Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op dit moment heb ik een (bij)baantje voor weinig uren waar loonheffingskorting wordt toegepast. Deze zomer ga ik 4 weken lang fulltime campingwerk doen. De gehele zomer ga ik niet aan het werk voor eerstgenoemde baantje. Het campingwerk is eenmalig 4 weken. Na de zomer pak ik het eerstgenoemde baantje weer op.

Nu mijn vraag: mag ik voor het zomerbaantje loonheffingskorting toepassen aangezien ik dan niet ga werken voor mijn huidige werkgever? Ik wil namelijk deze zomer zoveel mogelijk loon ontvangen, en niet pas na mijn belastingaangifte, maar ik wil ook niet het risico hebben om dan bij te moeten betalen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groet.

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-07-2016 10:09)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RocketKoen schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:05:
[...]

Dan niet. want dan kunnen ze je gewoon beide loonheffingskorting geven zonder over die grens te gaan.
Normaal stopt je werkgever met loonheffingskorting zodra je over de grens heen gaat. Zodat je op het eind van het jaar niet hoeft bij te betalen.

Maar als je bij 2 werkgevers tegelijk werkt kunnen ze nooit weten wanneer jij aan die grens zit. Daarom raadt de belastingdienst het af.
Er vanuitgaande dat ts per maand betaald word en hij niet voor 2 werkgevers in 1 maand werkt kan het prima zonder ook maar een cent terug te betalen. De belastingdienst gaat het je niet aanraden vanwege het simpele feit dat ze de boel ook voor de belastingbetaler nog een beetje overzichtelijk willen houden.

Je werkgevers rekenen gewoon met 1/12e van je totale loonheffingskorting per maand. De werkgevers weten inderdaad niets van elkaar maar dit is door dat ze het per maand op 1/12e van het totaal bekijken niet relevant, zolang je niet in 1 maand door beide werkgevers betaald word.

Bron: Heb het zelf herhaaldelijk zo gedaan, altijd prima geweest (toen zei de belastingdienst al het zelfde online overigens). De oplettende lezer ziet ook dat in de gegeven links nergens staat dat het niet mag.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 19-07-2016 19:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Even de belastingtelefoon bellen dan heb je snel een goed antwoord.
http://www.belastingdiens.../belastingtelefoon_bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ja dat kan gewoon, sterker nog, beide werkgevers kunnen die korting toepassen - je moet dan wel een stukje terugbetalen uiteindelijk omdat er teveel is ingehouden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Razr op 19-07-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Oftewel:
Werk je in 1 jaar bij meerdere werkgevers na elkaar? Dan kun je bij iedere werkgever de loonheffingskorting aanvragen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie mensen!
Als ik het goed begrijp kan ik de korting dus wél aanvragen zonder bij te gaan betalen aangezien ik niet tegelijk bij beide werkgevers aan het werk ben?

Als ik het zo goed begrepen heb ga ik het direct regelen. Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:15
Lijkt me zomaar dat je dan wel officieel uit dienst moet zijn in die periode bij je eerste werkgever, en dat is wellicht niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dan inderdaad niet uit dienst. Ik maak alleen geen uren bij de eerste werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:28:
Ik ben dan inderdaad niet uit dienst. Ik maak alleen geen uren bij de eerste werkgever.
Dan heb je dus twee werkgevers tegelijkertijd en gaat bovenstaande (over meerdere werkgevers na elkaar) niet op

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 19-07-2016 11:30 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:18
Dus terug naar af en:
Even de belastingtelefoon bellen dan heb je snel een goed antwoord.
http://www.belastingdiens.../belastingtelefoon_bellen

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:41
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:24:
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie mensen!
Als ik het goed begrijp kan ik de korting dus wél aanvragen zonder bij te gaan betalen aangezien ik niet tegelijk bij beide werkgevers aan het werk ben?

Als ik het zo goed begrepen heb ga ik het direct regelen. Nogmaals dank.
Loonheffingskorting gaat per kwartaal. Dus als je in 1 kwartaal voor beide werkgevers werkt dan kan het zijn dat ze te weinig inhouden.

Maar dit gaat alleen op als je in een kwartaal in totaal meer verdient (bruto) dan de belastingvrije drempel, €1890.

Vraag je voor je vakantiebaantje geen heffingskorting aan, dan moet je volgend jaar niet vergeten belastingaangifte te doen. Dan kun je de teveel betaalde belasting alsnog terugvragen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.belastingdiens...de_baantjes_in_loondienst
Verschillende baantjes tegelijkertijd

Heb je tegelijkertijd verschillende baantjes? Dan kan het zijn dat je werkgevers te weinig belasting over je loon betalen. Je moet dan misschien achteraf belasting betalen.

