PCIe 2.0 moederbord en PCIe 3.0 videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RonnieLwd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11-2024
Mischien een stomme vraag.

Als je een videokaart met PCIe 3.0 plaatst op een moederbord met PCIe 2.0 hoeveel verschil in snelheid en prestatie verlies ik?

Voorbeeld:

GeForce GTX 960 op een ASUS M5A97 R2.0 met een AMD FX 8320 8 Core.

Ik wil graag een overstap maken van GTX 750 Ti naar een GTX 960.

Alle reacties

• RonnieLwd
ooh het is maar 1% verschil, merk je niks van xD...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43

br00ky

Moderator Harde Waren
RonnieLwd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:58:
ASUS M5A97 R2.0 met een AMD FX 8320 8 Core.
Dat kan wel wat krapjes worden, VRM-wise. Omdat je nu een krachtiger videokaart hebt, zal je processor het bij gamen zwaarder gaan krijgen, waardoor die warmer wordt. Je moederbord kan dat niet fatsoenlijk aan, waardoor je om de zoveel tijd een dip zal krijgen in de fps. Wil je je octocore houden, zul je eigenlijk naar bijv. een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P moeten, of nog beter, je cpu + moederbord op de V&A/marktplaats zetten en een intelset kopen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
br00ky schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:46:
[...]

Dat kan wel wat krapjes worden, VRM-wise. Omdat je nu een krachtiger videokaart hebt, zal je processor het bij gamen zwaarder gaan krijgen, waardoor die warmer wordt. Je moederbord kan dat niet fatsoenlijk aan, waardoor je om de zoveel tijd een dip zal krijgen in de fps. Wil je je octocore houden, zul je eigenlijk naar bijv. een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P moeten, of nog beter, je cpu + moederbord op de V&A/marktplaats zetten en een intelset kopen.
Het VRM van de ASUS M5A97 R2.0 is prima voor een niet overgeklokte FX 8320. Dit VRM kan gewoon genoeg stroom leveren en wordt niet te warm ook is het beveiligd tegen overbelasting dus de kans op doorbranden is ook nihil.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• RonnieLwd
@br00ky,

Ik gebruik niet meer de standaard amd cooler, ik gebruik nu be quiet dark rock pro 3. Ik zit inderdaad ook sterk te denken om videokaart niet te vervangen maar gewoon gelijk overstappen naar een intel i5. dus op het moment twijfel ik tussen GTX 960 of overstappen naar intel. Ik ben niet meer zo tevreden over AMD dan dat ik vroeger was, dus heb er een beetje spijt van dat ik 2 jaar geleden opnieuw voor een AMD had gekozen. Ik had betere research moeten doen tussen AMD en Intel.

@-The_Mask-,

Ik doe niet aan overklokken.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

RonnieLwd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 05:51:
@br00ky,

Ik gebruik niet meer de standaard amd cooler, ik gebruik nu be quiet dark rock pro 3. Ik zit inderdaad ook sterk te denken om videokaart niet te vervangen maar gewoon gelijk overstappen naar een intel i5. dus op het moment twijfel ik tussen GTX 960 of overstappen naar intel. Ik ben niet meer zo tevreden over AMD dan dat ik vroeger was, dus heb er een beetje spijt van dat ik 2 jaar geleden opnieuw voor een AMD had gekozen. Ik had betere research moeten doen tussen AMD en Intel.

@-The_Mask-,

Ik doe niet aan overklokken.
Kies dan inderdaad eieren voor je geld en ga eerst naar een i5 en doe daarna een GPU upgrade. De 960 is nou ook niet de meest denderende kaart in zijn segment, dan kan je beter doorsparen voor een RX480. Daarvan komen spoedig ook custom koelers dus die zijn tegen de tijd dat je weer gaat upgraden ook goed leverbaar en beter geprijsd.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 13:20
Met een FX 8320 kun je heel prima spelen en zeker in de nieuwere DX12 games valt het verschil met een i5 mee. Dan kun je het nog net zo goed even uitzingen tot het eiden van het jaar, als AMD weer wat invloed kan uitoefenen op de prijzen van Intel ;)

• RonnieLwd
Ik heb op dit moment gekozen voor een Intel core i5 6400 processor. Ik ga toch de overstap maken van amd naar intel. Dan ga ik volgend jaar kijken naar een betere en hogere intel processor.

Heeft iemand een suggestie welk moederbord hier goed bij past ?

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt echt heel weinig informatie geven. Ik mis namelijk de volledige specificaties van je huidige systeem. Welk beeldscherm je hebt en ook welke games je speelt met welke instellingen.

