Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Hallo mensen,

Ik heb nu een studio van +-25m2, hardstikke mooi maar het geluid van m'n tv (40inch hd smart samsung) is gewoon wat minder.

Dus er moet wat bij... Helaas ben ik echt een leek op het gebied van muziek. Wel weet ik dat helaas een 5.1 set niet gaat passen dankzij de kabels en ik denk door de toch al kleine ruimte.

Wwat wel gaat passen (en mooi gaat lijken) zijn bijvoorbeeld 2 staande speakers. Of een soundbar?

Ik heb geen reciever (mocht dat nodig zijn).

Budget? Met 400 euro moet het wel gedaan zijn lijkt mij? Mochten jullie als kenners argumenten hebben om dit omhoog te gooien.. Dan doen we dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
De topictitel is wat misleidend. Met studio bedoel je waarschijnlijk een eenkamerappartement en niet een geluidsstudio. Althans dat hoop ik, gezien je kennis op audio gebied :+

Je kunt een paar kanten op, aangezien je geen surround wilt.
1. Soundbar/Soundplate. Simpele opstelling. Wordt vaak geadverteerd alszijnde surround, maar het blijft een speaker vanuit 1 puntloos, dus eigenlijk mono. Surround/stereo is dan door reflecties via de muren. Dit is alles behalve ideaal qua geluidskwaliteit. Vrouwen vinden het doorgaans fantastisch ivm esthetiek. Deze oplossing alleen wanneer je slechts een verbetering wilt tov de tv speakers. Subwoofer zit er vaak bij, hoewel het meer voor de middentonen gebruikt zal worden dan voor het echte sub laag. Dit is een beperking van het slanke uiterlijk van de soundbar.

2. Actieve (pc) speakers. Ze komen in twee variaties. Goedkoop en matig qua geluid, duur en vrij goed tot zeer goed qua geluid. Voor €400,- vind je soms met wat een geluk een speakerset uit de tweede categorie. Denk aan audioengine a5+, ruark audio mr1 (<mijn persoonlijke favo), Kef egg. De speakers zijn meestal niet zo groot, zeker de ruark audio passen in elk interieur. Relatief weinig zichtbare kabels. Enige nadeel kan zijn dat ze niet altijd even vol klinken (beperking van het formaat, wat ook met goede bouwkwaliteit niet volledig gecompenseerd kan worden). 25m^2 kan net niet te groot zijn. Het zal afhangen van positionering van de speakers en van de overige meubels. Subwoofer uitgang vaak aanwezig, sub niet bijgeleverd, maar zal in veel gevallen wel wenselijk zijn. De laagweergave is ondanks het geringe formaat, meestal wel beter dan van een op zichzelf staande soundbar.

3. Passieve speakers met versterker/receiver. De eerste twee opties heeft deze ingebouwd, bij deze optie moet die los aangeschaft worden. Optie 3 geeft veruit de meeste mogelijkheden, the sky is the limit. Er is hierbij zoveel keuze, dat er niet 1 juiste keuze is. Bij losse speakers zijn er veel fabrikanten met nagenoeg allemaal hun eigen klank. Of die klank bij je past, kun je alleen zelf beantwoorden. Het beste is om zelf te gaan luisteren, hoewel je met dit budget beter tweedehands kunt gaan. Lees je voor je dat gaat doen ook even in. Er zijn genoeg verkopers die je van alles proberen aan te smeren. Van gouden kabels die het geluid meer ademruimte geven tot speciale door monniken vervaardigde stekkerdozen die stroomvervuiling tegengaan. Het is belangrijk dat je daar doorheen kunt prikken.
Weet dat grof gezien de speakers zorgen voor het geluid en de receiver voor de aansluitmogelijkheden en audio verwerking. Je kunt dan beter €100,- meer uitgeven aan speakers dan aan de receiver. Opgegeven vermogen is wat anders dan bruikbaar vermogen. Hoger is niet altijd beter. In de praktijk gebruik je zelden meer dan 4 watt per speaker. Meestal niet eens meer dan 1 watt per speaker.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 19-07-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
[b][message=47661833,noline]........................
Dank! Nu zag ik dat 'optie 2' wel zitten, mooi ogend lijkende speakers met toch meer geluid dan een soundbar.

Maar nu zit ik met een probleem, hoe ga ik ze aansluiten op de tv? Ik kan achterop geen aansluiting vinden voor een 3.5 plug, en de tv heeft geen bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dergelijke speakers kunnen via de hoofdtelefoonuitgang aangesloten worden. Zo heb ik het bij mij ook eens getest. Misschien moet je dit eerst even testen of het vlekkeloos werkt. Wellicht heb je nog ergens een oud setje pc speakers liggen?

Hieronder drie filmpjes van een liedje over drie verschillende speakers (ruark audio mr1, dali zensor 1 en dali zensor 5). Het is alles behalve representatief, maar het geeft wel een beetje de onderlinge verschillen weer.

