Goede 2.1 budget setup (~600 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03-2022
Ik ben op zoek naar een goed 2.1 systeem aangezien we niet echt plaats hebben thuis voor een 5.1.
We zitten namelijk met een muur recht achter de zitbank die tot de helft van de kamer loopt (het is een appartement). Dus ik denk dat het nu beter is om te investeren in 2 "goede" speakers en een subwoofer vooraan om dan later uit te breiden naar volledig 5.1.

Heeft iemand goede suggesties voor een setup? Ons budget is rond de 600 euro voor alles.
Nog één iets, is een receiver of versterker écht nodig? Of is dit enkel voor de audiofielen? Indien dit nodig is, mogen er ook suggesties komen voor een versterker of receiver.

Een vereiste wel: het mogelijk zijn om via een ipod muziek af te spelen op de speakers. Er moet geen ipod usb aansluiting zijn, maar het moet toch mogelijk zijn op 1 of andere manier.

Games worden amper gespeelt op de tv, het is voornamelijk om films te bekijken.

Had anders gedacht aan:
Speakers vooraan: pricewatch: Dali Zensor 1 (Zwart)
Subwoofer: pricewatch: Yamaha YST-SW012 (Zwart)

[ Voor 3% gewijzigd door lieu10ant op 19-07-2016 10:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

lieu10ant schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:51:

Nog één iets, is een receiver of versterker écht nodig? Of is dit enkel voor de audiofielen? Indien dit nodig is, mogen er ook suggesties komen voor een versterker of receiver.

Had anders gedacht aan:
Speakers vooraan: pricewatch: Dali Zensor 1 (Zwart)
Subwoofer: pricewatch: Yamaha YST-SW012 (Zwart)
Een versterker of receiver ga je wel nodig hebben ja, anders ga je geen geluid uit die speakers krijgen ;)

Ik heb geen suggestie voor je qua versterker, het beste wat ik je kan adviseren is: loop eens een audiospeciaalzaak binnen en laat je adviseren, kun je gelijk ook luisteren naar de setup...

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-05 12:38

FeaR

In GoT we trust

lieu10ant schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:51:
Het gros van de speakers is passief (en gaan per stuk, let daar ook op als je naar prijzen kijkt) en heeft een device nodig wat voor vermogen zorgt (de versterker). Aangezien je ook nog inputs wilt hebben, mogelijk EQ, volumeregeling, et cetera heb je ook een voorversterker nodig. Gelukkig heb je alles in één in de vorm van een geïntegreerde versterker. Een receiver is voorgaande inclusief tuner. Het aantal kanalen maakt het dan weer een stereo- of een surround receiver. Als je geen receiver wilt dan zal je moeten kijken naar actieve speakers. Die hebben echter wel direct minder ingangen en opties en hoeven niet per se veel goedkoper te zijn dan de combinatie receiver met losse passieve speakers. Tevens ga je toch een voorversterker nodig hebben wil je met actieve speakers een surround set maken en ook beschikken over de codecs (DTS-HD, Dolby TrueHD) en aansluitingen.

Qua subwoofer zou ik verder kijken. Yamaha is sowieso niet het merk waar ik meteen aan denk bij een goede subwoofer en komt qua manier van output ook meer op een lompe bonkdoos uit dan een subwoofer die echt netjes het sublaag aanvult en niet te overheersend is. Aan de andere kant, wat verwacht je voor 75 euro...

Tevens een schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.

Edit:
107mb schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:49:
ik zou sowieso de sub achterwege laten. koop twee fatsoenlijke speakers en een receiver.
Met dit budget eigenlijk wel een goede tip inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 19-07-2016 13:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-05 14:38
ik zou sowieso de sub achterwege laten. koop twee fatsoenlijke speakers en een receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-05 15:45

CeesKees

I rest my Kees

@107

Dat ben ik niet (direct) met je eens.

Een (goede) sub kan wel degelijk iets toevoegen (al is het maar het LFE kanaal bij een film) zelfs als je grote, full-range speakers hebt. Die kunnen nu eenmaal niet lager dan ze kunnen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-05 14:38
CeesKees schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:19:
@107

Dat ben ik niet (direct) met je eens.

Een (goede) sub kan wel degelijk iets toevoegen (al is het maar het LFE kanaal bij een film) zelfs als je grote, full-range speakers hebt. Die kunnen nu eenmaal niet lager dan ze kunnen.
daar heb je helemaal gelijk in. Ik had ook iets duidelijker moeten zijn. Met dit budget kun je beter twee fatsoenlijke (=heeft betrekking op geluidskwaliteit, niet op het formaat) speakers en een receiver aanschaffen, dan op de rest te beknibbelen zodat er ook nog een budget vrijkomt voor een klein boomboxje.

