Vraag

• notorious_roy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik zoek een?
Degelijke Android 6.0 smartphone

Wat is je budget?
Momenteel denk ik aan een bedrag tot 300 euro zonder abo. Uiteraard is dit omhoog en omlaag bij te stellen als er goede argumenten gebruikt worden

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Pokémon Go te spelen. Naja, onder andere dan. Mijn huidige telefoon, een Lumia 930, gebruik(te) ik vooral om te internetten, te Whatsappen en voor de Here Drive navigatie. Dat is allemaal niet zo heel zwaar volgens mij dus super high-end hoeft denk ik niet. Na het wegvallen van Here Drive en het voor de zoveelste keer missen van een hype-app ben ik klaar met Windows.
Voor thuisgebruik heb ik een Nvidia Shield K1 en TV voor het 'zware' werk

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf een drietal telefoons gevonden die volgens mij wel aan mijn eisen voldoen: Nexus 5X, Sony Xperia XA en Huawai P9 Lite

Welke vragen heb je hier nog over?
Een heleboel! Hoeveel RAM is 'normaal' voor Android? 2GB lijkt nu standaard maar kan ik daar twee jaar mee overweg?

Zit er veel verschil in de verschillende merken qua OS? Ik wil Android zo puur mogelijk

Welk merk maakt telefoons die je kunt laten vallen? Ik heb mijn hele leven al Nokia en daar kun je mee voetballen zonder dat ze kapot gaan. Vrienden van me hebben iPhones en Samsungs die al breken als je er naar kijkt. Hier ben ik het meest huiverig voor eigenlijk...

Welke voordelen biedt usb c voor een simpele gebruiker als ik? Mijn hele huis is nu ingericht op micro usb

Waarom zijn er zo weinig toestellen die draadloos opladen ondersteunen en hoe kan ik aan de specs in bijvoorbeeld de Pricewatch zien of een toestel dit ondersteunt?

Waar moet ik nog meer op letten bij Android-telefoons?

Roy-O-Rama

Beste antwoord (via rens-br op 01-08-2016 09:49)

• notorious_roy
Het is een Nexus 5X geworden. Bedankt voor alle reacties.

Roy-O-Rama

Alle reacties

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:06
Je opgave is niet zo heel moeilijk als je echt een pure Android ervaring wilt hebben is een Nexus toestel de verstandigste keuze en dan moet je zeker niet bij Huawei zijn :)
De Sony Xperia XA zou ik links laten liggen, de soc is niet zo krachtig als je deze vergelijkt met de Nexus 5X.

Ps. wellicht interessant om ook naar een OnePlus 3 te kijken, 100 euro maar wel helemaal compleet en nagenoeg stock Android. Review is te vinden op T.net.

• notorious_roy
Dus sowieso niet die Huawei of Sony, dat is duidelijk. De OnePlus klinkt interessant, zeer positieve review op Tweakers. Alleen is die wel weer 100 euro duurder en vind ik de beschikbaarheid niet ideaal.

Momenteel gaat de Nexus dus duidelijk aan kop. Ik zal ook eens een kijkje nemen in dat topic.

Roy-O-Rama

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
notorious_roy schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 19:58:
Alleen is die wel weer 100 euro duurder en vind ik de beschikbaarheid niet ideaal.
Wat bedoel je met de beschikbaarheid is niet ideaal? De OnePlus 3 is gewoon op voorraad, te bestellen en binnen 14 dagen geleverd.

• notorious_roy
rens-br schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:32:
[...]

Wat bedoel je met de beschikbaarheid is niet ideaal? De OnePlus 3 is gewoon op voorraad, te bestellen en binnen 14 dagen geleverd.
Niet ideaal omdat het twee weken duurt voordat je het toestel hebt. Ideaal zou gewoon levering de volgende dag zijn.

Roy-O-Rama

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Nogne

>.<

Ik zou zelf de 5X of OnePlus 3 adviseren. Indien je het budget hebt zou ik eerder geneigd zijn naar de OnePlus 3.

En ik ben het met je eens dat het wenselijk is om je telefoon de volgende dag te krijgen, maar een weekje wachten voor een telefoon die je waarschijnlijk 2 jaar+ gaat gebruiken is natuurlijk ook niet gek.

