Samsung HD204UI dood

Pagina: 1
Acties:

• dubbi3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12-2025
Hi,

Ik heb een schijf ontvangen die nog werkte op de dag dat ik hem ontving. Ik heb het vermoeden dat de PCB stuk is. Kan ik dat ergens testen / meten?

Het betreft een Samsung HD204UI.

Thnx!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Wat zijn de verschijnselen waardoor je tot de conclusie komt "dat hij dood is"?
Hoe zien de SMART-parameters er uit (zie het overeenkomstige topic hieronder voor een "howto")?

• dubbi3
Renault schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:14:
Wat zijn de verschijnselen waardoor je tot de conclusie komt "dat hij dood is"?
Hoe zien de SMART-parameters er uit (zie het overeenkomstige topic hieronder voor een "howto")?
Ik heb de schijf intern aangesloten in verschillende systemen via de SATA aansluitingen en deze wordt niet herkend. Andere schijven wel. Vandaar mijn conclusie :P

Kun je hier iets meer mee? Ben benieuwd!

Verwijderd

dubbi3 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:54:
[...]
Ik heb de schijf intern aangesloten in verschillende systemen via de SATA aansluitingen en deze wordt niet herkend. Andere schijven wel. Vandaar mijn conclusie :P
Waar wordt de schijf niet herkend?
Zie je hem wel in het bios/uefi?

• dubbi3
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:31:
[...]

Waar wordt de schijf niet herkend?
Zie je hem wel in het bios/uefi?
Nee helaas ook niet!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Gaat de schijf wel aan (kan je over het algemeen wel voelen of horen), of dat ook niet?

• dubbi3
dcm360 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:13:
Gaat de schijf wel aan (kan je over het algemeen wel voelen of horen), of dat ook niet?
Nee de schijf spint ook niet, hoort ook geen geluid!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt me dat de 12V lijn defect is op de schijf

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je hem niet werkend heb gehad, hoe concludeer jij dan dat de harde schijf nog functioneerde op het moment dat jij hem ontvangen hebt. Daarnaast waarom is deze harde schijf naar jou verzonden? Was het een nieuwe harde schijf de je wilde gaan gebruiken of is hij jou toegezonden omdat er reeds problemen mee waren? Het is handig om iets meer contect aan te brengen in jouw vragen, iets meer achtergrond informatie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dubbi3
_Dune_ schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:57:
Als je hem niet werkend heb gehad, hoe concludeer jij dan dat de harde schijf nog functioneerde op het moment dat jij hem ontvangen hebt. Daarnaast waarom is deze harde schijf naar jou verzonden? Was het een nieuwe harde schijf de je wilde gaan gebruiken of is hij jou toegezonden omdat er reeds problemen mee waren? Het is handig om iets meer contect aan te brengen in jouw vragen, iets meer achtergrond informatie.
Lijkt me inderdaad een goed idee.
Ik heb de HDD opgehaald bij iemand nadat ze aan me vertelde "hij is gevallen". Op de plek waar de externe HDD stond heb ik nog een keer getest of de schijf aanging. Ging wel, maar langzaam (openen bestanden etc). Daarna de schijf hier naar toe genomen en aangezet en telkens ging de voeding uit (lampje). Sindsdien start de schijf niet meer.

Ik hoop dat dit iets duidelijker is.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:50
Dus het was een HDD met een behuizing (een externe HDD dus) die gevallen is, je hebt gemerkt dat het lampje van de behuizing wel aanging maar dat er niets via USB/eSATA gedetecteerd werd. Op basis daarvan heb je dan de schijf zelf er uit gehaald, in een PC gezet en aangesloten via SATA kabel en SATA Power en daar krijg je dan het fenomeen dat de schijf niet opspint?

Je praat een beetje in raadsels...

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Klinkt als interne mechanische schade; deze schijf is afgeschreven. Nieuwe kopen, en backup terug zetten.

• dubbi3
HyperBart schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:25:
Dus het was een HDD met een behuizing (een externe HDD dus) die gevallen is, je hebt gemerkt dat het lampje van de behuizing wel aanging maar dat er niets via USB/eSATA gedetecteerd werd. Op basis daarvan heb je dan de schijf zelf er uit gehaald, in een PC gezet en aangesloten via SATA kabel en SATA Power en daar krijg je dan het fenomeen dat de schijf niet opspint?

Je praat een beetje in raadsels...
Dit is precies zoals het gegaan is inderdaad!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dan is de schijf mechanisch afgeschreven. Door de schijf aan te zetten na het vallen is de schade vermoedelijk alleen maar groter geworden. Het verklaart ook waarom het lezen traag ging: de schijf wordt steeds slechter leesbaar door rondvliegend gruis door de schijf.

Wellicht kan een professioneel datarecoverybedrijf nog een deel van de data terughalen. Het zelf verder proberen lijkt me vrij kansloos.
Pagina: 1