Koop voor 600 euro een receiver en twee speakers. Mist de TS later het sublaag, dan kan er alsnog een nette sub aangeschaft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
Ik zou toch wel graag nog een sub erbij hebben. Hoeveel extra zou een degelijke subwoofer kosten?
Met degelijk bedoel ik dan wel budget, maar toch geen boombox kwaliteit. De goedkoopste "goede" koop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Tweedehands is de meeste waar voor je geld.
Er staat een svs sb12 nsd te koop op vraag en aanbod.
Das de voorganger van de svs sb 2000.
Maar misschien komt er nog meer moois voorbij 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:03
lieu10ant schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:25:
Ik zou toch wel graag nog een sub erbij hebben. Hoeveel extra zou een degelijke subwoofer kosten?
Met degelijk bedoel ik dan wel budget, maar toch geen boombox kwaliteit. De goedkoopste "goede" koop dus.
Veel mensen hebben een totaal verkeerd beeld van een goede of een slechte subwoofer. Een goede subwoofer betekent niet per definitie dat de lage frequenties harder worden weergegeven en dat je daarom alleen bij een goede subwoofer van de bank wordt getrilt. Als ik aan een boombox denk, dan is dat eerder een kwalitatief matige sub.

Een kwalitatief goede sub onderscheidt zich door een vlak frequentieverloop. Dat betekent dat de lagere frequenties uit het bereik op hetzelfde volume weergegeven worden als de hogere frequenties uit het bereik. Dit zorgt voor een gecontroleerde weergave van het laag. Wanneer er grote pieken en dalen zijn in het volume, geeft dat meer problemen met afstellen, waardoor je met geen mogelijkheid een mooie integratie kan krijgen.

Let wel, ook een kwalitatief goede sub betekent niet dat je niet tegen pieken en dalen zult aanlopen. Dat is namelijk afhankelijk van de kamer waar het in komt te staan. Een kwalitatief goede sub laat zich dan wel weer beter afstellen. Als je alles goed doet, zul je met een enkele goede sub een beter resultaat krijgen dan met een enkele slechte sub.

Medetweaker Jag, heeft echter ook laten zien dat je met 4 op zichzelf matige subs van €130,- en wat kennis en inzet, een (aanzienlijk) beter resultaat kan krijgen dan met 1 enkele sub van een veelvoud van deze kosten. Ook twee subs geven al een betere prestatie dan een, mits goed afgesteld.

Wil je kwaliteit? Dan wil je dus niet bezuinigen op de subwoofer(s). Een goede richtprijs (nieuw) is dan waarschijnlijk >€400,-
Dan hou je te weinig over voor de rest. Tweedehands kan het wat goedkoper natuurlijk.

Daarom doe je er wellicht beter aan nu te kiezen voor betere speakers met een acceptabel laag. De Dali zensor 1 voldoet daar wel aan, de zensor 3 nog beter.

Ik kan je adviseren je wel even in te lezen, aangezien je al niet weet wat een versterker/receiver is en hoe het zit met speakers. Dat is toch wel vrij basic allemaal. De speakers die je noemt zijn wel goed en klinken naar mijn tevredenheid, maar ergens denk ik dat je ze noemt omdat ze in de pricewatch ergens bovenaan zweven, of omdat een of andere review ze aanprijst. De enige juiste maatstaf voor speakers zijn je eigen oren. Mogelijk past Dali helemaal niet bij jullie qua klank en dan heb je toch mooi €300,- voor niets uitgegeven. Lees je dus eens goed in en ga dan naar een goede audio zaak (niet mediamarkt of Dixons e.d.).

In de links onderaan mijn post vind je wat meer basisinformatie over subwoofers en een lijst van een greep uit wat er zoal te krijgen is. De lijst is een wip en daardoor niet compleet, maar geeft je wel wat meer opties dan de pricewatch.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 19-07-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purbo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik zou als ik TS was gaan voor een set als;

2x Boston Acoustics a25 of a26
1x Boston Acoustics asw250 subwoofer of iets vergelijkbaars
1x Instap receiver van Denon of Onkyo o.i.d.

Volgens mij ben je dan rond de €225 kwijt voor de speakers, €175,- voor de subwoofer en zo'n €200,- voor de receiver.

Je hebt dan misschien niet het beste van het beste maar kunt wel alles aansluiten wat je maar wilt, en wat verwacht je voor een set van €600. In mijn ogen is een subwoofer van €400,- niet noodzakelijk en voldoet bovenstaande prima voor 90% van de huishoudens.

In mijn ogen een prima set voor het hoofddoel van TS namelijk films en tv kijken. Heb bovenstaande in het verleden zelf ook gehad. Ook voor muziek hebben deze speakers een zeer redelijke prijs kwaliteit verhouding en het ziet er allemaal prima uit. Luidsprekerkabel, HDMI en alle andere kabels haal je voor €10 totaal bij de action.

