Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn situatie is als volgt:
3 maanden ben ik nu in loondienst bij een bedrijf dat ca. 75 km van mijn huis vandaan is. Elke dag rijd ik dus een uur heen en een uur terug (excl. files). Hierover krijg ik van mijn werkgever naast mijn salaris ook reiskosten vergoeding van 19 ct. per km. Dit komt neer op ca. €525 aan reiskostenvergoeding per maand bovenop mijn salaris.
Dat laatste is overigens niet echt belangrijk gok ik, maar vermeld het voor de zekerheid maar.

Hiernaast doe ik in de avonduren en in het weekend (ook wel eens op rustige periodes bij mijn werkgever... ssst) online marketing activiteiten voor startende ondernemingen. Hier ben ik naast mijn 40-urige baan nog zo'n 10-15 uur per week mee bezig, waarbij ik nog niet sta ingeschreven als ondernemer bij de kvk. Dit wil ik dus wel gaan doen. Ik ben van plan om mij als eenmanszaak in te laten schrijven. Ik weet echter niet (net als vele beginnende ondernemers gok ik) of dit zo blijft. Wellicht wordt het meer of misschien wel minder..

Echter mijn vraag is: wat is de fiscaal aantrekkelijkste manier?
Is het toegestaan om mijn auto zakelijk te nemen (zonder rittenregistratie, dus ook privé) terwijl ik 'privé' ook woon/werkverkeer rijd, terwijl ik reiskostenvergoeding krijg?

En waar moet ik verder nog meer rekening mee houden?

Ik weet overigens dat ik met het aantal uren niet in aanmerking kom voor startersaftrek en/of kleine ondernemersaftrek. Ook weet ik het concurrentiebeding met mijn werkgever moet respecteren.

Hebben jullie nog tips/suggesties of raden jullie dit voorstel af of juist aan? Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Tip: vraag het de Bdienst.

Mijn gut feeling: je wilt dus als ZZP'er gaan leasen, niet via de loondient-werkgever? En je maakt als ZZPer vooral prive- ipv. zakelijke kilometers (online marketing icm weinig uren)? Dan zal je de auto IIRC voor 100% belast zien worden ipv. bijv. 14%. Dat wil je niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik ben geen fan van de KVK en heb de ervaring dat je veels te snel pushen naar registreren en hun systemen. Logisch want dat is hun bestaansrecht natuurlijk.

Urencriterium startersaftrek is ondermeer minimaal 1225 aantoonbare uren. Als je veel kosten kan claimen (nieuwe PC, GSM, kantoorinrichting) lukt het denk ik al aardig om veel kosten te hebben zodat de belastbare inkomsten verdwijnen. Is misschien handiger. Kan dan ook zonder ondernemersregistratie denk ik maar als "inkomsten uit overig werk" privé. http://www.belastingdiens...esultaat_uit_overig_werk/
Nu een auto op de zaak nemen en daar privé mee rijden (en de onbelaste KM-vergoeding pakken) klinkt ook wel handig. Hou er wel rekening mee dat je zakelijk al die autokosten betaalt (en dat ben je ook zelf) terwijl je daarbovenop dus nog een bijtelling moet gaan betalen. Ik vermoed dat dit niet snel rondrekent tenzij je zorgt veel hele lage bijtelling .

BTW is een ander puntje waar je naar zal moeten kijken als je omzet toeneemt.

[ Voor 39% gewijzigd door bombadil op 19-07-2016 12:24 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
Ik zou gewoon ook voor je eigen bedrijf 19 cent per km in je administratie verwerken. Dit is het gemakkelijkste.

Ik zou niet snel je auto in je bedrijf brengen. Kosten technisch lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik heb een prive auto waarvoor ik de zakelijke km met 19c p km aftrek. Als je in verhouding meer zakelijk rijd dan prive is dat voordeliger. Er zijn tooltjes voor (zoals deze) om het break even punt te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 06:43
Gaat niet om wat gemakkelijk is. Voor de auto is voor zowel de omzetbelasting als inkomstenbelasting apart de keuze of je hem zakelijk of privé aanmerkt. Als je 500 kilometer of meer privé rijdt, moet voor de omzetbelasting btw gecorrigeerd worden en voor de inkomstenbelasting geldt een bijtelling. Dit indien je hem zakelijk aanmerkt. Voor zowel resultaat uit overige werkzaamheden en winst uit onderneming geldt dat de bijtelling niet hoger hoeft te zijn dan de werkelijke kosten.
Ik zie geen probleem dat je de km-vergoeding privé neemt. Dan zijn dit gereden privé kilometers en vindt de correctie via bijtelling plaats. Voor de omzetbelasting geldt als hoofdregel privé kilometers / totaal km's op jaarbasis x (voorbelasting op normale autokosten + 1/5 deel van btw op investering). Indien kilometers niet bekent zijn, je mag altijd forfait regeling toepassen: 2,7% van cataloguswaarde, 1,5% indien je geen btw genoten hebt over de aanschaf of dat de auto langer dan vijf jaar in bezit is.