[YouTube: https://youtu.be/OG71LzS9Mq4]
[YouTube: https://youtu.be/UvcpdqCJ5R8]
[YouTube: https://youtu.be/miatY3kMsrA]

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 19-07-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
LA-384 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:32:

Hieronder drie filmpjes van een liedje over drie verschillende speakers (ruark audio mr1, dali zensor 1 en dali zensor 5). Het is alles behalve representatief, maar het geeft wel een beetje de onderlinge verschillen weer.
Beetje dom maar die speakers zien er nogal anders uit dan ik in de pricewatch zie, bekijk ik de verkeerde?
pricewatch: Dali Zensor 1 (Bruin)

Tevens, dit zijn maar 2, hij heeft 2 naast zn tv staan en nog 2 towers, welken zijn die dan?

Ik ben geen muziek purist maar er moet wel een beetje klank in zitten. (en ook bas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Op de bovenste video speelt het geluid via de kleine speakers naast de TV. Dit zijn dan de ruark audio mr1
Op video 2 zijn die speakers vervangen door de Zensor 1's in het zwart
Op video 3 komt het geluid uit de zuilen, de Zensor 5's

[ Voor 40% gewijzigd door gwystyl op 19-07-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
gwystyl schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:15:
Op de bovenste video speelt het geluid via de kleine speakers naast de TV. Dit zijn dan de ruark audio mr1
Op video 2 zijn die speakers vervangen door de Zensor 1's in het zwart
Op video 3 komt het geluid uit de zuilen, de Zensor 5's
Duidelijk :) niet goed gekeken.

Die zuilen vind ik er mooi uit zien en goed klinken, maar is dit de +-500 euro meer waard?
En hoe zit dit als ik bijvoorbeeld ooit nog een bas wil? Kan ik die er nog steeds tussen zetten?

Tevens, hoe is het geluid van bijvoorbeeld 2 zensor 5's tov pricewatch: Bose CineMate 15
Zoiets als dit? Met een extra bas dus..

[ Voor 11% gewijzigd door dudee op 19-07-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De zensor's zijn passieve speakers, die hebben een receiver nodig en daar kun je een subwoofer op aansluiten.

Of het de meerprijs waard is kun je alleen zelf beoordelen. In de juiste ruimte klinkt de ruark mr1 fantastisch en hebben ze meer detail dan de zensor's. Echter als de ruimte te groot is, zullen de zensor's veel voller klinken en hebben die een streepje voor.

Wat betreft die bose, het zal ongetwijfeld leuk klinken, maar met de zensor's en ruark haal je meer kwaliteit in huis. Iig vanwege het stereobeeld, maar ook vanwege het detail. Gebruik je het hoofdzakelijk voor film, dan heeft de soundbar wellicht een streepje voor. De toevoeging van de (matige) sub, geeft wel net dat extra volume in het laag, hoewel ik ook enkele jaren met veel plezier naar de zensor 5 heb geluisterd zonder sub. Kon toen niet zeggen dat ik wat tekort kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
LA-384 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 06:24:
De zensor's zijn passieve speakers, die hebben een receiver nodig en daar kun je een subwoofer op aansluiten.
En wat zou een goedkope reciever zijn? Niks fancy, bluetooth zou welkom zijn maar niet perse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 12:15
Ga niet af van filmpjes om geluid van speakers te beoordelen!
Je krijgt er echt geen goed beeld van, en geluid al helemaal niet ;)

Wat jij hoort, hangt af van de ruimte van de opname, de microfoon, de geluidsbron, en dan ook nog eens jou eigen geluidsweergevers waar je het op beluisterd...

Ik vermoed dat je beste optie is om een mooie 2.1 set te kopen (luxe pc speakers met subwoofer) en die op je hoofdtelefoonuitgang aan te sluiten.
Hierboven zijn al mooie tips gegeven :)

Ook kleine speakers met subwoofer kunnen mooi vol klinken, de subwoofer even goed afstellen kan dit wel van afhangen.

Als je handig bent kan je ook vrij gemakkelijk een paar goed klinkende speakers bouwen voor weinig geld. Bv de cyburgs needle (elegante smalle vloerstaanders). Mocht je wat meer bas willen, kan je altijd een subwoofer toevoegen, ben je totaal ook zeker onder de 400 klaar en heb je echt een mooie sound.

[ Voor 10% gewijzigd door Slaveofthewave op 20-07-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Slaveofthewave schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:11:
Als je handig bent kan je ook vrij gemakkelijk een paar goed klinkende speakers bouwen voor weinig geld. Bv de cyburgs needle (elegante smalle vloerstaanders). Mocht je wat meer bas willen, kan je altijd een subwoofer toevoegen, ben je totaal ook zeker onder de 400 klaar en heb je echt een mooie sound.
Dat kan natuurlijk ook, een speakerbekisting is snel gebouwd voor mij.
Ik zal eens zoeken hoe moeilijk het electro gedeelte is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 12:15
Echt basis soldeerwerk van enkele onderdeeltjes. Even een youtube filmpje kijken hoe te solderen en dan kan er weinig mis gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-10 20:10

n8n

Die needles zijn ook breedbandluisprekers als ik me niet vergis, dus geen gedoe met filters maar (vrij) letterlijk een luidpreker in een kast (van specifieke afmetingen) monteren.

Ik ben zelf overigens begonnen met een tweedehands Nad versterker en Wharfedale speakers wat voor 300 euro klaar was. Voordeel is dat ik nu eerst de luidsprekers kan upgraden en later de versterker, of andersom.

[ Voor 37% gewijzigd door n8n op 31-07-2016 20:21 ]

Pagina: 1