnde fase te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door cactusman op 20-07-2016 11:17 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Omdat je niet zeker weet hoe het vermogen wordt opgenomen door de kookplaat? Tuurlijk als hij het tussen de fasen benut, dan kan het. Maar hoe weet je dat zeker?
Zeker als die manual twee draden specificeert, zou ik dat opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
cactusman schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:14:
[...]

Ik zou het zaakje gewoon keurig als 3 fase aansluiten, dus ook in de meterkast een 3 fase groep maken en daar de perilex achter... wel DUIDELIJK op de perilex aangeven dat hij als 3 fase is beraad... dat voorkomt in de toekomst een gebakken plaat, mocht jij of de volgende eigenaar hem vervangen.
Dus dan zou ik dit plaatje gebruiken (uit de handleiding) om de aansluiting op de kookplaat te realiseren?
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/kefhg9n79/siemens3.png

En deze muuraansluiting?
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__400v_wcd_002.png?w=300&h=182
1 fase blijft ongebruikt, maar dat is geen probleem. het is wel slim om andere zware lasten juist op de niet voor kook plaat in gebruik zijnde fase te zetten.
Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
AtomicShockwave schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:25:
Omdat je niet zeker weet hoe het vermogen wordt opgenomen door de kookplaat? Tuurlijk als hij het tussen de fasen benut, dan kan het. Maar hoe weet je dat zeker?
Zeker als die manual twee draden specificeert, zou ik dat opvolgen.
Sorry maar je begrijpt niet hoe een krachtnet werkt. Cactus geeft het al aan, er hangt niks tussen L1 en L2 gewoon 230V elementen tussen L1 en N + L2 en N. Toch wordt de stroom nooit hoger dan 16A door de nul ook al stook je met 7.4kW.
Ja dat is in orde. Enige verschil is dus dat je maar 1 nulleider hebt ipv de 2 in het schema. Dus even een bruggetje maken met een stukje 2,5mm² draad in de plaat. Wel moet de kookgroep of krachtgroep vanaf een 4P ALS gevoed worden, hij mag dus niet vanaf 2 of 3 2P ALS gevoed worden. Anders gaat het niet goed werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Jim423 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:56:
[...]

Sorry maar je begrijpt niet hoe een krachtnet werkt. Cactus geeft het al aan, er hangt niks tussen L1 en L2 gewoon 230V elementen tussen L1 en N + L2 en N. Toch wordt de stroom nooit hoger dan 16A door de nul ook al stook je met 7.4kW.

[...]

Ja dat is in orde. Enige verschil is dus dat je maar 1 nulleider hebt ipv de 2 in het schema. Dus even een bruggetje maken met een stukje 2,5mm² draad in de plaat. Wel moet de kookgroep of krachtgroep vanaf een 4P ALS gevoed worden, hij mag dus niet vanaf 2 of 3 2P ALS gevoed worden. Anders gaat het niet goed werken :)
Verrek! Niet bij stil gestaan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Voor je kookgroep zijn aparte automaten te koop, in principe gewoon 2 B16 automaten aan elkaar geplakt en mechanisch met elkaar verbonden.
https://d183ptoxzilk60.cl...g4MDEwNzEzNjYxNzQuanBnfC0

2 keer een fase, 2 keer een nul en een groen/gele draad.
Hou de 2 setjes (L1 en N1 & L2 en N2) wel van elkaar gescheiden!
Dus niet in de perilex L1 en N1 bij elkaar en in de groepenkast L1 en N2 bij elkaar.

Je eerste plaatje van een perilex is de juiste wijze van aansluiten.

7200W is het totaal vermogen, delen we dat door 230V dan krijg je 31.3A
Echter verdeel je de belasting over 2 circuits, waardoor het dan nog maar 15.15A is.

Doordat het 2x230V is mag je het als een 230V groep behandelen.
Kijken we in de NEN 1010 naar de maximaal toelaatbare stroom voor een xmvk-kabel, dan zien we dat een 2,5mm2 23A mag hebben. (Soms iets meer of minder afhankelijk van de omstandigheden)
https://drive.google.com/...iyS6Jb0pVb2JQV2VVWG8/view

Nu moet ik toegeven niet meer te weten of je dit nog moet corrigeren aangezien er 2x230V in de kabel zit, maar deze correctiefactor is hoogsten 0.8.
Dan zit je als nog op 18,4A

Het als 3-fase aansluiten lijkt mij niet slim, gezien er op de plaatjes nergens staat dat het zo kan.
Wanneer er iets uit brand is vaak de dikte van het koper niet het probleem, maar dat de aansluiting niet deugt (bijvoorbeeld slecht aangesloten perilex of groepenkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:39

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Iets waar ik zelf vorige week tegenaan liep: Wat komt er bij je binnen? Ik heb bij mij ontdekt dat er welliswaar wel 3 fases en een nul binnen komen, maar dat er maar 1 aangesloten is middels 1 35A zekering.

Dit wordt nu aangepast naar 3x 25A.
Mijn kookplaat wordt ook aangesloten met 2x fase+2x nul.

[ Voor 1% gewijzigd door m-vw op 21-07-2016 09:19 . Reden: Lezen blijft moeilijk.... ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:47
Zowiezo geen xmvk gebruiken want dat is rommel. Vmvk (Vult-mb) is een veel betere keuze.

Ook dien je die kabel "deugdelijk" bevestigen en dus niet los over de grond gooien.

Persoonlijk zou ik gewoon de grijze draad omtapen naar blauw. Dat is voor iedereen gewoon duidelijk en veilig.

En voor iedereen die zich afvraagt hoeveel stoom er door een nul loopt in een 3-fase aansluiting; Goole maar eens op vectorisch optellen.

[ Voor 19% gewijzigd door jbhc op 22-07-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Frosty15 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 20:04:Het als 3-fase aansluiten lijkt mij niet slim, gezien er op de plaatjes nergens staat dat het zo kan.
Je sluit ook alleen de perilex wcd als 3 fase aan. De kookplaat gebruikt 1 ader in het aansluitsnoer niet dus wordt op 2 fasen aangesloten in feite... en dit kan prima gezien er /380-415V staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03
Zo'n 2x16A 230V kookgroep is iets wat we ook echt alleen in Nederland kennen als vage workaround. Als je een 3 fasen aansluiting hebt en zelfs al een 3 fasen automaat hebt zitten, dan gewoon lekker 3 fasen uitbedraden naar de Perilex!
Wolly schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:26:
[...]

Dus dan zou ik dit plaatje gebruiken (uit de handleiding) om de aansluiting op de kookplaat te realiseren?
[afbeelding]

En deze muuraansluiting?
[afbeelding]
Exact. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Bijna exact, zonder die extra nul draad ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03
Die 5 draden op het plaatje zijn de draden die uit de kookplaat komen.

Dubbele adereindhuls erop en samen met de N in de Perilexstekker verbinden en gaan. :Y

Een snoer met een ader minder gebruiken en in de kookplaat zelf een bruggetje zetten geeft natuurlijk hetzelfde resultaat, maar plaatjes zoals de TS post ken ik eigenlijk alleen van kookplaten met een vast snoer eraan. Die zie je ook steeds meer. Als deze kookplaat een mooi toegankelijk aansluitblokje had dan zou die waarschijnlijk wel afgebeeld staan in de handleiding...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1