Factuur voor product na 2.5 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Hoi,

Gisteren kreeg ik een e-mail van een dj/licht/muziek webshop met daarin een factuur en meteen aanmaning. Het betreft een bedrag van +/- €100,- voor een product dat ik daar december 2013 heb aangeschaft. Tot op heden heb ik nooit eerder een herinnering of iets dergelijks gehad.

Ik werkte op dat moment bijna drie jaar bij betreffende webshop, maar aan het einde van datzelfde jaar is mijn contract niet verlengd, kan gebeuren.

Nu is het zo dat ik destijds het product contant heb afgerekend, maar volgens hun systeem blijkbaar niet. Ik heb ze in elk geval al wel even een e-mail gestuurd dat ik het hoogst ongewoon vind om na 2,5 jaar uit het niets ineens een aanmaning te krijgen (die binnen 5 dagen betaald moet worden!), en dat deze destijds contact afgerekend is.

Nu willen ze dat ik bewijs dat het betaald is, maar ik heb daar echt geen bonnetje meer van of iets dergelijks, en een andere manier van bewijzen kan ik niet bedenken. Ik heb het hele gebeuren niet gefilmd met een GoPro op m'n voorhoofd ofzo. En ik ga echt niet een tweede keer betalen.

Nu heb ik gelezen dat facturen voor producten een verjaringstermijn hebben van twee jaar (Het betreft hier een platenspelertje) Kan dat in dit geval voor mij ook uitkomst bieden? Zoals gezegd heb ik de afgelopen 2.5 jaar geen eerdere herinneringen of brieven of whatever gehad.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gaat het om een platenspeler voor privégebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:31
Het hangt er inderdaad vanaf of het toen om een aankoop ging als consument of zakelijk.

Als consument verjaart een factuur in de meeste gevallen na 2 jaar, dan zou dat inderdaad gebeurd zijn, daar kun je dan op wijzen, ze hebben dan niks meer te eisen en jij hoeft niks te bewijzen.

Zakelijk verloopt een factuur pas na 5 jaar, dan zou hij dus nog wel geldig kunnen zijn.

https://verweij-juristen.nl/verjaringstermijn-vordering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
GlowMouse schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:29:
Gaat het om een platenspeler voor privégebruik?
Ja gewoon een simpel usb spelertje voor eigen gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03:09
*knip* doe eens niet

[ Voor 89% gewijzigd door gambieter op 20-07-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BaRF schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:20:
Nu willen ze dat ik bewijs dat het betaald is, maar ik heb daar echt geen bonnetje meer van of iets dergelijks, en een andere manier van bewijzen kan ik niet bedenken.
Het zou inderdaad mooi zijn als jij kunt bewijzen dat je al betaald hebt, maar kunnen zij dan bewijzen of op zijn minst aannemelijk maken dat je niet betaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
De vordering is verjaard. Dat betekent dat je nog wel mag betalen, maar die betaling niet meer via de rechter afdwingbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:56
je hebt toch al betaald dus er is helemaal geen sprake van verjaring. Er is helemaal niks aan de hand alleen dat je een factuur krijgt die je al betaald hebt.
Dus die zou ik niet nog een keer betalen.
Wedden dat het geen gevolgen heeft.

[ Voor 55% gewijzigd door boyette op 19-07-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 13:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

De bewijslast ligt gewoon bij de webshop.
Inderdaad erg vreemd dat ze je nu gaan benaderen met direct een aanmaning.

Het zou kunnen dat die tent in moeilijkheden verkeert en op dit soort manieren aan geld probeert te komen.

Lekker laten mekkeren die lui en gewoon verder niet meer reageren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, die aanmaning is gewoon een scare-tactic onder het motto van "nee heb je, ja kan je krijgen als ze dom genoeg zijn".

Ik zou inderdaad een e-mail sturen met het feit dat je al betaald hebt. Er onder even een P.S. zetten dat facturen na twee jaar verjaren.
Nyarlathotep schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:25:
...
Lekker laten mekkeren die lui en gewoon verder niet meer reageren.
Laten mekkeren is inderdaad een goed idee, maar niet reageren is altijd een heel slecht idee! Met jezelf stilhouden schiet je jezelf alleen maar in de voet. In dit geval niet qua geld, maar mogelijk wel qua tijd/gedoe/aankloppende deurwaarders.

[ Voor 44% gewijzigd door Standeman op 20-07-2016 14:37 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb ze inderdaad nog even teruggemaild dat het betaald is maar dat ik dat zo helaas niet kan bewijzen. Daarnaast heb ik de verjaringstermijn genoemd en dat ik in de tussentijd nooit een herinnering oid heb gekregen. Als ik nog antwoord krijgt dan laat ik dan nog weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 13:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ah, ik was in de veronderstelling dat de topicstarter al een reactie had gestuurd.

Ik zie nu ook dat de aanmaning per mail is gestuurd. Dit is wel rechtsgeldig, maar heb jij eerst een ingebrekestelling ontvangen? Je moet namelijk de kans krijgen om gewoon te betalen. En een ingebrekestelling moet per brief.

Staat in die aanmaning jouw volledige adres vermeldt? Als dit niet het geval is zou ik de boel nog steeds negeren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

BaRF schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:51:
Bedankt voor de reacties. Ik heb ze inderdaad nog even teruggemaild dat het betaald is maar dat ik dat zo helaas niet kan bewijzen.
Helaas leg je daarmee wel direct al je kaarten op tafel. What's done is done, maar voor een volgende keer zou ik het gewoon bij het eerste gedeelte laten :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BaRF schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:51:
Bedankt voor de reacties. Ik heb ze inderdaad nog even teruggemaild dat het betaald is maar dat ik dat zo helaas niet kan bewijzen. Daarnaast heb ik de verjaringstermijn genoemd en dat ik in de tussentijd nooit een herinnering oid heb gekregen. Als ik nog antwoord krijgt dan laat ik dan nog weten :)
Dat had je niet moeten doen. Daarmee speel je ze alleen maar in de kaarten. Gewoon, jij hebt betaald, klaar. De bewijslast (en het probleem) ligt bij hun, niet bij jou.
offtopic:
LOL @ je sig! Dat is inmiddels toch wel nostalgisch bedoeld, of niet? :D

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 20-07-2016 15:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BaRF schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:20:
Nu willen ze dat ik bewijs dat het betaald is, maar ik heb daar echt geen bonnetje meer van of iets dergelijks, en een andere manier van bewijzen kan ik niet bedenken.
Hebben zij bewijs dat je het product hebt afgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Laatst online: 20:11
Het bewijs is dat je op 23-12-2013 200 euro hebt gepint en op 25-12 nog een keer. Van dat geld is het betaald contant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Bedankt voor alle verdere tips, ik heb verder niks meer gehoord van ze. Ze hebben zich er dus bij neergelegd OF ze zijn hun juridische afdeling aan het aansporen :+

Pagina: 1