Als je werkt, heb je recht op korting op de belasting. Dit heet loonheffingskorting. Je werkgever kan die korting toepassen, zodat jij meer loon krijgt. Maar als meerdere werkgevers die korting voor jou toepassen, betalen zij te weinig belasting over je loon en moet je misschien achteraf belasting betalen. Zorg er daarom voor dat maar 1 werkgever voor jou de loonheffingskorting toepast.
uiteindelijk wordt aan het einde van het jaar bepaald hoeveel belasting je moet betalen. Pas je loonheffingskorting toe bij meerdere werkgevers dan moet je waarschijnlijk bijbetalen, houd hier rekening mee.
Het is zover ik weet niet verboden.
Maximaal 1 keer per jaar

Werk je tegelijkertijd bij meer dan 1 werkgever? Of heb je een uitkering en tegelijkertijd een baan? Vraag dan bij 1 werkgever de loonheffingskorting aan. Als je bij iedere werkgever loonheffingskorting aanvraagt, krijg je namelijk te veel korting op je belasting. Je moet dan waarschijnlijk achteraf belasting aan ons betalen.

Werk je in 1 jaar bij meerdere werkgevers na elkaar? Dan kun je bij iedere werkgever de loonheffingskorting aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En als ik bij beide werkgevers loonheffingskorting aanzet en alsnog onder die drempel van € 1.890 per kwartaal blijf, moet ik dan alsnog bijbetalen?

Ik zal zoals Fable en Frumper zeggen zo ook even de belastingtelefoon bellen. Ben benieuwd hun kennis verdergaat dan een callcenter checklist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:41
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:22:
En als ik bij beide werkgevers loonheffingskorting aanzet en alsnog onder die drempel van € 1.890 per kwartaal blijf, moet ik dan alsnog bijbetalen?

Ik zal zoals Fable en Frumper zeggen zo ook even de belastingtelefoon bellen. Ben benieuwd hun kennis verdergaat dan een callcenter checklist ;)
Dan niet. want dan kunnen ze je gewoon beide loonheffingskorting geven zonder over die grens te gaan.
Normaal stopt je werkgever met loonheffingskorting zodra je over de grens heen gaat. Zodat je op het eind van het jaar niet hoeft bij te betalen.

Maar als je bij 2 werkgevers tegelijk werkt kunnen ze nooit weten wanneer jij aan die grens zit. Daarom raadt de belastingdienst het af.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:22:

Volgens mij ben je sowieso in de war. Beiden hebben helemaal niks met elkaar te maken. Loonheffingskorting wordt altijd toegepast door je werkgever. Heb je echter 2 werkgevers dan kan het zijn dat ze (omdat ze natuurlijk niet van elkaar weten hoeveel ze toepassen) er teveel korting wordt toegepast. Vandaar dat je dit maar bij 1 van je werkgevers moet doen.

Of je uiteindelijk geld terug krijgt of moet betalen is helemaal afhankelijk met wat je totaal in 2016 gaat verdienen en hoeveel belasting daar al op ingehouden is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RocketKoen schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:05:
[...]

Er vanuitgaande dat ts per maand betaald word en hij niet voor 2 werkgevers in 1 maand werkt kan het prima zonder ook maar een cent terug te betalen. De belastingdienst gaat het je niet aanraden vanwege het simpele feit dat ze de boel ook voor de belastingbetaler nog een beetje overzichtelijk willen houden.

Je werkgevers rekenen gewoon met 1/12e van je totale loonheffingskorting per maand. De werkgevers weten inderdaad niets van elkaar maar dit is door dat ze het per maand op 1/12e van het totaal bekijken niet relevant, zolang je niet in 1 maand door beide werkgevers betaald word.

Bron: Heb het zelf herhaaldelijk zo gedaan, altijd prima geweest (toen zei de belastingdienst al het zelfde online overigens). De oplettende lezer ziet ook dat in de gegeven links nergens staat dat het niet mag.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 19-07-2016 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
GoldenSample heeft gelijk. Het gaat erom dat je niet bij beide werkgevers in dezelfde maand verdient.

bron
Indien de werknemer over loontijdvakken die geheel of gedeeltelijk samenvallen loon geniet uit meer dan een dienstbetrekking of vroegere dienstbetrekking dan wel van meer dan een inhoudingsplichtige en dit loon voor de berekening van de belasting niet wordt samengevoegd, kan de werknemer de heffingskorting voor de loonbelasting slechts in een dienstbetrekking dan wel tegenover een inhoudingsplichtige geldend maken.
Pagina: 1