KvK registratie zorgt ook voor dat je gegevens bij de Belastingdienst komt en dat je automatisch een btw aangifte ontvangt.

Let op dat bij het urencriterium winst uit onderneming ad 1225 uur ook een criteria geldt dat 50% of meer van de tijd in de onderneming gestoken moet worden t.o.v. loondienst. Deze criteria geldt niet in de startersjaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Brakius op 19-07-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:45:

Echter mijn vraag is: wat is de fiscaal aantrekkelijkste manier?
Is het toegestaan om mijn auto zakelijk te nemen (zonder rittenregistratie, dus ook privé) terwijl ik 'privé' ook woon/werkverkeer rijd, terwijl ik reiskostenvergoeding krijg?
Dat jij reiskostenvergoeding krijgt van je loondienst staat los van of je daar een zakelijke(ZZP) of privé auto voor gebruikt.

Of het prijstechnisch voordeliger is zal je echt zelf uit moeten rekenen.
http://www.belastingdiens...e_onderneming/autokosten/

In die link staan alle regelingen die er zijn voor het privégebruik van een zakelijke auto zodat je alles zo zelf kan uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Je loondienst heeft in beperkte mate invloed: het kan de classificatie van je inkomsten uit je eenmanszaak beinvloeden. Als je 35 uur voor een baas werkt en 5 voor jezelf, dan ligt het voor de hand dat je niet als IB-ondernemer wordt gezien maar als genieter van ROW.

Dat terzijde, laat me aannemen dat je eigen zaak substantieel genoeg is om als ondernemer winstaangifte te mogen doen.

Je hebt dan de vrijheid om je auto tot je zakelijk of prive vermogen te tellen.

* zakelijk:
(+) autokosten komen uit de winst voor belasting; dit geldt ook de afschrijving van de auto
(+) BTW-aftrek op je autokosten
(-) bijtelling
(-) BTW-correctie privegebruik

* prive:
(+) 19 cent per zakelijke kilometer ten laste van de winst voor belasting
(+) BTW-compensatie over het zakelijke deel van de gebruikskosten van de auto
(-) alls autokosten (prive, netto) betalen

Je hebt in je keuze te maken met de volgende beperking: 10/90%. Wordt de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan vervalt de optie om de auto in de zaak te rijden. Andersom geldt hetzelfde: bij meer dan 90% zakelijk gebruik, moet de auto als zakelijk vermogen worden geteld. (in dit tweede geval ben je vaak beter af om helemaal met privegrbeuik te stoppen, bijtellen voor weinig privekilometers is relatief duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Bij weinig privé inderdaad een tweede goedkope privé auto erbij doen, is voordeliger dan de bijtelling over je zakelijke auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
In het geval van TS heb je waarschijnlijk eerder te maken met weinig zakelijke ritten. Dan is het dus gewoon 19 cent/km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:44
F_J_K schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:12:
Tip: vraag het de Bdienst.

Mijn gut feeling: je wilt dus als ZZP'er gaan leasen, niet via de loondient-werkgever? En je maakt als ZZPer vooral prive- ipv. zakelijke kilometers (online marketing icm weinig uren)? Dan zal je de auto IIRC voor 100% belast zien worden ipv. bijv. 14%. Dat wil je niet.
Volgens mij heeft hij een prive auto, geen lease.

@TS
Volgens mij is het het 'veiligst' om je auto prive te houden wanneer je zo weinig uren/kilometers voor je eenmanszaak maakt. Gewoon de bekende 19ct/km toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gadgeteer schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:28:
Volgens mij heeft hij een prive auto, geen lease.
Inderdaad, maar de vraag interpreteerde ik als dat hij wilde gaan leasen. Als hij de auto in het bedrijf wil opnemen verandert dat overigens weinig aan de situatie. Sterker nog, je mag (nog los van de inkomstenbelasting) de BTW van het auto-onderhoud en -gebruik niet eens aftrekken als het primair prive-gebruik is.
Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw bedrijfsvermogen gerekend? En wordt deze auto door u of uw personeel ook privé gebruikt? U kunt dan de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet.
Kortom: idd prive houden. (Of leaseauto regelen via de 8-17u werkgever).