[ Voor 16% gewijzigd door Purbo op 19-07-2016 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 607785

Misschien een leuke suggestie?
Wel iets boven budget en er is nog een HDMI kabel nodig...
http://www.teufelaudio.nl...plete-2.1-set-p15944.html

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 607785 op 20-07-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 15:45
Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn budget komt aardig overeen, ik heb mijn vriendin ook al zover kunnen krijgen dat we geen soundbar moeten nemen maar juist een 2.1 of misschien eerst een 2.0 set.
Ik ben het ermee eens dat ik eerst naar een audioshop zou moeten gaan om te luisteren naar de verschillende boxen die er zijn, maar ik waardeer zeker de mening en aanbevelingen die hierboven worden gegeven.
Ik zit vooral in een spagaat omdat naast mijn tv weinig ruimte is voor boxen op de tv-meubel, waardoor boekenplank speakers onhandig kunnen zijn. Allen mijn vriendin ziet liever niet vloerstaande speakers terug in de huiskamer.. Heeft iemand tips?
Ik vond de tip van de boston acoustics A-25 goed klinken, maar omdat ik misschien eerst 2 goede boxen wil nemen en later nog een subwoofer wil toevoegen wil ik hier misschien wel iets meer aan uit geven (indien dat ook de kwaliteit ten goede gaat komen).

Battle.net Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
​https://www.canton.de/en/archive/sub-80

Wat denken jullie van deze subwoofer? Verkrijgbaar voor rond de 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Voor rond de 500 euro kan je ook kijken naar svs (pb-1000 / sb-1000).
Als 2e hands een optie is en je budget voor de hele set rond de 600 euro is zou ik investeren in goede speakers (bijvoorbeeld b&w 685) met een goede 2e hands versterker en eventueel een subwoofer.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
Mijn vraag was eigenlijk of die sub die ik voorstelde goed is of niet? Kan iemand mij dat zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-05 12:38

FeaR

In GoT we trust

lieu10ant schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 03:31:
Mijn vraag was eigenlijk of die sub die ik voorstelde goed is of niet? Kan iemand mij dat zeggen?
Zoals hierboven aangegeven zou het voor 500 euro ook niet mijn keuze zijn. Je krijgt met de genoemde SVS meer subwoofer voor je geld. Ook andere merken als bijvoorbeeld een BK XXLS400 bieden meer: 12" gesloten in plaats van 8". Dat zijn nieuwprijzen dus tweedehands kan je nog leukere aanschaffen doen.

Let ook dat je niet zo op de specs van een merk als Canton af kan gaan. Duitse merken (Canton, Quadral, ELAC, etc) meten veelal niet bij -3 dB zoals veel merken dat doen maar bij een (veel) hogere afzwakking. Daardoor zie je van die merken ook relatief simpele speakers die 25 - 50.000 Hz doen. Niet mogelijk op -3dB, maar wel als je wat creatiever gaat meten. Vandaar ook dat de Canton met een 8" woofer en passieve radiator een behoorlijke 25" kan behalen.

Maar je totaalbudget is 600 euro en dan een subwoofer van 500 euro aanschaffen?

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 22-07-2016 07:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
ik kan die canton sub 80 kopen voor 350 euro. Daarom dat ik het vraag... Zou ik het doen of niet? We hebben trouwens besloten om het budget op te trekken naar 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 11:01

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou het niet doen, naar mijn mening kun je het budget het beste in een full range speaker stoppen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
met een budget van 1000 euro kan een subwoofer toch echt wel goeie waarde hebben tegenover speakers met meer kwaliteit? of ben ik hier mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 11:01

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dat is persoonlijk, maar naar mijn mening kun je meer behalen door het volledige budget in de fronts te stoppen. 374 in een X1200W en dan 625 in een goede set tweedehands full range grote houten vloerstaanders. Meer dan de helft van je speaker budget in een subwoofer stoppen lijkt me geen goede keus.

[ Voor 46% gewijzigd door |sWORDs| op 22-07-2016 11:00 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieu10ant
​We hebben besloten van later de subwoofer te kopen. We wonen momenteel op een appartement en dit zou misschien niet al te beleefd zijn tegenover onze geburen.
Dus we zullen het houden bij 2 speakers vooraan en een receiver. Tweedehands willen we niet.

Ons oog is gevallen op deze 2 keuzes:

http://www.plattetv.nl/in...term=Onkyo+TX-SR343+Zwart

https://www.poulissen.nl/dali/zensor-7-zwart

939 euro in totaal. Goede keuze of hebben jullie betere suggesties?​​

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica