[LINUX] - Installatie

Pagina: 1
Acties:

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Hallo,
Ik kon de irritatie niet verdragen, al die crashes, blaue schermen, wacht tijden etc. etc. met windows.
Dus had ik maar besloten om linux te gaan proberen, aangezien ik op "takeover" (lan-party) was en daar hadden ze een geweldige internet verbinding (download met 4mb) had ik linux 6.2 gedownload (op advies; voor een newbie - ik dus)
Cd'tje er in, booten en de installatie was begonnen, alles ging goed en wordt goed toegelicht behalve; het maken van de benodigde partities.
En dat is nou juist het probleem, hoe maak ik die (in linux format of zo iets)??
Mijn huidige hd ziet er zo uit:
-
Mijn hardeschijf van 6 gig, heb ik opgesplitst in 2, fat32 partities:
System1(C:) - 3 gig - FAT32
System2(E:) - 3 gig - FAT32
-
Mijn hardeschijf van 40 gig, heb ik opgesplitst in 4, fat32 partities:
Games(D:) - 10 gig - FAT32
My Crap(F:) - 19 gig - FAT32
Backup(G:) van - 10 gig - FAT 32
-
Op de C: heb ik nu win98 draaiten (in hoeverre je dat draaien kunt noemen)
ik zou graag op de E: redhat 6.2 willen gebruiken maar hoe pak ik dat aan??
En moet ik nog meer partities aan maken? En hoe?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:37
Red Hat 6.2 is al wat ouder, 7.1 is geloof ik al uit. www.tienpiek.net, kun je hem bestellen.

Bij de install krijg je vanzelf de vraag hoe je je harddisks wilt configgen, makkelijkst is Disk Druid, voor de die-hards is fdisk (ofzo) stoerder..

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Ik weet dat die uit is, maar...
6.2 werd mij aangeraden, is wat meer voorbeginners of zo, maar dat zou ik ook niet weten...
maar hoe doe ik die disk partities nou???

Verwijderd

Ga maar eens helemaal van de gedachte van c: , d: en e: schijven af.
Daar werkt Linux helemaal niet mee.
Het enige dat je nodig hebt zijn een Linux EXT2 partitie (eventueel meerdere, maar als je nog nieuw met linux bent zou ik er 1 van maken) en een swap-partitie (die je 2 maal zo groot maakt als je interne geheugen).

Gooi dus gewoon de windows partitie die je niet gebruikt eraf (onder windows of tijdens de installatie van RH) en maak de 2 genoemde partities aan. Je kan ook enigszins uitleg krijgen over partitie indeling in de NOS FAQ.

Succes :)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Hoe maak ik die dan aan?
Kan ik dan mijn System2 (fat 32) converteren na dat linux geval?
Ik heb 128 mb ram, moet ik dan die system2, van 3 gig, opsplitsen in 2: eentje van 256 mb, en dan 2,nogiets gig?

Verwijderd

Gewoon via de RH-installer (of windows fdisk) de betreffende partitie (System2 E:) eraf knikkeren.
Je hebt nu dus lege ongepartitioneerde ruimte op die schijf. Dit ga je op vullen met de 2 door mij genoemde partities.

Let wel op dat je huidige F: schijf dan je E: wordt en je huidige G: schijf je F: (immers je hebt E: er tussen uit gehaald en windows kan niet met Linux-partities om (alleen via omwegen) andersom gelukkig kan het wel)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Andersom weer wel, ja hier heb je weer zo'n argument waarom 't geen slecht idee is om linux te proberen...
ik ga 't zo proberen die E eraf knikkeren, ik hoop maar dat 't lukt...
Bedankt voor de tip, btw: kan ik dat niet doen met partition magic?

Verwijderd

Yep je kan zelfs met partition magic al de ext2- en swap-partitie aan maken :)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Ik weet 't ik vraag veel...
maar hoe?
Hoe kan ik 't verschil aangeven tussen die swap en die andere

Verwijderd

In partion magic gewoon aangeven "create new partition" Dan een partitie aanmaken met als filesysteem EXT2 en 1 met Als filesysteem Linux-swap.

Als het goed is heb je als je op de rechter muisknop drukt op de vrije ruimte een optie op nieuwe partities aan te maken.

/me doet dit uit het hoofd ;) Kan dus zijn dat het niet helemaal klopt zoals ik omschrijf.

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op dinsdag 26 juni 2001 18:53 schreef nelske het volgende:
In partion magic gewoon aangeven "create new partition" Dan een partitie aanmaken met als filesysteem EXT2 en 1 met Als filesysteem Linux-swap.

Als het goed is heb je als je op de rechter muisknop drukt op de vrije ruimte een optie op nieuwe partities aan te maken.

* Zarc.oh doet dit uit het hoofd ;) Kan dus zijn dat het niet helemaal klopt zoals ik omschrijf.
Is wel makkelijker, maar zou ik niet doen.
PM kan wel ext2 partities maken, maar doet het op zijn manier. De installatie van een LiNuX distributie weet het beter, bovendien moet je toch met een partition manager tijdens de installatie aan de gang omdat je je / mountpoint moet aangeven.

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

PArtition magic en die gevallen voor een linux installatie?

Zeker teveel bier gedronken? :D :9 :9~

Gewoon de redhat installatie starten (PS neem gewoon 7.1, die is veel beginnersvriendelijker dan 6.2). Als ie vraagt waar je linux wilt installeren kies je voor disk druid. Je klikt op de partitie van e: en die verwijder je en dan maak je met het knopje new partites aan voor swap (256 MB dus) en eentje voor /home (1 gig ofzo) en / (de rest). Eventueel kun je /home en / ook samenvoegen maar ik doe /home vaak apart.

Spreekt allemaal zo erg voor zich, dat kan gewoon niet missen. 8-)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
ik heb 't met partiton magic gedaan..
werkt perfect

Pagina: 1