AMD Nieuwsdiscussie

• RonnieLwd
Oh mijn excusses daarvoor, hier zijn ze als nog.

Huidige pc:

Besteuringsysteem: Windows 10 64bit

Moederbord: ASUS M5A97 R2.0
Processor: AMD FX 8320 Black Edition
Processor cooler: Be Quiet! Dark Rock Pro 3
Geheugen: 8 GB 1333 Merk en Type weet ik zo niet meer
Videokaart: nVidia GTX 750 Ti 2gb
Voeding: Be Quiet! Straight Power 10 700 Watt

Beeldscherm: 2x Acer K24HL 24"

Spellen die ik het meest speel zijn

Star Trek Online: max setting
World of Warcraft: medium setting
ARK Survival Evolved helaas alles op low anders kan ik `m niet fatsoenlijk spelen.

Ik weet dat ARK nog een alpha is en dat het spel op het moment heel slecht geoptimaliseerd is, maar een systeem als dit zou toch beter kunnen in games zoals ARK, of mis ik iets?

Regelmatig komt in windows ook voor dat het lang duurt een om tekst document te openen met een paar zinnen of een rechter muis klik op het bureaublad moet soms ook van heel ver weg komen. Waar dit aan ligt weet ik niet.

[ Voor 15% gewijzigd door RonnieLwd op 21-07-2016 08:47 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Nee Ark draait sowieso gewoon poep.

En dat openen kan ik je wel vertellen, je hebt geen SSD zie ik in het lijstje?

Soms moet je normale hardeschijf eerst weer 'opstarten'. Een SSD heeft direct toegang tot de data.

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja ARK is echt hopeloos, maakt niet waar je systeem uit bestaat goed lopen zal het nooit doen op hoogste instellingen en met een GTX 750 Ti dan heb je natuurlijk gewoon een hele trage videokaart dus het allerlaagst is ook heel logisch.

http://www.pcgameshardwar...chmark-Test-2016-1182869/ hier met medium instellingen nog niet eens 60FPS met een Palit GTX 980 Ti JetStream. Dan is het niet meer dan logisch dat een GTX 750 Ti zelf op de allerlaagste instellingen het spel amper kan draaien. Je ziet ook dat ook een GTX 960 het spel niet op medium kan draaien. Een dik overgeklokte GTX 960 blijft ook maar hangen op zo'n 25 fps en dat is dus ook te weinig voor fatsoenlijk draaien.
Regelmatig komt in windows ook voor dat het lang duurt een om tekst document te openen met een paar zinnen of een rechter muis klik op het bureaublad moet soms ook van heel ver weg komen. Waar dit aan ligt weet ik niet.
Dit is idd omdat je geen SSD hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 21-07-2016 13:40 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:52

Nemesizz

Untouchable

RonnieLwd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:43:

Net wat LegendarN zegt, is waarschijnlijk een hardeschijf die weer op gang moet komen.

De standaard energiesettings in Windows schakelt de hardeschijf uit na een paar minuten inactiviteit. Als je dan een bestand wil aanspreken op die schijf moet die eerst opspinnen, en vervolgens nog het bestandje zoeken.

Persoonlijk vind ik dat altijd erg hinderlijk en zet hardeschijven uitschakelen (stroombesparing) altijd uit.
Dit kun je bij de energieopties in het configuratiescherm instellen.

• RonnieLwd
nou dan gaat de SSD schijf ook nog op de verlanglijst :D

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
ik zou eerst voor een 6400 met bijbehorend moederbord gaan en in de toekomst upgraden.

• RonnieLwd
Ik heb de i5 6400 al in huis.. maar ik moet nog kijken naar een geschikte moederbord die ook de i7 6600k makkelijk aan kan. dan hoeft ik bij de volgende upgrade niet meer te kijken voor een moederbord..

Hebben jullie een misschien een suggestie welk moederbord geschikt is?

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarom zou je een 6400 willen upgraden naar een 6600K?

Maar zoals gezegd is de videokaart dus je grootste probleem in ARK.

AMD Nieuwsdiscussie

• RonnieLwd
is de i5 6400 en de i7 6600k geen groot verschil dan ?

• RonnieLwd
dat zei ik ook xD

• RonnieLwd
euh sorry mijn fout ik bedoel i7 6700k

• -The_Mask-
  • Niet online
Grootste verschil tussen een i5 en i7 is hyper threading en daar hebben de genoemde games echt helemaal niks aan.

AMD Nieuwsdiscussie

• RonnieLwd
oke, duidelijk

• RonnieLwd
Bedankt voor alle antwoorden!

Voor nu weet ik genoeg. Dit topic mag op slot.

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieLwd op 23-07-2016 10:40 ]

Pagina: 1