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 21-07-2016 11:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zit in ongeveer zelfde situatie als TS (loondienst full time, ZZP voor ca 16% van mijn fulltime baan, "resultaat uit overig werk, wel ondernemer de omzetbelasting").
Ritten naar de klant in mijn privé auto boek ik gewoon onder kosten a 19 cent / km.
Bij de belasting doe ik (naast BTW-aangifte per kwartaal) gewoon jaarlijks mijn belastingaangifte en geef ik mijn ZZP-inkomsten op (uiteraard zonder BTW) en mijn ZZP-kosten (waaronder dus de reiskosten)
Werkt vrij simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben benieuwd hoe je de reiskosten in de omzetbelasting aangeeft.

Die 19 cent/km is geen factuur met BTW. Dan kun je ook geen BTW verzinnen.

Wat wel mag, is BTW-compensatie toepassen. Hou de bonnen van de gebruikskosten van de auto (brandstof, vloeistoffen etc) en een kilometeradministratie bij. Van de betreffende BTW mag je pro rato de zakelijke kilometers compenseren, of naar keuze 75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:30:
Ik ben benieuwd hoe je de reiskosten in de omzetbelasting aangeeft.

Die 19 cent/km is geen factuur met BTW. Dan kun je ook geen BTW verzinnen.
Je doet helemaal niets met reiskosten bij de omzetbelasting. Einde van het jaar tel je alle zakelijke kilometers bij elkaar op en trekt dat bedrag af van de inkomsten. Het bedrag wat er over blijft geef je op bij de inkomstenbelasting als winst wat in het geval van een eenmanszaak gelijk is aan het jaarsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BTW compensatie heb je wel. Maar inderdaad geen aftrek van "BTW over 19 cent/km" of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@jadjong
Precies.
Note: Je kan niet je winst opgeven, alleen je inkomsten en kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door geenstijl op 22-07-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Ik zit ook in hetzelfde schuitje (full time job, daarnaast eigen zaak(je) voor mezelf) en ik ben volgende aan het bekijken:

auto ouder dan 15 jaar -> 35% van de DAGwaarde als bijtelling, ik rij bewust oud hok, dus bijtelling is minimaal (15% van €1000,- is niet zoveel).
Alle autokosten zijn dus zakelijk, inclusief btw brandstof, APK e.d.
Voor mijn baas rij ik +/- 25k per jaar á gemiddeld 21ct per km (ook over deze brandstof komt BTW dus terug).

Volgende had ik nog gevonden:
Ondernemers met "een auto van de zaak" dienen rekening te houden met de BTW correctie. Deze is door de overheid in het leven geroepen omdat u, wanneer u bijtelling betaalt, zowel privé- als zakelijke kilometers rijdt. De correctie is ervoor om de kilometers die u privé rijdt (en waar u dus geen BTW over terug kunt vorderen) te corrigeren.
Als u een auto heeft gekocht via de "marge" regeling (u heeft bij aankoop geen BTW kunnen verrekenen) dan dient u 1,5% over de cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen.
Als u een auto heeft gekocht via de "BTW" regeling (u heeft bij aankoop wel BTW kunnen verrekenen) dan dient u 2,7% over de cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen.
Wanneer u dit forfait betaalt mag u alle BTW voor gemaakte autokosten (brandstof / onderhoud /(winter)banden / accessoires etc.) terugvorderen.

Wat mij niet duidelijk is bij bovenstaande, geldt deze verrekening nu ook over de dagwaarde of zou ik daar wel de catalogusprijs moeten handhaven?

Auto levert nu al netto geld op, wanneer bovenstaande "werkt" word het netto rendement alleen maar hoger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BTW correctie is standaard 2.7% van de cataloguswaarde per jaar, en bij mijn weten is er geen bijzonder tarief voor youngtimers zoals in de bijtelling.

Wel kun je een lager bedrag aan BTW correctie opgeven als je kunt aantonen dat die 2.7% te hoog is (bijvoorbeeld als hij hoger is dan alle voorheffing op de autokosten bij elkaar). Vraag je boekhouder voor details.

