Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Sinds een week volgens mij werkt audio passthrough met Kodi niet meer. De receiver die ik aan mijn HTPC heb gekoppeld (Onkyo TX-NR828) kan een aantal audio formaten zelf decoderen en dat had ik ook zo ingesteld in PulseAudio en Kodi. Zie ook de Kodi wiki over PulseAudio voor de settings.

Omdat ik Debian Sid gebruik, verandert er redelijk wat in een week tijd. Het eerste waar ik aan dacht, was een bug in PulseAudio, aangezien ik vlak voor de problemen van 8.0 naar 9.0 was bijgewerkt. Via de snapshot archive van Debian terug kunnen gaan naar 8.0, maar dat was het probleem niet.

Logs bekijken helpt niet echt, daar word ik niet veel wijzer van. In het log van Kodi zie ik het volgende:
code:
1
2
3
NOTICE: Creating audio stream (codec id: 86020, channels: 2, sample rate: 48000, pass-through)
...
ERROR: PulseAudio: Waited for the stream but it failed

Andere errors zijn er niet.

Kijk ik in /var/log/messages, dan zie ik dit langs komen.
code:
1
[pulseaudio] sink-input.c: Sink is already connected, cannot accept new PASSTHROUGH INPUT

Enige wat ik daarop aan resultaten terug krijg, is de plek in de broncode waar de melding gegenereerd wordt. Ik ben blijkbaar de eerste met dit probleem.

Er is dus iets dat PA in passthrough opent, waardoor Kodi er geen gebruik meer van kan maken. Als ik opnieuw opstart en ik start Kodi direct en test passthrough, dan werkt het zonder problemen, dus ik weet dat het wel gewoon kan werken. Kijk ik in pavucontrol, dan zie ik ook netjes Kodi in het lijstje staan. Het probleem verschijnt echter zodra ik m'n browser heb gestart. Afsluiten heeft geen nut lijkt het op, er is dus iets op de achtergrond wat PA open houd in passthrough. Aangezien m'n browser Gstreamer gebruikt als backend, verdenk ik dat ervan wat Kodi in de weg zit. Pavucontrol openen bevestigd dit ook, er wordt namelijk direct een verbinding geopend (komt gelijk in het lijstje met applicaties te staan die audio gebruiken). Er zijn ook een paar updates geweest van m'n browser, maar ik betwijfel of dat er iets mee te maken heeft, gezien de audio backend die het gebruikt niet verandert is.

De website van Gstreamer geeft ook aan dat Gstreamer gebruik kan maken van passthrough, als dit is ingesteld in het audio systeem zoals PA. Maar niets over hoe je dit kan regelen. Het zegt ook niet sinds welke versie dat erin zit en ik draai al enige tijd op de huidige release in de Debian Multimedia repo (versie 1.8.2). Weet iemand wellicht hoe dit aan te passen is? Ik gebruik overigens Xfce als DE, dus kom aub niet met allerlei Gnome of KDE oplossingen. ;) Enige wat ik tegenkom, is de Arch Wiki met het volgende:
Lightweight desktops
To configure GStreamer, for example to change the audio output device, use gstreamer-properties from package gstreamer-propertiesAUR. This can be run by each user or as root for all users. Per-user configuration files are under $HOME/.gconf/system/gstreamer and the global files are in /etc/gconf/gconf.xml.defaults.
Dat schiet ook niet echt op, aangezien gstreamer-properties in gnome-media zat, en die is al enige tijd uit de Debian repo (plus het is een Gnome ding, dus veel Gnome dependencies).

Toevoeging:
Net even wat tests gedaan. Zodra er een andere client verbinding heeft, wil het al geen passthrough meer doen. Start ik bijvoorbeeld Audacious op, dan opent die direct een verbinding met PA en zorgt ervoor dat Kodi geen geluid geeft. Start ik bij Audacious de muziek en stop deze weer, dan wordt de verbinding gesloten en doet Kodi het weer normaal.
Wat ik van m'n browser aan gedrag zag, was dat er een video op een tab was geladen die begint met spelen als de muis erover wordt gehouden. Deze pagina opende dus een verbinding naar PA en zat Kodi in de weg.

Het stomme is, hoewel de Kodi wiki zegt dat Passthrough in exclusive mode werkt, had ik niet het idee dat er helemaal niets anders gebruikt kon worden zoals Youtube in een browser bijvoorbeeld. Ik merkte het niet.

Nu is het wachten op PulseAudio versie 10, want volgens de modules overzichtpagina worden straks alle audiobronnen naar /dev/null gestuurd als een passthrough verbinding wordt gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Hero of Time op 20-07-2016 00:24 . Reden: Oorzaak/oplossing gevonden ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Op mijn Ubuntu mediaspeler heb ik gebruik gemaakt van ALSA.
Pulsaudio heb ik helemaal uitgezet. Hierna ging het wel goed. Misschien geeft dit een richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
The Fatal schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:40:
Op mijn Ubuntu mediaspeler heb ik gebruik gemaakt van ALSA.
Pulsaudio heb ik helemaal uitgezet. Hierna ging het wel goed. Misschien geeft dit een richting.
Ik had eerst puuur ALSA, maar omdat ik het dus ook gebruik als normale computer, is het wel fijn om een Youtube video te kunnen bekijken terwijl er nog muziek van een ander programma afspeelt. Elke keer als ALSA namelijk bezig was, ging Youtube op "an error occurred". Dat schiet natuurlijk niet op. Enige wanneer het wel werkte, was als ik twee stereo streams afspeelde, maar dat was niet altijd het geval. Vandaar dus PulseAudio.

Maar ik heb al gevonden waar het aan lag. Zie het laatste stukje van m'n OP. ;) Het stomme was zelfs dat tijdens het testen, het al een probleem gaf door alleen al pavucontrol te openen. Als ik 'm opende terwijl er al een video speelde met passthrough, dan was er niets aan de hand. Heel vaag, maar zal wel aan de 'exclusive mode' liggen waar je met ALSA ook last van hebt (geen stereo en 5.1 streams tegelijk bijvoorbeeld).

Commandline FTW | Tweakt met mate