PS/XBL: Nogne

• -Burner-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-10 20:08
Ik heb de Lumia 930 (voor werk) en de Nexus 5X (prive). Met die Nexus ben ik erg blij. Ik heb er een hoesje omheen en een screen protector. Al wel een aantal keer laten vallen en met de goede bescherming is er dan niks aan de hand. De Lumia laatst ook laten vallen en sindsdien flikkert het scherm een beetje.... Je moet dus ook net mazzel hebben.
Scherm van de Nexus 5x is geen AMOLED i.t.t. de Lumia, toch is het echt prima! Foto's zijn ook mooi... Ik zou het wel weten, zeker omdat het nog 100 euro scheelt :)

• Crahsystor
  • Laatst online: 10:29
Als je pure Android wilt, doe je er verstandig aan eerst eens te testen. Android heeft bijvoorbeeld standaard geen berichtentellers zoals je Live Tiles, wat maakt dat je dingen mist. Je kunt voor de meeste apps die functionaliteit wel kopen als losse app in een andere Launcher (zegmaar andere UI). Ik heb zelf de overstap gemaakt naar bijna pure Android met een Motorola Moto X 2014, nu op Marshmallow. Android is flink wennen, want je hebt wel alle hypes, maar (subjectief) je mist veel kleine dingetjes van Windows. Betrouwbaarheid van je wekker, toetsenbord is gewoon brak (ja ook SwiftKey) en mocht je updates willen EN pure Android, dan zit je praktisch vast aan een recente Nexus.
Het klinkt misschien erg dramatisch, maar dat is mijn ervaring met Android. Ik ga daarom weer lekker terug naar Windows als deze afgeschreven is. Mijn advies is daarom ook om eens te kijken of je ergens een toestel kunt lenen om eens een paar dagen te wennen aan Android. Als je nergens last van hebt, prima, ga er voor. Maar het zou zonde zijn om honderden euro's uit te geven en dan achteraf spijt te krijgen van de overstap.

Addicted to silent computing

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat bedoel je precies met betrouwbaarheid van de wekker? Want ik heb (toen ik een Nexus 5 had) nooit problemen daarmee gehad, ook nu op mijn S6 niet. :) Ik denk dus eerder dat dat een issue aan jouw kant is, met name tools als Greenify / anti battery drain apps maken de wekker onbetrouwbaar.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Nogne

>.<

Crahsystor schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:58:
Android heeft bijvoorbeeld standaard geen berichtentellers zoals je Live Tiles, wat maakt dat je dingen mist....
je mist veel kleine dingetjes van Windows...
Betrouwbaarheid van je wekker, toetsenbord is gewoon brak (ja ook SwiftKey)..
Ik weet niet hoe jij dingen mist, maar van alle melding krijg je gewoon een notificatie (indien je dat niet hebt geweigerd). Daarbij is het ook handig om te vermelden welke handige dingen hij gaat missen, ik heb zelf de 920 gehad. Ik vond het een pracht toestel maar de werkwijze sprak mij (persoonlijk) niet echt aan.

Betrouwbaarheid van de wekker? Ik heb nog nooit problemen gehad met de wekker, je moet de wekker wel aanzetten voordat hij afgaat :+

Toetsenbord is ook een persoonlijk iets, ik vind de stock toetsenbord van OnePlus een stuk fijner dan Swiftkey. En als je t toetsenbord niks vind dan download je een nieuwe.

PS/XBL: Nogne

• Crahsystor
  • Laatst online: 10:29
Volledig off topic voor de TS, maar antwoord op de vraag:
[quote]CH40S schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:02:
[...]
Wat bedoel je precies met betrouwbaarheid van de wekker? Want ik heb (toen ik een Nexus 5 had) nooit problemen daarmee gehad, ook nu op mijn S6 niet. :) Ik denk dus eerder dat dat een issue aan jouw kant is, met name tools als Greenify / anti battery drain apps maken de wekker onbetrouwbaar.
[/quote]
Vroeger met een Nokia 5230, stelde je de wekker in en die ging dan af op het in gestelde tijdstip zonder uitzondering. Want de tefeloon ging uit als de batterij bijna leeg was en dan was er genoeg over om de wekker te laten gaan, zoals dat nog kon zonder volledig aan te staan. Met Windows was het even kijken of er nog genoeg % batterij beschikbaar was voor een nacht standby en dan kon je er van op aan. Nu is het hopen dat er niet plotseling een battery drain verschijnt waardoor de wekker niet afgaat. Laatst nog, ben ff wakker 's nachts en kijk op m'n telefoon; 41% batterij. Twee uur later, na het moment van de ingestelde wekker is de telefoon uitgeschakeld vanwege een lege batterij. Batterij (en toestel) is zo goed als nieuw en KAN met 40% accu gerust een hele dag liggen op standby. Een paar keer per week merk ik ook dat het toestel opeens heet aan het worden is en dan is er weer een battery drain. Meestal staat Google Play Services dan weer op 30-40% gebruik. Nu weet ik dat Google dat zo gemaakt heeft dat je niet weet waar het dan door komt, maar het maakt het toestel onbetrouwbaar. Zo'n hoge ontlading heb ik bij Windows alleen meegemaakt als je daadwerkelijk iets deed met het toestel, niet in standby.
Nogne schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:18:
[...]