Ik zie één risico. Een auto van de zaak is een auto die je primair zakelijk gebruikt en eventueel daarmaast privé. Als je 25.000 kilometer voor je werkgever rijdt, die tellen in relatie tussen jou en je onderneming niet als zakelijke ritten. Daarnaast nog je eigen kilometers, en tot slot nog een aangal voor je eigen zaak. Ik vrees dat de kilometerverhouding wel eens over die 90/10% heen kan kaan, waardoor je de auto verplicht privé moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
t_captain schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 08:57:
BTW correctie is standaard 2.7% van de cataloguswaarde per jaar, en bij mijn weten is er geen bijzonder tarief voor youngtimers zoals in de bijtelling.

Wel kun je een lager bedrag aan BTW correctie opgeven als je kunt aantonen dat die 2.7% te hoog is (bijvoorbeeld als hij hoger is dan alle voorheffing op de autokosten bij elkaar). Vraag je boekhouder voor details.

Ik zie één risico. Een auto van de zaak is een auto die je primair zakelijk gebruikt en eventueel daarmaast privé. Als je 25.000 kilometer voor je werkgever rijdt, die tellen in relatie tussen jou en je onderneming niet als zakelijke ritten. Daarnaast nog je eigen kilometers, en tot slot nog een aangal voor je eigen zaak. Ik vrees dat de kilometerverhouding wel eens over die 90/10% heen kan kaan, waardoor je de auto verplicht privé moet rijden.
risico die je ziet is terecht, maar die 10% ga ik wel halen. Echter, moet ik dit aan kunnen tonen? want dan moet er alsnog km registratie zijn 8)7 en de truc is juist eea te betalen zodat geen registratie nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gewoon kilometers in een Excel bestandje schrijven. Bestemming, beginstand, km zakelijk, km prive (omrijden etc) en eindstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Vanmiddag belastingtelefoon gebeld, ellenlang keuzemenu...
Na tig keuzes gemaakt te hebben: al onze medewerkers zijn in gesprek, verbinding word nu verbroken :j

Zeg dat dan meteen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

om wat sprookjes hier even weg te halen aangezien ik in dezelfde situatie zit en me er ook al aardig in verdiept hebt.

allereerst ga je genoeg omzet halen om ondernemer te worden voor zowel ib als btw?
In mijn verhaal hieronder ga ik even uit van wel.

Auto prive dan mag je 19ct de km rekenen voor je zakelijke ritten.
Je woon - werk verkeer is hierin niet zakelijk aan te merken en dus prive.

Een optie zou kunnen zijn om een auto te leasen zakelijk. je krijgt dan wel 21% bijtelling en moet de btw naar 2,7% van cataloguswaarde verrekenen (na 4 jaar 1,5%). Echter als de auto meer dan 60% prive gebruikt wordt zal hier gedonder mee komen.

Een alternatief is de auto prive maar de btw zakelijk. Naar mijn weten geldt dan nog steeds dezelfde regeling als hierboven. Een oudere maar dure auto kan dus daarin behoorlijk negatief uitpakken.

Je mag ook naar werkelijke zakelijk verbruik verrekenen als je een sluitende kilometer registratie hanteerd. Echter woon-werk verkeer a 19ct de km en ritten voor je werkgever worden gerekend als prive. En dan wordt de vraag ook waarom je de auto zakelijk nog nodig hebt? Ben je van plan overal op consult te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat het de (zachte) norm voor een auto van de zaak niet heelt. Er lijkt immers geen sprake van primair zakelijk gebruik, vooral door die grote hoeveelheid kilometers voor de werkgever.

Een aantal jaar geleden is er een kleine wijziging in de ondernemersaftrek gemaakt. Waar je voorheen de zelfstandigenaftrek van je inkomen kon aftrekken (dus ook van een andere inkomstenbron dan je onderneming), werd het beperkt tot zuivere winstaftrek, niet aftrekbaar tegen enig ander inkomen.

Dat is feitelijk niet relevant voor deze situatie, maar de geest van de wet is wel relevant. Kruisbestuiving tussen de eigen zaak en het werknemerschap, waarbij de fiscale mogelijkheden van de eerste ten goede komen aan belastingbesparing in het tweede.

Het is niet de bedoeling om kilometervergoeding in dienstbetrekking te ontvangen en de kosten die daar tegenover staan, van de ondernemingswinst te betalen.
Pagina: 1