Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Al enige tijd heb ik een Nikon SB900 liggen waarbij ik er vrij overtuigd van was dat de hot shoe defect was. Deze heb ik vandaag weer afgestoft en wilde het gebruiken, dus zet ik 'em op de hot shoe. Verbazingwekkend genoeg deed deze het gewoon. Helaas maar voor een paar keer :-( Een willekeurige andere flitser (Nissin Di622 MkII) doet het wel gewoon op mijn Nikon D90, en mijn D90 laat ook blijken dat er een flitser gevonden is op het moment dat de SB900 uitstaat op de hot shoe.

Ik heb verschillende manieren van aansluiten geprobeerd inclusief een 3rd party hot shoe "verlengkabel" maar ik krijg nu helemaal niets meer uit de SB900. Welk apparaat is nu "de schuldige", is dat de SB900 of de D90?

Ik heb helaas niet de beschikking over een tweede body, anders had ik daar iets meer mee kunnen uitsluiten :-( Als ik de SB900 echter bovenop een radio trigger (een Yongnuo YN-622N) zet en op standje "remote" instel dan triggert deze ineens wél weer goed.

Opsturen (of langsbrengen) bij Nikon Service Beverwijk vind ik geen enkel probleem, maar dan weet ik wel graag welk apparaat er defect is zodat ik kan inschatten of het het waard is, de D90 staat op de planning om geüpgraded te worden dit jaar.

Kort samengevat:
  • SB900 direct op D90 vuurt een paar flitsen en houd er dan mee op
  • SB900 op een radio trigger werkt wél
  • Nissin Di622 MkII direct op D90 werkt wél

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:19

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

In jouw samenvatting lees ik eigenlijk alleen maar "de SB900 houdt _er na een paar keer achter elkaar_ mee op.

Ofwel, kan het zijn dat 'ie is (bijvoorbeeld) is afgekoeld en/of geheel ontladen (dus compleet gereset) voordat je 'm op de radio trigger hebt geprobeerd? Ook het zelfde aantal flitsen geprobeerd als toen 'ie direct op de camera stond?

Ik verdenk eigenlijk de flitser. Maar meer op gevoel dan op feiten gebaseerd.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik krijg niet het oververhit deuntje te horen, en een paar flitsen is letterlijk dat, 2~3 flitsen. Met de trigger ertussen kan ik gewoon door blijven gaan. Het vreemde is dat eigenlijk alles aan de flitser het nog doet, behalve direct op de hot shoe van de camera :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:11

Ankh

|true

Laatste firmware er op gezet? Weet dat me pa een keer het issue had met een Nikon Flitser en na een fw update was het probleem verholpen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:12

Chiron

Moderator Discord
APClll schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:43:
In jouw samenvatting lees ik eigenlijk alleen maar "de SB900 houdt _er na een paar keer achter elkaar_ mee op.

Ofwel, kan het zijn dat 'ie is (bijvoorbeeld) is afgekoeld en/of geheel ontladen (dus compleet gereset) voordat je 'm op de radio trigger hebt geprobeerd? Ook het zelfde aantal flitsen geprobeerd als toen 'ie direct op de camera stond?

Ik verdenk eigenlijk de flitser. Maar meer op gevoel dan op feiten gebaseerd.
Bedenk ook dat de SB900 daadwerkelijk een issue had met oververhitting. Nikon heeft daarom vrij snel de SB910 uitgebracht.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ankh schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:00:
Laatste firmware er op gezet? Weet dat me pa een keer het issue had met een Nikon Flitser en na een fw update was het probleem verholpen.
Versie 5.02 is de laatste volgens de Nikon site en als ik de flitser zelf bekijk dan staat er ook 5.02 op. Als ik de trigger ertussen plaats dan kan ik zien dat de flitser firmware op 5.01 zit, maar kan die niet upgraden vanwege "instellingen". En met de flitser direct op de camera komt het issue van de slechte verbinding weer :-(
Chiron schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:15:
[...]

Bedenk ook dat de SB900 daadwerkelijk een issue had met oververhitting. Nikon heeft daarom vrij snel de SB910 uitgebracht.
Klopt, ik ben hier eerder tegenaan gelopen maar toen kreeg ik een heel fancy toontje te horen en kon ik na ~1 minuut doorschieten. Nu lijkt het erop dat de connectie wegvalt tussen de camera en de flitser zodra er daadwerkelijk iets gecommuniceerd word :-(

Mijn vermoeden begint wel steeds meer richting de flitser te gaan inderdaad, ik denk dat die een retourtje naar Nikon Service mag hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door Xudonax op 19-07-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:09
Na drie foto's is de sb-900 nog niet oververhit hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Op een geleende Nikon D3100 hield 'ie het welgeteld twee flitsen vol voordat de communicatie wegviel :-( Probleem ligt dan ook in de flitser lijkt me. Tijd om te kijken wat het gaat kosten bij Nikon Service denk ik.
Pagina: 1