Ik weet niet hoe jij dingen mist, maar van alle melding krijg je gewoon een notificatie (indien je dat niet hebt geweigerd). Daarbij is het ook handig om te vermelden welke handige dingen hij gaat missen, ik heb zelf de 920 gehad. Ik vond het een pracht toestel maar de werkwijze sprak mij (persoonlijk) niet echt aan.

Betrouwbaarheid van de wekker? Ik heb nog nooit problemen gehad met de wekker, je moet de wekker wel aanzetten voordat hij afgaat :+

Toetsenbord is ook een persoonlijk iets, ik vind de stock toetsenbord van OnePlus een stuk fijner dan Swiftkey. En als je t toetsenbord niks vind dan download je een nieuwe.
Notificaties krijg ik netjes, maar dat is niet altijd genoeg. Als ik 49 WA berichten heb ga ik niet alle notificaties uitvoerig bekijken, maar tik ik er een aan. Dan zit je in een groep, reageren en sluiten. Dat er in andere groepen ook wat gezegd is zie ik dan pas bij het openen van het WA startscherm. Bij Windows zie je netjes het aantal ongelezen berichten op de Tile. Zo heb ik al diverse malen berichten gemist tot de verzender eigenlijk geen antwoord meer nodig had.

Toetsenbord is inderdaad erg persoonlijk. En dat van Windows is het beste dat ik ooit gebruikt heb. Ik heb een aantal anderen gebruikt op android, maar van allen lijkt SwiftKey de beste, maar het is nog altijd heel ver beneden het pijl van het toetsenbord op WP8.1. Voorspellingen kloppen van geen kanten en ik maak veel meer typo's.

[ Voor 31% gewijzigd door Crahsystor op 22-07-2016 11:27 ]

Addicted to silent computing

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nexus 5x heeft niet zo'n hele beste accu, dus die zou ik even skippen, of een powerbank meenemen voor pokemon ;)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 12:32
Begrijp ook niet waarom men nog steeds een oud toestel als de 5X blijft aanraden. Ook een Nexus komt op een punt dat er geen updates meer komen..
Ook de accu van een Nexus is het gewoon net niet..

Bijna puur Android -> kijk eens of Motorola iets in je budget heeft, meestal goed leverbaar.

https://tweakers.net/pric...dU3sULJytgIzs3MA8qaGtQCAA

De G4 is een zeer recent toestel en past in je budget.

[ Voor 31% gewijzigd door Gadgeteer op 22-07-2016 13:55 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
Zelf ben ik overgestapt van een Lumia 920 naar een Moto G4 (2016) en bevalt me wel. Het is wel android, dus sommige handigheidjes van Windows ga je wel missen. Puur qua toestel is het een prima ding wat bij betreft en ruim in je budget (~220 euro geloof ik).

LinkedIn
BlackIntel

• -Burner-
  • Laatst online: 16-10 20:08
Ik ben eigenlijk geen dingen tegengekomen die ik mis in Android tov mijn Windows phone. Het toetsenbord is daarnaast al zo veel prettiger op Android... Windows komt met vreemde woorden bij het swipen...

Acties:
  • Beste antwoord

• notorious_roy
Het is een Nexus 5X geworden. Bedankt voor alle reacties.

Roy-O-Rama

• notorious_roy
Het is waarschijnlijk not-done om zo'n oud topic omhoog te schoppen maar er is wel een semi ontopic update.

Op 31 januari ging mijn Nexus in de bootloop en daarna heb ik 'm niet meer kunnen gebruiken. Het toestel is in totaal drie keer opgestuurd en pas 31 maart, 2 maanden na het eerste defect, heb ik van Belsimpel een koopontbinding gehad. Mijn eerste uitstapje buiten Nokia was uiteindelijk niet zo succesvol, ondanks dat ik het eerste jaar zeker tevreden was over Android op m'n telefoon.

Mijn volgende telefoon wordt weer een Nokia O+ Heb de 6.1 64GB besteld bij Bol. Zo is de cirkel weer rond!

Roy-O-Rama

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:19
Ik denk dat je hier heel veel mensen blij mee maakt :+
Pagina: 1